Bukefalos 28 år!

Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyckte att Polly har stoppat upp i viktuppgång mellan vecka 7-8, men nu satte det fart igen och hon har gått upp ett halvkilo till bara sen i tisdags. Så två kilo upp sammanlagt än så länge och hennes aptit är glupande, men det är bara magen som växer på henne. Jag har trott på färre valpar denna gång, men nu vete katten :confused: Jaja, tids nog får jag veta :D Dag 59 idag och hon visar tydligt att än ska inga valpar födas, utan hon är pigg och busig :) Om än väldigt baktung nu när hon envisas varje gång vi ska gå ut att hoppa upp på skohyllan eller pallen i hallen och vänta där tills vi alla är klara att gå ut :banghead:
 
Dag 60 idag. Tjock och galen. Drog igång världens dragkamp med sonen på morgonen och vete tusan om hon inte satte igång sig själv där :cautious: Nu lite stånkig och darrig, så kanske, kanske det blir valpar ikväll :) Letar runt lite ibland om det finns roligare lyor. Typ under bokhyllan där hon inte kommer in, i rabatten osv. Men jag vet att valplådan/platsen hon haft tidigare duger när det väl drar igång och jag sätter mig där :D
Tjockemagen :love:

Tuttbaren är naturligt urfälld och redo för småttingar
 
Ca 5 veckor från parning, så ser tanten ut såhär
kxipnruyvsrnysc.jpg


aajjgnbubahouht.jpg


Dags för trimning snart dessutom :D
 
Hur mycket är normalt att tiken dricker så här i början av laktationen? Karla har lite flytningar (doftlösa) och dricker mycket vatten. Ingen feber eller andra tecken på nedsatt allmäntillstånd.

Tror jag fyllt på 2-3 liter/dygn i ett par dagar nu. Antar att mycket går rakt ut i mjölkbaren, småkottarna har gått upp ett hekto var sen förlossningen.
 
Hur mycket är normalt att tiken dricker så här i början av laktationen? Karla har lite flytningar (doftlösa) och dricker mycket vatten. Ingen feber eller andra tecken på nedsatt allmäntillstånd.

Tror jag fyllt på 2-3 liter/dygn i ett par dagar nu. Antar att mycket går rakt ut i mjölkbaren, småkottarna har gått upp ett hekto var sen förlossningen.
Massor,det är varmt o som sagt bebisarna tar en hel del.
 
Tack, som jag misstänkte alltså. Hon kissar som vanligt och bajset är fint. Matte har katastroftankar :D
Andas! Det är lite samma med maten,mycket mat delat på fler gånger än vanligt,dom gör av med massor av energi och protein och det är inget kul när dom ser ut som vandrande vrak vid 4 v.
 
Hur mycket är normalt att tiken dricker så här i början av laktationen? Karla har lite flytningar (doftlösa) och dricker mycket vatten. Ingen feber eller andra tecken på nedsatt allmäntillstånd.

Tror jag fyllt på 2-3 liter/dygn i ett par dagar nu. Antar att mycket går rakt ut i mjölkbaren, småkottarna har gått upp ett hekto var sen förlossningen.

Flytningar kan hålla på ett litet tag:)
 
Tack, som jag misstänkte alltså. Hon kissar som vanligt och bajset är fint. Matte har katastroftankar :D
Dom dricker ganska mycket och kan även ha förhöjd temp i några dagar (helt normalt även det) :)
Vad gäller avslag(flytningar som kan vara lite blodblandade) så är det olika - vissa har avslag kortare period andra längre. Polly har haft runt 4-5 veckor, min shar-pei slutade helt efter i 8 veckor.
 
Nä inga puppisar ikväll och jag tror inte heller imorgon bitti. Troligtvis bara förvärkar tidigare idag eller busiga valpar som bråkade runt i magen som gjorde att mamma Polly stånkade lite extra och hade svårt att ligga bekvämt.
Nu har hon gått en kvällspromenad, busat lite och ätit en rejäl måltid med mat - hon brukar sluta äta när det närmar sig :) Så vi väntar ett tag till och jag ser ju gärna att det är vardag när de små väl bestämmer sig för att komma ut - ifall något mot förmodan skulle strula :cautious:
 
Nu är jag sugen på smått !
Lite oroligt här ikväll med jämna mellanrum då Polly vill ha med mig in i sängen och ligga tätt intill mig. Samtidigt extra surt mot stackars Mini som knappt vågar titta på Polly och håller respektfullt avstånd och tittar åt annat håll. Lite rastlöst ibland och däremellan sover lugnt.

Ska det kanske bli måndagsvalpar som jag trott hela tiden ? Vi ska ta tidig kväll oavsett, för då får jag sova några timmar i alla fall - om det sätter igång ordentligt senare :)
 
Nu är jag sugen på smått !
Lite oroligt här ikväll med jämna mellanrum då Polly vill ha med mig in i sängen och ligga tätt intill mig. Samtidigt extra surt mot stackars Mini som knappt vågar titta på Polly och håller respektfullt avstånd och tittar åt annat håll. Lite rastlöst ibland och däremellan sover lugnt.

Ska det kanske bli måndagsvalpar som jag trott hela tiden ? Vi ska ta tidig kväll oavsett, för då får jag sova några timmar i alla fall - om det sätter igång ordentligt senare :)

Heja er!! Jag gissar att de kommer imorgon eftermiddag :D
 
Nu är jag sugen på smått !

Jag med, jag går in på buke då o då bara för att se om ni kört igång :D

Här knips det och imorrn går vi över den magiska gränsen- på ett ungefär- för när valparna kan tåla att komma ut.. men jag har ingen vidare hjälp (läs: ingen med bebisvana) med den tvåbenta valpen nattetid tis-ons så jag hoppas VERKLIGEN att hundskrället inte drar igång då :crazy: Jag anar att det är två feta eller tre små valpsingar där inne och hoppas på det senare.. Fick en jättevalp förra kullen men hon var sisten ut, huvud först, med en mamma som födde sin tredje kull och som föder som ett skolboksexempel. Känns inte alls som att jag vill köra en repris med en förstagångstik :o
(Och när jag skriver jättevalp menar jag det, när jag såg huvudet komma trodde jag att det var en vattenvalp/vanskapt på annat vis, att den var död, och att jag skulle va jäkligt tacksam om hon fick ut den.. Tacksam var jag men nån skulle nog filmat mig när jag såg att valpen levde :eek: och var normal :eek::eek: Tack gud för starka värkar och glidslem :angel:)
 
Jag med, jag går in på buke då o då bara för att se om ni kört igång :D

Här knips det och imorrn går vi över den magiska gränsen- på ett ungefär- för när valparna kan tåla att komma ut.. men jag har ingen vidare hjälp (läs: ingen med bebisvana) med den tvåbenta valpen nattetid tis-ons så jag hoppas VERKLIGEN att hundskrället inte drar igång då :crazy: Jag anar att det är två feta eller tre små valpsingar där inne och hoppas på det senare.. Fick en jättevalp förra kullen men hon var sisten ut, huvud först, med en mamma som födde sin tredje kull och som föder som ett skolboksexempel. Känns inte alls som att jag vill köra en repris med en förstagångstik :o
(Och när jag skriver jättevalp menar jag det, när jag såg huvudet komma trodde jag att det var en vattenvalp/vanskapt på annat vis, att den var död, och att jag skulle va jäkligt tacksam om hon fick ut den.. Tacksam var jag men nån skulle nog filmat mig när jag såg att valpen levde :eek: och var normal :eek::eek: Tack gud för starka värkar och glidslem :angel:)
Ja glidslem is the shit!
 
Natten blev lugn, men det har satt igång :) Polly ville ut och kissa och bajsa i trädgården vilket är ytterst ovanligt - bajsar gör man inte på hemmaplan ;) Sen ville hon gå promenad, så jag tog med alla tre för en kort sväng men vi kom bara 75 meter där Polly bajsade igen och sen ville hon direkt hem - lätt darrig på benen.
Väl hemma ville hon trava runt med sin boll :cautious: bra sätt att glömma värkar en stund :D dom andra två fick busa runt lite med sina bollar i trädgården, mest för att bränna lite energi (mest Skalman då) så dom håller sig lugna inne.
Polly ömsom ber om uppmärksamhet och närhet och ömsom bäddar i valplådan - så absolut är de små på väg idag någon gång :) Jag lär få sitta där mesta tiden idag om jag känner damen rätt :heart
 
Mat vill Polly heller ingen ha, men väl lite godis. Håller henne gärna mest på flytande föda/energiboost (brukar varva vatten och Hammarlunds dietsoppa före, under och dygnet efter valpning) då jag vet hon kommer kräkas, dricka och kräkas igen vid slutskedet före första krystvärkarna sätter igång. Blir galet slabbigt på födelseplatsen annars. Nu kommer ett antal timmar med vankande där man bara vill att det ska sätta fart ordentligt :love:
Mini vet vad som är på gång, det märks och hon håller sig undan. Skalman försöker ibland pocka på uppmärksamhet och förstår inte alls varför mamma hans är sur och tvär mellan varven (och däremellan pussar på honom). Han är undrande på varför mamma pysslar i valplådan, men går inte nära där då hon tydligt talat om att dit får ingen annan hund gå. Så fort allt är över sen, så stängs det av till valprummet (mitt sovrum). Tills dess är det öppet, så Polly får gå runt som hon vill.
 
Här bor valparna i badrummet (ca 10m2 stort, klinkergolv och lätt att reglera temperaturen). Har dörren stående lite på glänt och så en kompostgallerhage utanför med grinden bara ställd mot väggen, så Karla har det lugnt där inne men kan komma ut om hon vill ha sällskap eller vill nånting. Hon fattar konceptet väldigt bra och kommer ut i hagen och "hämtar mig" om det behöver fyllas på vatten i skålen eller nått. Om hon vill kan hon putta upp gallret och komma till mig i sovrummet tex, utan att det blir en tydlig väg in till valparna för de anda hundarna. Hon verkar gilla den lösningen väldigt bra! Den öppna dörren gör ju dessutom att jag hör väldigt bra vad som sker där inne.
 
Här bor valparna i badrummet (ca 10m2 stort, klinkergolv och lätt att reglera temperaturen). Har dörren stående lite på glänt och så en kompostgallerhage utanför med grinden bara ställd mot väggen, så Karla har det lugnt där inne men kan komma ut om hon vill ha sällskap eller vill nånting. Hon fattar konceptet väldigt bra och kommer ut i hagen och "hämtar mig" om det behöver fyllas på vatten i skålen eller nått. Om hon vill kan hon putta upp gallret och komma till mig i sovrummet tex, utan att det blir en tydlig väg in till valparna för de anda hundarna. Hon verkar gilla den lösningen väldigt bra! Den öppna dörren gör ju dessutom att jag hör väldigt bra vad som sker där inne.

Jag bor ju bara i 2 rok och pyttigt badrum och pyttig tvättstuga (den sista hade varit kanon annars), så lite klurigt är det alltid och helst som mina hundar vill sova hos mig :p
Men när Polly väl har fött, så stänger jag av med insynsskyddad grind till sovrummet, så inga andra hundar får vara därinne dagtid - själv talar hon om ifall hon vill ut och ha lite sällskap eller ut i trädgården.
Utöver det så har jag satt en hage runt hennes valplåda och några meter runt om, så nattetid så stänger jag in henne där med de små första veckorna, och då har dom andra fått sova i sängen med mig och det har Polly accepterat utan problem (hagen har skydd så ingen ser in där). Nu får vi se hur det blir denna gång, för Skalman sover ju inte i sängen och vandrar lite nattetid så kanske åker dom andra hundarna ut från sovrummet. Det får Polly själv bestämma och hon kommer visa tydligt om hon accepterar tassande utanför valphagen eller inte :) Oavsett så kommer ingen kunna gå in till henne, och vill hon inte ha störning utanför hagen nattetid så löser jag det efter behov.
 
Inget är (så segt) som väntans tider :p
Nu lååång vilopaus mellan bäddningarna.
Själv blir man lätt handlingsförlamad av att bara vänta. Har hunnit diska och duscha, men nu börjar Skalman tycka livet är tråkigt. Jag kan ju inte ge mig iväg på egen tur med honom för här lämnas ingen Polly utan uppsikt - så jag får väl busa, slänga ut godis eller nåt med grabben så han får att göra lite. När det drar igång på allvar så slänger jag åt honom ett rejält tugg så han får tänka på annat :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 100
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 226
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 154
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp