Bukefalos 28 år!

Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glöm inte att vända på den strandade valen ibland så hon inte får liggsår :D
Ingen risk, hon "motionerar" så fort jag går till köket. Dessutom tror nog grannarna att jag fått nått anfall, för hon får 2×20 min koppelpromenad varje dag, eftersom hon bara lunkar runt på den dagliga turen för djurtillsyn. Jag vill INTE att hon ska tappa all kondis och alla muskler lagom till förlossningen av 25 fettbubblor! ;)
 
I går kom tiken vi ska låna in på besök. De åkte i morse. Jäkla härlig tik. Obrydd om allt! Känns väldigt bra med både hund och ägare. Tiken beräknas komma i löp om ca 3 veckor.

I dag fick vi erbjudande på fryst sperma. En uppfödare som sparat från en numera bortgången hane och ska lägga ner sin avel. Avkommor efter hanen är i dag ca 10 år...plus minus några år. Gamla fina linjer med mycket svenskt som idag egentligen är rätt utspädda och därför finns inte mycket kvar av. Ledstatistiken runt hanen är jättefin tyvärr har nästan inga av avkommorna gått vidare i avel. Några av hans syskon gjorde det och det såg också bra ut.

Blir väldigt sugen på att nappa på erbjudandet. Gissar att de få satser som finns kommer vara åtråvärda.
 
Saker man funderar på istället för att sova:
Jag har ingen dagstidning, och inga vänner (:D) så har därför inte lyckats samla på min speciellt mycket tidningspapper än. När Fritte var liten hämtade jag rullar med gammalt papper på tryckeriet, men det är ju så klart nedlagt nu.

Kan man använda pappersströ som finns att köpa på bal? Det är ju bara strimlat och dammsuget tidningspapper. Pelletsströ misstänker jag är ypperligt för valpar att stoppa i tarmen och dö av, och tillgång till gamla handdukar har jag men inte så det räcker om det blir 10 bajsgrisar som ska få städat flera gånger om dagen :rofl:
 
Saker man funderar på istället för att sova:
Jag har ingen dagstidning, och inga vänner (:D) så har därför inte lyckats samla på min speciellt mycket tidningspapper än. När Fritte var liten hämtade jag rullar med gammalt papper på tryckeriet, men det är ju så klart nedlagt nu.

Kan man använda pappersströ som finns att köpa på bal? Det är ju bara strimlat och dammsuget tidningspapper. Pelletsströ misstänker jag är ypperligt för valpar att stoppa i tarmen och dö av, och tillgång till gamla handdukar har jag men inte så det räcker om det blir 10 bajsgrisar som ska få städat flera gånger om dagen :rofl:
Tidningsinsamlingen i bostadsområden är bra :idea: Eller om du har någon returtidningscentral i närheten.
Och ja,det kan funka med riven tidning,det används ofta utomlands (jag har inte provat)
 
Tidningsinsamlingen i bostadsområden är bra :idea: Eller om du har någon returtidningscentral i närheten.
Och ja,det kan funka med riven tidning,det används ofta utomlands (jag har inte provat)

Den har jag stått med huvudet i ett antal gånger under min senaste kull.. gravid var jag också så synen måste varit grann, särskilt den gången jag fick rota djupt ner och locket trillade ner på mig :angel::D

Här ska födas smått om en knappt 4 veckor om allt vill sig väl och jag har ju en dvärghundskull så tänkte testa såna där tygliknande underlägg som man har på sjukhus etc. Börjar valparna slita i dem blir det ju inte så fint men jag har lyckats få en tidningsstrimlare i nästan varje kull på sistone och stressen när man vid 5-tiden på morgonen börjar höra "ritsch ratsch" och inser hur mycket städning det håller på att bli så.. jag är villig att testa nytt :)
 
Den har jag stått med huvudet i ett antal gånger under min senaste kull.. gravid var jag också så synen måste varit grann, särskilt den gången jag fick rota djupt ner och locket trillade ner på mig :angel::D

Här ska födas smått om en knappt 4 veckor om allt vill sig väl och jag har ju en dvärghundskull så tänkte testa såna där tygliknande underlägg som man har på sjukhus etc. Börjar valparna slita i dem blir det ju inte så fint men jag har lyckats få en tidningsstrimlare i nästan varje kull på sistone och stressen när man vid 5-tiden på morgonen börjar höra "ritsch ratsch" och inser hur mycket städning det håller på att bli så.. jag är villig att testa nytt :)
Dom där tidningsstrimlarna vill man bara strypa,det ska gärna vara bajs på den tidningen med så det kan dras runt i rummet och trampas på.:yuck:
Eller helt nya fina tidningar å så vänder man ryggen till hinner till hallen då hör man ritzzzzzzzzzzz.
 
Saker man funderar på istället för att sova:
Jag har ingen dagstidning, och inga vänner (:D) så har därför inte lyckats samla på min speciellt mycket tidningspapper än. När Fritte var liten hämtade jag rullar med gammalt papper på tryckeriet, men det är ju så klart nedlagt nu.

Kan man använda pappersströ som finns att köpa på bal? Det är ju bara strimlat och dammsuget tidningspapper. Pelletsströ misstänker jag är ypperligt för valpar att stoppa i tarmen och dö av, och tillgång till gamla handdukar har jag men inte så det räcker om det blir 10 bajsgrisar som ska få städat flera gånger om dagen :rofl:

Tigg tidningar på nån lokal köp och säljgrupp på fejjan. Vi har förvisso inte papper i lådan mer än vid förlossningen utan bäddar ist om 1-2 ggr om dagen med gammla filtar, påslakan, sängöverkast osv. Tidningarna är mer till golvet sen när de börjar springa runt.

Papperströ låter som bästa allternativet.
 
Tigg tidningar på nån lokal köp och säljgrupp på fejjan. Vi har förvisso inte papper i lådan mer än vid förlossningen utan bäddar ist om 1-2 ggr om dagen med gammla filtar, påslakan, sängöverkast osv. Tidningarna är mer till golvet sen när de börjar springa runt.

Papperströ låter som bästa allternativet.

Jag vill kunna erbjuda dem en yta med annat underlag än i bädden så fort de börjar rulta runt. Vet mer än en kull som redan när de börjar med fast mat visar tecken på att gå från sängunderlaget för att göra sina behov, vill gärna ta vara på såna idéer hos dem!

Tyvärr verkar pappersströ jättesvårt att få tag på?!?
 
Jag vill kunna erbjuda dem en yta med annat underlag än i bädden så fort de börjar rulta runt. Vet mer än en kull som redan när de börjar med fast mat visar tecken på att gå från sängunderlaget för att göra sina behov, vill gärna ta vara på såna idéer hos dem!

Tyvärr verkar pappersströ jättesvårt att få tag på?!?

Vår gör ifrån sig utanför lådan tidigt. Därav tidningar utanför lådan och filtar i lådan. Men missöden blir det ändå så vi bäddar om. När de bara var 2-3 st höll det sig väldigt fräscht. Men när de var 11 st ... :nailbiting:
 
Jag vill kunna erbjuda dem en yta med annat underlag än i bädden så fort de börjar rulta runt. Vet mer än en kull som redan när de börjar med fast mat visar tecken på att gå från sängunderlaget för att göra sina behov, vill gärna ta vara på såna idéer hos dem!

Tyvärr verkar pappersströ jättesvårt att få tag på?!?
Så har alla mina kullar gjort.
 
Jag vill kunna erbjuda dem en yta med annat underlag än i bädden så fort de börjar rulta runt. Vet mer än en kull som redan när de börjar med fast mat visar tecken på att gå från sängunderlaget för att göra sina behov, vill gärna ta vara på såna idéer hos dem!

Tyvärr verkar pappersströ jättesvårt att få tag på?!?
RS mustang,kolla återförsäljare
 
Ja, enda ÅF som fanns inom 5 mil som ville ta hem, kommer inte få hem än på flera veckor... :(

Nu har jag iaf grävt i återvinningscontainern så har en rejäl kasse tidningar. Vi lär klara första dagarna! :D
Första 14-17 dagarna går det bara åt vetbedar med tidning under för isoleringen
 
@Migo en sak till,ev kan du behöva raka damen undertill och i baken/svansen,det är lätt att valparna fastnar i pälsen och så blir det ett :devil: liv + att dom inte tål fukt o blöta så då blir det lättare att torka tiken.
 
@Migo en sak till,ev kan du behöva raka damen undertill och i baken/svansen,det är lätt att valparna fastnar i pälsen och så blir det ett :devil: liv + att dom inte tål fukt o blöta så då blir det lättare att torka tiken.
Ja lite ska det nog ansas, men hon är inte speciellt luddig så jag är inte så orolig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 102
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 230
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 753
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 156
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp