Kvällsrutiner för förskolebarn (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

BusBarro

Trådstartare
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
 
Hämtar också omkring 16 (ofta där innan men kommer inte därifrån förrän en stund efter).
Är hemma senast 16.30. Brukar försöka börja med maten hyfsat snart (men vill gärna vara ute en liten stund nu när det är ljust) och förhoppningsvis ha den klar till 17.30-ish. Mannen trillar in 17.30-18. Äter, pysslar lite, barnet lägger sig vid 19. Läser en bok kanske, spelar tv-spel eller om han vill pyssla själv. Går ofta ut till stallet 18-19.
Oklart hur mycket rutiner vi har..
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Hämtar ca 14 eller 15.30.
Gör middag på en gång oftast, nåt som går enkelt men som jag vet de äter (och lite beroende på vad de fått på förskolan).
Sen leker de. Vid 17 åker tvn på och vid 18 får de macka framför tvn.
Tandborstning, pyjamas, natta hästar (5-åringen är oftast hemma och kollar tv då, tar typ 7-10 min från det jag går genom dörren tills jag är hemma igen).

Läggdags, läsa bok och förhoppningsvis sover de kl 20.
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Min är bara 2
år. Men vi brukar hämta 15-15.15. Hemma tio min senare. Då blir det mellis och sen antingen leka i en park eller ta det lugnt och pyssla/läsa böcker. Middag runt 17. Ofta en kvällsmackan och sen somnar han runt 20.
Han sover en timma på dagen, vilket vi borde korta ner för att det ska gå att lägga lite tidigare på kvällen.
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.

Vi har tre barn.. nu är jag föräldrarledig men annars hämtar någon av oss 15.30-16. Sen varierar mängden av aktivitet över veckan. Som de ser ut nu har vi dressyrträning på måndagar, simskola på tisdagar, ridskola på onsdagar, ponnytravklubb torsdagar och handboll på lördagar. Sen varierat de hur många som blir med. Jag är endel själv då sambon jobbar mycket så då får alla barn åka med, ibland tar den som åker på aktivitet alla barn med så den andra kan storhandla och ibland åker hela familjen tillsammans och handlar påväg hem från saker. Tränar själv med min häst sena kvällar där sambon kan stanna hemma och lägga barnen eller lite tidigare så barnen kan sitta på läktaren.

Så nej inga rutiner knappt absolut senast halv nio vill vi att barnen ligger.
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Hämtar 16-16.30, leker i parken utanför en stund om det är kompisar där. Hemma strax efter 17, får titta lite på paddan och äta frukt, jag lagar middag eller gör klart om jag jobbat hemma och kunnat förbereda lite, beroende på hur hungriga vi är leker vi lite. Sen äter vi någon gång innan 18.30 och börjar läggdags mellan 19-19.30. Rationaliserat bort ”kvällsfika” då det äts för lite mat då, tar middagen senare istället. Sover ofta nån gång mellan 19.30-20, lägger sig senast 19.45 och somnar själv.
Har ing jättetydliga hållpunkter utan lite hur trötta vi är. Ibland blir det mer skärmtid, ibland mindre, ibland middag redan 17 och ibland 18.30. 4 år är barnet.
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Snart 3-åring: Hämtas kl 16. Ev leka lite i lekparken bredvid oss hemma, eller vara ute i trädgården. Tidig middag för barnet brukar vara riktigt hungrig kl 17, antingen får barnet rester från igår och då kan vi leka lite längre innan, ev med lite stöd-snax också. Medan barnet äter lagar föräldern som hämtade middag. Om det inte fanns rester går vi in direkt och påbörjar middagen, med risk för att barnet slukar en halv rå gul lök från skärbrädan medan man försöker få ihop en middag :D (Nästa dag äter barnet rester från igår, det som vi lagade som barnet inte åt av). Är det en snabb, enkel middag kan man hinna laga det innan barnet behöver äta, så vi kan äta samma mat tillsammans.

Efter middagen, lek och böcker medan vi vuxna äter klart. Påbörjar tandborstning, pyjamas osv strax innan 19. Läsning ihop i sängen, barnet slocknat vid 19:30. Behövs det bad påbörjar vi kvällningen lite tidigare.

Vi försöker få ihop bättre middagsrutiner, tar gärna emot tips om någon har en idé. Ett extra mellis gör barnet mycket mer kräsen och äter mindre vid middagsmaten så det har inte funkat bra för oss. Att servera grönsaker innan middagen gör att han äter upp alla grönsaker, gråter efter mer och sedan knappt någon mat. Kompliceras ytterligare av att han absolut inte vill äta varm eller ens ljummen mat, det ska nästan vara kallt och det tar ju lite extra tid att svalna av helt nylagad mat tillräckligt för honom. Förhoppningsvis är det en övergångsperiod, nu får vi äta olika middag en liten tid och sedan orkar kanske barnet vänta en halvtimme längre på vardagsmiddagen och då kan vi äta samtidigt igen :)
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Vår dotter är 1.5 år och vi hämtar henne vid kl 15 varje dag. Går hemåt i maklig takt (dvs stannar många gånger för att dottern ska plocka upp/lägga ned stenar hon hittar) och är hemma vid halv fyra (tar egentligen 10 min att gå).
Väl hemma så får hon en frukt eller klämmis och sen leker hon, vi läser böcker, dansar etc.
Vid halv fem eller så kommer oftast föräldern som inte hämtade hem.
Strax innan fem äter vi middag (jättetidigt men dottern äter väldigt långsamt och länge så vi måste börja tidigt så hon kan äta utan stress).

Vid sextiden, mellan 18 och 18:30, så har dottern ätit upp och leker med sina bilar oftast. Hon vill oftast att den som inte plockar efter middagen läser för henne också.

Välling vid halv sju eller så, sen pyjamas på och borsta tänderna. Börja natta typ tio i sju och sen fem över sju så sover hon oftast.
 
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).

Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.

Generellt ser en barnvecka ut så här: hämtar runt 15-tiden (senare på tordagar). Barnen leker en stund, läxa för de äldre barnen, packa väskor inför idrottslektioner utflykter i skolan samt duschar barn. Vid 17.30 äter vi middag. Nånstans vid 18.30-19 startar vi en gemensam sagostund, antingen högläsning från bok eller ljudbok. Äldre syskon får se på sina mobiler medan förskolebarnet nattas. Sen nattas även de äldre barnen.

Förskolebarnet har dans på tisdagar och två av de äldre barnen tränar parkour på söndagar.
 
Hämtar 16-16.30, leker i parken utanför en stund om det är kompisar där. Hemma strax efter 17, får titta lite på paddan och äta frukt, jag lagar middag eller gör klart om jag jobbat hemma och kunnat förbereda lite, beroende på hur hungriga vi är leker vi lite. Sen äter vi någon gång innan 18.30 och börjar läggdags mellan 19-19.30. Rationaliserat bort ”kvällsfika” då det äts för lite mat då, tar middagen senare istället. Sover ofta nån gång mellan 19.30-20, lägger sig senast 19.45 och somnar själv.
Har ing jättetydliga hållpunkter utan lite hur trötta vi är. Ibland blir det mer skärmtid, ibland mindre, ibland middag redan 17 och ibland 18.30. 4 år är barnet.
Kan väl också tillägga att det är när jag är ensam. Är pappan hemma är det helt andra rutiner då vi är två vuxna. En grej vi håller rätt hårt på är att sitta kvar vid matbordet tills alla är mätta. Är det fler barn får hen gå när alla barn är mätta. Är det bara vi två som äter middag sitter vi minst 15 minuter vid bordet, jag tycker middagen är viktig :)
 
Våra eftermiddag/kvällsrutiner när barnen 2 och 5,5 är hos mig:
Hämtar 16-16:30, ibland direkt hem, ibland behöver vi handla lite. Brukar komma hem lite före 17. Packar upp, barnen gör mig sällskap eller leker lite kort, är det fint väder är vi i trädgården.

Efter 17 börjar jag med maten och de får se på film om de vill, kommer de igång med lek påminner jag dock inte :p
Litet mellis om de är hungriga, typ äppelklyftor eller liknande, antingen i soffan eller köket hos mig. Lilla E brukar komma ut 1-2 gånger medan jag lagar mat och får lite grönsaksstavar eller frusna ärtor :D

Middag senast 18. Färdigätna senast 18:30, då tar vi på pyjamas och borstar tänderna. Barnen ser ett avsnitt till av något och jag röjer köket sen myser vi tillsammans sista stunden. Läggdags, jag läser en bok för båda och sen släcker vi ca 19:30

Kanske lite mkt skärm på vardagarna men orkar inte ha dåligt samvete för det. De är aktiva hela dagen på fsk och behöver vila när dom är hemma ❤️
 
Kanske lite mkt skärm på vardagarna men orkar inte ha dåligt samvete för det. De är aktiva hela dagen på fsk och behöver vila när dom är hemma ❤️
Det här upplevde jag också ffa när grabben var yngre. Han orkade liksom inte leka mer riktigt, och kunde inte heller aktivera sig själv alltid. Optimalt hade säkert varit om man typ läste en bok ihop men det är svårt att göra samtidigt som man lagar mat.. så blev skärm här med den stunden.
 
Det här upplevde jag också ffa när grabben var yngre. Han orkade liksom inte leka mer riktigt, och kunde inte heller aktivera sig själv alltid. Optimalt hade säkert varit om man typ läste en bok ihop men det är svårt att göra samtidigt som man lagar mat.. så blev skärm här med den stunden.
Ja dom är riktigt trötta när jag hämtar, speciellt lilla som bara är 2, men märker det på båda. När jag och barnens pappa bodde ihop var det lättare att en hittade på något med barnen (typ ut i trädgården, bada, pyssla) och en fixade mat men nu behöver det liksom funka att jag kan fixa maten utan alltför stora avbrott. Ibland äter vi macka, yoghurt eller något snabbfixat till middag och då kan jag leka lite mer med dom, men det blir ganska sällan.
 
Här är det inte heller mycket till rutiner. Har tre barn varav den yngsta fyller 2 i höst.

Hämtar i regel vid 16, efter det hämtar vi syskonen på fritids och cyklar hem så brukar vara hemma vid ca 16:30.

En dag som inte innehåller något speciellt är det lek/läxläsning/pyssel/badkarsbad beroende på behov och ork. När vi lagar mat får de kolla på tv om de vill. Yngsta kollar ju också när syskonen sätter på tv:n men hans koncentrationsspann är väl ungefär 8 minuter. Han brukar "hjälpa till" att laga mat istället. Det gör han genom att hämta så mycket saker som bara möjligt och placera i sitt leksakskök istället ;) Föräldern som inte hämtat kommer hem (eller slutar jobba vid hemjobb) vid 17:30-18 och vi äter strax efter 18. Efter middagen är det förberedelser för att gå och lägga sig och de brukar vara i säng någon gång vid 19:30.

Fast det är inte så många dagar som ser ut såhär. Syskonen har träningar och simskola så en del dagar är det tidigare middag innan aktivitet och kvällsmacka efter. Någon dag senare middag pga träning som slutar vid 18, då har de fått extra mellis innan. Annars har vi aldrig haft vanor med kvällsmål eller välling efter middagen, men så äter vi ju middag lite senare också.

Yngsta sonen somnar väldigt många kvällar i vår cykelvagn (som också är löpvagn). Ibland påväg hem från någon aktivitet men oftast för att den av oss föräldrar som inte nattar de stora barnen tar en löptur eller promenad med honom i vagnen. Det är så vi får ihop träning och han är så otroligt van att somna i vagn så win-win.

Sen sover han i vagnen i hallen tills dess att vi går och lägger oss. När man drar upp dragkedjan på vagnen och spänner upp selen sätter han sig upp och sträcker ut armarna. Sen lyfter man upp honom och lägger honom i "vaggposition" i famnen, bär upp och lägger i sängen. Han vaknar inte under något av detta, så väldigt intränad, det är väl tydligaste rutinen :D
 
Vi hämtar våra barn (snart tre år) vid 15.30, sen är vi oftast ute en timme på nån lekplats. Kommer hem, jag lagar mat medan de sitter vid teven, äter runt 17-17.30. Sedan brukar de komma in i en efter-middagenrusch där de plötsligt får massa energi och springer runt och jagar varandra och busar tills vi tar på pyjamas vid 18.30, sen kvällsmacka och tandborstning. I säng 19.30, läser böcker och sen brukar de somna runt 20.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
 
Mitt inlägg blev kvar i förra tråden men svarar ändå :D

Både jag och min man jobbar heltid. Men vi har flexibla jobb med förtroendetid, stor möjlighet att styra våra tider själva och möjlighet att jobba en hel del hemifrån (då tar det 3 minuter att cykla för att hämta). Vi jobbar även då och då kvällstid hemma när barnen somnat.

Utan dessa förutsättningar skulle vi aldrig få ihop att jobba heltid och att barnen går 8-16 på förskola/fritids.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Jag jobbar heltid men bor väldigt nära jobbet, har förskolan på vägen och har ett flexibelt jobb där jag kan jobba in tid lite när jag vill. Lämnar dock 7 och hämtar mellan 15.30-16.30 vilket innebär att jag kan vara på jobbet 7.10-16.20 om det behövs.
Hade jag pendlat eller haft styrda arbetstider hade det ju inte gått. Numera hjälpa vi även åt en del med en annan ensamstående (jag är inte ensamstående men ensam varannan månad) som också kan flexa så vi hämtar ungefär en dag i veckan var åt varandra och då 15.30 kanske och den andra kommer och hämtar barnet runt 17.30.
Är man två föräldrar kanske man kan turas om att hämta/lämna och då ha några längre arbetsdagar de dagar man inte behöver stressa (om det är möjligt).
Men inser att jag har det otroligt lyxigt.
Sen slipper jag ju helt lämna/hämta varannan månad och kan jobba in tid/lägga viktiga saker då ofta.
 
Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18 🥲
Min man har gått ner till 75% och jag till 87,5%. Tanken är att dottern ska gå upp lite i tid månaderna som kommer och att vi ska klättra oss upp till heltid igen. Vi har båda flex och kommer fortsätta med att en hämtar och en lämnar. Den som lämnar på morgonen jobbar då sent på eftermiddagen för att kompensera för den sena morgonen. Tror det kommer funka bra för oss :).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 290
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp