Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ställer ni uppfödare er till att sälja till äldre personer, typ 70+. Tänker väl främst på sviktande hälsa, dösdsfall osv som ju är större sannolikhet för ju äldre människor är.
Tvekar ni eller bryr ni er inte alls?

Är mitt uppe i omplacering av valpen/unghunden och pratade precis länge i telefon med en kvinna som lät väldigt bra men förvånad blev jag när hon sa att hon var 73 år! Hon frågade dock rätt ut om åldern var en nackdel för henne men förklarade också att hon är pigg och kry och har ett stort socialt nätverk så om något skulle hända skulle det alltid finnas personer som kan passa hunden.
Är ju inte alls erfaren vad gäller leta hem åt hundar så detta känns lite nervöst! Hur vet man att det blir bra? Hjälp!
(Tillägger att uppfödaren är involverad och jag litar såklart på henne och hennes erfarenheter).

Alla kan dö, när som helst. Så länge det finns ett nätverk så att hunden inte blir bortglömd i ett hus nånstans, så tycker jag inte att ålder spelar roll.

Två av mina valpköpare nu är >60 år. Perfekt med hundnördiga pensionärer som har all tid i världen att lägga på sin hund!
 
Hur ställer ni uppfödare er till att sälja till äldre personer, typ 70+. Tänker väl främst på sviktande hälsa, dösdsfall osv som ju är större sannolikhet för ju äldre människor är.
Tvekar ni eller bryr ni er inte alls?

Är mitt uppe i omplacering av valpen/unghunden och pratade precis länge i telefon med en kvinna som lät väldigt bra men förvånad blev jag när hon sa att hon var 73 år! Hon frågade dock rätt ut om åldern var en nackdel för henne men förklarade också att hon är pigg och kry och har ett stort socialt nätverk så om något skulle hända skulle det alltid finnas personer som kan passa hunden.
Är ju inte alls erfaren vad gäller leta hem åt hundar så detta känns lite nervöst! Hur vet man att det blir bra? Hjälp!
(Tillägger att uppfödaren är involverad och jag litar såklart på henne och hennes erfarenheter).

Pus kullsyster omplacerades när hon var 10 mån gammal, hennes nya ägare är född -38 :up: ! Krutgubbe så det bara skvätter om det, han är ute och tävlar elitspår och tränar sök med henne! Hoppas man kan bli sån när man blir äldre....
 
Jag tycker, baserat på de personerna jag ser omkring mig, att de få äldre personerna som VILL hålla på med hund och inte "bara har hund" pga att barnens hund behöver passning eller barnen har tjatat på hen hur bra det vore, är sådana personer som är aktiva och generellt mår bättre än många äldre pga att dom just håller igång så :) Jag skulle tex aldrig sälja en hund till min farmor, inte ens för tio år sedan när hon ändå passade Svansson, pga att hennes kunskaper sträcker sig till en gårdshund när hon var barn.

Min mormor däremot var hundägare tills hon inte längre kunde gå och henne hade jag gladeligen satt en hund hos :) Det märktes också tydligt att hon blev sämre mycket fortare så fort hundarna försvann ur hennes liv - så hade hon kunnat gå bättre och haft möjlighet att ha hund är jag rätt säker på att hon hade mått mycket bättre tills andra sjukdomar satte stopp. (Hon ville btw vara schnauzerägare de sista åren av sitt aktiva liv :D)
 
Hur ställer ni uppfödare er till att sälja till äldre personer, typ 70+. Tänker väl främst på sviktande hälsa, dösdsfall osv som ju är större sannolikhet för ju äldre människor är.
Tvekar ni eller bryr ni er inte alls?

Är mitt uppe i omplacering av valpen/unghunden och pratade precis länge i telefon med en kvinna som lät väldigt bra men förvånad blev jag när hon sa att hon var 73 år! Hon frågade dock rätt ut om åldern var en nackdel för henne men förklarade också att hon är pigg och kry och har ett stort socialt nätverk så om något skulle hända skulle det alltid finnas personer som kan passa hunden.
Är ju inte alls erfaren vad gäller leta hem åt hundar så detta känns lite nervöst! Hur vet man att det blir bra? Hjälp!
(Tillägger att uppfödaren är involverad och jag litar såklart på henne och hennes erfarenheter).

Vi har sagt nej till äldre men så har vi ju också en helt annan typ av hund. En typ som man ska orka aktiera, motionera och hålla i kopplet.
Men vi har sålt till 65+. Dessa hundar har det perfekt. Två pers som håller igång dem på heltid :D

Åt helvete kan det ju gå oavsett ålder egentligen.
 
Ale började löpa nästan exakt på dagen som vi räknat ut, så hon är nu hos uppfödaren och på söndag åker de till UK för att para henne. Hennes kull kanske kan få vara med här på ett hörn, även om jag "bara" är fodervärd och inte mer inblandad än så? ;)
 
Och här håller vi på att leta hane inför vårens parning. Vi har ju väntat med det tills indexen släpptes nu den 16 Januari.
Vi har tittat på många men har inga speciella tankar om någon särskilld alls. Jag har en favorit men sambon vill se fler och givetvis ska vi inte stirra oss blinda på en hane för tidigt.
Men det här med indexet är jättekul och ett fantastiskt hjälpmedel :up:
Tiken själv har bra index så det känns hoppfullt:)
 
Brukar ni göra vaginalutstryk eller progesteronprov? Eller inget alls?
Jag kommer ha möjlighet att lämna ner Ladda hos hanhundsägaren, men jag vill vara så säker jag kan bli på att det är rätt dagar eftersom hon dels inte är så tydlig i sitt höglöp, och dels börjar bli lite till åren :)
 
Brukar ni göra vaginalutstryk eller progesteronprov? Eller inget alls?
Jag kommer ha möjlighet att lämna ner Ladda hos hanhundsägaren, men jag vill vara så säker jag kan bli på att det är rätt dagar eftersom hon dels inte är så tydlig i sitt höglöp, och dels börjar bli lite till åren :)

Bettys uppfödare tar progesteronprov :)
 
@AraSlei Progesteronprov kan ofta vara något missvisande har jag förstått, så var ute i god tid oavsett. Det är också bättre att testa flera gånger med några dagars mellanrum för att pricka rätt. Så gör de uppfödare jag talat med i alla fall. Vet två uppfödare nyligen som båda hade missat rätt dagar om de följt progesteronprovet, som tur var åkte båda till hanarna i tid och fick till två lyckade parningar :)
 
Brukar ni göra vaginalutstryk eller progesteronprov? Eller inget alls?
Jag kommer ha möjlighet att lämna ner Ladda hos hanhundsägaren, men jag vill vara så säker jag kan bli på att det är rätt dagar eftersom hon dels inte är så tydlig i sitt höglöp, och dels börjar bli lite till åren :)

Vi tog progtest sist då tiken skulle lånas in och hade långt att åka. Hon har ganska kort höglöpspik. Annas har det inte varit nödvändigt på våra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 015
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 145
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 710
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 111
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp