(korthårig) vorsteh

Sv: (korthårig) vorsteh

Edit: Snark, jag ångrade mig.

Edit2: Varför skulle sträva pälsar bli bättre av att kunna korsas med släta?
 
Senast ändrad:
Sv: (korthårig) vorsteh

edit 1: jag gissar vad du kanske tänkte och: jag är bara nyfiken och vill förstå hur saker och ting fungerar inom andra raser än min egen, jag vill lära mig saker helt enkelt :) svaret jag letade efter är väl "stängd stambok".

edit 2: enda anledningen jag skulle kunna tänka mig, alltså, jag filosoferar och har inga bevis, är att det skulle kunna bli "bättre" pälsar när man korsar med korthår för att om strävhåret har en bra päls (och har ett strävt och ett kort anlag) så får ju strävhårsvalpen samma strävanlag och får ju då också större chans till en bra päls. parar du ett "dåligt" strävhår med ett "bra" så kan ju valparna få strävhårsanlag från båda, och i nästkommande generationer så SKULLE det kunna gå utför för att någon tänker "jaja dålig päls, men..." och så rasar det. säger inte att det är så, utan det är så jag funderar. kommer inte ihåg vilket europeiskt land som diskuterades av uppfödare i min ras(Holland? Frankrike? iaf ett land där det inte är godkänt med parning över gränserna), men dålig pälskvalitet på strävhåren kom på tal gång på gång, från olika personer. ok, de kanske färgat varandra, men tillsammans med kommentaren ovan om att strävhårspälsen på vorsteh också blivit "sämre" (var iaf så jag tolkade det), så kanske vi är något på spåret? säkert ingen revolutionerande nyhet för folk som "kan", men vi andra vill ju också lära oss något :) jag är helt enkelt bara nyfiken och gillar att fundera på saker och lära mig av andra genom att diskutera och filura ihop, menar inget illa överhuvud taget :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Som kuriosa kan jag berätta att vorstehs kusin weimaraner också finns i 3 hårlag, men där 2 av dem har öppna stamböcker. Den strävhåriga är en egen ras och får inte alls blandas, men långhår och korthår går bra att korsa. Hårlaget bestäms innan reggningen.

Korthårsanlaget är dock dominant, så det behövs långhårsanlag från båda föräldrar för att få långhår.
 
Sv: (korthårig) vorsteh

intressant :)
har du koll på hur det går med strävhårspälsarnas kvalitet?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 890
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 169
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 595
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp