Starta studiecirkel eller workshop

Varför är naturligt inte något att eftersträva?
Det skulle inte försörja oss med tillräckligt med livsmedel.
Vi skulle få hungersnöd i världen.
Dessutom så skulle det förpassa oss tillbaka till stenåldern.

Vi måste balansera ekosystemet utefter våra behov och vad det tål i form av belastning om vår civilisation och livet som vi känner till det nu skall kunna fortsätta existera.
 
Det skulle inte försörja oss med tillräckligt med livsmedel.
Vi skulle få hungersnöd i världen.
Dessutom så skulle det förpassa oss tillbaka till stenåldern.

Vi måste balansera ekosystemet utefter våra behov och vad det tål i form av belastning om vår civilisation och livet som vi känner till det nu skall kunna fortsätta existera.
Det stämmer inte. Vi/agrotech vill ändå gärna hävda det. Småbrukare använder 25% av världens odlingsbara mark men producerar 75% av maten.

Källa.
 
Du har liksom missat vad problemet handlade om och hittat på något annat problem som faktiskt egentligen inte finns.
Även om man bor i hus på landet så har man ingen av dessa saker inne i bostaden.
Man måste lämna bostaden och gå ut för att ägna sig åt det oavsett.

Jag har inte hästarna inne i huset utan en bra bit bort faktiskt.
Även om de är på gården där jag bor
Du, du kanske har missat att det var jag som starade denna delen av tråden med att inte kunna ha bi och lite annant i en lägenhet. Vad jag menade och intentionen med det anser jag mig ha tolkningsföreträde om. Jag kanske inte varit tydlig nog, och det ber jag om ursäkt för, men du inte bara acceptera att jag menade just att man inte kan göra allt i en lägenhet som man kan göra i ett hus eller på en gård (jag syftar då på det man råkar hyra/äga) och tog några exempel (bi/utedass och pergola) som TS nämnt. Jag skrev även att man kunde lämna lägenheten för att kunna göra annat.

Är det inte tråkig stil att tala om för mig att inte fatta vad jag själv skrivit handlar om? Jag tycker det i vart fall det.
 
Det skulle inte försörja oss med tillräckligt med livsmedel.
Vi skulle få hungersnöd i världen.
Dessutom så skulle det förpassa oss tillbaka till stenåldern.

Vi måste balansera ekosystemet utefter våra behov och vad det tål i form av belastning om vår civilisation och livet som vi känner till det nu skall kunna fortsätta existera.
Och tar vi inte hänsyn till och ser till att bibehålla den biologiska mångfallden och stödja ekosystemet så kanske vi inte kan föda någon alls.

Vi måste balansera ekosystemet utifrån naturens behov om vi ska kunna leva kvar på planeten och gå ifrån det vi gjort hittills som visat sig leda oss till randen av en katastrof. Vi börjar bli bättre på att ta hand om naturen men mer behöver göras.
 
Småbruk är effektivt och rationellt brukande av jorden.
Hemmaodling är inte alltid det.
Och naturligt är något helt annat än jordbruk och odling.

Vad tror du egentligen att jag påstår?
Att småbruk inte kan förse världens befolkning med mat. Se min fetning i ditt citat:
Det skulle inte försörja oss med tillräckligt med livsmedel.
Vi skulle få hungersnöd i världen.
Dessutom så skulle det förpassa oss tillbaka till stenåldern.

Vi måste balansera ekosystemet utefter våra behov och vad det tål i form av belastning om vår civilisation och livet som vi känner till det nu skall kunna fortsätta existera.
Vilket jag dementerade.
 
Och tar vi inte hänsyn till och ser till att bibehålla den biologiska mångfallden och stödja ekosystemet så kanske vi inte kan föda någon alls.

Vi måste balansera ekosystemet utifrån naturens behov om vi ska kunna leva kvar på planeten och gå ifrån det vi gjort hittills som visat sig leda oss till randen av en katastrof. Vi börjar bli bättre på att ta hand om naturen men mer behöver göras.
Men för att öka/bibehålla den ekologiska mångfalden krävs djur som helst växelbetar på stora områden. Jag tror inte det primärt är hushålls eller småbrukarna som bidrar till det utan mer storskalig men så ekologisk det nu går djurhållning.
 
Att småbruk inte kan förse världens befolkning med mat. Se min fetning i ditt citat:

Vilket jag dementerade.
Ah här var det många missförstånd tror jag.
Jag syftar på att naturligt inte kan förse världens befolkning med mat utan vi måste odla på ett rationellt och hållbart sätt så att vi balanserar behovet av livsmedel med påverkan på ekosystemet.

Jag tror att vi egentligen är överens men att vi har trasslat till det i kommunikationen.

Naturligt är att låta saker och ting växa som de vill och sedan gå och plocka av det som går att äta. Det är inte möjligt med den civilisation som vi har i dag.
 
Vad jag menade och intentionen med det anser jag mig ha tolkningsföreträde om. J
Det blir inte bra kommunikation.
Om den som man samtalar med uppfattar budskapet på ett annat sätt än man menar så är enda sättet att få fram rätt budskap att förtydliga sig.
Att lägga ansvaret för att förstå budskapet på den som tolkar det fungerar faktiskt aldrig.
 
Ah här var det många missförstånd tror jag.
Jag syftar på att naturligt inte kan förse världens befolkning med mat utan vi måste odla på ett rationellt och hållbart sätt så att vi balanserar behovet av livsmedel med påverkan på ekosystemet.

Jag tror att vi egentligen är överens men att vi har trasslat till det i kommunikationen.

Naturligt är att låta saker och ting växa som de vill och sedan gå och plocka av det som går att äta. Det är inte möjligt med den civilisation som vi har i dag.
Aha, för mig är naturligt att använda ekosystemets egna principer för produktivitet och framförallt regeneration.
 
Aha, för mig är naturligt att använda ekosystemets egna principer för produktivitet och framförallt regeneration.
Det är vad jag kallar ekologiskt.
Vi måste ju ta hänsyn till ekosystemet för annars slår vi undan fötterna på oss själva.
Där måste vi hitta en balans mellan vad ekosystemet tål och hur mycket mat vi behöver producera.

Om man vill gå vidare så är ju byggande på åkermark också helt galet. Vilket gör att vi måste spara på mark och där är lägenheter i höga hus också bra jämfört med villamattor på en åker
 
Det är vad jag kallar ekologiskt.
Vi måste ju ta hänsyn till ekosystemet för annars slår vi undan fötterna på oss själva.
Där måste vi hitta en balans mellan vad ekosystemet tål och hur mycket mat vi behöver producera.

Om man vill gå vidare så är ju byggande på åkermark också helt galet.
Det tror inte jag; att matproduktion måste balansera vad systemet tål, utan det finns matproduktion som håller avkastning utan att utarma ekosystemet/jorden.

Ja, det håller jag med om (byggandet på det som raskt blir föredetta produktiv jord)

Förtydligande: det är inom nuvarande sätt att producera mat som produktivitet och ekosystemets överlevnad står i opposition, men det betyder inte att det alltid är så.
 
Det stämmer inte. Vi/agrotech vill ändå gärna hävda det. Småbrukare använder 25% av världens odlingsbara mark men producerar 75% av maten.

Källa.
Håller med dessutom ska det finnas en forskningsrapport om Europa o dess självförsörjningsgrad som vid omställning av vår föda( mindre kött, mjölkprodukter) gör att vi kan leva gott o självförsörjande , omställningstid: till 2050. ( mer odlade bönor, linser etc ist för kraftfoder till köttdjur.)
 
För att återknyta lite till trådens ämne...

Eftersom jag hållit i en del kurser (inom jakt och olika hundrelaterade kurser) så är mitt främsta tips om man vill in i den svängen att man 1) har god kunskap i ämnet 2) kan engagera 3) är/kan vara lättsam och social i den miljön och 3) vill lära ut och tycker det är roligt.

Tänker mig att iaf någon av dessa punkter kan kännas vara en utmaning för dig @Wille ?

Personligen är jag till stor del tämligen osocial, introvert och inget direkt fan av att ha all uppmärksamhet fokuserad på mig, men i såna och några andra olika sammanhang där det behövs är det numera relativt enkelt för mig att gå in i en social, lättsam och synlig roll utan att det är något som är fejkat.
De delarna av min personlighet finns nämligen också, även om de inte är ens i närheten av att vara dominerande.

Har man den inte naturligt som dominat del av sin personlighet så får man öva. Både på att låta den ta plats och på att vara bekväm med det. Det blir faktiskt enklare och mer naturligt med tid.
 
Håller med dessutom ska det finnas en forskningsrapport om Europa o dess självförsörjningsgrad som vid omställning av vår föda( mindre kött, mjölkprodukter) gör att vi kan leva gott o självförsörjande , omställningstid: till 2050. ( mer odlade bönor, linser etc ist för kraftfoder till köttdjur.)
Där tror jag iofs det finns flera vägar att gå, men det viktiga för mig med vad du skriver är att metoder, tillgänglig åkermark och kapacitet för självförsörjning är INTE de problematiska faktorerna (utan att det är för mycket privata investeringar i nuvarande system som därmed upprätthåller det mot bättre vetande).
 
Där tror jag iofs det finns flera vägar att gå, men det viktiga för mig med vad du skriver är att metoder, tillgänglig åkermark och kapacitet för självförsörjning är INTE de problematiska faktorerna (utan att det är för mycket privata investeringar i nuvarande system som därmed upprätthåller det mot bättre vetande).
Missade o skriva dit att det gällde eko.
Vilka andra vägar? Med dessa enorma mängder konstgödning som sprids på och läcker, alla bekämpningsmedel så utarmas jordarna.
 
Där är vi oeniga, ja att alla inte kan eller vill är inget konstigt men att bidra med växtlighet där det går, framförallt i storstäder är en klimatåtgärd i sig, det man kan skörda är bonus. Många små odlingar på balkonger tak och andra ställen där det finns plats är bra för miljön och kan bidra till att sänka temperaturerna i städerna och är bra för insekterna. Lyckas man dessutom att få en del av familjens grönsaker är det ett stort plus.

En sak som är tveksamt för miljön är stora monokulturer i stor skala, det utarmar naturen men det är nödvändigt (med dagens teknik) för att få tillräckliga skördar både för mänskligheten och för att det ska bära sig för odlaren.

Jag önskade att alla hyresvärdar delade din uppfattning.

På balkongen har jag en ganska omfattande odling den delen av året som det växer, ca april-september.
Men ibland när man har vattnat så kan det droppa ner på balkongen under- Så får det ju inte göra! Regnar det så svämmar krukorna över... för de får inte vara dränerade (för gudars om det droppar vid räcket).

Det kommer rätt mycket insekter sommartid också. Mycket spindlar, en del tvestjärtar, ibland lite blomflugor. Speciellt om man provar något nytt (försökte mig på en bokashi kompost.. locket krympte i solen och det blev bara skit av allt)

Men andra hyresgäster räknar i princip ALLT som ohyra. Inklusive bin som hälsar på. Brukar ha rätt mycket bi-besök tidigt på våren och sent på sommaren. Haft en humla som övervintrade i en an lådorna också.

Helt välkommet att odla på balkongen är det inte.
 
Missade o skriva dit att det gällde eko.
Vilka andra vägar? Med dessa enorma mängder konstgödning som sprids på och läcker, alla bekämpningsmedel så utarmas jordarna.
Håller helt med att vi måste sluta utarma jordarna. Det jag reagerar på är ”mantrat” om mindre köttproduktion. Bara för att dagens köttproduktion (vidrigt ord!) inte regenererar jordar betyder inte det att inte någon gör det. Med silvopasture (integration av träd, kött och djurfoderproduktion) och strip grazing som bl.a. regenererar utarmade jordar med hjälp av (kött-)djur kan vi återuppbygga jordar, förhindra både vatten- och vinderoaion och fortsätta äta kött (om än modererat). Förlåt engelska termer.
 
Du får tänka på att en art på ett fält = ingen mat därifrån alls till bin när det blommat över.
Ja det är ju något som man verkligen måste ta hänsyn till.
Annars så blir det dåligt.
Med tanke på vår absurt stora fruktskörd så borde det ha blivit rätt här där vi bor.
Det odlas allt möjligt typ lin, raps, spannmål, lusern, ärtor, majs, solrosor och så frukt och potatis. Detta blandat med betesmarker för en massa kor.
Bönderna här har odlat i generationer och är måna om att det skall fortsätta att fungera i ytterligare generationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp