Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe
och detta är en av de två små töserna
Det skiljer en del i kroppsform, massa, vikt och storlek :)
månki.jpg
 
Det är verkligen jättestor skillnad på tikarna @russinbulle Båda är såklart jättefina men ja, väldigt olika och jag kan tänka mig att bådas utseende har sina egna förespråkare?

Sen tänker jag att utseende väl inte är det viktigaste att få helt homogent i en sådan ras, för där verkar ju det mentala vara betydligt svårare (? Och viktigare?) om en får fram så helt olika individer sett till personlighet och egenskaper?
 
Det är verkligen jättestor skillnad på tikarna @russinbulle Båda är såklart jättefina men ja, väldigt olika och jag kan tänka mig att bådas utseende har sina egna förespråkare?

Sen tänker jag att utseende väl inte är det viktigaste att få helt homogent i en sådan ras, för där verkar ju det mentala vara betydligt svårare (? Och viktigare?) om en får fram så helt olika individer sett till personlighet och egenskaper?
Ingen av dessa två har egentligen det utseende jag vill ha - den stora är väldigt lång. Lång rygg mm. Den lilla är alldeles för smäcker. Så det är inte alltid så lätt få fram både utseende och temperament man vill ha :D
Kull 2 och 3 blev bättre både utseendemässigt (min Skalman t ex och hans lillasyster Stina är superfin) och temperamentsmässigt. men det är lite lotteri oavsett hur mycket man försöker matcha föräldrapar :) Men man lär hela tiden, linjer osv.
 
Det är verkligen jättestor skillnad på tikarna @russinbulle Båda är såklart jättefina men ja, väldigt olika och jag kan tänka mig att bådas utseende har sina egna förespråkare?

Sen tänker jag att utseende väl inte är det viktigaste att få helt homogent i en sådan ras, för där verkar ju det mentala vara betydligt svårare (? Och viktigare?) om en får fram så helt olika individer sett till personlighet och egenskaper?
Hälsa och temperament kommer alltid i första hand tycker jag - men det är svårt att välja en "ful" individ när man vill avla. Helst vill ha ha hela paketet, men det är lättare sagt än gjort, så vissa saker får man tumma på - och två vackra föräldrar ger inte nödvändigtvis vackra valpar utan generna kan ha roligt där :)
Finns inte så galet mycket individer i avel och fler skulle behöva komma in. Det finns ibland guldgruvor som man stöter på och då får man helt enkelt fråga om dom kan tänka sig låna ut sin hane till avel tex. Meriter är en skitsak i det sammanhanget, för guldhundar kan finnas gömda lite varstans :D
Men spännande är det och man får gå mycket på magkänsla och ta åt sig av äldre uppfödares erfarenheter och tips.
 
Något illamående har inte satt in här ännu i alla fall, jag tror aldrig jag har sett henne äta så fort som i morse :cautious: dygn 18 idag räknat från första parningsdagen, så förmodligen för tidigt för att märka något ännu. Ändå kan jag inte låta bli att leta tecken hela tiden :nailbiting:
 
Måtte vi få en stoooooor kull. Jag har nekat 3 och kvar på intresselistan är 7 st för hane och 2 för tik. 3 hanar till tjänst. En av dem till Norge samt även en tik till Norge.

Förr har alltid tikar varit mer efterfrågade så detta är udda. Är hon tom så gräver jag ner mig :(
 
Måtte vi få en stoooooor kull. Jag har nekat 3 och kvar på intresselistan är 7 st för hane och 2 för tik. 3 hanar till tjänst. En av dem till Norge samt även en tik till Norge.

Förr har alltid tikar varit mer efterfrågade så detta är udda. Är hon tom så gräver jag ner mig :(

När ska hon kollas? För visst UL:ar man som man gör med hästar? #nollkoll
 
Måtte vi få en stoooooor kull. Jag har nekat 3 och kvar på intresselistan är 7 st för hane och 2 för tik. 3 hanar till tjänst. En av dem till Norge samt även en tik till Norge.

Förr har alltid tikar varit mer efterfrågade så detta är udda. Är hon tom så gräver jag ner mig :(

Jag hade också nästan bara efterfrågan på hanar först, men nu har det jämnat ut sig så jag har 7 på varje kön :p
 
Du tänkte köra en ordentlig kull direkt hör ju jag :D

Om man ändå kunde planera sånt :D Vi får väl se om hon är dräktig först...

Blir lite fundersam över hur jag ska räkna veckorna, om jag ska räkna från ägglossning eller från sista parningsdag?
Från ägglossning så är hon ju i vecka 3 på torsdag, från sista parningsdag är hon i vecka 3 på söndag och från sista blödningsdag så är det nästa onsdag..
 
Om man ändå kunde planera sånt :D Vi får väl se om hon är dräktig först...

Blir lite fundersam över hur jag ska räkna veckorna, om jag ska räkna från ägglossning eller från sista parningsdag?
Från ägglossning så är hon ju i vecka 3 på torsdag, från sista parningsdag är hon i vecka 3 på söndag och från sista blödningsdag så är det nästa onsdag..

Man brukar räkna parningsdag. Är du med i uppfödargruppen på fejjan? Där finns både kunniga gamla rävar och tokstollar att bolla funderingar med.
 
Man brukar räkna parningsdag. Är du med i uppfödargruppen på fejjan? Där finns både kunniga gamla rävar och tokstollar att bolla funderingar med.

Ja, det verkar vara det vanligaste, men jag tänkte om man räknade annorlunda om man visste ägglossningsdygnet? Jag hittar inget om det dock, så jag får nog räkna från sista parningsdag :)
Japp, där är jag med! I en av dem i alla fall, har inte fått mitt kennelnamn ännu så jag kan inte ansöka om att gå med i den största än :) Sms:ade lite med mentorn precis, och hon tyckte också att jag kunde räkna från sista parningsdag. Ibland är jag lite snabb på att kasta ur mig frågor här innan jag kommer på att jag ju har kunnigt folk omkring mig att fråga :angel: Men om jag hade släppt på den spärren hade väl de stackarna fått hundratals frågor i veckan :D
En bekanting som fött upp mycket kommer och känner på henne på måndag eller tisdag för att se om hon kan känna några äggblåsor :bump:
 
Ja, det verkar vara det vanligaste, men jag tänkte om man räknade annorlunda om man visste ägglossningsdygnet? Jag hittar inget om det dock, så jag får nog räkna från sista parningsdag :)
Japp, där är jag med! I en av dem i alla fall, har inte fått mitt kennelnamn ännu så jag kan inte ansöka om att gå med i den största än :) Sms:ade lite med mentorn precis, och hon tyckte också att jag kunde räkna från sista parningsdag. Ibland är jag lite snabb på att kasta ur mig frågor här innan jag kommer på att jag ju har kunnigt folk omkring mig att fråga :angel: Men om jag hade släppt på den spärren hade väl de stackarna fått hundratals frågor i veckan :D
En bekanting som fött upp mycket kommer och känner på henne på måndag eller tisdag för att se om hon kan känna några äggblåsor :bump:

Våra ägglossningar har ju inte stämt helt 100 med progesteronprovet, iaf inte för D-kullen så jag väljer att räkna parningsdagar. Räknar med sista för ul och första för att hålla mig beredd på när valpningen kan bli.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 001
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 145
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 697
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp