Bukefalos 28 år!

Kulfång i jakt - hur funkar det egentligen?

Å andra sidan hör man om äldre jägare som har dålig syn och som fortfarande jagar och tillåts vara med och jaga. Känns inte speciellt tryggt faktiskt.
Jag tror att det är en risk att ta saker "man hör" som någon form av sanning. Jaktlagen arbetar på olika sätt för att garantera skjutskickligheten. I en del jaktlag måste man göra en gemensam inskjutning för att säkra upp att folk fortfarande ser. Min uppfattning är att de allra flesta jaktlag är aktiva i det arbetet. Det är inte bara en säkerhetsfråga. Väldigt få jaktlag vill avbryta jakten för ett eftersök på skadeskjutet vilt.
 
Jag tror att det är en risk att ta saker "man hör" som någon form av sanning. Jaktlagen arbetar på olika sätt för att garantera skjutskickligheten. I en del jaktlag måste man göra en gemensam inskjutning för att säkra upp att folk fortfarande ser. Min uppfattning är att de allra flesta jaktlag är aktiva i det arbetet. Det är inte bara en säkerhetsfråga. Väldigt få jaktlag vill avbryta jakten för ett eftersök på skadeskjutet vilt.

Ok, så du menar att äldre jägares syn och mentala förmåga testas regelbundet så att ingen med dålig syn eller bristande mental förmåga ger sig ut och skjuter?
 
Å andra sidan hör man om äldre jägare som har dålig syn och som fortfarande jagar och tillåts vara med och jaga. Känns inte speciellt tryggt faktiskt.
Du hör om det eller du vet? Jag vet många äldre som visserligen är med på jakten men aldrig laddar sina vapen eftersom de själva inte anser att de är tillräckligt bra längre, men de tycker om gemenskapen och få vara ute i naturen.
 
Du hör om det eller du vet? Jag vet många äldre som visserligen är med på jakten men aldrig laddar sina vapen eftersom de själva inte anser att de är tillräckligt bra längre, men de tycker om gemenskapen och få vara ute i naturen.
Jag tänker på den äldre gubbe i min närhet som vägrade sluta köra bil förrän han hade krockat ett par gånger och tvingades att sluta...
Förlåt, men efter egen erfarenhet så litar jag inte på att alla äldre har tillräckligt med självinsikt att sluta med någonting som de gillar.
Vågar alla jaktlag säga till den där äldre mannen som varit med så länge och som alla respekterar att de kanske borde tänka på att sluta skjuta?
 
Jag tänker på den äldre gubbe i min närhet som vägrade sluta köra bil förrän han hade krockat ett par gånger och tvingades att sluta...
Förlåt, men efter egen erfarenhet så litar jag inte på att alla äldre har tillräckligt med självinsikt att sluta med någonting som de gillar.
Vågar alla jaktlag säga till den där äldre mannen som varit med så länge och som alla respekterar att de kanske borde tänka på att sluta skjuta?

Det är precis så jag tänker. Nä, jag litar inte på att gamla gubbar kan bedöma när de borde sluta skjuta eller köra bil. Tyvärr.
 
Jag tror att det är en risk att ta saker "man hör" som någon form av sanning. Jaktlagen arbetar på olika sätt för att garantera skjutskickligheten. I en del jaktlag måste man göra en gemensam inskjutning för att säkra upp att folk fortfarande ser. Min uppfattning är att de allra flesta jaktlag är aktiva i det arbetet. Det är inte bara en säkerhetsfråga. Väldigt få jaktlag vill avbryta jakten för ett eftersök på skadeskjutet vilt.
Det finns ingen lag/regel på att göra någon gemensam inskjutning va?
Jag tycker att det låter väldigt vettigt och bra. Skulle bara önska att man såg till att alla gjorde så.
 
Å andra sidan hör man om äldre jägare som har dålig syn och som fortfarande jagar och tillåts vara med och jaga. Känns inte speciellt tryggt faktiskt.
Hade en äldre för ett gäng år sedan som inte började inse sina begränsningar på äldredagar. Fanns 2 alternativ
1 låta han vara med och sätta han på pass där inget rör sig.
2 utesluta han från jaktlaget och han kommer ta sin mark ifrån laget och börja jaga själv på sin mark som ligger där det är betydligt mer rörelser än av jaktledaren tilldelat pass.

Faktiskt den ända jag har varit med om som inte insåg sina begränsningar.
 
Jag har för mig att jag har hört att några ryttare rider på ett sätt som är så gott som lika med djurplågeri = :idea: alla ryttare är djurplågare.



På den nivån ligger diskussionen här.

Vad man har hört och vad man tror om något man är toralt oinsatt i, är sällan nära sanningen.
 
Jag har för mig att jag har hört att några ryttare rider på ett sätt som är så gott som lika med djurplågeri = :idea: alla ryttare är djurplågare.



På den nivån ligger diskussionen här.

Vad man har hört och vad man tror om något man är toralt oinsatt i, är sällan nära sanningen.
Jag har iaf ingen lust att bli skjuten för att Nisse 89 år inte fattar att han inte borde jaga mer (eller för den delen köra bil mer).

Eller för att en yngre jägare siktar på en räv, missar och skjuter någon annan. T.ex. en häst eller en kvinna som står i sitt eget hus.
 
Ok, så du menar att äldre jägares syn och mentala förmåga testas regelbundet så att ingen med dålig syn eller bristande mental förmåga ger sig ut och skjuter?
Mycket är trasigt när någon kan bli dömd till vård efter att hota och planera att döda någon men anses som frisk varje gång han kom ut och eftersom han var frisk igen så fick han vapen och vapenlicens tillbaka. Skulle denna personen istället för vård dömts till fängelse så hade han efter första vändan inte fått tillbaka något vapen eller vapenlicens. Ja det var flera gånger som denna person dömdes till vård och varje gång samma visa.
 
Jag har för mig att jag har hört att några ryttare rider på ett sätt som är så gott som lika med djurplågeri = :idea: alla ryttare är djurplågare.



På den nivån ligger diskussionen här.

Vad man har hört och vad man tror om något man är toralt oinsatt i, är sällan nära sanningen.
Jag hoppas att jag inte framgår som att jag tror så tydligt svart och vitt. Jag tror att de allra flesta jägare sköter sig väl och följer reglerna väl. Precis som med ryttare.
Det jag funderar över är de enstaka fall där de inte sköter sig. Som med ryttare, för att ta ditt exempel. Jag försöker förstå vad för regler det finns och därmed ställt frågor här.

Jag förstår att man som jägare kan känna sig utsatt i en del av samhällets syn på dem. Men jag hoppas att diskussionen ändå kan föras på ett bra sätt med respekt för varandra.

Om någon tog illa upp för att jag sa att jag var pessimist och inte trodde på att alla människor uppför sig så ber jag om ursäkt.
 
Jag skulle säga att 99.8% ja, det gör de, men oftast tar åldringen beslutet själv.
Köra bil och hantera vapen med skarp ammunition är inte ens i närheten av varandra.
Jag är isåfall imponerad över den höga procenten :up:
Men de enstaka fall där det inte faller ut så väl? Som du säger så handlar det om att hantera vapen med skarp ammunition.
 
Hade en äldre för ett gäng år sedan som inte började inse sina begränsningar på äldredagar. Fanns 2 alternativ
1 låta han vara med och sätta han på pass där inget rör sig.
2 utesluta han från jaktlaget och han kommer ta sin mark ifrån laget och börja jaga själv på sin mark som ligger där det är betydligt mer rörelser än av jaktledaren tilldelat pass.

Faktiskt den ända jag har varit med om som inte insåg sina begränsningar.
Vad tycker du? Det var bara en person, men kände du att det behövdes då någon regel som man kunde luta sig mot i samtal med den här mannen?
 
Jag skulle säga att 99.8% ja, det gör de, men oftast tar åldringen beslutet själv.
Köra bil och hantera vapen med skarp ammunition är inte ens i närheten av varandra.
Jag håller inte med dig. Jag tycker att köra bil och hantera skarp ammunition är väldigt likt. Och med tanke på att fler dör av bilolyckor än av misstag under jakt så känns det inte helt orimligt. En bil är ett potentiellt vapen som kan ha ihjäl rätt många.

Så jag ser dem inte så pass olika.
 
Jag håller inte med dig. Jag tycker att köra bil och hantera skarp ammunition är väldigt likt. Och med tanke på att fler dör av bilolyckor än av misstag under jakt så känns det inte helt orimligt. En bil är ett potentiellt vapen som kan ha ihjäl rätt många.

Så jag ser dem inte så pass olika.
Tycker det är jätteskillnad. Att sluta köra bil innebär på många ställen att personen även behöver flytta för att vardagen inte fungerar annars. Att sluta jaga med vapen innebär inget annat än att sluta jaga med vapen och påverkar inte livet i övrigt.

Så ja min uppfattning är att fler kör bil som inte borde än jagar med vapen som inte borde det.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 680
Senast: Kraxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först och främst vill jag bara poängtera att jag inte är ute efter en jakthund och att jag anser att hundarna ska användas till det de...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp