Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att vänta på att en tik ska börja löpa är fasen det mest frustrerande jag har varit med om. Springer för tillfället runt och sjunger "kommer det något blod från snippan" och kör någon slags regndans i hopp om att tiken ska börja löpa. :cautious:
 
Det här med att vänta på att en tik ska börja löpa är fasen det mest frustrerande jag har varit med om. Springer för tillfället runt och sjunger "kommer det något blod från snippan" och kör någon slags regndans i hopp om att tiken ska börja löpa. :cautious:

:rofl::rofl:

Jag har sagt det förr och säger det igen. Löptider är de enda gångerna man önskar en annan person massa blod ur snippan och att den sedan efter parning ska må illa :angel:
 
:rofl::rofl:

Jag har sagt det förr och säger det igen. Löptider är de enda gångerna man önskar en annan person massa blod ur snippan och att den sedan efter parning ska må illa :angel:
:rofl:
Värsta av allt är ju fasen när hunden tidigare har gått som en klocka när det kommer till löp men när det är parning det pratas om.... tjaaaa då drar man helst ut på det så mycket som möjligt. :meh:
 
Det här med att vänta på att en tik ska börja löpa är fasen det mest frustrerande jag har varit med om. Springer för tillfället runt och sjunger "kommer det något blod från snippan" och kör någon slags regndans i hopp om att tiken ska börja löpa. :cautious:

Gillar engagemanget. :D
 
:nailbiting: Kul såklart, men tänk om vi vill ha en - det blir kanske ingen över ;)

Ni får väl bestämma er snabbt :D
Skämt å sido, jag har ingen "kö" på det viset, utan jag kommer välja ut de hemmen som jag tycker är mest lämpliga. Två av de som är intresserade nu kommer dock få valp om det blir tillräckligt med hanar, den tredje vill också gärna ha en hane men de bor i Värmland så jag har inte helt tänkt klart över hur jag vill göra där än.
 
Bettys uppfödare tar progesteronprov :)

@AraSlei Progesteronprov kan ofta vara något missvisande har jag förstått, så var ute i god tid oavsett. Det är också bättre att testa flera gånger med några dagars mellanrum för att pricka rätt. Så gör de uppfödare jag talat med i alla fall. Vet två uppfödare nyligen som båda hade missat rätt dagar om de följt progesteronprovet, som tur var åkte båda till hanarna i tid och fick till två lyckade parningar :)

Du kan inte använda dina hanar som hjälp? @AraSlei :) det plus prov kanske?

Vi tog progtest sist då tiken skulle lånas in och hade långt att åka. Hon har ganska kort höglöpspik. Annas har det inte varit nödvändigt på våra.

Tack för svar hörrni!
Jag har även läst om några typ PH-papper man kan kolla med? Tror det var på buke? :idea:
Det är så drygt bara, för de som tar progtest närmst oss måste skicka sina prover, så de har svar tidigast dagen efter :down:

Jag hade tänkt ha våra hanar delvis som måttstock, men båda wachtelhanarna är ju kastrerade och jag litar inte på Floyds ungdomliga omdöme :D Den äldsta hanen borde vara rätt säker även om han är kastrerad dock, han har 4 kullar efter sig och brukar ha bra koll.
 
Tack för svar hörrni!
Jag har även läst om några typ PH-papper man kan kolla med? Tror det var på buke? :idea:
Det är så drygt bara, för de som tar progtest närmst oss måste skicka sina prover, så de har svar tidigast dagen efter :down:

Jag hade tänkt ha våra hanar delvis som måttstock, men båda wachtelhanarna är ju kastrerade och jag litar inte på Floyds ungdomliga omdöme :D Den äldsta hanen borde vara rätt säker även om han är kastrerad dock, han har 4 kullar efter sig och brukar ha bra koll.

Eftersom det är din egen tik som du troligtvis känner rätt bra så hade jag gått på tidigare löp, färg på blod, hennes beteende och hur vulvan känns.
 
Eftersom det är din egen tik som du troligtvis känner rätt bra så hade jag gått på tidigare löp, färg på blod, hennes beteende och hur vulvan känns.

Helt ärligt har jag aldrig analyserat hennes löp något särskilt :o
Jag har uppskrivet hur många dagar hon blött och efter hur lång tid jag släppt ihop henne med de andra igen, men eftersom vi oftast haft dem helt separerade större delen av löpet har hon aldrig haft chansen att visa ett tydligt höglöp för någon av hanarna hemma. Hon blir tydligt svullen redan innan löp och är svullen rätt länge även efter att hon är klar, städar noga efter sig så att man får trycka papper mot vulvan på henne för att se om hon ens blöder, och har aldrig bjudit ut sig/vikt undan svansen för att man gnuggat vid svansroten :p Jag har inte haft fysisk genomgång av vulva heller, utan mest konstaterat att den ser mjuk ut runt dygn 16-18 typ.
Jag kommer nog testa oavsett, och får väl vara extra uppmärksam helt enkelt.
Det är en erfaren hane och jag kommer att lämna dit henne några dagar, så i kombination med progtest så tror jag att det blir bra :)
 
Senast ändrad:
Helt ärligt har jag aldrig analyserat hennes löp något särskilt :o
Jag har uppskrivet hur många dagar hon blött och efter hur lång tid jag släppt ihop henne med de andra igen, men eftersom vi oftast haft dem helt separerade större delen av löpet har hon aldrig haft chansen att visa ett tydligt höglöp för någon av hanarna hemma. Hon blir tydligt svullen redan innan löp och är svullen rätt länge även efter att hon är klar, städar noga efter sig så att man får trycka papper mot vulvan på henne för att se om hon ens blöder, och har aldrig bjudit ut sig/vikt undan svansen för att man gnuggat vid svansroten :p Jag har inte haft fysisk genomgång av vulva heller, utan mest konstaterat att den ser mjuk ut runt dygn 16-18 typ.
Jag kommer nog testa oavsett, och får väl vara extra uppmärksam helt enkelt.
Det är en erfaren hane och jag kommer att lämna dit henne några dagar, så i kombination med progtest så tror jag att det blir bra :)

Nån gynundersökning behövs iaf inte, det räcker med att känna lite på "kransen" om den är mjuk :p

Jag går på mjukhet men ffa färgen på blodet :)
 
Vad använder ni för foder till era när de börjar smaka på fast föda?

Vi börjar med uppblött torrfoder blandat med färskfoder och en äggula. Fasar sen över det mer och mer mot fastare föda som matrester. Men basen är det torrfoder och färskfoder som de vuxna äter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 964
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 142
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 096
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp