Stärkelse och föl/unghästar - är jag nojig?

@Alexandra_W Då förstod jag rätt (bra början ;)) håller mer om krafft groov/föl låter bra, de har väl "mycket av allt"? Annars är ju alternativet olja för energi, havre och lucern och blanda själv. Dock bökigt.
Jag hade letat efter något med så höga värden som möjligt så att en mindre mängd kan ges och strunta i stärkelsen, om den inte är jättehög. Behöver du mindre mängd belastar det ju mindre trots hög halt, tänker jag.
 
Vad tänker du då ge honom?
Du behöver inte noja, men se upp om den blir fet...som äldre.

Du kan nog föreställa dig vad gräs innehåller i socker o då frodigt bete.
Jag ger betfor o lucern, havregryn o muscle up istället för soja/ potatisprotein. Ger inte exakt samma var dag.
Jag ....som ger mina hästar vad de behöver för dagen.:D
 
Vad tänker du då ge honom?
Du behöver inte noja, men se upp om den blir fet...som äldre.

Du kan nog föreställa dig vad gräs innehåller i socker o då frodigt bete.
Jag ger betfor o lucern, havregryn o muscle up istället för soja/ potatisprotein. Ger inte exakt samma var dag.
Jag ....som ger mina hästar vad de behöver för dagen.:D

Han får hösilage, med hög kvot. Och så får han kraftfoder (än har han fått spillers men köpte ju idag Krafft föl).
Så tanken är att han ska äta det han behöver ;) Men tills den dag jag är helt säker på att han varje dag äter tillräckligt med silage för att täcka behoven vill jag som trådstarten säger ge kraftfoder för att säkra upp.
 
Laktoshalten i stomjölk är i medeltal 6,2% enligt vår kursbok.
Fick en liten fundering här :Laktos består av galaktos och glukos med en beta-bindning imellan, samma typ av bindning som även binder samman glukosmolekylerna i cellulosa medan stärkelse har alfa-bindningar mellan glukosmolekylerna.

Nu är jag inte så insatt när det gäller föl men de har ju uppenbarligen laktas för att klara av att spjälka laktos, men hur är det med amylas hos föl? Hos vuxna hästar utsöndras amylas direkt till tunntarmen från bukspottkörteln, är denna funktion aktiv även hos föl?

När det gäller spjälkning av cellulosa så är det när det gäller kalvar viktigt att få i dem grovfoder för att få ner fibrer och mikroorganismer i våmmen för att sätta igång fermentationen. Borde vara viktigt även för föl att få i sig tillräckligt med fibrer för att få igång/upprätthålla grovtarmsjäsningen även om det inte ger så mycket energi.

Blev lite flummigt här kanske, sitter och pluggar och hjärnan är inte riktigt på topp.. :P
Nu är jag inte helt säker när det gäller föl men det borde kunna vara så att de måste vänja sig vid stärkelserikt foder dvs kroppens produktion av amylas bör få en möjlighet att komma igång. Nu har ju inte hästar jättestor förmåga att producera amylas som tex människor eller grisar. När det gäller fölens förmåga att bryta ner (dvs jäsa mhja mikroorganismer) cellulosa så måste de vänja sig sakta även vid detta.
 
Nu är jag inte helt säker när det gäller föl men det borde kunna vara så att de måste vänja sig vid stärkelserikt foder dvs kroppens produktion av amylas bör få en möjlighet att komma igång. Nu har ju inte hästar jättestor förmåga att producera amylas som tex människor eller grisar. När det gäller fölens förmåga att bryta ner (dvs jäsa mhja mikroorganismer) cellulosa så måste de vänja sig sakta även vid detta.

Okej då är det nog så som jag tänkt mig. Nej precis en häst producerar bara en tjugondel så mycket amylas som en gris och de har inte heller amylas i saliven vilket vi människor har så det är ju stor skillnad i kapacitet att ta hand om stärkelse.
 
Mycket av stärkelsen i ärtor är av typen resistent stärkelse, dvs. bryts inte ner till glukos i hästens tunntarm utan passerar osmält ner i grovtarmen. Ärtor används därför ofta som proteintillskott till IR-hästar.

Intressant! Är det ingen större risk för feljäsning när stärkelsen kommer ner i grovtarmen eller har man vägt att fördelarna med ärtor överväger nackdelarna just för en IR-häst?
 
Jag läste någonstans att mycket stärkelse kan ge fel broskbildning? på unga hästar och därför rekommenderades inte stärkelserikt foder.
 
Jag är inte helt övertygad om att man kan dra någon säker slutsats om lämpligheten av att ge resistent stärkelse till en häst mhja råd från kostdoktorn där dessa gäller människor. Även om det finns många likheter om man jämför fysiologin mellan olika däggdjur så är just kolhydratmetabolismen ganska olika för människan som är allätare och hästar som ju är utpräglade växtätare. Deras grovtarm har en mikroflora som säker är mycket mer välutvecklad än den som finns i vår tjocktarm. Eftersom hästens tarm fermenterar mängder med gräs och örter och vår endast tar hand om en mindre mängd av andra sorters fibrer så kan man nog anta att vi inte har helt liknande uppsättningar av mikroorganismer som en häst har. Det finns hälsokost till människor som innehåller fruktan (de enklaste, kortaste fruktanföreningarna) medan det finns många som menar att samma föreningar är olämpliga som hästfoder. Jag är inte övertygad om att det som kan vara bra för vår grovtarm (där många människor dessutom äter alldeles för små mängder av frukt, grönsaker mm) är lika bra för en häst.

Dessutom verkar resistent stärkelse vara ett begrepp som betyder olika i olika sammanhang. Jag har inte hittat något om hästfoder och den typ av resistent stärkelse som du tar upp i ditt inlägg. Om du vet någon sådan studie får du gärna länka till den.
 
Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala" hästar men jag ser ändå ingen anledning att i onödan mosa i dem socker eller stärkelse. Särskilt inte de av ponnyras etc, som i sig är lite predisponerade för problem.

Nu står jag med en strax 7-månaders fölis. Har bra grovfoder med hög kvot, men vill lägga på kraftfoder tills jag är säker på att han äter tillräckligt med grovfoder för att täcka sina behov. Har ju lite svårt säga säkert hur mycket han äter ute, men jag är tveksam om han ger sig tid att äta så mkt han skulle behöva ute. Inne äter han som en liten maskin, men tror som sagt han inte äter samma mängd ute.

Jag har i modern tid inte behövt ge kraftfoder annat än lite lucern för att blanda mineraler och tillskott i, så det är vad som finns hemma. Men jag vill inte ge lillknatten blöt mat då jag har kallstall och risken är det fryser innan han petat i sig allt. Hos uppfödaren har han ätit musli från Spillers men det går inte få tag på här. Han "äter allt" (utom pelletsmineraler ;)) så byta foder är knappast problem.

Kollade Kraffts sortiment då det är lättast att få tag på här. De har ju musli grön/protein, som värdemässigt ser bra ut. Men den innehåller 30% stärkelse... Och där blev jag nojig. Kanske i onödan?
Pappa till den lilla är welshponny, och mamman är halvblod med 50% fullblodsinslag, dvs knatten är 50% welsh, 25% SWB och 25% fbl. Men med så mkt ponnyblod gör den där stärkelsen mig nojig. Men är jag överdrivet skräckslagen eller hur hade ni andra resonerat?

Brogårdens elle Dodson & Horrels Suregrow- små pellets, låg stärkelse, högt energinnehåll och hög andel vitaminer och mineraler. Generellt har många av brogårdens/DH's fodersorter har lägre stärkelseinnehåll än kraffts produkter, ger själv en müsli m. 19% stärkelse.
 
Brogårdens elle Dodson & Horrels Suregrow- små pellets, låg stärkelse, högt energinnehåll och hög andel vitaminer och mineraler. Generellt har många av brogårdens/DH's fodersorter har lägre stärkelseinnehåll än kraffts produkter, ger själv en müsli m. 19% stärkelse.

Går inte få tag på här tyvärr =/
 
Har nog missat något, lusernpellets du häller en skvätt olja över vid fodring?

Flera anledningar att inte ge, vilka inkluderar en helt sjukt skev Ca/P-kvot redan i grovfodret och att han avskyr lucern :S
Sen funkar inte blöt mat som sagt, och att ge hack känns dumt då det iom volymen blir på bekostnad av grovfoder.
 
Varför ge grovfoder som inte passar?
Å andra sidan vilken kvot innehåller mjölken?
Hög calciumhalt troligen.

Är väl dum som skriver ngt alls. Du har Aldrig tagit till dig ngt om ngt eller så "går det inte'.
Så och nu.....
 
Varför ge grovfoder som inte passar?
Å andra sidan vilken kvot innehåller mjölken?
Hög calciumhalt troligen.

Är väl dum som skriver ngt alls. Du har Aldrig tagit till dig ngt om ngt eller så "går det inte'.
Så och nu.....

Det är kalkrika marker här, så om jag inte ska köpa grovfoder från någon annan del av landet och skicka bort honom när gräset kommer så är det bara leva med det. Det är alldeles utmärkt småttingfoder i övrigt, så jag ser inte kvoten som något problem mer än att man får justera den och undvika lägga på foder med lika skev kvot (tex lucern)

Jag vet inte vad du är ute efter att ändra? Jag har ett grovfoder med utmärkta värden för föl. Han får kraftfoder för att täcka glappet mellan behov och det han orkar peta i sig från grovfoder. Jag undrade i den här tråden kring stärkelse och fick svar. Han äter nu ett kraftfoder med 16% stärkelse och alla är glada. Han har fri tillgång på bra grovfoder. Ca/P-kvoten justeras för att bättre följa vad forskning och expertis anser föl ska ha.

Vad är det jag ska ta åt mig? Vad är det jag ska ändra?
 
Bara att ta en trip till Täby ;)

Njö, knappt ens det. Försökte det på Keles tid. Leveranstiden på det som skulle komma "om nån vecka" är nu uppe i 11 år eftersom ingen ringt än. Och jag slutade ringa och fråga efter ett par månader.

Sen har jag ju tyvärr som livet ser ut nu inte ens tid åka till Täby och köpa mat, men ska det fungera som "då" är det dessutom bortkastad tid.

Men han äter ju snällt sin krafft föl så om nya silagets analys inte blir en kalldusch så... Han tycks inte särskilt svår att hålla i hull heller
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp