Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

:rage::D

Jag har lite ågren över att vi inte åkte och parade henne i tisdags också. Hon slutade blöda antingen igår eller i förrgår, så vi hade kanske fått till en parning till om vi åkt då.. :cautious: Lite extra ågren eftersom de inte fick till någon hängning på sista parningen... Men han var ju väl inne i henne och juckade frenetiskt innan han klev om för det vi trodde skulle bli en hängning men som inte blev. Det kom ingenting ur honom efteråt, så han verkade åtminstone klar..
Han verkar ju ha fullt normala spermier i alla fall, med tanke på att han har levererat två normalstora kullar tidigare samt att han parade en tik för en månad sen som är konstaterat dräktig, så vi får väl innerligt hålla tummarna för att det ska räcka ändå :nailbiting:
Jag har nog räknat på progesteronvärde + dagar för äggen att mogna + spermiernas förväntade livstid + löpdagar typ hundra gånger nu, och det bör ju vara fullt tillräckligt. Ändå blir jag inte mer lugnad för det :p
 
:rage::D

Jag har lite ågren över att vi inte åkte och parade henne i tisdags också. Hon slutade blöda antingen igår eller i förrgår, så vi hade kanske fått till en parning till om vi åkt då.. :cautious: Lite extra ågren eftersom de inte fick till någon hängning på sista parningen... Men han var ju väl inne i henne och juckade frenetiskt innan han klev om för det vi trodde skulle bli en hängning men som inte blev. Det kom ingenting ur honom efteråt, så han verkade åtminstone klar..
Han verkar ju ha fullt normala spermier i alla fall, med tanke på att han har levererat två normalstora kullar tidigare samt att han parade en tik för en månad sen som är konstaterat dräktig, så vi får väl innerligt hålla tummarna för att det ska räcka ändå :nailbiting:
Jag har nog räknat på progesteronvärde + dagar för äggen att mogna + spermiernas förväntade livstid + löpdagar typ hundra gånger nu, och det bör ju vara fullt tillräckligt. Ändå blir jag inte mer lugnad för det :p
Skalman parade en sista gång söndag kväll innan jag fick åka till akuten med mig själv och jag kom hem på onsdag eftermiddag....han ville även då och hade inte ens tid att hälsa på mig :cautious: Men jag tror mer att det var nyhetens behag och en oerhört slampig tik som ville typ hela tiden både före och efter dom "hetaste dagarna"(dock lite mindre hett från tikens sida på söndagskvällen), så jag hoppas och tror vi prickade rätt ändå . Lördag och söndag kändes som dom mest "heta" dagarna, så det är bara att vänta och se nu :D:)
 
Håller tummarna för en fin kull för dig :)
Tack. Kombo är vettig. Mer arbetande linjer i fadern - social, glad och trevlig men mer fart och vilja, mer hjärna och då även mer krävande. Modern en glad, snäll och mer "inte så jättesmart" men som älskar allt och alla på två och fyra ben, stadig på jorden och väldigt enkel. Rätt lika i typen utseendemässigt så hoppas på en vettig kombo av dom :D
 
Tack. Kombo är vettig. Mer arbetande linjer i fadern - social, glad och trevlig men mer fart och vilja, mer hjärna och då även mer krävande. Modern en glad, snäll och mer "inte så jättesmart" men som älskar allt och alla på två och fyra ben, stadig på jorden och väldigt enkel. Rätt lika i typen utseendemässigt så hoppas på en vettig kombo av dom :D
Heeler känns som en svår ras att avla på eftersom den är så spretig - typ att det kan bli väldigt olika i samma kull? Eller det kanske är jag som tänker tokigt? :o :)
 
Heeler känns som en svår ras att avla på eftersom den är så spretig - typ att det kan bli väldigt olika i samma kull? Eller det kanske är jag som tänker tokigt? :o:)
Den är skitsvår på så sätt. Rasen är ju inte homogen och det kan dyka upp mycket från längre tillbaka som man kanske inte alls förväntar sig :meh:
Se bara min första kull. 6 valpar. En stentuff a' la malle (en jävel redan i valplådan som drog sina syskon över golvet vilt skrikandes i nacken och bet sig fast stenhårt i ryggfläsket på folk som satt ner :rage:), två mer ängsliga men som fick mer vakt och skärpa under uppväxten - en inte alltid så kul kombo (en bodde kvar hos mig till 10 månader innan hon fick flytta till ett lugnare hem utan barn/barnbarn) och 3 stencoola glada skitar med lagom-temperament :) Även storlek och kroppsform skiljde sig massor. Två töser väger idag 5 kg, stora tösen väger 9,5 kg och är en stadig bit. Grabbarna normalstora.

Andra och tredje kullen var efter annan hane med helt andra linjer (men samma till båda sista kullarna). Alla valparna glada sociala skitar, med arbetsförmåga och hjärna - någon mer jävliga än andra som valpar men lugnat sig under uppväxten. Vissa heelervalpar är bara groteskt jobbiga, men brukar lugna sig när dom börjar komma uppåt året bara man har tålamod :D Men även där fick jag en liten i var kull som är mindre och smäckrare än övriga syskon. Lilla Kate t ex i sista kullen. Pytte och inte så stor nu heller med sina 5 kg, men fin som tusan. Ena grabben i sista kullen har varit en jävlig bitare som valp och kallades för hajen första halvåret, men börjar nu vid 9 månaders ålder bli en riktigt trevlig prick. Smart och duktig, men mycket aktiv. Så ja det är supersvårt att få jämna kullar både vad gäller temperament och utseende :)
 
@Killaloe
Här kan du se två helsyskon från första kullen - två systrar vid en ålder ev 10-12 månader ;)
Den första är stora tiken
cookie.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 001
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 145
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 705
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp