Bukefalos 28 år!

"Krubbskrammel"

lady_vip

Trådstartare
Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder?

Analysen var bra och det behövs inget tillskott i form av kraftfoder eller mineraler - så himla skönt - men min häst får lite ledtillskott och jäst och vill helst ha något att prassla med, annars går inte tillskotten ner. Men vi snackar 1-2 dl, så absolut inga stora mängder!

Skulle kunna ge havre, men hon hostar av det. Korn avstår jag. Lusern äter hon, men jag vill ge det blött och då fryser det på vintern... Kli dammar och måste också ges blött. Har börjat kika på müslifoder, men de innehåller ju allsköns skit, jag vill inte ge varken majs, korn eller soja. Hon kan inte äta morötter i ngn större mängd, inte heller äpplen.

Så vad ger ni som har liknande hästar? Jag skulle kunna tänka mig nån fantastiskt luktande örtmix, men antingen innehåller det ju allt skit enligt ovanstående eller typ vitlök och johannesört...
 
Sv: "Krubbskrammel"

Räcker det inte med lite morötter då? Eller fungerar inte det heller? Min häst har alltid nöjt sig med att han får någonting även om det innebär en liten morot bara. Man måste ju inte ge dom flera åt gången, bara en morot nedhackad i småbitar.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Hon får en morot om dagen, det är väl ungefär där gränsen går för hennes mage. Kruxet är väl mer att ledtillskottet är granulatform och då äter hon moroten och lämnar pulvret. Nu har jag haft lite müsliprover som jag gett med tillskotten och då har allt svepts.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Min häst behöver mer protein än vad som finns i grovfodret så han får lusern men jag har länge varit sugen på att testa Salsas Xtra Mix musli.

Annars borde det funka med vilken musli som helst. Brukar vara väldigt smakliga.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Kanske ½dl betfor? lätt att blanda i pulver och sånt :)

har ni inget varmt ställe som ex. sadelkammaren? där du kan ställa en hink med hennes "kraft", så det inte fryser, och sen hälla i krubban precis när hon ska käka det?

Annars brukar många hästar tycka om musli.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Müsli brukar de ju gilla. Och handlar det om såpass liten mängd som lite krubbskrammel så är det nog ingen större fara med att det är ett färdigfoder.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Förstår inte riktigt varför lucernet skulle frysa på vintern. Jag har kallstall och blöter lucern till mina. Det tar ju inte mer än ett par minuter för lucernet att svälla upp, och sen inte mer än några minuter för hästen att äta upp det. Inte hinner det frysa på den korta stunden. :confused:

Annars är min erfarenhet att det går utmärkt att använda nästan vad som helst om det bra är krubbskrammel vi talar om. Krubbskrammel, då talar vi om så små mängder att det i normalfallet inte gör någon som helst skillnad för hästen. Om vi nu inte talar om en super allergisk/känslig häst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Krubbskrammel"

Jag ger några dl betfor och i perioder bakjäst och lucern.
Är det inte jättekallt ställer jag det i vattenrummet där element är på.

Är det riktigt kallt kokar jag vatten i vattenkokare och låter det svalna medans jag tar in hästarna.
Har vissa år tagit upp hinkarna och låtit det svälla uppe i huset.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Du kan inte ge lusernhack då? Det ger ju en del volym utan att det innehåller så mycket.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Lusernhack är också bra att blanda pulver i. Är det utan melass tar man lite vatten på så det blir fuktigt.

Foder som fryser ställer vi i sadelkammaren där det är plusgrader.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Fråga om de andra kan blöta lusernet innan de tar in. Färdigt på några minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: "Krubbskrammel"

Fast jag är dels inte så förtjust i att andra ska göra mitt jobb och då dels inte att det kan frysa fast.

Tror det blir nån smarrig müsli trots att jag inte gillar innehållet. Alternativet är Fibergi som jag gillar tanken med, men kommer inte ihåg om hästen tycker om det.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Jag förstår ditt tänk med att inte hålla på med vatten i foder. Jag gillar det inte heller, i alla fall inte om det ska stå till nästa fodring kanske över natten. Antingen är det för varmt och blir snubbigt eller för kallt och fryser. Och inte litar man på andra heller, hallå vi är väl hästmänniskor :angel: ;)


Lucernhack då kanske?? Eller så skulle jag köpa den billigaste (det är jag det :angel: ) müslin som finns och om pållen ändå bara ska ha krubbskrammel så kan det väl knappt räknas som tillskott 1-2dl müsli.... Det ska väl ges i mer mängd och ibland tillsammans med spannmål för att det ska göra någon nytta.

Har du kollat på Hestekraft, det kanske kan vara något.

Fibergi är en nice fodersort också men min häst blev väldigt fet av den fast han bara fick krubbskrammel också, deras bas-foder... kommer inte ihåg hur näringsinnehållet ser ut på dessa men det finns på deras hemsida :)
Gav även fibergi till mina marsvin när jag hade sådana för 15 år sedan, haha
 
Sv: "Krubbskrammel"

Sen ska det ju vara enkelt :angel:

Jag fick prover av Hippolyts foder på Falsterbo, som jag väl inte är särskilt imponerad av egentligen, men det luktar fantastiskt och hästen fullständigt kastar sig över det! Kanske ska köra på det, även om det inte är nåt foder jag hade satsat på om jag skulle ha ett fullfoder. Fast då gillar jag inte att det är lite svårare att få tag på än många andra sorter. Äh, slutar väl med att jag står och väljer en säck havre:p
 
Sv: "Krubbskrammel"

Jag ger betfor till min häst. Funkar inte det kanske du kan klippa ner lite av ditt hö och blanda i det?
 
Sv: "Krubbskrammel"

Jag hade tagit någon smaklig müsli (typ pavo natures best eller hippolyt) eller lusernhack om hästen äter det :) Men vill man ha gott krubbskrammel så helt klart müsli ;)
 
Sv: "Krubbskrammel"

Ska jämföra lite priser, det får väl bli det som avgör, men var och frågade efter prover på Kraffts (Red Mills) müsli idag, men de hade inga... Jag vill gärna lukta på det innan jag köper 25 kg faktiskt.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Hippo Alfa är annars smakligt även om det är pellets, annars är säkert musli ett bra alternav, smakligt som många säger.
 
Sv: "Krubbskrammel"

Hade en unghäst som var lite kräsen när han kom och behövde verkligen lite extra så köpte musli att blanda lusern hacket i, han gillade grangårdens eget bättre än krafts, men smaken är ju olika.
Jag använder luserhack till krubbgodis och blanda ev tillskott i, nu får den ena magnesium och för att jag ska vara säker på att han får i sig så grovriver jag en morot och lägger i mag. och rör om så det fastnar på moroten!
 
Sv: "Krubbskrammel"

Min fd häst var väldigt knepig med maten,men det enda han faktist älskade var granngårdens havrefria musli,bra pris är det på det också. Annars så finns ju dodson & horells foder,dom har mycket att välja på,gav det till gammelpållan som hade haft fång,då dom har specialfoder anpassat till hästar som löper högre risk att få det. Tyvär kan det vara bökigt att få tag på...

Du har inte funderat på vanlig krafft grund eller något åt det hållet?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
842
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 805
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 693
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 946
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp