Bukefalos 28 år!

Kulfång i jakt - hur funkar det egentligen?

Det finns ingen lag/regel på att göra någon gemensam inskjutning va?
Jag tycker att det låter väldigt vettigt och bra. Skulle bara önska att man såg till att alla gjorde så.
Det finns redan en regel att om man är olämplig att ha vapen så ska tillståndet återkallas.

Alla jägare ingår inte i ett jaktlag så det skulle bli lite konstigt om man inför en regel som säger att bara jaktlagen skulle ha en skyldighet att kontrollera skjutskicklighet mm.
 
Jag har för mig att jag läste att den här jägaren hade använt ett stenröse som kulfång men jag hittar inte artikeln nu...

Det betyder ju inte att ett stenröse skulle vara "godkänt" kulfång? Tvärtom rekommenderas det emot att man använder stenrösen, precis som man inte heller kan anse skog vara tillräckligt kulfång.
 
Nu var ju inte heller denna jägare äldre, från den artikeln som jag antar att tråden utmynnar i. Mig veterligen var det väl en yngre? Ålder är ovidkommande vad gäller kulfång - samma kulfång gäller såväl ung som gammal.

Vad äldre bör eller inte bör få göra känns som en tråd för sig, det rör knappast enbart jakten utan även en hel del annat i samhället.
 
Tycker det är jätteskillnad. Att sluta köra bil innebär på många ställen att personen även behöver flytta för att vardagen inte fungerar annars. Att sluta jaga med vapen innebär inget annat än att sluta jaga med vapen och påverkar inte livet i övrigt.

Så ja min uppfattning är att fler kör bil som inte borde än jagar med vapen som inte borde det.
På så sätt är det givetvis skillnad. Och oftast så kanske man kör bil oftare än vad man jagar - vilket också innebär att man är en större risk när man kör bil. Ytterligare eftersom det är rätt enkelt att ha ihjäl flera personer med en bil, vilket är knepigare med ett vapen om man inte skjuter hej vilt omkring sig. Men gör man sånt så är det nog snarare med flit.

Det är viktigt att tänka på att det åtminstone i Sverige inte är en rättighet att vare sig få använda skjutvapen eller köra bil.
 
Jag tänker på den äldre gubbe i min närhet som vägrade sluta köra bil förrän han hade krockat ett par gånger och tvingades att sluta...
Förlåt, men efter egen erfarenhet så litar jag inte på att alla äldre har tillräckligt med självinsikt att sluta med någonting som de gillar.
Vågar alla jaktlag säga till den där äldre mannen som varit med så länge och som alla respekterar att de kanske borde tänka på att sluta skjuta?
I vårt jaktlag måste alla skjuta upp för att få vara med och jaga och så är det i alla jaktlag jag känner till. Det finns inget lagkrav, men alla vill ju känna sig trygga i skogen.
Det är precis så jag tänker. Nä, jag litar inte på att gamla gubbar kan bedöma när de borde sluta skjuta eller köra bil. Tyvärr.
Det är lite samma argument som män har använt om varför kvinnor inte borde få köra bil, "jag har hört att det var en kvinna som blev hysterisk och körde på en person och det vill jag inte vara med om så kvinnor borde inte få körkort. " Det blir liksom hopplöst att föra en vettig diskussion, hur många fall av våda skott eller incidenter pga av gamla gubbar kan du ta fram fakta på?
Det finns ingen lag/regel på att göra någon gemensam inskjutning va?
Jag tycker att det låter väldigt vettigt och bra. Skulle bara önska att man såg till att alla gjorde så.

Jag har iaf ingen lust att bli skjuten för att Nisse 89 år inte fattar att han inte borde jaga mer (eller för den delen köra bil mer).

Eller för att en yngre jägare siktar på en räv, missar och skjuter någon annan. T.ex. en häst eller en kvinna som står i sitt eget hus.
 
Som en notis; under 1970-talet så dog det i genomsnitt fyra person per år av vådaskott i samband med jakt. Idag är det nästan noll, i snitt en person per år och som dessutom då är jägare själv. Med tanke på den mänskliga faktorn och att man trots allt hanterar dödliga vapen får man väl ändå se det som ett rimligt resultat?

Finns det ens något fall i modern tid där en bärplockare, joggare eller dylikt vådaskjutits under pågående jakt?
 
@Asko Jag måste bara inflika att jag tycker det är härligt att du är nyfiken och ställer frågor. Många bra förklaringar av andra också, så jag har väl egentligen inget att tillägga utöver det. :D
 
Nej, det är det verkligen inte. Jaktlagen, kretsarna och förbunden jobbar aktivt med säkerheten hela tiden just därför.
Ja, de jaktlagen jag har varit i kontakt med har varit noga med detta. Om de har haft någon som de varit osäkra på av tex ålder, bristande syn eller vad som så har de fått sitta på pass. Ibland helt utan vapen, ibland med oladdat vapen för "syns skull". Bra kompromiss tycker jag. För de flesta jägare handlar det mer om att vara ute i naturen än att faktiskt skjuta djur, är min upplevelse iaf.
 
Ja, de jaktlagen jag har varit i kontakt med har varit noga med detta. Om de har haft någon som de varit osäkra på av tex ålder, bristande syn eller vad som så har de fått sitta på pass. Ibland helt utan vapen, ibland med oladdat vapen för "syns skull". Bra kompromiss tycker jag. För de flesta jägare handlar det mer om att vara ute i naturen än att faktiskt skjuta djur, är min upplevelse iaf.

Precis! :) Ja, i de allra flesta fall när man kommit upp i ålder eller av annan anledning inte längre vill avlossa skott så är det ju naturen och gemenskapen man stannar kvar för.
 
Som en notis; under 1970-talet så dog det i genomsnitt fyra person per år av vådaskott i samband med jakt. Idag är det nästan noll, i snitt en person per år och som dessutom då är jägare själv. Med tanke på den mänskliga faktorn och att man trots allt hanterar dödliga vapen får man väl ändå se det som ett rimligt resultat?

Finns det ens något fall i modern tid där en bärplockare, joggare eller dylikt vådaskjutits under pågående jakt?
https://svenskjakt.se/uncategorized/skidakare-dod-traffades-av-jaktskott/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/man-skjuten-av-jagare-under-algjakt
 
Som en notis; under 1970-talet så dog det i genomsnitt fyra person per år av vådaskott i samband med jakt. Idag är det nästan noll, i snitt en person per år och som dessutom då är jägare själv. Med tanke på den mänskliga faktorn och att man trots allt hanterar dödliga vapen får man väl ändå se det som ett rimligt resultat?

Finns det ens något fall i modern tid där en bärplockare, joggare eller dylikt vådaskjutits under pågående jakt?

https://www.domstol.se/nyheter/2019...ill-kroppsskada-efter-att-ha-skjutit-joggare/

https://www.atl.nu/jagare-atalas-efter-att-ha-skjutit-man-i-skrevet

Om man nu räknar bort alla de artiklar där det står om jägare som råkat skjuta andra jägare. Såna artiklar fanns det en hel del.
 
@Asko Jag måste bara inflika att jag tycker det är härligt att du är nyfiken och ställer frågor. Många bra förklaringar av andra också, så jag har väl egentligen inget att tillägga utöver det. :D
Vad rart av dig! :heart Jag är egentligen lite konflikträdd av mig (och ogillar om folk inte gillar mig :o) så hjärtat bultar ibland men när man vill veta något eller diskutera något så måste man ställa frågor annars får man inga svar, oavsett hur jobbigt det än är :nailbiting:
 
Det finns redan en regel att om man är olämplig att ha vapen så ska tillståndet återkallas.

Alla jägare ingår inte i ett jaktlag så det skulle bli lite konstigt om man inför en regel som säger att bara jaktlagen skulle ha en skyldighet att kontrollera skjutskicklighet mm.
Ja det förstås. Ursäkta för att jag tar upp körkortet som exempel igen (då en del inte tycker att det är jämförbart), men det är lite samma sak där. Gör man fel så tas tillståndet ifrån en.
Men problemet i dessa fall är att när något fel händer så kan det ha ett dödlig utgång. Vilket gör att jag känner att det borde finnas någon slags kontroll så att man kan hindra något från att hända? I bägge fall.

Inte bara bland jaktlagen då alltså.

Kanske inte praktiskt dock. Speciellt med tanke på hur många som har körkort! För att ta jämförelsen.
 
Tycker det är jätteskillnad. Att sluta köra bil innebär på många ställen att personen även behöver flytta för att vardagen inte fungerar annars. Att sluta jaga med vapen innebär inget annat än att sluta jaga med vapen och påverkar inte livet i övrigt.

Så ja min uppfattning är att fler kör bil som inte borde än jagar med vapen som inte borde det.
Bra poäng där, tänkte inte på det.

Tänkte mera på att om man gör något misstag så finns det en risk för dödlig utgång i bägge fallen.

Så länge man inte lever av maten man jagar så bör man ju klara sig ändå. Eller om man har jakt som yrke.
 
Nu var ju inte heller denna jägare äldre, från den artikeln som jag antar att tråden utmynnar i. Mig veterligen var det väl en yngre? Ålder är ovidkommande vad gäller kulfång - samma kulfång gäller såväl ung som gammal.

Vad äldre bör eller inte bör få göra känns som en tråd för sig, det rör knappast enbart jakten utan även en hel del annat i samhället.
Ursäkta, det kanske var jag som tog upp äldre först. Men det jag menar är om det inte borde finnas någon slags kontroll av alla, oavsett ålder.
 
I vårt jaktlag måste alla skjuta upp för att få vara med och jaga och så är det i alla jaktlag jag känner till. Det finns inget lagkrav, men alla vill ju känna sig trygga i skogen.
Det är positivt :up: Men hur är det med de som inte jagar i lag?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 690
Senast: Kraxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först och främst vill jag bara poängtera att jag inte är ute efter en jakthund och att jag anser att hundarna ska användas till det de...
Svar
19
· Visningar
1 544
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp