Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

I specialshoparna för AR kan man köpa akademiska stänger och renässansstänger, men vissa av dem har inte ens tränsbett i sortimentet. Och ni kan ju prova att bildgoogla "akademisk ridkonst"... Stänger, stänger och åter stänger.

Så vad ska folk tro?

Förhoppningsvis handlar det om tänkande människor..... (som exempelvis TS, som ställer en fråga här)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det är inte bara stor risk för att hästen backar av från stången( kanske det man vill) utan även att hästen går o spänner sig för att den inte får röra sig för vad som är ergonomiskt för var häst. Munnarna är ofta nervösa som visar den inre stressen.
Kort o markbundet för att ryggen ska röra sig så lite som möjligt- bekväm bruksridning,. Så hur man ska kunna skapa en stark individ utan att gymnasticera den innan är för mig en gåta.
Det förklarar varför deras "piruetter" görs jämnfota- ej i galopp ( för tidigt o felaktigt) o att den aldrig kommer upp från marken-svävmoment o elastisk. Ej en dansör.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Om du är nybörjare så köper du självklart vad andra ngt mer rutinerade inom samma genger påstår o även av den som säljer.

går du in i en vanlig ridsportbutik skulle det aldrig förekomma.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vilka faror kan man hänvisa till vid en diskussion?

Det vanliga som skrivs är ju såklart att bett inte blir skarpare än handen som håller i det. Det stämmer ju på sätt och vis men jag tycker ändå det kan bli så fel.

Att man förstör munnen på hästen:( Att hästen blir rädd för bettet/handen och aldrig vågar söka det stöd man eftersträvar. Att hästen går med avknäppt nacke och bakom hand. Att man inte kan rida lösgörande på en stång så hästen blir loss i sidorna och man därigenom kan rida med mycket mindre hjälper och fysisk styrka.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Precis så fast med ett pessoabett och hårt spänd martingal och graman förstörde min nuvarande hästs mun och förtroende r människor.
Det tog mej runt 5 år totalt av dom 11 jag haft honom att få honom att lita på både människor och bett igen.,. FaT han är inte hundra på alla människor ännu......
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Inte vanligt bland alla AR-tränre. På kurserna jag rider har inte hästarna stångbett förrän de kommit så långt i utbildningen att de är redo. Många har inte stång alls.
TS: Begreppet Kraftskapande ridkonst är nytt för mig. Kan du berätta mer eller finns det att läsa någonstans?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det är inte bara stor risk för att hästen backar av från stången( kanske det man vill) utan även att hästen går o spänner sig för att den inte får röra sig för vad som är ergonomiskt för var häst. Munnarna är ofta nervösa som visar den inre stressen.
Kort o markbundet för att ryggen ska röra sig så lite som möjligt- bekväm bruksridning,. Så hur man ska kunna skapa en stark individ utan att gymnasticera den innan är för mig en gåta.
Det förklarar varför deras "piruetter" görs jämnfota- ej i galopp ( för tidigt o felaktigt) o att den aldrig kommer upp från marken-svävmoment o elastisk. Ej en dansör.
Är detta en beskrivning av Kraftskapande ridkonst? Låter inte som bra ridning alls. :crazy: Är det en tränare som döpt sitt koncept bara eller vad är det?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jag skulle hänvisa till att en ung häst eller en häst som ska omskolas behöver tydlig och enkel guidening från tygeln. När en okunnig/orutinerad häst ska lära sig något nytt blir det ju oerhört svårt och krångligt att förstå och tolka signalerna från ett stångbett, särskilt med tanke på att stången ger tryck på nacke/haka i stället för den enkla grunden som bygger på tryck från en sida i taget. Varför göra det svårare än det är för hästen liksom:)

Tanken med stångbett är ju att hästen redan kan alla grunderna och mestadels följer sätet även i svårare rörelser, man behöver inga direkta och indirekta tygelhjälper längre. Men den behöver skolas till detta via ett enklare redskap, tex tränsbett. Man måste börja i rätt ände så att säga.

Sen kan man ju alltid säga att man inte känner sig tillräcklig rutinerad för stångbett själv också, då brukar dom ge sig.:D
Tänkte skriva men det behövde jsg inte. Du har redan skrivit det. Bra förklarat.:)
Som alltid när den här stångdiskussionen tar fart unfådrar jag vad det är för konstiga tränare folk stött på? Jag har visserligen bara ridit för AR-tränare sedan 06 men jag har inte stött på någon sån tränare än. (tack och lov).
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Att de akademiska webshoparna inte har tränsbett beror nog på att den vanliga utrustningen kan vi köpa i vilken ridsportaffär som helst. De vill nog rikta in sig på den utrustning som inte är lika vanlig. Det är min gissning.:)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ridkonstinorr har en flik där det står lite om kraftskapande ridkonst. :)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Och om du googlar på classical style så hittar du nog tränarens hemsida också.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Hur kommer det sig att det är okey att länka till en tränares hemsida när det gäller AR? Det är ju att betrakta som reklam på alla andra forum. Och av självaste moderatorn oxå...
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Bra fråga! När jag la in en inlägg och länkade till en sida så togs den bort. Det var en länk till en hästsida. Kanske beror på vem som lägger in?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det har varit märkligt modererat på AR forumet allt för länge.. tur att forumet plockades bort och bara blev ett prefix i forumet ridning.. eller troligtvis därför.

Märker man ju bara i denna diskussionen där moderatorn Aaaaldrig sett något som förekommer ganska frekvent inom grenen.. som stång på unga hästar och piff och puff.. Snacka om skygglappar de luxe...

Det blir väl alldeles säkert ett gult kort för mig oxå i och med denna kritiken :meh:

Men det skiter jag i..
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Tyvärr har begreppet "tränare i akademisk ridning" tunnats ut ordentligt, det finns de som efter att ha varit med som deltagare till fots på några kurser .

Japp håller med ...

Ungefär som att börja operera hjärnor efter att ha läst en bok ( Frankensteins Monster)...:banghead:
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

I specialshoparna för AR kan man köpa akademiska stänger och renässansstänger
Så vad ska folk tro?

Tja jag gillar snirkliga och snygga stångbett- men har dem på väggen och i en glasmonter.:D

Hade gärna köpt fler om de inte oftast var så ohemult dyra!
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Hur kommer det sig att det är okey att länka till en tränares hemsida när det gäller AR? Det är ju att betrakta som reklam på alla andra forum. Och av självaste moderatorn oxå...

Hoppas du trianglat, så att Gunnar kan ta mig i öronen och rista om mig lite!:p

Jag ändrar i mitt inlägg, så att det inte är en länk.
Att jag öht la ut länken var enbart för att svara på vad "Kraftskapande Ridkonst" är. Det är alltså inte identiskt med Akademisk Ridkonst.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Märker man ju bara i denna diskussionen där moderatorn Aaaaldrig sett något som förekommer ganska frekvent inom grenen.. som stång på unga hästar och piff och puff.. Snacka om skygglappar de luxe...

Men det överensstämmer med mina erfarenheter. Jag vet inte vilken eller vilka tränare du brukar se, men vad gäller min tränare förekommer inte stång på unghästar, och det piffas och puffas inte stup i kvarten. I den grupp jag rider är jag nog den som kommit längst, Besten och jag är och nosar på piaffen. Hon är 21 år och tämligen skolad vid det här laget.
Inga av de andra på våra kurser jobbar med piaff, eller rider sina unghästar på stång.
Sen tror jag säkert att du sett det du skriver. Det finns tränare av alla slag...
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Hoppas du trianglat, så att Gunnar kan ta mig i öronen och rista om lite!

Jag ändrar i mitt inlägg, så att det inte är en länk.
Att jag öht la ut länken var enbart för att svara på vad "Kraftskapande Ridkonst" är.

Varför ska jag triangla när du som moderator själv kan ändra ditt misstag? Jag skiter väl i om Gunnar tar dig i örat eller inte.. jag sysslar inte med sånt.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Som sagt skygglappar de luxe.. Jag har sett och deltagit och det gäller rätt "tunga" namn inom grenen men du kanske är själv på dina kurser, vad vet jag ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 098
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
871
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp