Bukefalos 28 år!

kvalité = svindyrt, den enda sanningen?

B

beagle

e det så? när jag handlar vanliga kläder går jag absolut inte på märket, men när jag ska köpa ridgrejor har jag blivit mycket mer fixerad vid märken, inte så att jag köpt de, en annan har ju inte råd, men det verkar verkligen vara så att köper man ett par ridbyxor för 300 så ska man inte förvänta sig att de ska hålla längre än 3 månader osv osv.

är det verkligen så hårt draget inom ridutrustningsindustrin?

betalar vi för märkena här också eller är det verkligen så stor skillnad på kvalité? :confused:
 
Det där har jag också funderat över.

Mina billigaste helskodda ridbyxor har hållit bra mycket längre än mina dyraste.
Konstigt. (dom dyra höll ett par månader innan de var passe på fler sätt än ett, de billigaste håller än)

Man förväntar sig ju en viss kvalitet till det pris man betalar, men ibland verkar det onekligen som att man betalar enbart för ett märke.
 
svår fråga, men det är nog litegran bägge och.. jag har t.ex ett par billiga ridbyxer från bö**es och dom har hållt snart två år.. inte jättesnygga och inte helt hela men, ändå, inga större fel och definitivt inget som syns. och då har dom ändå blivit riktigt flitigt använda!

men däremot när det gäller saker till hästen, t.ex sadel, då får man nog betala en ganska maffig summa för att få en riktig bra, men sen finns det ju även sadlar som håller en helt livstid!
 
men däremot när det gäller saker till hästen, t.ex sadel, då får man nog betala en ganska maffig summa för att få en riktig bra, men sen finns det ju även sadlar som håller en helt livstid!

ALLA sadlar värda namnet ska med rätt vård hålla en livstid!

Ang kvalitet så är det där så himla olika. Jag har ett par helskodda EuroStar ridbyxor. Haft i fyra år och förutom nån söm som släppt som jag fått laga så är de som nya både i färg och tyg. Inte slitna ALLS. Och jag har ridit myyycket i dem och även 'bott' i dem rätt mycket.

Har helskodda manchesterridbyxor från Börjes med. Helskodda med clarino (konstskinn). De håller i cirka två år, sen är de papperstunna i clarinot i grenen och på insidan av låret. Efter ett år är de noppiga och fula (slitna) där. Manchestertyget och övrig skoning ser ut som ny, men clarino klarar inte lika hårt slitage som äkta skinn. Så där kan man konstatera att det är clarinot som är det som inte håller måttet.

Jag har ett Hööksträns (kandarträns) som kostade 299 kr för tre år sen. Det ser ut som nytt än och är jättemjukt och fint TROTS brutal vanvård. Jag har ett annat 800-kronosträns som är pedantskött och betydligt mindre använt som visar klara tecken på slitage. Där var det billiga klart bättre.

Men i 'normalfallet' tycker jag det är så att man om man köper VÄLDIGT billiga saker får vad man betalar för, dvs dålig kvalitet, medan när det gäller mellanprisklass och dyr prisklass inte skiljer så mycket vid normalt slitage. Vid hårt slitage sållas dock agnarna ofta från vetet. Så t ex ridbyxor köper jag dyra, just för det i längden blir lönsammare. När det gäller ett träns där mellanprisklass håller femton år och dyra prisklassen håller 25 år så är skillnaden för 'liten' för jag ska lägga de dyra pengarna. Men 5 år eller 2 år på ridbyxor är en rätt stor skillnad.
 
De enda prylar jag kan tänka mej att betala extra för, det är sadel till hästen och ridbyxor till mej.
Övrigt spelar ingen roll.

Immer
 
jo man kanske får gå på att ofta är gamla hederliga material(läder osv) bättre än nya syntetlösningar, ex. clarino fallet, och när det gäller sadlar där läder och kvalitet på bom styr mkt av priset så är väl det lite specialfall, annars kanske man bara kan dra lite extra i sömmar och kolla hur materialet verkar i tålighet för varje individuellt inköp...?
 
Har funderat över samma sak... Jag har inte råd att köpa ridbyxor för 2000 spänn tillexempel, men vad ska man satsa på, om det ändå inte håller :confused:
 
Eftersom jag sällan/aldrig köper märkesgrejor så vill jag påstå att jag är rätt så nöjd med de lite billigare alternativen.
En gång har jag köpt dyra ridbyxor, ett par Victor Hugo som då (för 10 år sedan) kostade 1400 kr, de höll väl ett halvår... Medan de ridbyxor jag har nu som kostat 300-400 kr håller i ett par år i alla fall.
Jag tror att man ska känna på sakerna innan man handlar (även om jag "syndat" och köpt en del från Börjes på vinst och förlust, hittills har det bara blivit vinst!) så att man har en aning om kvaliteten. Tex. har jag hittat massvis med svindyra träns i affärerna som jag aldrig skulle köpa eftersom lädret redan är sprucket :crazy:
Det jag inte snålar på är förstås sadlar (men då hade jag tur, min häst kunde ha Wintec), benskydd och hjälmar (även där hade jag tur, hittade en hjälm med fantastisk passform som var bra mycket billigare än en champion).
Men ofta tror jag att man betalar en hel del för märket, precis som när det gäller vanliga kläder.
 
Har funderat över samma sak... Jag har inte råd att köpa ridbyxor för 2000 spänn tillexempel, men vad ska man satsa på, om det ändå inte håller

Bukefalos annonser =) Jag köpte min EuroStar där. Nypriset är 1600 kr, jag betalade 800 kr, med lapparna kvar. De var bara provade, och fel storlek och såldes därför begagnade =) Gjort flera sådana fynd, men det gäller att hålla ögonen öppna =)

Sen, mina Eurostar är som sagt var inne på fjärde året och är som nya. Nypris 1600 kr/4 = 600 kr/år.

Under samma period har det gått åt TRE helskodda manchester från Börjes av 465 kr. 465*3 = 1395 kr 1395 kr/4 år = 350 kr/år.

Och de från börjes är SLUT alla tre, medan Eurostarbyxorna har minst fyra år till kvar. 1600 kr/8 år = 200 kr/år

Jag läste förresten för evigheter sen ett spartips vad gällde kläder. När du köper kläder så ska plagget/skorna/etc INTE kosta mer än 10 kr/användnngstillfälle. Dvs om du köper en glittertopp till fest för 300 kr, kommer du verkligen använda den 30 gånger då? De där jeansen för 1000 kr, kommer du använda dem 100 gånger? Osv.

Det är en rätt bra regeln tycker jag, om man tar med i beräkningen hur länge man räknar med att sakerna håller med.

Jag köpte (efter lite velande och ångest över priset) en Säkerhetsridjacka (MH Bodyguard/RSQ). Är en ridjacka med 'skyddsplattor'. Som en korsning mellan säkerhetsväst och jacka. Den kostade 2000 kr. Jag skulle *aldrig* köpa en vanlig jacka för 2000 kr varken stall eller vardags. Men jagräknade och dividerade lite och tänkte på hur länge alla mina andra MH-grejer hållit. Och räknade ut hur många dagar/år under 'jacksäsong' jag red, och hur länge jag beräknade jackan skulle hålla, och insåg att det utslaget per gång jaga nvände det inte alls blev så dyrt.

Men jag brukar ha det där i bakhuvudet med "Hur många gånger kommer jaga nvända den här grejen? Hur länge beräknas den hålla? Vad blir det per användningstillfälle?"

Således ser man mig aldrig köpa en festtopp för 300 kr som jag VET att jag bara kommer använda på nyårsafton t ex, men jag kan spara ihop pengar till ett par ridbyxor för 2000 kr för jag vet att de kommer hålla minst X år, och jag kommer använda dem i princip varenda dag under dessa år.
 
Jag handlar nog rätt mkt efter märke, i första hand på hästgrejer men även ridkläder. Helt enkelt för jag tkr det är snyggast :p Eller har det "satt sig" i huvudet :)
Nä men man märker ju oxå att de billiga grejerna man hade innan inte håller så bra, eller framförallt inte är så behagliga o bekväma att ha på sig. Dyrare grejer har oftast bättre passform, bättre o skönare material osv.
Men visst finns det undantag, men jag chansar nog inte utan håller mig till de märken jag "vet" är bra.

På vanliga kläder kan jag oxå köpa en hel del efter märken,vet inte varför men det bara blir så. Fast jag har inget större shoppingintresse på vanliga kläder ;)
 
skillnade e ju oxå att jag köper att jag ett par "vanliga" vill jag inte använda dom i sex år..bla för att man tröttnar på dom och modet ändras....

mina ridbyxor får däremot mer än gärna hålla längre....

Jag har märkesridbyxor-de håller aslänge och sitter bättre-så e de bara...och jag tycker inte att 1500:- e mycket för att par byxor man använder och SLITER på så mycket som man gör i ett par ridbyxor när de sen håller i 6-8 år.....

Dom byxorna blir billigare än de i affären billiga som går i sänder efter ett år..

Handlar man dessutom på rea får du ner priser rejält..
/suisyola som bara har märkesbyxor,men inga som e köpta för fullt pris ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: Ava22
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 297
Senast: susanne
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 342
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp