Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Gwaeron

Trådstartare
Efterlyser alla bomlösexperter på hela buke, hjälp! Min eländiga medryttarhäst med alla sina utrustningskrångel får numera märken av sin Free Form. *suck* De har kommit av och till när jag varit ute och skrittat i skogen, men alltid varit rätt små. Ser ut ungefär som en väldigt liten människa ridit barbacka på hästen så pälsen blivit ruggad. Nu senast de dök upp tyckte jag "tredje gången gillt" och klippte ut ett till inlägg i liggunderlaget vi har i. Hästen hade nu ca 3,5cm hög kanal i padden! Döm av min förvåning när jag sitter av efter ett halvtimmespass på banan, mest skritt och lite trav och märkena är större än de var veckan innan av en timmes skrittande med ordentligt med rörelse i ryggen:confused: Vad gör man nu då?

Såhär ser paden ut i genomskärning just nu:
10221153.jpg

De gröna strecken är liggunderlag (ett jättebra liggunderlag som inte har säckat det minsta trots flitig användning)
Det blå strecket är grandeurinläggen som följde med
Det grå är tjock filtad ull som är fastsydd närmast hästen.

Sen oroar jag mig lite för hästen inte fortsatt bygga muskler i samma takt som i början. Efter första månaden med sadeln var ryggen helt oigenkännlig. Hon är numera mkt jämnare, hålen vid manken är borta, ryggen ser friskare ut osv. Men det känns som att det har stannat av nu. Hästen rids, tömkörs, longeras, löshoppas samt får bra mat och går i kuperad hage hela dagen.

Sen är inte sadeln speciellt ryttarvänlig, men vi har valt att bortse från det och tänkt att "bara hästen är nöjd så klarar vi oss". Men frågan är ju om det är värt besväret att krångla med den här sadeln?
Om vi ska byta modell står det mellan Trekker master dressyr och soft supreme dressyr. Hästen är överbyggd och har snålt med ryggmuskler, ska vi premiera kanal (tm) eller kort anläggningsyta(ss)?

Såhär placeras man när man rider. Det är svårt att sitta på insidan av låren, man sitter Högt över hästen och underskänkeln pressas utåt. Går hon dåligt puttar hon också sadeln framåt en liten bit.
9565457.jpg


Det här är vad vi har att sadla på. Bukig och överbyggd.
7497622.jpg


Sist kan tilläggas att jag väger dryga femti kilo och borde inte ens lämna märken barbacka :crazy:

Snälla snälla snälla HJÄLP!
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Kan ju vara att hon har svårt att sätta muskler, för hon är ju väldigt muskelfattig. Men om du inte trivs med din FF ska du ju givetvis byta. Dock tycker jag ine du ska oroa dig för några små ruggningar i pälsen. Kan vara vad som helst, men så länge det inte hästen så gör det inget.
Vilken bomlös du ska välja vet jag inte... Snacka med ÅF för sadlarna och se vad dom säger.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Mkt möjligt att hon har svårt att sätta muskler, men kan det då gå från en uppstickande ryggrad och två stora hål vid manken, samt att högersidan var mkt större än vänster på manken till en jämn häst utan gropar med en rätt normal rygg på ett par månader för att sen stanna helt?

Fast jag tänker oroa mig för ruggningarna :angel: För såna fick hon av sin gamla bomsadel, om än på andra ställen, och den satt fördjävligt och resulterade tillslut i en häst man inte kunde sitta på alls på ett par veckor för hon hade så ont + en negativ inställning till allt som spänns runt magen :( Jag är petig:p

Tänkte se om det fanns nån här på buke med erfarenhet av de olika dressyrbomlösa sadlarna som finns :) ÅF till soft supremen kommer självklart säga att panelerna är tjocka nog tex ;)
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Jo, men så är det med muskler iofs. De utvecklas mycket en tid när man precis börjat träna, sen hamnar man på en platå där det inte händer så mycket ett tag. Gäller konditionsmässigt med. Så just det behöver inte bero på sadeln!! Det kommer säkert igång igen efter vila, eller bara avsutten träning. Eller omläggning av träningen. Och efter en sån utveckling du beskrivit låter det ganska naturligt med en paus!!

Men är ni inte nöjda med sadeln ska ni ju såklart byta den!!:) Det är ju viktigt att ni som ryttare trivs med den med, annars blir det svårt. Men jag tror inte heller att ruggandet är så farligt iom att det inte är en bomsadel. Min Karl har ruggat på lite olika ställen i omgångar och legat helt still emellanåt. Inget av det har hämmat musklerna på nåt sätt eftersom det inte finns nåt som trycker. Men jag ska köpa mig en Soft Supreme ändå, för den verkar bättre!!:banana:
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Nu är jag lite lugnare i och med att två pers sagt ungefär samma sak :D Tack Julle och Diabolical_Kitten!

Förhoppningsvis blir det väl en riktig dressyrsadel, men kan hända då att det blir två hästar som delar på den så blir det inte så dyrt. För så kan man väl göra med en bomlös? Hästarna är travare båda två och ser ungefär likadana ut i ryggen. Den andra hästen behöver nämligen både dressyrsadel och westernsadel, den här ska få hoppsadel sen och vi vill inte rida dressyr i Freeformen :angel: Det blir en hel del pengar.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Nu tycker inte jag att hon har en särskilt normal rygg, utan hon är väldigt muskelfattig. Ryggraden sticker ju fortfarande upp och hon har fortfarande stora hål vid manken. Så ja, det är mycket möjligt att hon har svårt att sätta muskler och har svårt att bli så mycket biffigare.

Ruggningar av en bomlös blir inte detsamma som ruggningar av bomsadel. Så du behöver inte oroa dig.

Även om en ÅF för ett visst märke säger att sadeln passar din häst så märker du ju när du provar den om den faktiskt gör det.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

I förhållande till hur hon såg ut förut och i förhållande till andra hästar jag rider/ser är hon definitift normal i ryggen :crazy:


Skönt :) Men varför blir det ruggningar under där jag suttit då? Det fattar inte jag. Hur hög måste kanalen i paden vara egentligen? Funderar på att plocka ur lite och se om den stannar bak då... Den är nog lite för lång för henne egentligen.

Hittar inte om softsaddles har demosadel som stall vrå har, det vore ju bra att kunna prova innan. Är inte säker på att den är lodrät nog i placeringen. TM ser lite bättre ut på den fronten men frågan är väl hur bra den ligger på den här hästen...
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Skulle varit fint med bilder på rugget... När du undrar om kanalen får jag för mig att rugget alltså blir uppe på ryggraden?
Om det är så, så kan du nog räkna med att kanalen inte räcker till.
Hästen ser ut att ha ganska uppstickande ryggrad ännu, även fast den säkert musklat sig sen förut. Då är det superviktigt med bra kanal! Du kanske skulle testa Startrekks nya dressyrsadel? Den finns som demo iaf, hör med Kaupre vetja :idea:

Som någon sagt tidigare, det är inte så konstigt att muskelutvecklingen planat ut, det blir så när man tränar ju. Först får man massor med resultat, sen bara segar det sig fram :p
Sedan KAN det ju vara så att sadeln förhindrar vidare utveckling, den sadeln har ju ändå en hård bom i fram som skulle kunna vara för liten nu.
Testa att ta ståltråd och gör en mankmall på hästen där bommen ligger, och sedan tar du och kollar om mallen stämmer med sadeln.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Eller den äldre modellen av Star trekk dressyr sadeln... Där kan du flytta panelerna så att "kanalen" passar.... Om det är som Skuggi säger att kanalen inte räcker till :idea:

På den nya modellen är de ju inte justerbara :(
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Det har säkert varit värre men hästen har tyvärr inga muskler i sin överlinje att tala om och tittar man på bilden så går hästen med megasänkt rygg av någon anledning och ser väldigt obekväm ut i det ögonblicket. Måhända beror det på trycket som kommer från rugget du märkt av även att hon puttar sadeln framåt ibland kommre av att hon sänker sin rygg så mycket.

Jag skulle inte tillåta något rugg ens av en bomlös sadel, i mina ögon så är det nåt som inte är bra. I helgen så testade jag en Supreme D och mitt utlåtande är inte så bra.

På din häst så skulle troligen manken klämmas då hon är så pass smal, då kan man ju använda en pad säger nån då, vilket jag tycker är förkastligt då jag sett hästar med paddar till dessa panelsadlar som inte pga tightheten kan bygga sina muskler utan de blir då som nedskjunkna i ryggen istället.

Tyngdpunkten i Supreme D var allra längst bak i sadeln, det var som en grop i sätet där man hamnade och där satt man ( två till som testade uppmärksammade detta), det gick inte att sitta på något annat vis eller ngn. annanstans i sadeln och den gav inte lodrät sits, det kändes som man satt i en westernsadel.
Men hur man upplever denna låsning med tyngpunkten så långt bak är nog också vad man är van vid och var man vill ha tyngpunkten.

Sadeln låg som smäck på min häst för ögat, men han gick mycket illa i den så av nån anledning så var den inte bra tyckte han, jag tror att det har med att göra att han i den inte kunde lyfta sin rygg som han vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Vet inte om den gamla modellen säljs längre? Men på bomsadlar är de ju inte flyttbara, så det borde ju funka på bomlöst med.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Nä hade rugget varit på ryggraden hade jag kollapsat :p Icke, paden är säkert fyra centimeter tjock, trycker ihop sig obetydligt när man sitter på den och jag har sett till att den är ordentligt bred ;) Det är såpass att jag undrar om vi överdrivit :rofl: Framvalvet som hängde med gör ingen nytta, det är bara ivägen när vi har så mkt pad. Sadeln har aldrig nuddat manken. Så det ligger i skåpet och skräpar.

Jag har ingen riktig bild på rugget men jag kan painta till en, det rugget har etsat sig fast på näthinnan :p Det var mindre än sådär men satt ungefär där och såg ut så till formen

10305786.jpg



Star trekk är för dyr:(
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Har du alltså inte framvalvet i?
Hmm, glider sadeln framåt när du rider?
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Vet inte om den gamla modellen säljs längre? Men på bomsadlar är de ju inte flyttbara, så det borde ju funka på bomlöst med.

Det är nog sant... Försöka hitta begagnat är nog inte så lätt :(

Men som du säger så borde det funka utan flyttbara också :)
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Bilden där hon rids är lite missvisande, hon ser för det mesta inte ut så, just där var hon.... arg...:angel: Hon får inte ont av sadeln, isf skulle hon aldrig höja ryggen, men det gör hon. Speciellt när vi är ute i skogen och så, på banan vid skritt på lång tygel, ibland i traven. '

Tyngdpunkten i SS har oroat mig med :( Tyvär, för den verkar ideal för överbyggda bukiga hästar. Hur skulle manken klämmas? Det fattar jag inte riktigt.


Alla:
Tror vi en TM kan fungera på henne eller kommer den halka framåt?
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Jag är inte jättepeppad på att behöva krångla med flyttbara paneler Igen. Dessutom tror jag det finns en anledning till att nya ST har fasta paneler. Hästen må vara en billig travare som inte går som hon ska, men hon ska minsann inte ha några B-grejer för det ;)
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Ja, den glider framåt. Mer om hon gått dåligt/varit spänd. Nästan ingenting om hon slappnat av redan från början och hela vägen efter det. Men det händer ju ofta :smirk: Så eg. kan man säga att den alltid åker fram.

Nä, framvalvet är inte i.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Vilken tur då med ryggen...Fast nåt gör ju ändå att hon inte bygger mer ryggen borde vara mer rak på henne om hon använder den rätt mestadels av tiden å sadeln borde ligga på plats om den passade och hon gick "rätt".

Tycker det är mycket synd att en så pass kort och den lilla stund jag hade den bra sadel är förstörd med sin tyngpunkt. Nu skulle den ju uppdateras men jag vet inte med vilka förändringar. Tyvärr så är det väl islandssitsens myt att sitta långt bak som slagit igenom även i dessa modeller.


Denna sadel har ju fasta paneler som var OK bredd på, med din häst som är så smal så skulle sadeln lägga sig så pass djupt att manken skulle komma att klämmas även om sadeln ligger långt bak då manken är så lång och tunn.
 

Liknande trådar

Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Gwaeron
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp