Stärkelse och föl/unghästar - är jag nojig?

Alexandra_W

Trådstartare
Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala" hästar men jag ser ändå ingen anledning att i onödan mosa i dem socker eller stärkelse. Särskilt inte de av ponnyras etc, som i sig är lite predisponerade för problem.

Nu står jag med en strax 7-månaders fölis. Har bra grovfoder med hög kvot, men vill lägga på kraftfoder tills jag är säker på att han äter tillräckligt med grovfoder för att täcka sina behov. Har ju lite svårt säga säkert hur mycket han äter ute, men jag är tveksam om han ger sig tid att äta så mkt han skulle behöva ute. Inne äter han som en liten maskin, men tror som sagt han inte äter samma mängd ute.

Jag har i modern tid inte behövt ge kraftfoder annat än lite lucern för att blanda mineraler och tillskott i, så det är vad som finns hemma. Men jag vill inte ge lillknatten blöt mat då jag har kallstall och risken är det fryser innan han petat i sig allt. Hos uppfödaren har han ätit musli från Spillers men det går inte få tag på här. Han "äter allt" (utom pelletsmineraler ;)) så byta foder är knappast problem.

Kollade Kraffts sortiment då det är lättast att få tag på här. De har ju musli grön/protein, som värdemässigt ser bra ut. Men den innehåller 30% stärkelse... Och där blev jag nojig. Kanske i onödan?
Pappa till den lilla är welshponny, och mamman är halvblod med 50% fullblodsinslag, dvs knatten är 50% welsh, 25% SWB och 25% fbl. Men med så mkt ponnyblod gör den där stärkelsen mig nojig. Men är jag överdrivet skräckslagen eller hur hade ni andra resonerat?
 
Jag skulle valt bort foder med mycket stärkelse om jag kunnat! Krafft innehåller ju massor, finns det några andra alternativ?
 
Inga jag hittat sådär direkt. Krafft föl är ju pellets, men små. Det är ju i princip samma sak som groov men små pellets. 16% stärkelse. Så den är ju kanske ett bättre val (jag vet inte vad han tycker om pellets men är de små borde de funka tycker jag).

Müsli så alla jag hittat som jag lätt kan få tag i (alltså även andra märken) har ju 25 - 30% stärkelse iom att de är spannmålsbaserade. Även de riktade mot föl/unghästar :/

Så just nu är väl Krafft Föl det minst dåliga jag hittat. Ska köpa proteinmineral med, se om det är godare än mineralpelletsen. Får ju lite protein och MJ där med men går bara ge marginella givor iom så högt seleninnehåll. Det har annars väldigt trevlig sammansättning.
 
Jag läser just nu kursen Husdjurens anatomi och fysiologi i agronomprogrammet på SLU och mycket fokus ligger just på digestion. När det gäller hästens digestionssystem är det viktigt att tänka på vad deras ursprungliga "naturliga" näringskällor var. Baljväxter innehåller en del stärkelse men hos gräset är det främst fröna som innehåller stärkelse och de är endast en liten del av själva plantan. Känns onödigt att belasta systemet med en massa stärkelse om men verkligen inte "måste". Jag personligen är mer nojig med stärkelse än socker, så länge hästen inte har någon tidigare problematik/överdriven predisposition för känslighet för då är jag nojig över båda ;)

Jag räknar en hel del foderstater till andra och när jag får årets foderkataloger från alla leverantörer så brukar jag faktiskt sätta en parentes runt de foder som innehåller 25% stärkelse eller mer för de är ändå oftast inte nödvändiga att använda för det finns bättre alternativ.

Måste du ge muslifoder? De brukar generellt ha högre stärkelseinnehåll pga högre innehåll av tex korn och majs. Proteinrika musli innehåller ofta ärtor och de har också ett lite högre stärkelseinnehåll.

Ur Kraffts sortiment hade jag valt Groov 125 eller Pluss protein om du vill ha extra mineraler. Om du måste ha musli hade jag rekommenderat Hippo Grow Alfa musli, endast 15% stärkelse.
 
Nej jag måste nog inte ha müsli. Det var mest för att ta ett säkert kort då han ätit müsli innan.

Groov osv tycker jag dock blir för stora pellets för en så liten. Men köpte Krafft föl idag, det är ju groov men minipellets.

Ska kolla in hippos där, både innehåll och om stället i hyfsad närhet man kunde köpa det finns kvar.

Fattar inte varför det ska in så jäkla mycket spannmål i allt. Särskilt inte i föl och unghästfoder. Idag finns det typ hundra fler fodersorter än när jag hade föl sist för 11 år sen. Men kan inte påstå det blivit bättre...
 
Hur ligger stärkelse/ sockerhalten i mjölken? HÖG skulle jag tippa.

jag är inte ett dugg rädd för att ge kraftfoder i synnerhet till föl som inte kan tillgodogöra sig gräsarter tillräckligt bra.
Man ger ju den mängd som krävs för dagen o som ständigt revideras. Egen motion, kyla....
Jag kommer att köpa ett laktosbaserat kraftfoder.

Dags att fodra med ögat då det händer saker fort om man inte är med..Känn på den dagligen.
 
Jag vill ge något med mindre volym och högre värden än hack. Finns ingen anledning ge hack på "bekostnad" av grovfodret :)
 
Hur ligger stärkelse/ sockerhalten i mjölken? HÖG skulle jag tippa.

jag är inte ett dugg rädd för att ge kraftfoder i synnerhet till föl som inte kan tillgodogöra sig gräsarter tillräckligt bra.
Man ger ju den mängd som krävs för dagen o som ständigt revideras. Egen motion, kyla....
Jag kommer att köpa ett laktosbaserat kraftfoder.

Dags att fodra med ögat då det händer saker fort om man inte är med..Känn på den dagligen.

Nja stärkelse borde den inte ligga högt i om inte mamman äter massa stärkelse? Socker däremot kan nog mjölk innehålla en hel del av.

Känna är ett måste, det är en lovikavante med långa ben. Rejält med vinterpäls :)

Men då är jag antagligen nojig i överkant med stärkelse/socker. Kan ju undvika det så gott det går men inte vara livrädd.
 
Litet tillägg/fundering. Även om man bortser från stärkelsehalten i sig är jag förvånad så många foder, ffa müsli, riktat till föl/unghästar innehåller så himla mycket spannmål. De kan ju inte tillgodogöra sig det särskilt väl ens, så svårbegripligt varför proppa i det?
 
Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala" hästar men jag ser ändå ingen anledning att i onödan mosa i dem socker eller stärkelse. Särskilt inte de av ponnyras etc, som i sig är lite predisponerade för problem.

Det finns ingen forskning som visar att hästar blir insulinresistenta bara genom att utfodras med ett socker- och stärkelserikt foder. Men jag delar din åsikt att man bör vara restriktiv med socker och stärkelse till hästar som är predisponerade till IR.

Proteinrika musli innehåller ofta ärtor och de har också ett lite högre stärkelseinnehåll.

Mycket av stärkelsen i ärtor är av typen resistent stärkelse, dvs. bryts inte ner till glukos i hästens tunntarm utan passerar osmält ner i grovtarmen. Ärtor används därför ofta som proteintillskott till IR-hästar.

Hur ligger stärkelse/ sockerhalten i mjölken? HÖG skulle jag tippa.

Det finns ingen stärkelse i stomjölk. Den stärkelse som finns i fodret bryts ner till glukos i hästens tunntarm.
Sockerhalten, dvs. laktoshalten, i stomjölk ligger mellan 6-7%, dvs. inte så hög.
 
Jo de kan tillgodogöra sig kraftfoder bättre kom de inte kan äta så mkt hö som deras behov uppgår till.
Han blir väl en liten stor häst eller???
 
Jo de kan tillgodogöra sig kraftfoder bättre kom de inte kan äta så mkt hö som deras behov uppgår till.
Han blir väl en liten stor häst eller???

Stor D eller liten storhäst. Är ju svårt säga, han var tänkt hålla sig under ponnymåttet men jag är inte övertygad om den saken, inte uppfödaren heller. Låååånga ben, haft sen han kom ut.

Men jag räknar på att han kommer väga 400-450 kg som vuxen.

Absolut de kan tillgodogöra sig kraftfoder - men rätt sådant. Där jag menar det är så förvånande med massa spannmål i bebisfoder. För spannmål är de inte så bra på att tillgodogöra sig som små.
 
Vad vill du komplettera med eller är det "mer av allt" du är ute efter? :)

Mer av allt ja. Jag har som sagt ett bra grovfoder i botten med hög kvot. Så i teorin kan han stå sig på enbart grovfoder. Äter han lika mycket ute som inne är han i mål - men jag tror det kommer dröja innan han tar sig tid äta så mycket ute. Så jag vill dels täcka glappet och dels säkra upp lite. Räcker ju han äter 2 kg mindre ute en dag för man ska få ett märkbart tapp.

Så vill ha ett som tillför både energi och protein, så vill inte ha/behöver inte t ex rena proteinkoncentrat, då blir hela foderstaten skev (samma sak med rena energitillskott)
 
Det finns ingen forskning som visar att hästar blir insulinresistenta bara genom att utfodras med ett socker- och stärkelserikt foder. Men jag delar din åsikt att man bör vara restriktiv med socker och stärkelse till hästar som är predisponerade till IR.
.

Tack!
Har inte alla hängt med senaste årens forskning, men vet jag när det begav sig läste en studie där de mätt insulinnivåer och grad av IR på fullblodsston och föl. De som gavs stärkelserik foderstat var i viss mån IR allihop. Reversibelt, försvann när de fick mindre stärkelse. Men då handlade det ju om hysteriskt stora stärkelsemängder och från havre.
 
Laktoshalten i stomjölk är i medeltal 6,2% enligt vår kursbok.
Fick en liten fundering här :Laktos består av galaktos och glukos med en beta-bindning imellan, samma typ av bindning som även binder samman glukosmolekylerna i cellulosa medan stärkelse har alfa-bindningar mellan glukosmolekylerna.

Nu är jag inte så insatt när det gäller föl men de har ju uppenbarligen laktas för att klara av att spjälka laktos, men hur är det med amylas hos föl? Hos vuxna hästar utsöndras amylas direkt till tunntarmen från bukspottkörteln, är denna funktion aktiv även hos föl?

När det gäller spjälkning av cellulosa så är det när det gäller kalvar viktigt att få i dem grovfoder för att få ner fibrer och mikroorganismer i våmmen för att sätta igång fermentationen. Borde vara viktigt även för föl att få i sig tillräckligt med fibrer för att få igång/upprätthålla grovtarmsjäsningen även om det inte ger så mycket energi.

Blev lite flummigt här kanske, sitter och pluggar och hjärnan är inte riktigt på topp.. :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp