Bukefalos 28 år!

Kostnad att bygga ridhus

E

ecila

Funderar på att i framtiden bygga ett ridhus, modell mindre. Har någon byggt ett och vet vad det kan kosta? Antar att det är som att bygga hus, det blir dyrare än kalkylen man får från byggföretaget eftersom det tillkommer saker man inte räknat med.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Är också intresserad av detta eller tips på ngn annan möjlighet än ett vanligt "ridskoleridhus". Typ tält eller maskinhallaktigit vad det kostar är också väldigt íntressant
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

1 miljon!
Cirka!
För ett ca 24 x 40 meter.
Såvida du inte känner en grävmaskinist, ett par snickare, ett grustag etc etc. ;)

Vårt kostade ca 400.000:- för själva hallen, och 600.000:- för resten (bygglov, markanläggning, arbete, sagr, belysning, underlag etc etc. )

Och sedan momsen förstås. Staten ska ju ha sitt ...
Om du inte bygger det som maskinhall, för då slipper du både bygglov och moms.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

ca. 750.000 kr för litet ridhus 18*42, inkl. moms om man själv monterar väggar, belysning, sarg och samt tak samt utesluter all lyx.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Det hjälper inte att bygga som maskinhall för du får inte använda det som ridhus utan lov ändå.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Det hjälper inte att bygga som maskinhall för du får inte använda det som ridhus utan lov ändå.

Nej, jag vet det, och alltså fick jag snyta upp momsen också. Men det finns en farlig massa "maskinhallar" som det rids i runt om i landet. Det är bara frågan om hur modig man är gentemot skattemyndigheten ...
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Den där sablans skattemyndigheten... usch o tvi! Men hur kom det sig att du inte kunde dra av momsen? Du behöver ju inte berätta härom du inte vill men jag får uppfattningen av att du byggde en maskinhall som du planerade använda som ridhus, men hur fick dom veta det? Varför kunde du inte bygga det som ridhus? Men det är klart att om man kan bygga en maskinhall men inte ett ridhus så är det ju en bra slant den skillnaden handlar om. I övrigt så är det ju ingen större skillnad på själva hallen...
Om man kan dra av momsen beror väl på vad man har för företag o bygglov beror väl lite på var man vill bygga vad o hur man ska använda det. Men visst går det att fixa o trixa med mycket om man vågar.
Ett tips till er som ska bygga är att ta kontakt med Hushållningssällskapet. Det kanske skiljer sig från person till person men hon som vi hade kontakt med hjälpte oss med hur vi skulle lägga upp våra ridhusplaner för att t.ex. komma undan bygglov. Vi har fått besked om att det kostar 25-30000 för ett bygglov (26x60m) o även om det inte är mycket pengar i sammanhanget så slipper man ju gärna ifrån det om det går:)
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Jag byggde ridhuset som just ridhus och inte maskinhall, eftersom jag är lite rädd för myndigheterna.
För det första kan man få plocka ner ett svartbygge, alltså valde jag att ha bygglov.
För det andra brukar skattemyndigheterna bli tok-sura om man försöker lura dem, så det är lika bra att betala momsen direkt, så blir de glada och tysta.

Fast det gör mig lite för-nnad att exakt samma plåthall kan betraktas så himla olika av myndigheterna. Vad sjutton gör det någon om jag rider i min hall i stället för att ha traktorer där?
Undrar just om någon på skatttemyndigheten kan förklarar det där ...?
Grymt mycket dyrare blir det ju i alla fall ... :mad:
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Någon som vet vad det kostar att bygga ett ridhus 20*60 utan väggar?
Alltså bara en sarg.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Ja, jag håller med dig om att det är bäst att göra rätt. Så kan man sova gott om natten:) Jag menar bara att man ska fråga på andra ställen än kommunen om vad som gäller för frågar du kommunen (här i alla fall) så är de tvärsäkra på att bygglov behövs för ett ridhus. Men det finns prejudicerande fall som man får lägga fram om de kärvar. Det gäller ju dock att man har rätt förutsättningar.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

vet du vad som gäller om man bygger om en maskinhall? alltså att man lite lämpligt råkar ångra sig angående var man parkerar sina maskiner?

eller om man bygger en större maskinhall som man sen delar av och har en del till att rida i? fast då får man nog ha ett par traktorer att parkera:p
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Vi har några ytligt bekanta som byggde ett ridhus 20*60 för en miljon. Är inte riktigt säker om det är plus moms eller inklusive.

Vad de gjorde var att de byggde ridhuset på paddocken och att de använde hantverkare från Estland eller liknade. Det hela var dock vitt. Allså inga svarta löner eller usla arbetsvilkor för hantverkarna.

Så själva ridhuset är i sig kanske inte så dyrt men förarbetet och hantverkarna står för den större delen.

Mvh

Tora
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Tror vi kan fixa markeläggningen själva eller till hyfsat pris (killen är markläggare), men bygga får nog någon annan göra. Men jag måste nog köpa marken så det jämnar ut sig skulle jag tro. Ska bygga det med bygglov:bow: lura skattemasen vågar jag INTE...brrr....skulle vara nervös resten av livet.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Men oj, inte visste jag att det var så dyrt.. Inga vanliga människor som har råd med det. Men hur kan det bli så dyrt egentligen? Vad exakt är det som kostar? Borde ju gå att göra billigare?
Ulrika
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

vet du vad som gäller om man bygger om en maskinhall? alltså att man lite lämpligt råkar ångra sig angående var man parkerar sina maskiner?

eller om man bygger en större maskinhall som man sen delar av och har en del till att rida i? fast då får man nog ha ett par traktorer att parkera:p


Mycket intressant fråga.. eller vad händer om man köper en gård med maskinhall, som kan göras om till ridhus? Hade lite hoppats att det hade räckt med underlag och sargar. Ska man betala in till staten, eller be om bygglov för det?
Ulrika
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Bygglov är väl en fråga och momsen en annan.

Bygglovet gäller från kommun till kommun och det kan vara olika riktlinjer. Bor man på landet utanför stadsplanerat området (vilket man väl gör om man tänker bygga ridhus) brukar det inte vara svårt att få bygglov. Möjligtvis är det lite administration och så några avgifter förstås.

När det gäller momsen måste det ha att göra med vilken verksamhet man vill bedriva? Om man har en skattskyldig verksamhet där ridhuset ingår borde man få lyfta den momsen precis som man får på andra ekonomibyggnader. Uthyrning av ridhuset måste ju vara momspliktig verksamhet t ex. Säkert lättare om man har en jordbruksfastighet, och jag har förstått att även detta skiljer från kommun till kommun hur man bedömer skattepliktig verksamhet. T ex har vi fått 'uppfödning' godkänt (och därmed kan vi dra momsen på vårt stallbygge), trots att vi har ett begränsat antal ston, där någon i grannkommunen inte fått det.
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Lenven: Är det på stallet eller ridhuset ni fått dra momsen? För ett stall är ju lättare att förklara i samband med uppfödning än ett ridhus ... (Måååånga skulle nog dock bli glada om man kan motivera ett ridhusbygge för sin uppfödning ...)

Pastejja: Jag tror att det är tio år skattemyndigheten har på sig att komma och "tycka till", dvs om du flyttar in på en gård med en maskinhall, så kan de nog komma och kräva dig på momsen om du börjar använda det som ridhus.:eek: (Festligt i Sverige ...)
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Så om jag bygger ett ridhus och säger att det är till uthyrning, och faktiskt har folk som köper ridhuskort, så kan jag driva det som ett seperat företag? Kan man verkligen driva en mindre hästuppfödning som företag? Hur många ston krävs det att man har? Det ska ju ge lite inkomster för att det ska gå att dra momsen..
Vi har inte börjat leta gård än,men finns det någon bra länk där man kan läsa om detta? Min dröm är ett litet inakorderingsstall (kallhyra), kanske 10 boxar. Ridhus, ridbana, lösdrift för unghästarna, 2 ston i avel(säg inget till pojkvännen, han tror det rör sig om ett :rofl:), 1 ridhäst till mig fram tills det går att rida på avkommorna. Så det är inget stort stall jag pratar om. Men så klart att jag bör köra det som företag, har inte tänkt så långt bara.. Det blir ju inget att leva på, men staten ska ju ha sitt. Himla festligt här i Sverige..

De där kontrollerna, hur ofta kommer det ut folk och kollar så att allt är ok?
Ulrika
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

FTW: På stallet vi har inget ridhus - ännu

Pastejja: Det finns egentligen bara ett fåtal kriterier för att skattemyndigheten skall godkänna en rörelse - Skall drivas i vinstsyfte och i varaktig form. Med den 'drömmen' du beskriver skulle jag vilja säga att det är goda förutsättningar att få det godkänt som rörelse. Lättare blir det om fastigheten du hittar från början är jordbruksfastighet. Idag är ju många intresserade av 'landsbygdsutveckling' och hästverksamhet i alla dess former är ju ett utmärkt exempel på landsbygdsutveckling. :idea:

När det gäller uppfödning är det väl varaktigheten som vissa kommuner hängt upp sig på, har du bara ett sto så är det ju knepigt att få det som varaktigt. I vårt fall så kombinerar vi med uthyrning av stallplatser. Men jag håller med om att skattemyndigheten har ju 10 år på sig att 'ångra sig' dock tror jag att man skall vara rätt insyltat/gjort någon grov förändring för att de skall börja riva bakåt.:devil:

Jag vill tipsa alla som har funderingar på att starta rörelse att kontakta en revisor/konsult. Via LRF kan man hitta tips. Samt att stå på sig mot myndigheterna, välformulerade svar brukar ofta betala sig.;)
 
Sv: Kostnad att bygga ridhus

Vi betalade en mille, men då var dte ganska mycket underarbete, en del sprängning. Storleken är 20x60.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 664
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Fordon Hej. Jag är en 14 åring som snart fyller 15 och funderar på att skaffa A-Traktor. Men jag har ju inte råd själv att betala alla...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp