Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lycanthrope

Trådstartare
Är det vanligt att tränare inom kraftskapande ridkonst rekommenderar skarpa bett (tex stång av olika slag och tom i ett fall postkandar), även på yngre outbildade hästar? :crazy:
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vet inte, men det verkar vara ganska vanligt inom AR och man blir närmast idiotförklarad om man försöker förklara farorna med det.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ja, jag reagerade lite på det. Har hittills bara provat på en lektion och bettlöst tyckte hon inte jag skulle rida på så jag ska prova vanligt bett. Nu är ju iofs min häst ganska utbildad inom western och har där ridits på stång tidigare, men det är ju inte riktigt samma sak.
Men vet andra som ridit för samma tränare som blivit rekommenderade skarp stång på en nyss inriden unghäst tex.

Vilka faror kan man hänvisa till vid en diskussion?

Det vanliga som skrivs är ju såklart att bett inte blir skarpare än handen som håller i det. Det stämmer ju på sätt och vis men jag tycker ändå det kan bli så fel.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Fast det där gamla påståendet är ju så genomskinligt det bara kan bli. Ett skarpt bett är alltid ett skarpt bett, oavsett hur mjuk handen är.

Mitt mantra är att det man inte kan göra mjukt på tränsbett, bör man heller inte göra på kandar/stång.

Och när det gäller AR tränare, tänker jag inte säga mer än att nästan inget i den ridfilosofin är ngt jag håller med om.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Aldrig testat själv, men varit med och sett några träningar och tyvärr så rekommenderas skarpa bett till höger och vänster. Även till ryttare/hästar som enligt mej inte alls är redo för det. :(

Mvh Domino_s
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vilka faror kan man hänvisa till vid en diskussion?

Jag skulle hänvisa till att en ung häst eller en häst som ska omskolas behöver tydlig och enkel guidening från tygeln. När en okunnig/orutinerad häst ska lära sig något nytt blir det ju oerhört svårt och krångligt att förstå och tolka signalerna från ett stångbett, särskilt med tanke på att stången ger tryck på nacke/haka i stället för den enkla grunden som bygger på tryck från en sida i taget. Varför göra det svårare än det är för hästen liksom:)

Tanken med stångbett är ju att hästen redan kan alla grunderna och mestadels följer sätet även i svårare rörelser, man behöver inga direkta och indirekta tygelhjälper längre. Men den behöver skolas till detta via ett enklare redskap, tex tränsbett. Man måste börja i rätt ände så att säga.

Sen kan man ju alltid säga att man inte känner sig tillräcklig rutinerad för stångbett själv också, då brukar dom ge sig.:D
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jag skulle hänvisa till att en ung häst eller en häst som ska omskolas behöver tydlig och enkel guidening från tygeln. När en okunnig/orutinerad häst ska lära sig något nytt blir det ju oerhört svårt och krångligt att förstå och tolka signalerna från ett stångbett, särskilt med tanke på att stången ger tryck på nacke/haka i stället för den enkla grunden som bygger på tryck från en sida i taget. Varför göra det svårare än det är för hästen liksom:)

Tanken med stångbett är ju att hästen redan kan alla grunderna och mestadels följer sätet även i svårare rörelser, man behöver inga direkta och indirekta tygelhjälper längre. Men den behöver skolas till detta via ett enklare redskap, tex tränsbett. Man måste börja i rätt ände så att säga.

Sen kan man ju alltid säga att man inte känner sig tillräcklig rutinerad för stångbett själv också, då brukar dom ge sig.:D

:bow::bow:
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Bra svar :)

Det är lite så jag tänker också.

Bridong och stång då?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Bra svar :)

Det är lite så jag tänker också.

Bridong och stång då?

Tack:)

Bridong och stång har jag ingen större erfarenhet av, men jag rider enligt en gammal amerikansk/spansk tradition, vaquero-traditionen, och enligt den rider man också med dubbla tyglar (Two-rein), liknande bridong/stång, men man använder ett hackamore (bosal/bosalita) istället för träns/bridong.

Jag skulle inte rida ens med detta på en orutinerad/ung häst. Jag vill att hästen ska kunna gå för sätet till c:a 95% innan jag ens börjar med dubbla tyglar och stångbett. Det är så mycket som ska fungera i grunden först och jag vill inte behöva "mickla" med stången för att få fram vad jag vill och störa/oroa hästen i onödan, jag vill att hästen ska ÄLSKA stången sen när den tiden kommer...
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det låter klokt :)

Det verkar finnas många olika sätt att se på det, men jag håller med i det du skriver.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det låter klokt :)

Det verkar finnas många olika sätt att se på det, men jag håller med i det du skriver.

Jo, så är det absolut. Jag tror att det också handlar om traditioner och olika inställning till vad en grund är. Vad tyglarna är till för och hur/när dom ska användas osv. Sen har det nog stor betydelse vilken tränare/mentor man har och inställningen/kunskapen den personen har. Man blir som dom man umgås med brukar jag tänka.:D

Intressant fundering du tar upp till diskussion tycker jag. Det är nog många som har tankar kring detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jag tycker att stångbett är för skarpt, helt enkelt. Det krävs en stark sökning framåt uppåt mot bettet för att hästen inte ska backa från bettet. Och ärlig sökning framåt neråt får man inte genom stångbettets mekanik. Den sökningen kommer när hästen läggs i rätt balans och kommer till eftergift i kroppen.

Hur som helst. Jag tycker att du ska välja en betsling som du känner dig bekväm med. De flesta tränare är ju ändå anpassningsbara och tillmötesgående. Antingen testar du stång och känner efter om det känns bra. Eller så rider du på bettlöst eller träns och så får tränaren anpassa sig efter det. Funkar det så funkar det. Om inte kanske du ska rida för någon annan. Att försöka omvända sin tränare är inget bra utgångsläge för ett samarbete.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

De tränare som sysslar med kraftskapande ridkonst har jag inte träffat, och jag vet inte vad de rekommenderar.
Jag rider akademiskt, och min tränare (som jag f ö är väpnare till) har aldrig, vad jag har hört under de fem år jag ridit för henne, sagt till någon att de ska skaffa stångbett.
På våra kurser är jag nog den enda som rider på blankt kandar, men mitt sto är tämligen välskolad. Likaså nordisvalacken. Unghästarna har tvådelade bett med parerstänger, och det kommer att dröja länge innan jag introducerar stångbett för någon av dem.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Hej!

Jag håller med du. Rider också nån typ av AR och min tränare rekommenderar i de flesta fall bettlöst eller annat bett hästen trivs med- vad hästen gillar är vad den går på.

Men så rider vi heller inte bara på små volter i skritt och anser att det räcker, så vi är väl lite anorlunda gissar jag :-)

/Lavinia, som inte ens visste att kraftskapande ridkonst fanns
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

De jag ridit som akademiska instruktörer har inte varit på och tjatat om starkare bett. Nu var det iofs ett tag sen jag red för nån sådan. Men fattar inte heller vad kraftskapande ridkonst menas med. Som en ny diciplin? Googlade lite och kom till en sida att det handlar om att bla inte rida med sporrar och spö. Fanns även en "bettskola". Kopierade ett citat: "vilka bettalternativ finns det? Allt du kan fantisera dig fram till och ännu mer" slutcitat.
Men jag menar det behöver man ju inte göra ändå så förstår inte riktigt skillnaden där. Man vill ju ha en motor på hästen oavsett diciplin så sen kalla det kraftskapande ridkonst gör mig förvirrad.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

En av Bent Branderups tidigare elever, en riddare och f d medlem i det akademiska ridderskapet, "uppfann" den kraftskapande ridkonsten.
En annan f d Bentelev skapade Integrerad Ridkonst.
Vad dessa olika inriktningar innebär känner jag inte till.

Vad gäller det där med vilka bett som ska/kan användas kan jag informera om att väpnarprovet (akademisk ridkonst) kan genomföras på blankt kandar eller mindre. Dvs halsring, sidepull osv. Detta beslut togs under Sommarakademien nere hos Bent för några år sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Historiskt sett användes stångbett pga att man red med en hand, vapnet i andra handen. kanske en förutsättning i strid, för maximal kontroll på hästen.
Nu är jag ingen renodlad akademisk / barock ryttare, men nosar lite på detta ibland. Vad jag har förstått så vill man i dessa grenar försöka återskapa denna typ av ridning / enhandsridning / krig-stridsdressyr - därav stångbettet (?)
Dock känns det lite som att man glömt bort detta (?) På de kurser jag har varit på pratar men inte om enhandsridning - och jag har tyvärr inte vågat fråga varför en mkt orutinerad ryttare ska rida runt på en oskolad häst med denna typ av bett på dessa kurser. väldigt bakvänt enligt mig.

Själv rider jag med jaktkandar (kimbelwick) - det är dock hästen min som valt detta - och jag rider med båda händerna.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

På de kurser jag har varit på pratar men inte om enhandsridning - och jag har tyvärr inte vågat fråga varför en mkt orutinerad ryttare ska rida runt på en oskolad häst med denna typ av bett på dessa kurser. väldigt bakvänt enligt mig.

Märkligt. För mig (och för mina tränare) är det en självklarhet att det är enhandsfattning som gäller, och det är lika självklart att man inte sätter en orutinerad ryttare på en oskolad häst med stångbett.

Tyvärr har begreppet "tränare i akademisk ridning" tunnats ut ordentligt, det finns de som efter att ha varit med som deltagare till fots på några kurser startar egen träningsverksamhet i just akademisk ridkonst...
Förhoppningsvis kommer väl detta att försvinna naturligt, nu när det akademiska ridderskapet skärpt upp reglerna och höjt statusen för både väpnare och riddare.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ja, tränarna verkar vara av mkt blandad kvalité (precis som i alla grenar ...)
Dock har jag reagerat på att deltagarna verkar tycka att utrustningen som =stångbett och en viss typ av sadlar, är likamed akademisk dressyr - där tycker jag att tränarna skulle vara bättre på att guida ryttarna att börja i rätt ände. Att stångbett med enhandsridning är ett delmål när häst och ryttare är mer utbildade.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Min erfarenhet är inte att akademisk ridkonst = blankt kandar och sporrar. Alla akademiska ryttare är inte kloner av Bent Branderup, utan ryttare med olika bakgrunder, erfarenheter och attityder. Tack och lov.

Men det går inte att blunda för att den utrustningen används flitigt inom inriktningen och att blankt kandar i vissa fall används flitigt på väldigt unga hästar även av meriterade tränare. I specialshoparna för AR kan man köpa akademiska stänger och renässansstänger, men vissa av dem har inte ens tränsbett i sortimentet. Och ni kan ju prova att bildgoogla "akademisk ridkonst"... Stänger, stänger och åter stänger.

Så vad ska folk tro?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp