Krav på instruktörer

Jag har ett guldkorn att dela med mig av:

Jag och Ivan har sökt hjälp hos och etablerad tränare, känd över hela Sverige och tävlar i flera grenar. Vi är där som exempelekipage när tränaren utbildar instruktörer. Vi förklarar vad vi har problem med och adepterna får komma med förslag på lösningar. Skitbra och vettig input.

Tränaren konstaterar däremot att Har du köpt en dvärgpinscher får du skylla dig själv.

:banghead:
 
Tack för den dumförklaringen till att vara lättsåld och lätt att imponera på ;)

Den tråden du syftar på, handlar ju om en hund med beteendeproblem och därför rekommenderas de instruktörer som det görs i den tråden. De instruktörerna skulle inte jag heller välja att träna lydnad för om jag skulle ha som mål att sikta på elit. Men de är duktiga på att läsa hund och komma tillrätta med beteendeproblem som den aktuella hunden har. I ett sånt läge hade inte jag valt att vända mig till nån som har som merit att ha tävlat X antal hundar i elitklass i lydnad.

Då väljer jag en som är van att jobba med hundar med problem, en som har vana av vassa hundar och som jobbat med hund i flera olika former under flera år.
 
Tack för den dumförklaringen till att vara lättsåld och lätt att imponera på ;)

Den tråden du syftar på, handlar ju om en hund med beteendeproblem och därför rekommenderas de instruktörer som det görs i den tråden. De instruktörerna skulle inte jag heller välja att träna lydnad för om jag skulle ha som mål att sikta på elit. Men de är duktiga på att läsa hund och komma tillrätta med beteendeproblem som den aktuella hunden har. I ett sånt läge hade inte jag valt att vända mig till nån som har som merit att ha tävlat X antal hundar i elitklass i lydnad.

Då väljer jag en som är van att jobba med hundar med problem, en som har vana av vassa hundar och som jobbat med hund i flera olika former under flera år.

nej så får du absolut inte ta det! Det här bygger på diskussioner jag varit med pm tidigare om flertalet tränare och inte endast den som dök upp på fb nu! :) anledningen till att jag tyckte hon var ett dåligt val för en förmodligen osäker hund är för hennes hårda sätt mot hund, som kanske inte du märkte av som inte behövt den hjälpen. Men det är ekipage som råkat illa ut. Och dom har jag inte velat hänga ut här. Även andra nyare instruktörer är skeptiska mot hennes gamla sätt att träna hund. Därför avrådde jag. Men jag kan lika väl ha fel :) det var inget påhopp mot någon som använt henne till hjälp.
 
Tack för den dumförklaringen till att vara lättsåld och lätt att imponera på ;)

Den tråden du syftar på, handlar ju om en hund med beteendeproblem och därför rekommenderas de instruktörer som det görs i den tråden. De instruktörerna skulle inte jag heller välja att träna lydnad för om jag skulle ha som mål att sikta på elit. Men de är duktiga på att läsa hund och komma tillrätta med beteendeproblem som den aktuella hunden har. I ett sånt läge hade inte jag valt att vända mig till nån som har som merit att ha tävlat X antal hundar i elitklass i lydnad.

Då väljer jag en som är van att jobba med hundar med problem, en som har vana av vassa hundar och som jobbat med hund i flera olika former under flera år.
Vad är det här för FB-tråd? I vilken grupp?
 
Jag går gärna kurs hos erkänt duktiga instruktörer som dessutom är duktiga tävlingsförare eller väldigt kunniga på annat sätt inom sporten, exempelvis om de är duktiga domare.
Allra viktigast är såklart att de är bra som tränare och att de förmår hitta lämpliga lösningar för mig och min hund. Sen beror det ju på vad jag har för behov för tillfället som styr vem jag vänder mig till.
Vill jag fundera på problemlösning kring moment/helhet/känsla etc på ett grundligt sätt vet jag vem jag vänder mig till, vill jag ha en domares hökögon på mig med efterföljande råd vänder jag mig till en annan person, och vill jag mest bli inspirerad går jag gärna exempelvis helgkurs för någon erkänd tränare som såklart också bör kunna hjälpa mig med de andra delarna.

Jag har gått kurs och tagit privatlektioner för ett gäng olika instruktörer och merparten har varit fantastiska. Enstaka instruktörer har verkligen inte passat mig, och då vet jag det för framtiden. Men som ny är det ju inte lätt, det tar några år att lära känna "fältet" och framförallt att komma fram till vilka metoder och tränare som känns rätt för just mig. Jag tycker inte man ska döma någon som anlitar eller rekommenderar en tränare man själv inte gillar, det känns väldigt otrevligt. Däremot kan man ju såklart framföra sin personliga åsikt.
 
Det viktiga är inte att instruktören tävlar med sin egen eller någon annans hund på hög nivå. Det viktiga är att instruktören på ett pedagogiskt sätt kan lära sina kursdeltagare, som har helt olika hundar och förutsättningar, hur man på bästa sätt tränar just den hunden. Givetvis ska instruktören ha korrekt utbildning och även uppdatera sig efterhand.
 
anledningen till att jag tyckte hon var ett dåligt val för en förmodligen osäker hund är för hennes hårda sätt mot hund, som kanske inte du märkte av som inte behövt den hjälpen. Men det är ekipage som råkat illa ut. Och dom har jag inte velat hänga ut här. Även andra nyare instruktörer är skeptiska mot hennes gamla sätt att träna hund. Därför avrådde jag. Men jag kan lika väl ha fel :) det var inget påhopp mot någon som använt henne till hjälp.

Ja, jag tror faktiskt att du har (delvis) fel. Många har ju också väldigt goda erfarenheter av denna instruktör och vad jag vet så tränar hon företrädesvis med klickertänk, särskilt vad gäller problemhundar, så jag skulle nog inte uttala mig så tvärsäkert som du gör.

Vilka meriter/utbildningar/erfarenheter som är intressanta hänger för mig såklart ihop med varför jag vill gå kurs och förmågan att själv träna hund behöver inte säga något om förmågan att utveckla ett ekipage. Det viktigaste för mig är att instruktören kan läsa hund och förare, samt förmedla vad den ser på ett sätt som jag kan förstå. Att den är kreativ, har stor erfarenhet av olika sorters hundar (eller den typ av hund jag själv har), har ett stort smörgåsbord av lösningar/tänk, samt en etisk syn på hund är också en förutsättning.
 
Jag är själv instruktör och går naturligtvis hos andra instruktörer.
Jag tycker det är viktigt att tränaren kan förklara och stå för sin sak, plus att jag gillar ett individuellt tänk.

Som instruktör själv är jag nog ganska "på" vill inte att mina elever ska sitta nöjda i sin träning utan höj ribban, särskilt när jag är med och kan guida så det inte blir fel. Det passar självklart inte alla.
 
Jag började fundera på detta, då jag blir så chockad över hur lätt imponerade och lättsålda hundägare blir av vissa instruktörer. Det rekommenderas instruktörer som knappt presterar själv med sina hundar, tävlar upp till klass2 eller 3, blir avskickad från planen för att dom har en nervig skrikig hund. Folk skriver anonymt om hur illa deras hund och dom blivit behandlat då dom gått kurs, för att man inte vågar nämna dessa populära instruktörer vid namn, för då blir man påhoppad och är helt vrickad. Och alla dessa bruksmänniskor som rekommenderar dessa instruktörer verkar inte ha blivit bättre alls efter att ha gått kurs hos dem. Jag själv har gått kurs och gick inte ens klart kursen för att det inte gav något.

Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?

Jag själ vill först och främst se att människan kan prestera med sina egna hundar, och då är jag inte imponerad över att man tagit något viltspårschampinon eller lydnadschampion. Och det räcker inte att man gått dessa vanliga hundutbildningar ett år, för de som jag träffat som har gjort det kan lika lite hund som innan. Sen vill jag veta att denna människa har och kan jobba med alla olika sorters hundar och problem. Jag vill vara säker på att denna inte går på min hund fysiskt eller psykiskt, och jag vill att denna ska vara ödmjuk mot hund och självkritisk.

Vad vill du ha för tävlingsmeriter hos en lydnadsinstruktör då om inte lydnadschampionat är tillräckligt?
 
Vad vill du ha för tävlingsmeriter hos en lydnadsinstruktör då om inte lydnadschampionat är tillräckligt?

Nu kan jag bara svara för mig själv, men jag hade inte gått inriktning tävlingslydnad för någon som "bara" hade lydnadschampionat som högsta merit :). Detta för att jag vill ha input från de som verkligen varit på höga nivåer, och vet exakt vad som krävs av hund och förare för att ta sig dit och hålla sig där.

De instruktörer jag går för har tävlat SM/NM/FM/DM och/eller VM :).
 
Jag är kursknarkare och har nog som intresse att gå på kurser.
Med tiden blir jag mer och mer kräsen, men tycker de flesta jag gått för har något jag kan lära mig av oavsett deras meriter.
Framför allt har jag lärt mig att jag inte går helt efter något "färdigt koncept" utan tar lite från varje instruktör.
Några favoriter just nu är: Emma Willblad, Towa Lind, Siv Svendsen, Anne Dahlin och Maria Brandel. Dessa har väldigt olika träningssätt, som jag gärna testar och blandar hej vilt.
 
Dessa har väldigt olika träningssätt, som jag gärna testar och blandar hej vilt.

Det där är också en aspekt. Jag tycker att jag ju längre jag håller på med hund desto mer ödmjuk blir jag inför andras erfarenheter och inser jag att det finns poänger och russin och guldkorn i de flestas sätt att träna hund. Av de föreläsare och instruktörer och erfarenhet hundfolk jag har träffat genom åren så är det ytterst få jag inte fått ut något alls av att lyssna på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 070
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp