Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi börjar med uppblött torrfoder blandat med färskfoder och en äggula. Fasar sen över det mer och mer mot fastare föda som matrester. Men basen är det torrfoder och färskfoder som de vuxna äter.

Vilket torrfoder ger ni? Ger ni vuxenfoder då?
Jag har ju inte gett torrt på typ 7 år, så jag är helt lost vad gäller torrfoder :p Men jag vill lämna ifrån mig valpar som kan äta både torrt och färskt..
 
Vilket torrfoder ger ni? Ger ni vuxenfoder då?
Jag har ju inte gett torrt på typ 7 år, så jag är helt lost vad gäller torrfoder :p Men jag vill lämna ifrån mig valpar som kan äta både torrt och färskt..
Mina fick lite knorpar som belöningsgodis, en av dem gick direkt till torrfoder hos nya ägaren och det gick helt problemfritt.
 
Vilket torrfoder ger ni? Ger ni vuxenfoder då?
Jag har ju inte gett torrt på typ 7 år, så jag är helt lost vad gäller torrfoder :p Men jag vill lämna ifrån mig valpar som kan äta både torrt och färskt..

Ja det gör vi. De får Standardt som inte har något specifikt valpfoder. Färskfodret kan vi komplettera med för valp.
Precis som du vill jag lämna ifrån mig valpar som kan äta både och. Men vi skickar med en fodersäck torrfoder på 13 kg. Hittills har alla valt att fodra med den som grund. Ur utvärderingssunpunkt så uppskattar vi om valparna fått någorlunda samma grundförutsättningar.
 
Vad använder ni för foder till era när de börjar smaka på fast föda?
Kör alltid blandfärs med lite äggula och ljummet vatten i första gångerna. Efter en vecka går jag över till färskfoder/råfoder (Mush numera) :) Vid ca 5 veckor börjar dom få lite torrfoderkulor (Acana valp för små hundar, får även smaka Acana för vuxna hundar) som mellanmål, då inte alla valpköpare vill fortsätta med färskt och då är magarna vana vid det :)
 
Börjar med nötfärs,sen nötfärs utblandad med majsvälling,sen torrfoder (royal canin mother and baby) blandat med färs,sen rent torrfoder.

Tack! :) Då kör du RC rakt över sen?

Samma som mamman åt, VoH blandat med ljummen helmjölk.

Mina fick lite knorpar som belöningsgodis, en av dem gick direkt till torrfoder hos nya ägaren och det gick helt problemfritt.

Härligt att höra :up: Jag tänker att jag nog kommer vilja blanda lite, men det är ju svårt att veta vilken sort..

Ja det gör vi. De får Standardt som inte har något specifikt valpfoder. Färskfodret kan vi komplettera med för valp.
Precis som du vill jag lämna ifrån mig valpar som kan äta både och. Men vi skickar med en fodersäck torrfoder på 13 kg. Hittills har alla valt att fodra med den som grund. Ur utvärderingssunpunkt så uppskattar vi om valparna fått någorlunda samma grundförutsättningar.

Tack! Jag vet att flera av de som är intresserade fodrar med färskt redan, så jag gissar att de kommer fortsätta med det även till valparna :) Jag gör nog så att jag erbjuder valparna bägge delar och sedan skickar jag med det som valpköparen önskar fortsätta med.

Kör alltid blandfärs med lite äggula och ljummet vatten i första gångerna. Efter en vecka går jag över till färskfoder/råfoder (Mush numera) :) Vid ca 5 veckor börjar dom få lite torrfoderkulor (Acana valp för små hundar, får även smaka Acana för vuxna hundar) som mellanmål, då inte alla valpköpare vill fortsätta med färskt och då är magarna vana vid det :)

Tack! Har det fungerat bra med Acana tycker du? :)
 
Tack! Jag vet att flera av de som är intresserade fodrar med färskt redan, så jag gissar att de kommer fortsätta med det även till valparna :) Jag gör nog så att jag erbjuder valparna bägge delar och sedan skickar jag med det som valpköparen önskar fortsätta med.
Du kan ju fråga valpköparna vad de vill när det är bestämt vilka som ska ha valpar osv :) Jag hade tex sett det som positivt om mina hundar bara hade ätit rått hos uppfödaren. Om alla valpköpare ändå planerar att ge färskfoder är det ju onödigt att trassla med torrfoder också.
 
Du kan ju fråga valpköparna vad de vill när det är bestämt vilka som ska ha valpar osv :) Jag hade tex sett det som positivt om mina hundar bara hade ätit rått hos uppfödaren. Om alla valpköpare ändå planerar att ge färskfoder är det ju onödigt att trassla med torrfoder också.

Ja, precis :)
Samtidigt tänker jag nog inte krångla med att ge en del bara färskt och en del blandat :p Det känns som att det kommer bli fullt upp ändå.
Det kan ju bli så att det inte bestäms vem som ska ha vilken valp förrän rätt sent, så jag tror att alla kommer få samma utfodring (dvs blandat torrt och färskt) tills de levereras och sedan får valpköparna välja vilket foder de vill få med helt enkelt. Jag tror inte att alla kommer vilja köra med färskt, så då känns det lika bra att blanda.
 
Tack! :) Då kör du RC rakt över sen?





Härligt att höra :up: Jag tänker att jag nog kommer vilja blanda lite, men det är ju svårt att veta vilken sort..



Tack! Jag vet att flera av de som är intresserade fodrar med färskt redan, så jag gissar att de kommer fortsätta med det även till valparna :) Jag gör nog så att jag erbjuder valparna bägge delar och sedan skickar jag med det som valpköparen önskar fortsätta med.



Tack! Har det fungerat bra med Acana tycker du? :)
Jodå, valpfodret tycker jag fungerar bra. Visst skiter dom mindre och fastare av rent färskt - men så är det oftast oavsett sort på torrfoder :)
 
Kul! Såg det precis på Facebook, har en bekant med hund från kenneln som brukar kommentera deras FB-uppdateringar, så helt plötsligt dök Ale upp i mitt flöde. :D

BC-världen är inte så stor! :D


Japp!
Hjärtslag :heart

Galet sprattliga smådjur!

(Ångrar lite att jag inte gjorde UL på Karla - så himla fantastiskt att se de små liven :heart Blev plötsligt väldigt verkligt med Ale nu också, tur att jag är bortrest större delen av valptiden så jag slipper frestas...)
 
BC-världen är inte så stor! :D



Japp!
Hjärtslag :heart

Galet sprattliga smådjur!

(Ångrar lite att jag inte gjorde UL på Karla - så himla fantastiskt att se de små liven :heart Blev plötsligt väldigt verkligt med Ale nu också, tur att jag är bortrest större delen av valptiden så jag slipper frestas...)

Jag bölar vid varje ultraljud för det är så fint.
Det gjorde jag inte ens när jag själv var gravid O_o
 
Nedrans skit.
Hanen vi hade valt till Betty parade två andra tikar i december. Båda tomma :cry: Så blir att stryka han från listan och börja leta igen. Jag var så nöjd med valet av hane så kändes inte kul alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 964
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 142
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 688
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 096
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp