Sv: "Krustor"

Lindsen: Såg att schampot är gjort till hund/katt så kan förstå om det inte kan användas till så många behandlingar hos häst. :) Angående var de kommer från, så om det är Malassezia (vilket det borde vara eftersom schampot är mot dem) så finns de naturligt på huden alltid, bara i så små antal så de inte ger sjukdom.

Ok intressant!! Hur kan det komma sig att de börjar angripa huden då, eller sprider sig eller vad det nu är som händer med min häst?
 
Sv: "Krustor"

Jag har aldrig riktigt hört om att de ger problemer hos häst innan (men efter en snabb googling verkar det förekomma men inte så ofta), däremot ses de oftare hos hund och katt. Hos hund och katt ses de ofta i samband med att djuret är immunsupprimerat pga av något annat (typ virus, stressade eller liknande). Ses ofta också i samband med allergier hos hund. Huden blir tjock och fettig och de luktar väldigt dåligt!
Jag vet dock inte helt om det samma gäller för häst.
 
Sv: "Krustor"

Jag har aldrig riktigt hört om att de ger problemer hos häst innan (men efter en snabb googling verkar det förekomma men inte så ofta), däremot ses de oftare hos hund och katt. Hos hund och katt ses de ofta i samband med att djuret är immunsupprimerat pga av något annat (typ virus, stressade eller liknande). Ses ofta också i samband med allergier hos hund. Huden blir tjock och fettig och de luktar väldigt dåligt!
Jag vet dock inte helt om det samma gäller för häst.

Ja, veterinären var ju lite undrade eftersom han hade blåsor i munnen, det var därför h*n ville ta så många prover och inte trodde det var svamp, utan någon slags överreaktion. Det togs även blodprover och allt verkar fint.. Då var vet. inte på helt fel spår ändå. På honom ser det väldigt mycket ut som på Lady Vips bild, på vissa ställen är det så tätt med utslag att det blir lite svullet, ingen lukt dock
Hästen är hängig och påverkad och jag börjar bli desperat :crazy:
 
Sv: "Krustor"

Jobbigt om hästen börjar bli allmänt påverkad!

Men fortsätt tvätta, håll det så torrt som möjligt, pilla inte i onödan och se till att desinficera alla borstar, täcken, vojlockar sadelgjordar och liknande som har varit i kontakt med området.

Vi brukar också få något liknande i sadelgjordsläget / under sadeln hos några av hästarna i stallet, de bliver extremt ömma och man kan (om man får lov) pilla bort krustorna och där är lite fuktigt och bar hud/sår under. De brukar försvinna vid tvätt med klorhexidin varannan dag ungefär. Vi blötar området, skrubbar med typ hibiscrub (klorhexidinschampo), låter det verka ca 10 minuter och sköljer av. Och låter bli att pilla bort för många krustor för att undvika nya sår.
Och jag har också upplevt hur det exploderat över en natt.. :(

Men, om du inte får bukt med det så ring veterinären igen, är hästen allmänpåverkad kanske det behövs starkare systemiska medel.
 
Sv: "Krustor"

Jag kan ha blandat ihop det :) För Canaural hette inte det för 10 år sedan utan jag hade för mig att det hette Fucidin då. Det var därför jag skrev att det var samma:)

Till TS: ja hör du med vet igen, speciellt om det sprider sig.
 
Sv: "Krustor"

Och mitt absolut bästa tips när hästen börjar få såna här konstiga symptom som man inte kan sätta fingret på var det kommer ifrån osv, se över maten!

Undvik kraftfoder, ge helst hö och ge ett paket bakjäst om dagen. Nu har min häst haft hudproblem i snart 10 år och jag dra stora paralleller med foderbyten, ostabil mage och hennes mående.
 
Sv: "Krustor"

Jösses vad krustor det finns.
Våra är torra och även om man pillar bort så finns det inga fuktiga sår under - bara lite irriterad hud. Stoet som rids tvättar vi med jodopax och kollar efter skav extra noga - det har blivit bättre. Tanten som bara går i hagen borstar vi igenom och det har också minskat - ingen av dom är allmänpåverkad och det är nog när vi började vinterutfodringen med ensilage som det blommade upp.
 
Sv: "Krustor"

Jag håller med dig och Kookaburra. Många tror säkert inte på detta, men det gör jag efter att ha haft några hästar som har varit känsliga för foderbyten och för mycket protein. Ett kraftigt proteinöverskott kan vara väldigt negativt för vissa hästar. Socker tror jag också är en stor bov i dramat i många fall, men jag har inga vetenskapliga belägg för det, bara en känsla. Väldigt mycket av hudproblem kommer ifrån hästens mage, allt är inte bara en fråga om fukt och dylikt. Sen tycker i o f s jag att man visst kan ge kraftfoder, men det är väl olika ifrån häst till häst. Jag fodrar med ett kraftfoder som är lågt i stärkelse och socker så det kanske bidrar till att det går att använda. Mer än 9 kg hösilage kan jag inte ge per dygn för då blir hela hästen full med utslag. Därför måste jag ge kraftfoder också. Jag ger också ett paket bakjäst varje dag, det är ett måste för att slippa alla hudproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: "Krustor"

Äntligen hittade jag 2 svar som är så som jag oxå lärt mig.:banana: Låter klart som reaktion från magen som blir allergisk reaktion på huden... Särskilt den hästen som hade blåsor i munnen. Tycker det är konstigt att inte veterinärerna ser sambandet. Jag ger min häst 1/5 del altså 10 gram jäst per dag för magen. Läs mer om giftiga växter på slu.se eller googla på giftiga växter för häst. Olika hästar har olika känliga magar oxå.
 
Sv: "Krustor"

Äntligen hittade jag 2 svar som är så som jag oxå lärt mig.:banana: Låter klart som reaktion från magen som blir allergisk reaktion på huden... Särskilt den hästen som hade blåsor i munnen. Tycker det är konstigt att inte veterinärerna ser sambandet. Jag ger min häst 1/5 del altså 10 gram jäst per dag för magen. Läs mer om giftiga växter på slu.se eller googla på giftiga växter för häst. Olika hästar har olika känliga magar oxå.

Vetrinären såg sambadet och satte in cortison, konstigt nog visade proverna, hudskrap och biopsi på något annat, på svamp..

Detta kom från en dag till en annan och han har inte bytt eller ändrat någonting i sin miljö. Han går på grus så det är inte heller några växter.

Magen har han inga problem med.
 
Sv: "Krustor"

Du kan ge betydligt mer jäst, jag ger som sagt ett paket/dag.

Lindsen Du behöver inte tvunget märka att hästen har obalans i magen. Att hästen får svamp är inget direkt konstigt, men oftast finns svampen/bakterier redan på huden, frågan är ju varför din häst inte kan stå emot. Vad äter hästen?
 
Sv: "Krustor"

Jag gav mer första veckan men veterinären sa.. Tänk på hur mycket en deg jäser.. Har hört allt mellan 10 gram till ett paket om dagen.
 
Sv: "Krustor"

kl Har inte läst hela tråden så vet ej om detta tips redan kommit.
1% lösning av vircon s tar både svamp och bakterier. Har funkat väldigt bra på mina med krustor och mugg.
 
Sv: "Krustor"

vet inte om det är samma.. men min häst hade haft mugg på lösdrift och när jag fick hem honom var han raspig upp på benen dvs att det var som små krystor där pälsen följde med om man pillade och han tyckte inte alls om det, blev små öppna sår jag fick tvätta och hålla efter men efter ett tag fick jag inte ens komma i närheten av benen..
Dock började han gå på väldränerad lösdrift igen, vinter och snö kom och till sommaren var det borta av sig självt.
Annars rekommenderade min kompis att man skulle ta ut veterinär och ta en odling så man vet vilken bakterie det är och behandla, så det inte finns kvar trots att det inte syns under pälsen
:) bara en tanke när jag läste lite..kan ju vara fel ute också..
 
Sv: "Krustor"

Mitt sto har dessa och har haft det en höst innan.
Små och på vissa ställen lite större krustor som inte syns men känns bara man drar handen över pälsen.
De ramlar av efter en efter en och lämnar en liten kal fläck.
De krustor vi hjälper på traven med salisyl vaselin lämnar ingen kal fläck.

Hade ut vet. första gången och det va värmeexem (lindrig version av regnskållor typ) troligtvis efter att ha haft ett för tjockt täcke med dålig andnings funktion.
Denna gången beror det troligtvis på för tjock päls till detta eländiga väderomslag och allt jäävla regn..

Att raka hjälper läkningen på så sätt att det är lättare att tvätta och pilla på krustorna. Och att låta henne gå utan täcke på regnfria, milda dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: "Krustor"

KL

Min häst har också fått en massa mystiska krustor!
Det började för en dryg månad sedan, med vad som såg ut att vara ett ca 5 cm långt rivsår uppe vid högra bogbladet (vilket verkade helt ologiskt eftersom han var klippt sedan länge och därmed täckad över det aktuella området) Jag fick rådet att pilla bort "sårskorpan", vilket jag gjorde.

Några dagar senare hade det uppstått små, muggliknande krustor in en linje snett nedåt bakåt mot magen. Sedan dess har det sakta men säkert blivit ett allt större område som är drabbat, dock bara på ena sidan och i en nästan rak linje. Jag har tvättat med Hibiscrub och sedan varvat mellan jodopax, väteperoxid och sprit som jag smort med efteråt.

Igår upptäckte jag att ett litet område uppe vid flanken där huden blivit som bubblig, ungefär som när man rört vid en brännässla. Idag fick jag en chock när jag tog av täcket och såg att "bubblorna" nu spridit sig och mött linjen med muggkrustorna ungefär mitt på magen:crazy: Vad ÄR det här?
Krustorna verkar klia, men bubblorna bryr han sig inte om att jag rör vid.

I och med de här bubblorna känns det mer och mer som om det kommer inifrån, så jag ska testa att ta bort allt kraftfoder några dagar och se om det blir någon skillnad, annars blir det doktorn, för såhär kan han ju inte se ut:(
 
Sv: "Krustor"

Det går satans så fort när krustorna väl fått fäste.. Jag helklippte min gamla tidigt i år för att slippa krustorna för förra hösten var hela han täckt nästan.. det har funkat med klippningen.. inga krustor. Men nu har det kommit på hasen (för att bakbenen inte var klippta så långt ner) så nu när jag ska klippa honom igen får jag klippa benen ner till kotorna måste bara få bort dom där jävla krustorna där först.. har klippt lite med sax så nu får vi se..
 
Sv: "Krustor"

Ja, den senaste veckan har det verkligen eskalerat i en rasande takt:crazy:

Hur såg/ser din hästs krustor ut? Torra eller mer vätskande? Beror de på att det blir för varmt/fuktigt/tätt av tjock vinterpäls?

Min är som sagt klippt sedan början av hösten och sparsamt täckad, så jag tycker inte att det borde vara fukt- eller värmeeksem?
En annan häst i stallet får också små krustor, men hon får det varje vinter och de är mycket mindre, torrare, färre och mer "slumpmässigt" utspridda över hela kroppen. De verkar inte heller klia eller något sådant.
 
Sv: "Krustor"

Förra hösten så var det nog för mkt och tät päls +blöta och täcke.. vi tog prover på dom men det visade inget , dom var nog åt det vätskande hållet..

Dom på hasen är oxå lite vätskande.. det är ju mkt päls där men inte så blött :confused: Men dom krustorna måste jag hålla på med.. tvätta med klorhexodin och smörja med salisyls. vaselin

Min andra när jag klippte honom så hade han torra krustor under pälsen lite sporadiskt utspritt över kroppen men dom försvann så fort pälsen åkte av. Behövde inte göra något alls med dom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
924
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
745
Senast: Fazeem
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 408
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp