Bukefalos 28 år!

C

canon_eos

Jag undrar om någon kan säga en ca kostand i månaden för att ha häst?

Boxhyra, föräkring, skoning osv.

Vad brukar det ligga på?

Såklart jag förstår att det är olika priser, specielt med boxhyra beroende på vart i landet man bor och viken service man ska har.

Men på ett ca, vad kostar det att ha egen häst?
 
Sv: Kostand

hej detta betalar jag för min häst
kallhyra:1700:-
service:1400:-
sedan betalar jag utöver det för hö/kraftfoder/spån eller halm.
hovslagare 800 å uppåt brukar väll vara normalt var 6 vecka eller så
sedan får man ju lägga till annat som vetrinäs/vacc å allt eftertsom när det behövs.
 
Sv: Kostand

Jag betalar för min häst:
1700 i stallhyra inkl. allt. Behöver bara borsta och rida hästen.
600/skoning ca var 6:e vecka
Ev veterinär kostnader och massör, varierande efter behov.
 
Sv: Kostand

Jag har bara räknat vad min fyraåriga C-ponny kostar då jag ska sälja henne vidare när hon är utbildad. 1200 kr/månad. Då står hon hemma hos oss. Hon är halvskodd och har den billigaste försäkringen. Även utrustningen är inräknad i det priset.

Annars har jag hört att det brukar kosta ca 30,000 om året att ha häst ungefär. :)
 
Sv: Kostand

glömde försäkring. har precis köpt hästen så hon är nu helförsäkrad dte kostar ca 6000 om året.
 
Sv: Kostand

Jag har inga kostnader för stallplatsen utan bara för mat, strö, hovslagare mm

Maten går på ca 500:-
Strö ca 100:- (jag får lite spån från en såg gratis men det räcker inte helt)
Hovslagaren kostar 920:- om jag inte ska ha broddhål och sulor. På vintern kostar det lite mer.

Sedan får man ju räkna med saker som slits, går sönder och behöver bytas ut.

Jag räknar på att min häst kostar i genomsnitt 1300:- i månaden. Och då har jag INGA kostnader för boxen!
 
Sv: Kostand

hej detta betalar jag för min häst
kallhyra:1700:-
service:1400:-
sedan betalar jag utöver det för hö/kraftfoder/spån eller halm.
hovslagare 800 å uppåt brukar väll vara normalt var 6 vecka eller så
sedan får man ju lägga till annat som vetrinäs/vacc å allt eftertsom när det behövs.

Såg ditt svar och undrar om du bor i Sthlm? samt om ni andra tycker det är rimligt att ta 1700kr/box :confused: inkl.strö in-utsläpp och fodringar (exkl. foder) Foder finns att köpa ligger på ca 700-800kr per månad :D
Alltså blir det helinackordering för ca 2500kr/månad. Dessutom ligger detta stall på gångavstånd från buss, bra ridvägar 3 mil utanför en stor stad....rimligt?:crazy:
 
Sv: Kostand

Såg ditt svar och undrar om du bor i Sthlm? samt om ni andra tycker det är rimligt att ta 1700kr/box :confused: inkl.strö in-utsläpp och fodringar (exkl. foder) Foder finns att köpa ligger på ca 700-800kr per månad :D
Alltså blir det helinackordering för ca 2500kr/månad. Dessutom ligger detta stall på gångavstånd från buss, bra ridvägar 3 mil utanför en stor stad....rimligt?:crazy:

japp jag bor i sthlm. vadårå?
vart ligger detta stall?
 
Sv: Kostand

Som sagt är de rimligt att ta 1700kr/box fast det inte ligger nära Sthlm....?Detta ligger utanför Uppsala 3mil, det var därför jag frågade ;)
 
Sv: Kostand

Jag har inga kostnader för stallplatsen utan bara för mat, strö, hovslagare mm

Maten går på ca 500:-
Strö ca 100:- (jag får lite spån från en såg gratis men det räcker inte helt)
Hovslagaren kostar 920:- om jag inte ska ha broddhål och sulor. På vintern kostar det lite mer.

Sedan får man ju räkna med saker som slits, går sönder och behöver bytas ut.

Jag räknar på att min häst kostar i genomsnitt 1300:- i månaden. Och då har jag INGA kostnader för boxen!


Är det då med försäkring?
Vart i landet har du din häst?
 
Sv: Kostand

sammanlagt ca 5000kr/mån utan några kostnader för vetrinär+utrustning
fördelat på kallhyra 1600kr/mån
foder+strö 1300kr/mån
försäkring 450/mån
Hovslagare 500kr/mån
träning/tävlingolika men i snitt minst 1000kr/mån.
 
Sv: Kostand

Jag betalt 700 kr/månad för boxplats, stö. foder in & uts-läpp + hovslagare ca. 600 kr.

Kommer att flytta pållen till sommaren & då betlar jag 500 Kr/mån + hovslagare.
 
Sv: Kostand

Foder: 1200/häst
Hyra: 700/häst
Försäkring: ca 225/häst
Hovslagare: 400/häst om man delar upp kostnaden per månad

Sen tillkommer det lite annat, som
betfor
pellets
B-vitaminer
spån
utrustning

Normal kostnad för mig ca 4000 i månaden
 
Sv: Kostand

Stallhyra 1100:- inkl ut/in släpp vardagar helger turas vi om (det är 12 hästar i stallet så man har var 12:e helg) + en kvällsfodring varannan vecka. Torv 2 balar á 69:- i månaden
Skoning 450:- var 6:e vecka Krafft foder varannan var tredje månad.
Jag har ingen försäkring.
Jag betalar kanske 1500 - 2000:- i månaden om jag åker på träningar.

Jag räknade på vad det kostade att ha häst när jag hade eget stall. Då fick jag köpa hö av de jag hyrde stallet av.
Hö 9000:- för 3 år Hyra av stallet 800:-/år (enbart vad elen kostade)
Men det gick nog på ca 32 000:-/år för två hästar. En var försäkrad en var det inte. Båda skoddes runt om och jag hade en billig hovslagare.
Men om jag räknar på hur jag har det nu så får jag väl räkna med ca 24000:-/år
 
Sv: Kostand

Min nya häst kostar mig i månaden:
Hö 450 kr (ca)
Hovslagare 200 kr (utslaget per månad)
Kraft 30 kr
Torv 100 kr
Försäkring 0 kr för tillfället, blir ca 1000 kr/år sen

så när jag börjar fodra normalt med hö ger jag ca 750 kr/månad, sen kommer ju massage och veterinär och en massa andra bra-ha-grejer till
 
Sv: Kostand

Jag landar på ca 4000 i månaden och då är allt inräknat då stoppar jag även undan en liten slant i månaden i fall nått skulle gå sönder Eller att hästen skulle behöva nått annat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 761
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp