Bukefalos 28 år!

T

Tasja

Jaha invig mig i korsledens alla problem och symptom är ni snälla.

Kort bakgrund:

Har ett femårigt sto som inte kan galoppera i höger galopp utan att slå om till kors bak. Röngtad i haserna som fyraåring ua. Böjd då i alla ben och leder ua. Galoppen funkar rakt fram ute men inte på böjt spår. Har väl egentligen aldrig fungerat till 100% med galoppen men blivit MYCKET sämre senaste året. Förr slog hon om någon enstaka gång i höger varv, när det var som värst kunde hon ta tre galoppsprång utan att slå om och just nu är vi uppe i 10-11 språng sen omslag.

I januari var vi till MK där hon böjdes och man hittade hälta i haslederna som behandlades med tuppkam+cortison.
Vid återbesök ua vid böjprov. Fortfarande rör hon sig dock stelt och hjulande på ena bak men hemskickade med att rid igång och återkom i maj om inget annat sker.

Behandlad av equiatriker i februari och mars med akupunktur och massage.

Och hästen kan fortfarande inte galoppera!

Jag och equiatriken tror det sitter högt och gissningen nu är korsleden. Känner mig mycket okunnig men jag har dålig koll på vad som kan ställa till sådana problem där. Upplys mig gärna.

Ska ringa veterinär på måndag igen och vill ha lite info att lägga fram. Vill helst få scint eller åtmindstonde få VETA vad felet är och framtida prognos.

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!
 
Ok..
Du har en led på varje sida, det är dess bla: som gör att du kan vicka på häcken, det är dessa som gör att hästen kan vinkla sitt bäcken och samla sig.

Sacroilliacal-leden, Illiosacral-leden, Korsbensleden, SI-leden, kärt barn har många namn.

Det som kan ske är att en av sidorna roterar, framåt eller neråt eller både och.

Det man märker är att de blir ett kortare steg på just den sidan som det har skett på, även ett "Kraftigare" mer ansträngt steg.

En påföljd är ofta en vridning i någon av ländkotorna, det är då gångartsproblemen kommer. (Oftast)

En högersidig bäckenrotation är bland det vanligaste jag ser på mina behandlingshästar.

9 av 10 har det, det är alltså inget ovanligt och idag det första jag söker efter.

Ibland sitter Den primära orsaken i nacken, så när man får loss spänningarna i nacken släpper även skevheten över korset,skillnaden då är att det endast var muskulärt, att musklerna kring Höft och Si-led var mkt ansträngda pga nacken.
Det har alltså inte hunnit uppstå en rotation, men det ser snett ut ändå.

Om Den primära orsaken är en rotation i SI-leden ser man det när man "testar" lederna, på hela hästen innan man börjar behandla. Då släpper INTE nacken så lätt som tvärtom.

I ett projekt som jag deltager i just nu håller vi på att påvisa att de är ryttaren som gör hästen sned i de flesta fall. Om detta kan du läsa under "Projekt 1" här:

"Högerhänta ryttare, Projekt1"

Hoppas du fick ut något av mitt svar!
 
En fråga. Hon tar lika långa steg men däremot så "hjular" hon på vänster bak. Alltså hon för det något utåt innan hon sen för det framåt. Men landar så att säga spår i spår med framhoven. Kan även det bero på rotation eller något annat?

Annars låter det ju exakt som det min equiatriker är inne på eftersom hon hittat ansträngda muskler runt SI-leden på vänster sida. Det har vi nu i två omgångar lossat och även om det blivit en förbättring så är det långt ifrån bra.

Kommer nu kolla upp hästen veterinärt en gång till och så klart ringa min equiatriker igen för att fråga henne men som sagt är dåligt bevandrad i mitt eget kunnande om denna led.

Tack för infon i alla fall!

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!
 
Jag blir hänförd när jag ser ditt inlägg :bow: :bow: :bow:

:o



Till Tasja: Ja, hjulningen är säkerligen en kompensation, en påföljd, en sekundär rörelsestörning.

Ibland kan det räcka med att massera loss muskulaturen kring den SI-led vars muskulatur är blockerad, dock i de flesta fall behöver man manipulera, vet inte om equiatriker har den kunskapen?

Sen är det ine EN led, det är två, en på varje sida.. ;)
 
jepp, stäämer in i den allmänna åsikten,

Men,
dom kan oxå få problem, pålagringar i LUMBO-SACRAL leden, som är ledövergången mellan ländrygg och korsben, alltså den "mitt på", denna är väldigt rörlig i galopp, och problem ger ofta symptom med korsgalopp och kort galopp baktill,

Leden kan undersökas via ultraljudsscan rektalt... okomplicerat ingrepp, som ger en tydlig bild av ledspalten, och ev. pålagringar/ samman växt där.

men det tror jag att tasja redan har hört en del om nu...

/c.
 
Okej så om det veterinärt inte finns pålagringar så är prognosen rätt god då? Och då bör jag ta ut en kiropraktor (min eq kan bara lite lätt manipulera men inte fullt ut så att säga).

Kommer kolla av med ul först bara så inget medicinskt hinder finns.

Lär nog återkomma i frågan.
 
Tackar så hemskt mycket för infon jag fick om det. Kommer rapportera hur det går.
 
jepp, stäämer in i den allmänna åsikten,

Men,
dom kan oxå få problem, pålagringar i LUMBO-SACRAL leden, som är ledövergången mellan ländrygg och korsben, alltså den "mitt på", denna är väldigt rörlig i galopp, och problem ger ofta symptom med korsgalopp och kort galopp baktill,

Leden kan undersökas via ultraljudsscan rektalt... okomplicerat ingrepp, som ger en tydlig bild av ledspalten, och ev. pålagringar/ samman växt där.

men det tror jag att tasja redan har hört en del om nu...

/c.

Är den verkligen så rörlig?
Har blivit under-rättad om att den delen används mindre och mindre pga: vårt sätt att rida /hålla hästarna.

Håller däremot 100% med om att den är ofta påverkad. Jag hade dock fått för mig att det var för att den användes för lite/eller felaktigt.

Helt utvecklingsmässigt kommer ländpartiet uppvisa fler o fler ihopväxningar eftersom hästarna inte rör sig naturligt och fritt längre. Vid obduktioner kan man redan nu se att ländkotorna på vissa hästar skickar benutskott mellan varandra för att bli någon gång om tusentals(?) år bli ännu ett ben som korsbenet. (Uttalande från en professor som forskar i det)

Våra hästar behöver mer rörelse, mer frihet, friare ridning, färre timmar med ryttare. Ytor. Rörelse utan ramar.
 
Så vitt jag vet så är den mycket rörlig i galopp, men "används" inte lika mycket i trav...
ofta kan man ju dock se simultana förändringar i alla tre ledavdelningar,

Jag tror att korsleds problem är mycket vanligare än vad folk är medvetna om,
många ryttare är väldigt bra på att hitta ursäkter för varför hästen galopperar så dåligt, utan att riktigt överväga att det kanske egentligen är något som är fel,
eller så går problemen så långt att det leder till sekundära ömmheter och ledinflammationer i benen,
som kan behandlas åtaliga gånger utan att man alls har kommit någonstans i närheten av det ursprungliga problemet.
 
SI-leden är i stort sett orörlig med en ojämn ledyta som ofta korsas av bindvävsstråk o har mycket tunt ledbrosk. Vidare stabiliseras den av det kraftiga ventrala illiosacralligamentet. Problemen kommer när leden utsätts för tänjningar dvs ökad rörlighet. Diagnosen inflammation i SI-leden ställs säkrast med scint, diagnostisk bedövning går att utföra men det finns nog inte många veterinärer i sverige som utför det.
PL
 
Bra arikel men det står inte mycket om SI-leden. Ang. värmekamera så har jag hört Denoix säga att den är utmärkt i undervisningssyfte men inte till någon större nytta i diagnosställandet.
PL
 
Artiklarna hittar jag inte, :(

Men kan berätta en liten gullig story.Förvisso på Humansidan. En man gick till doktorn pga: värk som han var medveten om kom från en Bäckenrotation.
Läkaren Kliade sig i huvudet och hade ingen aning om vad mannen dillade om när han började prata om SI-lederna - Vad är det?

:smirk:

Jag har fantastiskt fina bilder som kan visa både korsbenets led samt SI-lederna, önskar jag kunde trolla dem från den andra datorn lite sådär Hokus pokus.

Inte lätt för övriga läsare att hänga med i snacket utan bilder, ska försöka fixa det!

Vad det gäller att det sekundära problemet ledinfl. är ett mkt stort problem är ju ett faktum, men det ännu större problemet är att det oftast symptombehandlas, hem i sjukhage med hästen, tillbaka o kollas. är hästen ren så r allt frid o fröjd.

Ryttarna BÖRJAR ta mer ansvar i dessa situationer, det har helt enkelt handlat om okunskap om hur mkt vi egentligen påverkar hästen när vi jobbar med den, hur viktig utrustning, foder och rätt träning, miljö etc. faktisk är.

Samarbete mellan Veterinärer och komplementärbeh. börjar ju också ta form. Det är ju en förutsättning för att få en frisk häst egentligen, då man verkligen kan behöva båda sidor.
 
För att komma artiklarna måste du nog vara registrerad på sajten.
Ang din historia, inte helt konstigt, den medicinska termen på svenska är ileosackralleden (stavningen varierar lite), SI-leden är en förkortning av det engelska namnet o används huvudsakligen i alternativsammanhang.
PL
 
Nej det var kanske inte så mycket SI-led där,
men lite mer om Lumbosacralleden, som i övrigt är den jag själv har sett mest problem i, men det är ju bara min personliga uppfattning.

Jag är heller absolut inte någon tillhängare av thermografi, (bara för att förstydliga)
Har däremot goda erfarenheter af ultraljudsscanning rektalt som diagnostisk metod för att undersöka kolrsleden. (inkl. lumbo-sacral leden)

Jag kommer fram till artikeln bara genom att klicka på länken härifrån, funkar inte det för andra??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 324
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
18 135
Senast: Gullan86
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Vogue
·
Hästvård Hej! Jag skulle vilja höra med er som har erfarenheter av knäledsinflammation på bakknäna. Min pålle är en halvblodsvalack på 16...
2
Svar
37
· Visningar
23 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp