Krampanfall

Nope

Trådstartare
Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med metacam för knäledsinflammation och vi är inne på sjunde dagen nu. Jag hade länge misstänkt PPID då hon har många symtom men testade negativt då vi provat tidigare. Därför har jag iallafall läst på det jag hittat om sjukdomen och senast Igårkväll hittade jag något fall där ägaren misstänkt koppling mellan PPID och kramper. Något som min häst tidigare aldrig visat dock.

Men då för att komma till saken, imorse när jag skulle ta ut hästarna så rasar hon ihop. Först faller hon bakåt men tas emot av box väggen. Stapplar till innan hon bara tippar åt sidan och sparkar vilt runt sig innan hon "fryser fast " som i en kramp med bena sträckta rakt ut. Håller så i några sekunder typ. Jag vart riktigt chockad så kan inte säkert säg hur lång tid allt detta tog. Sen lyckas hon iallafall komma upp och försöker ta ett steg framåt men faller ihop igen framåt denna gång och krampar återigen innan hon reser sig. Ruskar på sig och "pratar" som hon brukar, hungrig och vill ut i hagen.

Hela händelsen var skitläskig och jag täkte bara att nu dör hon ju. Men det gick alltså bra och hela dagen har hon varit som vanligt bortsett från ganska ordentlig eftersvettning när hon stod i boxen efter vi gått en liten promenad. Hon känns något tröttare och lite, ja konstig? Svårt att sätta fingret på. Veterinären har varit ute och tagit blodprover och kollat temp och hur hon rör sig men allt var ua. Veterinären sa att det kunde ha att göra med den tumören som hon iom sin PPID har. Verkar dock inte finnas någon forskning i ämnet vad jag vet.

Det jag funderar över är om det finns fler med liknande erfarenheter? Tankar eller teorier kring kopplingen mellan PPID eller möjligen metacamet? Eller krampande hästar i övrigt, vad som helst. Vad jag föstått så går aldrig tumörer ner utan kan möjligen stoppas i sin tillväxt av medicinering och om det är den som utlöst anfallet så känns det ju lite som att skadan redan är för stor. Känner mig rätt hopplös just nu..
 
Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med metacam för knäledsinflammation och vi är inne på sjunde dagen nu. Jag hade länge misstänkt PPID då hon har många symtom men testade negativt då vi provat tidigare. Därför har jag iallafall läst på det jag hittat om sjukdomen och senast Igårkväll hittade jag något fall där ägaren misstänkt koppling mellan PPID och kramper. Något som min häst tidigare aldrig visat dock.

Men då för att komma till saken, imorse när jag skulle ta ut hästarna så rasar hon ihop. Först faller hon bakåt men tas emot av box väggen. Stapplar till innan hon bara tippar åt sidan och sparkar vilt runt sig innan hon "fryser fast " som i en kramp med bena sträckta rakt ut. Håller så i några sekunder typ. Jag vart riktigt chockad så kan inte säkert säg hur lång tid allt detta tog. Sen lyckas hon iallafall komma upp och försöker ta ett steg framåt men faller ihop igen framåt denna gång och krampar återigen innan hon reser sig. Ruskar på sig och "pratar" som hon brukar, hungrig och vill ut i hagen.

Hela händelsen var skitläskig och jag täkte bara att nu dör hon ju. Men det gick alltså bra och hela dagen har hon varit som vanligt bortsett från ganska ordentlig eftersvettning när hon stod i boxen efter vi gått en liten promenad. Hon känns något tröttare och lite, ja konstig? Svårt att sätta fingret på. Veterinären har varit ute och tagit blodprover och kollat temp och hur hon rör sig men allt var ua. Veterinären sa att det kunde ha att göra med den tumören som hon iom sin PPID har. Verkar dock inte finnas någon forskning i ämnet vad jag vet.

Det jag funderar över är om det finns fler med liknande erfarenheter? Tankar eller teorier kring kopplingen mellan PPID eller möjligen metacamet? Eller krampande hästar i övrigt, vad som helst. Vad jag föstått så går aldrig tumörer ner utan kan möjligen stoppas i sin tillväxt av medicinering och om det är den som utlöst anfallet så känns det ju lite som att skadan redan är för stor. Känner mig rätt hopplös just nu..


Har ni provat att behandla hästen med medicin mot Crusing/PPID? Ett tipps om ni väljer att behandla är att jämföra apotekens priser på medicinen ink internet apotek.
Vad tycker veterinären?
 
Vi fick provsvaret samma dag, igår alltså så har inte hunnit börja med medicin än men ska beställa hem på måndag. Veterinären lät bara positiv till det, hennes erfarenhet var att det brukade fungera riktigt bra. Jag vill absolut försöka medicinera och ger det god effekt vore det ju fantastiskt.

Det jag oroar mig är framförallt det här krampanfallet hon fick. Dels för hennes skull såklart men också för omgivningen. En 550 kg häst som faller okontrollerat är ju en ganska ordentlig säkerhetsrisk dels vid ridning men också hanteringen, men man vet ju å andra sidan inte om det var en engångs företeelse..
 
Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med metacam för knäledsinflammation och vi är inne på sjunde dagen nu. Jag hade länge misstänkt PPID då hon har många symtom men testade negativt då vi provat tidigare. Därför har jag iallafall läst på det jag hittat om sjukdomen och senast Igårkväll hittade jag något fall där ägaren misstänkt koppling mellan PPID och kramper. Något som min häst tidigare aldrig visat dock.

Men då för att komma till saken, imorse när jag skulle ta ut hästarna så rasar hon ihop. Först faller hon bakåt men tas emot av box väggen. Stapplar till innan hon bara tippar åt sidan och sparkar vilt runt sig innan hon "fryser fast " som i en kramp med bena sträckta rakt ut. Håller så i några sekunder typ. Jag vart riktigt chockad så kan inte säkert säg hur lång tid allt detta tog. Sen lyckas hon iallafall komma upp och försöker ta ett steg framåt men faller ihop igen framåt denna gång och krampar återigen innan hon reser sig. Ruskar på sig och "pratar" som hon brukar, hungrig och vill ut i hagen.

Hela händelsen var skitläskig och jag täkte bara att nu dör hon ju. Men det gick alltså bra och hela dagen har hon varit som vanligt bortsett från ganska ordentlig eftersvettning när hon stod i boxen efter vi gått en liten promenad. Hon känns något tröttare och lite, ja konstig? Svårt att sätta fingret på. Veterinären har varit ute och tagit blodprover och kollat temp och hur hon rör sig men allt var ua. Veterinären sa att det kunde ha att göra med den tumören som hon iom sin PPID har. Verkar dock inte finnas någon forskning i ämnet vad jag vet.

Det jag funderar över är om det finns fler med liknande erfarenheter? Tankar eller teorier kring kopplingen mellan PPID eller möjligen metacamet? Eller krampande hästar i övrigt, vad som helst. Vad jag föstått så går aldrig tumörer ner utan kan möjligen stoppas i sin tillväxt av medicinering och om det är den som utlöst anfallet så känns det ju lite som att skadan redan är för stor. Känner mig rätt hopplös just nu..

Ganska exakt samma slags anfall fick en häst i vårt stall med PPID, så jag skulle tro att det anfallet har att göra med din hästs sjukdom.

Det här med att PPID beror på en tumör är så vitt jag har förstått det gammal förlegad kunskap. Den veterinären jag anlitade var tyvärr inte så uppdaterad inom området som hen borde varit, så det är en fördel att läsa så mycket man bara kan själv. Jag vill minnas att det var @Speedway ? , som gav bra svar på det i en tråd innan i år som hette just "PPID", testa och sök efter den.
 
Senast ändrad:
Hittade tråden! Tack för tipset.

Men nu hittade jag en studie (examensarbete) från slu som visserligen var från 2011 men där menade man att PPID oftast berodde på en tumör eller cellförändring/ fler och eller förstorade celler i hypofysen. Där fanns även en kolumn där man mätt neurologiska symtom med "även krampanfall" inom parantes men sedan beskrevs bara synpåverkan.

Men hur gick det för hästen i ditt stall? Fick den återkommande kramper? Försvann de med medicin?
 
Min gammelman med PPID, fick en stroke (eller liknande) en gång. En morgon kom han inte upp i boxen. Så han fick somna in där:cry:
 
Min gammelman med PPID, fick en stroke (eller liknande) en gång. En morgon kom han inte upp i boxen. Så han fick somna in där:cry:

Beklagar! Det måste ha varit väldigt otäckt för er.. Det här var ett symtom jag helt missat när jag läst på om sjukdomen tidigare.
 
Vi fick provsvaret samma dag, igår alltså så har inte hunnit börja med medicin än men ska beställa hem på måndag. Veterinären lät bara positiv till det, hennes erfarenhet var att det brukade fungera riktigt bra. Jag vill absolut försöka medicinera och ger det god effekt vore det ju fantastiskt.

Det jag oroar mig är framförallt det här krampanfallet hon fick. Dels för hennes skull såklart men också för omgivningen. En 550 kg häst som faller okontrollerat är ju en ganska ordentlig säkerhetsrisk dels vid ridning men också hanteringen, men man vet ju å andra sidan inte om det var en engångs företeelse..

Ja det är otäkt när en häst krampar!
Hoppas att det inte händer igen o att medicineringen fungerar bra.
 
@Nope den här filmen förklarar väldigt bra hur det hela fungerar och även vilken effekt medicinen har.
Utöver det skulle jag rekommendera ECIR groups hemsida. Där finns väldigt mycket bra information som baserar sig på den forskning som finns kring PPID. :)
 
Tack så mycket för alla svar och vilken bra film du postade där. :up: Nu väntar jag bara på att medicinen ska komma så får vi se huruvida hon svarar tillräckligt på den. Det verkar ju hoppfullt med tanke på andras erfarenheter. Knepigt bara med dessa anfall. Hon fick ett litet betydligt lindrigare i förrgår. Då föll hon aldrig utan vinglade och tog stöd mot väggen. Hon såg rädd och förvirrad ut men är som vanligt efteråt. Nåja! Vi ger medicinen en chans att göra sitt och håller tummarna att det går vägen.
 
@Nope Det kallas för ataxi och kan förekomma hos hästar med PPID. Ibland kan det också uppkomma som en biverkning av medicinen men eftersom din häst inte har börjat medicineras än så är det mer troligt sjukdomen som ligger bakom.

Min häst fick någon form av "anfall" vid ett tillfälle. Jag skulle precis leda in henne i stallet men fick vänta någon minut för det stod en häst i stallgången. Helt plötsligt satte sig min häst på baken. Hon kom upp lika fort igen och vi såg nog lika förvånade ut båda två. Jag har aldrig sett det hända nån mer gång men jag ser henne å andra sidan inte 24/7 heller.

Jag har för övrigt mycket goda erfarenheter av medicinen och den funkar väldigt bra på min häst. Hon är fortfarande i fullt arbete. :)
 
Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med metacam för knäledsinflammation och vi är inne på sjunde dagen nu. Jag hade länge misstänkt PPID då hon har många symtom men testade negativt då vi provat tidigare. Därför har jag iallafall läst på det jag hittat om sjukdomen och senast Igårkväll hittade jag något fall där ägaren misstänkt koppling mellan PPID och kramper. Något som min häst tidigare aldrig visat dock.

Men då för att komma till saken, imorse när jag skulle ta ut hästarna så rasar hon ihop. Först faller hon bakåt men tas emot av box väggen. Stapplar till innan hon bara tippar åt sidan och sparkar vilt runt sig innan hon "fryser fast " som i en kramp med bena sträckta rakt ut. Håller så i några sekunder typ. Jag vart riktigt chockad så kan inte säkert säg hur lång tid allt detta tog. Sen lyckas hon iallafall komma upp och försöker ta ett steg framåt men faller ihop igen framåt denna gång och krampar återigen innan hon reser sig. Ruskar på sig och "pratar" som hon brukar, hungrig och vill ut i hagen.

Hela händelsen var skitläskig och jag täkte bara att nu dör hon ju. Men det gick alltså bra och hela dagen har hon varit som vanligt bortsett från ganska ordentlig eftersvettning när hon stod i boxen efter vi gått en liten promenad. Hon känns något tröttare och lite, ja konstig? Svårt att sätta fingret på. Veterinären har varit ute och tagit blodprover och kollat temp och hur hon rör sig men allt var ua. Veterinären sa att det kunde ha att göra med den tumören som hon iom sin PPID har. Verkar dock inte finnas någon forskning i ämnet vad jag vet.

Det jag funderar över är om det finns fler med liknande erfarenheter? Tankar eller teorier kring kopplingen mellan PPID eller möjligen metacamet? Eller krampande hästar i övrigt, vad som helst. Vad jag föstått så går aldrig tumörer ner utan kan möjligen stoppas i sin tillväxt av medicinering och om det är den som utlöst anfallet så känns det ju lite som att skadan redan är för stor. Känner mig rätt hopplös just nu..

Hur gick det med din häst?
Jag står nu med ytterligare en häst med PPID som idag har fått krampanfall. Den här hästen har precis provtagits för PPID, så vi har inte hunnit påbörja medicinering med prascend.
Jag tycker dessa krampanfall är så obehagliga för hästen så jag är i valet och kvalet om jag ska boka tid för avlivning direkt eller ge medicineringen en chans först.
Så hur har det fungerat för din häst efter att du började ge prascend? Har den fortsatt få krampanfall?
 
Hur gick det med din häst?
Jag står nu med ytterligare en häst med PPID som idag har fått krampanfall. Den här hästen har precis provtagits för PPID, så vi har inte hunnit påbörja medicinering med prascend.
Jag tycker dessa krampanfall är så obehagliga för hästen så jag är i valet och kvalet om jag ska boka tid för avlivning direkt eller ge medicineringen en chans först.
Så hur har det fungerat för din häst efter att du började ge prascend? Har den fortsatt få krampanfall?

Min häst har inte fått några fler krampanfall. Hon var lite konstig och vinglig ibland på mornarna den första veckan men sedan har det inte syntes något mer. Hon gick omkull i hagen i veckan när sambon skulle fodra hästarna. Men på hans förklaring lät det som en helt vanlig snubbling då hon vart skrämd och det var dåligt underlag. I övrigt tycker jag mig äntligen se lite verkan av medicinen. Hon har fått nu i ca 6 veckor och senaste veckan har hon börjat vakna till liv allt mer och visar både lite humör, nyfikenhet och energi. Ska ringa veterinär till veckan för uppföljande prover. Har din häst fått många kramper?
 
Min ponny med ppid fick ett sådant krampanfall i samband med provtagning sist. Hon hade då fått medicin i två månader.
Vi stod i transporten och veterinär började ta blod från henne när jag ser att hon blir konstig i ansiktet och så bara sätter hon sig och blir som halvsidesförlamad och krampar.
Ingen aning om hur lång tid det varade kändes som en evighet.
Tog sedan flera timmar innan hon var stadig på benen igen.
Inte hänt mer som vi har sett.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 096
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 517
Senast: mackan
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 222
Senast: Piraja
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp