Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Attans. Andra muskler är ju visserligen målet, men ändå :angel: Vi har nämligen en sån bra terrängbana runt knuten så det vore super om hon kunde ut och skutta lite där. Till slut vet vi ju att den kommer bli urvuxen. Bomsadel liksom.:cool: Men det är ju skönt om den kan hålla ett tag. Det kanske blir till att ha en sån där stilfull fårskinnspadd under eller nåt :D Vi har förhoppningar på att det ska finnas nån billig sadel som kommer passa henne perfekt och vara aldeles utmärkt. Men det kommer väl knappast vår dyra sadelinprovare säga :rofl:
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Jag skulle söka efter en duktig tömkörningsinstruktör (dressyr) för att lära mig arbeta hästen i en ändamålsenlig form så att underhalsen minskar och hon borjar få något som liknar en överlinje, och SEN börja rida.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Hon tömkörs regelbundet och jobbar i en så bra form hon kan/orkar då. Vi måste rida, annars blir hon knasig. Vi märkte det när hon inte hade nån sadel alls och red barbacka i skogen och lite på banan i skritt, tömkörde, löshoppade, you name it, hon gick precis lika mkt som vanligt men var helt odräglig. Så fort vi började dressyra med sadel igen blev hon normal :rofl:

Underhalsen är sakta men säkert på väg att gå ner, numera drar hon upp den lite då och då när hon rids/arbetas och det har aldrig hänt tidigare :D Men vi dressyrar inte med målet att hon ska bygga ridmuskler ännu, fysiska träningen är allt annat hon gör.
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Jag kan tycka såhär, att en hoppsadel man använder nån gång då och då knappast kan skada hästens muskulatur särskilt mycket, så om ni köper en som passar nu kan ni nog ändå ha den ett bra tag...
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Troligen inte nej :) Men nu är ju då dressyrsadeln största problemet... Vad kan man lägga på henne egentligen? Jag kollar fortfarande litegrann på charismasadeln, men jag tror inte riktigt på den tillsammans med hennes manke. Hur lång anläggningsyta har en trekker master? Har inte hittat det nånstans... Har den koppjärn i?
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Denna sadel http://www.pixbox.se/pic_show_id5151359.html

Är en pioneer och finns på ridhuset.nu. Denna sadel har megamankfrihet, är lätt och har längsgående flexibel bom. Jag har sett den på häst mycket lik "din" överlinje och där låg sadeln kanon. Vet ej om sadeln på bilden var en 16.5 el 17" men den var 47 cm lång, av dessa 47 är mankfriheten utrymme ca 10 cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Tack för tips :) Men den där har tyngdpunkten för långt bak för oss, vi vill kunna sitta lodrätt utan problem :)
 
Sv: Krångel,krångel *sadelbekymmer*

Mm den är förlagd ngt. bakom mittlinjen, detta är islandsmodellen, Dressyrmodellen ser ut att ha flyttat fram tyngpunkten enl. bilden på hemsidan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Gwaeron
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp