Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi sållat klart bland valet av hane inför vårens parning och valet står mellan två kullbröder. De är väldigt jämbördiga och kommer från en stor kull (11 individer) som är mycket jämn mentalt och alla är friröntgade :up: Några av syskonen har gått i avel och lämnat mycket bra leder. 4 i kullen är i tjänst och några tävlar.
Den ena brodern har kullar och samtliga avkommor är helt friröntgade. Den andra har 1 kull på 6 v. Denna hanen är L-testad och mer meriterad så det är svårt att välja.
Vi ska träffa dem nästa helg så får vi se :)

Något som är extra bonus är att 25% av deras linje är samma som Mamma Mu har, hennes starkaste linje som vi sett gå igenom i våra två första kullar som blev överlägset bäst mentalt.
Detta känns riktigt bra till tiken och tikägaren känner också att valet av linje känns helt rätt.
Löp väntas i April. Jag hoppas det inte blir parning innan 20 April för vår kalender är lite thigt i juni :nailbiting:
 
Jag kollade igenom den senaste nedärvningslistan för hanarna igår, och är fortsatt väldigt nöjd med mitt val :)
Han är fjärde bästa nedärvare i rasen (mäts i snittpoäng på ukl), och av hanarna som finns över honom i listan är det bara en annan jag hade kunnat tänka mig att para med men den har i sin tur för dåligt index på ED.
Det är en kull som inte är med i "min" hanes statistik eftersom den startade prov i höstas, och generellt har den kullen ett bra snitt. Det är redan en i den kullen med godkänt skogsprov dessutom, godkänd redan som dryg ettåring :up:
Jag vill bara att hon ska börja löpa nu, men det ser tyvärr inte ut att komma igång i förtid :p
 
Nördar ner lite mig i linjerna på de två hanar jag väljer mellan för den allra sista parningen på tanten här hemma. Är ju bara 4 månader kvar till löp om allt går enligt plan och jag har fortfarande inte helt bestämt mig för vilken av de 2 jag ska välja :D
 
Nördar ner lite mig i linjerna på de två hanar jag väljer mellan för den allra sista parningen på tanten här hemma. Är ju bara 4 månader kvar till löp om allt går enligt plan och jag har fortfarande inte helt bestämt mig för vilken av de 2 jag ska välja :D

Jag har ca 6 v kvar till parning och har inte valt vilken av bröderna det blir, men det lutar starkt åt den välmeriterade som precis gått i avel. Den andra lämnar fantastiskt men kullarna är så små :(
 
Jag har ca 6 v kvar till parning och har inte valt vilken av bröderna det blir, men det lutar starkt åt den välmeriterade som precis gått i avel. Den andra lämnar fantastiskt men kullarna är så små :(

Hur många kullar har den andra?

Jag tänker på att kullstorlek är något som väl nedärvs från tiken och inte hanen? :)
 
Jag har ca 6 v kvar till parning och har inte valt vilken av bröderna det blir, men det lutar starkt åt den välmeriterade som precis gått i avel. Den andra lämnar fantastiskt men kullarna är så små :(

Fast det kan ju lika gärna vara pga tikarna. Första hanen jag använde på tanten hade bara lämnat pyttekullar och hon fick 10 då med och oavsett så har de ju samma gener, så beror det på hanen så finns ju samma risk att hans bror lämnar små kullar han med
 
Fast det kan ju lika gärna vara pga tikarna. Första hanen jag använde på tanten hade bara lämnat pyttekullar och hon fick 10 då med och oavsett så har de ju samma gener, så beror det på hanen så finns ju samma risk att hans bror lämnar små kullar han med

Nja. Han har 7 kullar och 2-3 valpar i alla utom en som har 5. Kullmedel är 6.
Men en är med kejsarsnitt och den var större men några gick bort .
 
Nja. Han har 7 kullar och 2-3 valpar i alla utom en som har 5. Kullmedel är 6.
Men en är med kejsarsnitt och den var större men några gick bort .

De har ju som sagt samma gener om de är bröder och lär lämna ganska liknande egenskaper, så om kullstorlek är en faktor hade jag valt andra linjer i såna fall.
 
De har ju som sagt samma gener om de är bröder och lär lämna ganska liknande egenskaper, så om kullstorlek är en faktor hade jag valt andra linjer i såna fall.

En kan ju vara mer fertil än den andra. Det är ju inget ovanligt. Brorsan lämnade ju en betydligt större kull nu.
 
Jag kollade igenom den senaste nedärvningslistan för hanarna igår, och är fortsatt väldigt nöjd med mitt val :)
Han är fjärde bästa nedärvare i rasen (mäts i snittpoäng på ukl), och av hanarna som finns över honom i listan är det bara en annan jag hade kunnat tänka mig att para med men den har i sin tur för dåligt index på ED.
Det är en kull som inte är med i "min" hanes statistik eftersom den startade prov i höstas, och generellt har den kullen ett bra snitt. Det är redan en i den kullen med godkänt skogsprov dessutom, godkänd redan som dryg ettåring :up:
Jag vill bara att hon ska börja löpa nu, men det ser tyvärr inte ut att komma igång i förtid :p
Mannen sa senast ikväll ”har tiken börjat löpa än???” Tror någon är väldigt sugen på wachtel här hemma :D
 
Jag trodde att det i princip bara var hur många ägg tiken släpper och hur många som sedan fäster som styr kullstorlekarna?
Så fattade jag det från SKKs uppfödarbok i alla fall.
Jag har fattat det som att spermakvaliteten också avgör. Har hört flera uppfödare kommentera det när de använt äldre hanar. Att de inte blir förvånade av mindre kullar då bla.
 
Jag har fattat det som att spermakvaliteten också avgör. Har hört flera uppfödare kommentera det när de använt äldre hanar. Att de inte blir förvånade av mindre kullar då bla.

Min erfarenhet också.
En klubbkompis har en hund efter en hane som parat många tikar men har bara denna avkomman. Två kullbröder lämnar däremot normalt. Avkomman själv likaså.
Lika med tikar.
Sambons första avelstik, eller ja tilltänkta avelstik visade sig vara steril. Men flera av hennes syskon, tikar och hanar lämnade normala kullar.

Mycket är individuellt.
 
Det är tiken som bestämmer antal,inte hanen.

Så en hane som parat ca 15 ggr och har en avkomma är pga tikarna?
Eller som i detta fallet. 7 kullar och bara 2-3 valpar i alla utom en.

En väldig otur med tikar isf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 947
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp