Bukefalos 28 år!

KUNSKAP OM HÄSTAR!!

N

Nelson

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta men men.
jag vet att det e massa härinne på buke som kan JÄVLIGT mkt om hästvård, ridning, hantering, sjukvård, anatomi, biologi m.m. vad har ni lärt er alltifrån???
jag bara undrar för jag e så jäkla intresserad av allt om hästar o då menar jag ALLT! :)
vill bara veta mer o mer har 20 böcker om allt möjligt o filmer.
men hur kan jag lära mig ennu mer??
lite konstig fråga men men :p
 
Mitt bästa tips är att vara runt hästar så mycket som möjligt, prova sig fram, vara med och runt duktiga hästmänniskor, fråga en massa frågor. Du kan tillexempel stå vid en hage och iakta hästarnas beteende inom flocken m.m. Kolla på massa instruktions videos, låna böcker från bibblan och läsa flera gånger om. Men bästa är nog som sagt att hänga i stallet så mycket som möjligt :D!
 
Nu vet jag inte hur gammal du är men genom erfarenheter lär man sig mycket, genom att hantera en massa olika hästar, att kanske praktisera/jobba på klinik/stuteri/travstall, ridstall...är man genuint intresserad så lär man sig nåt nytt varje dag..att bli helt fullärd blir nog ingen...böcker i all vissa, men praktik lär man sig mycket på.... :)
 
När jag gick på typ mellanstadiet kunde jag tillbringa timmar med att kolla hästarna i hagen. Sen tolkade jag det jag såg med hjälp av erfarna hästmänniskor och Henry Blakes böcker. Idag finns många fler böcker om hästpsykologi, men för 25 år sen hade jag bara hört talas om Blake.
 
Jag är Riktigt usel på att läsa mig till saker...däremot teoretiskt, då kan jag suga i mig hur mycket info som helst. Jag och mina hästar har råkat ut för en hel del, så mycket av det jag kan har jag lärt mig på det sättet - när det gäller vårdbiten. Mitt sätt att rida har jag fått plocka ihop lite från alla discipliner så det passar mig (har lite konstiga skador jag också..), innan dess har jag provat Många olika tränare - inom det mesta. Sen är jag en sån som frågar, gärna tio gånger - hur ska man annars lära sig?
Snart 22 år med hästar i närheten sätter sina spår ;) :).
 
Gå alla kurser och clinics du hittar, distrikten och SLU anordnar.
 
Genom att ungås med hästar & duktiga hästmänniskor!

Genom böcker kan man lära sig mycket, men det är framförallt erfarenheter som ger kunnande.
 
Gå en hästlinje...vet inte hur gammal du är men det finns hästlinjer för alla. Det finns ju massa naturbruksgymnasium som har hästämnen för som som går 1-3 på gymnasiet och så finns det dom som har påbyggnadslinjer-häst. Jag går en sån nu, den är ett år och det är bland det bästa jag har gjort. Man lär sej massa om hästar och så kan man söka in till hippologen när man har gått ut och lära sej ännu mera =)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 258
Senast: Bee
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 550
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp