Bukefalos 28 år!

Kvinnans rätt till sin egen kropp

Fast det här med vecka 12 är bara första steget på abortmotståndarnas agenda. Det är något som går att driva just nu utan att bli helt utbuade. Här blir man det dock, vilket är skönt.

Målet är noll aborter utom i extrema fall. Som i Chile, Polen och många andra länder. Där klädhängaren och de halvseriösa doktorerna kommer fram istället.

Så siffror som säger att det sker många aborter kommer aldrig att tysta abortmotståndarna. För de har en nollvision. En vision om att samhället har rätt att bestämma över en kvinnas kropp så fort den blivit gravid.

Den visionen ska vi hålla krossad. Och krossa igen varje gång den antyds. Krossa varje gång det pratas om neddragna gränser i lagen om fri abort. Krossa varje gång kvinnan inte är den som ska ha hela makten över beslutet.

Jag tycker kontroversiellt nog att vi ska ha fri abort längre än dagens system. Och att speciellt ömmande aborter ska kunna göras ännu längre. Men jag tycker att dagens system är hyfsat balanserat, så det är inte en ödesfråga åt det hållet. Däremot är det en ödesfråga åt andra hållet.

Jag vill istället ha en nollvision mot illegala aborter och självförsök till abort och självmordsförsök pga graviditet som inte går att avbryta. Där är vi på god väg!

Usch, jag förstår inte vilka som kan tycka sådär?! Är det mest män eller är det även många kvinnor? Jag har tidigare i min lilla bubbla trott att det främst var extremt religösa personer som motsatte sig abort... Men desto mer jag läser i kommentarsfält osv på nätet så förstår jag att jag nog har fel. Vad är vinningen av att förbjuda abort? För vems skull? Det är så svårbegripligt..

Men jag håller med dig, vi får aldrig låta aborträtten inskränkas ytterligare!
 
Usch, jag förstår inte vilka som kan tycka sådär?! Är det mest män eller är det även många kvinnor? Jag har tidigare i min lilla bubbla trott att det främst var extremt religösa personer som motsatte sig abort... Men desto mer jag läser i kommentarsfält osv på nätet så förstår jag att jag nog har fel. Vad är vinningen av att förbjuda abort? För vems skull? Det är så svårbegripligt..

Men jag håller med dig, vi får aldrig låta aborträtten inskränkas ytterligare!

SD är fullt av män som vill kontrollera kvinnor på allehanda vis - ett av dem är att inskränka aborträtten.
 
Usch, jag förstår inte vilka som kan tycka sådär?! Är det mest män eller är det även många kvinnor? Jag har tidigare i min lilla bubbla trott att det främst var extremt religösa personer som motsatte sig abort... Men desto mer jag läser i kommentarsfält osv på nätet så förstår jag att jag nog har fel. Vad är vinningen av att förbjuda abort? För vems skull? Det är så svårbegripligt..

Men jag håller med dig, vi får aldrig låta aborträtten inskränkas ytterligare!
Vinningen för vissa är att kvinnan inte längre är fri att leva sitt liv och bestämma över sin kropp som hon vill. De vill helt enkelt inskränka kvinnans frihet. Det är samma personer som anser att "feminismen har gått för långt". De är både kvinnor och män som tycker så och jag kan personligen inte låta bli att undra om dessa kvinnor är rädda för att ta ansvar för sig själva och att de därför tycker att det är bra om mannen bestämmer. Det värsta jag har hört är en kvinna som på fullt allvar ansåg att det var onödigt att kvinnor fick rösta. Hon tyckte att det räckte att familjen var överens och var de inte överens så var det mannens vilja som skulle gälla. Jag höll på att få en hjärnblödning när hon sa det :cry: Tänk så många som har offrat så mycket också kan en kvinna på 2000 talet säga så.

Sedan finns det vissa naiva människor som inte förstår vad det innebär att få eller att vara ett oönskat barn. De inser inte hur illa barnet kan fara och de inser inte hur illa kvinnan kan fara och det oavsett om barnet växer upp i sin biofamilj eller i en fosterfamilj. Bara "ingen dödar barnet" så är allt frid och fröjd i deras lilla värld. De tycker ofta att barnet kan väl adopteras bort och har inte den blekaste aning om hur mycket en graviditet och förlossning kostar en kvinna. De har ingen aning om att få av de barn de talar blir adopterade utan att de istället ofta har bott i en mängd olika fosterhem den dagen då dörren är låst och deras få tillhörigheter står i en väska utanför när de kommer "hem" på sin artonårsdag. De som faktiskt hamnar hos en fosterfamilj som blir deras familj på riktigt, där de får stanna hela sin uppväxt och där kontakten upprätthålls som i en biofamilj även när barnen blivit vuxna är få. De har heller ingen aning om hur svårt det är att lämna ifrån sig ett barn även om barnet inte är önskat. De inser inte vilka samvetskval kvinnan ofta har och hur dåligt hon ofta mår av stigmat att ha lämnat bort sitt barn. De har heller oftast ingen aning om hur svårt det är att adoptera i Sverige. De inhemska adoptioner som sker är i de allra flesta fall anhörigadoptioner och det har de ingen aning om.

Många av de här säger sig säga ja till livet men det de egentligen gör är att säga nej till allas lika värde. De tycker att det är helt okej att offra några kvinnor och barn. Bara ingen "dödar barnet".
 
Vinningen för vissa är att kvinnan inte längre är fri att leva sitt liv och bestämma över sin kropp som hon vill. De vill helt enkelt inskränka kvinnans frihet. Det är samma personer som anser att "feminismen har gått för långt". De är både kvinnor och män som tycker så och jag kan personligen inte låta bli att undra om dessa kvinnor är rädda för att ta ansvar för sig själva och att de därför tycker att det är bra om mannen bestämmer. Det värsta jag har hört är en kvinna som på fullt allvar ansåg att det var onödigt att kvinnor fick rösta. Hon tyckte att det räckte att familjen var överens och var de inte överens så var det mannens vilja som skulle gälla. Jag höll på att få en hjärnblödning när hon sa det :cry: Tänk så många som har offrat så mycket också kan en kvinna på 2000 talet säga så.

Sedan finns det vissa naiva människor som inte förstår vad det innebär att få eller att vara ett oönskat barn. De inser inte hur illa barnet kan fara och de inser inte hur illa kvinnan kan fara och det oavsett om barnet växer upp i sin biofamilj eller i en fosterfamilj. Bara "ingen dödar barnet" så är allt frid och fröjd i deras lilla värld. De tycker ofta att barnet kan väl adopteras bort och har inte den blekaste aning om hur mycket en graviditet och förlossning kostar en kvinna. De har ingen aning om att få av de barn de talar blir adopterade utan att de istället ofta har bott i en mängd olika fosterhem den dagen då dörren är låst och deras få tillhörigheter står i en väska utanför när de kommer "hem" på sin artonårsdag. De som faktiskt hamnar hos en fosterfamilj som blir deras familj på riktigt, där de får stanna hela sin uppväxt och där kontakten upprätthålls som i en biofamilj även när barnen blivit vuxna är få. De har heller ingen aning om hur svårt det är att lämna ifrån sig ett barn även om barnet inte är önskat. De inser inte vilka samvetskval kvinnan ofta har och hur dåligt hon ofta mår av stigmat att ha lämnat bort sitt barn. De har heller oftast ingen aning om hur svårt det är att adoptera i Sverige. De inhemska adoptioner som sker är i de allra flesta fall anhörigadoptioner och det har de ingen aning om.

Många av de här säger sig säga ja till livet men det de egentligen gör är att säga nej till allas lika värde. De tycker att det är helt okej att offra några kvinnor och barn. Bara ingen "dödar barnet".

Tack för ett välformulerat och informativt svar! Desto mer jag deltar i denna diskussion desto mer känner jag att man måste göra något.. Att jag borde göra något. Men samtidigt har jag ingen aning om vad, infoförslaget kan ju då läggas på hyllan förmodligen!
 
Jag minns för övrigt att RFSU hade en kampanj med saker man kunde säga när mannen inte ville ha kondom. Nån annan som minns? Sannolikt lär ju Oldie i alla fall missat den.

Oldie har aldrig protesterat och ej heller underlåtit använda dylik. Du skjuter på fel häst.
Men jag ser ju mängder här i tråden som är gifta/sambos. Varför inte fråga era egna män?
 
Jag tycker man börjar från helt fel håll när man börjar prata om att förbjuda eller begränsa aborter. Utgångspunkten borde ju liksom vara att minska antalet ofrivilliga graviditeter om man nu tycker att antalet aborter är högt. Vilket man förslagsvis gör genom information, upplysning, utbildning. Och då förslagsvis rikta in sig på männen för en gångs skull.
 
Jag tycker att abortmotståndare kunde engagera sig mer i redan födda och utsatta barn. Men "värna livet" verkar bara handla om att barn ska födas inte vilket liv de får.
Om man vill värna liv finns det det tex många barn som är flyktingar eller utsatta. Hjälp dem och rädda dem om du vill värna liv!
För mig är det absurt med folk som vill utvisa flyktingbarn för att sen skrika "vi är mot abort för vi värnar livet." Bullshit.
 
Tack för ett välformulerat och informativt svar! Desto mer jag deltar i denna diskussion desto mer känner jag att man måste göra något.. Att jag borde göra något. Men samtidigt har jag ingen aning om vad, infoförslaget kan ju då läggas på hyllan förmodligen!
Det vem som helst kan göra är att när man orkar ta debatten. Förklara för de som inte förstår och förklara vad konsekvenserna blir av en begränsning i aborträtten. Självklart orkar man inte alla gånger men de gånger man gör det är värda mycket. Ingen kan ändra andra människors tankar men kan man framföra tillräckligt bra argument tillräckligt många gånger så kan man så ett frö hos den andre och personen som var så emot kan inse att det ändå finns fördelar, ibland fördelar de aldrig ens har funderat på tidigare eller ens visste om.
 
Men normalfall? Seriöst.

Du vill att aborter ska hända före vecka 12. JA det är precis så det händer!

I normalfallet ska kvinnan veta att hon är gravid och göra abort före vecka 12.
JA 94% gör precis så!

Sedan har du undantag och specialfall. Sådant som händer sällan. JA de händer sällan!

6% är sällan! 6% undantag i förhållande till 94% normalfall ÄR undantag. Det ÄR de där fallen när kvinnan inte upptäckte. + några är önskade barn som efter Vul (som inte kan göras hur tidigt som helst) leder till abort.

Du har allt du önskar, utan lag. Vad klagar du på? Vad ska lagen tillföra?
Ja inte lär det vara om någon om
Jag tycker att abortmotståndare kunde engagera sig mer i redan födda och utsatta barn. Men "värna livet" verkar bara handla om att barn ska födas inte vilket liv de får.
Om man vill värna liv finns det det tex många barn som är flyktingar eller utsatta. Hjälp dem och rädda dem om du vill värna liv!
För mig är det absurt med folk som vill utvisa flyktingbarn för att sen skrika "vi är mot abort för vi värnar livet." Bullshit.
Precis
Ett önskat och kanske skadat foster som inte har något medvetande och inte kan leva utanför kvinnans kropp ska räddas.
Men det är helt okey att de kan välja mellan att dö i kriget eller drunkna i Medelhavet så fort de föds.

Vari ligger den logiken?
 
Vinningen för vissa är att kvinnan inte längre är fri att leva sitt liv och bestämma över sin kropp som hon vill. De vill helt enkelt inskränka kvinnans frihet. Det är samma personer som anser att "feminismen har gått för långt". De är både kvinnor och män som tycker så och jag kan personligen inte låta bli att undra om dessa kvinnor är rädda för att ta ansvar för sig själva och att de därför tycker att det är bra om mannen bestämmer. Det värsta jag har hört är en kvinna som på fullt allvar ansåg att det var onödigt att kvinnor fick rösta. Hon tyckte att det räckte att familjen var överens och var de inte överens så var det mannens vilja som skulle gälla. Jag höll på att få en hjärnblödning när hon sa det :cry: Tänk så många som har offrat så mycket också kan en kvinna på 2000 talet säga så.

Sedan finns det vissa naiva människor som inte förstår vad det innebär att få eller att vara ett oönskat barn. De inser inte hur illa barnet kan fara och de inser inte hur illa kvinnan kan fara och det oavsett om barnet växer upp i sin biofamilj eller i en fosterfamilj. Bara "ingen dödar barnet" så är allt frid och fröjd i deras lilla värld. De tycker ofta att barnet kan väl adopteras bort och har inte den blekaste aning om hur mycket en graviditet och förlossning kostar en kvinna. De har ingen aning om att få av de barn de talar blir adopterade utan att de istället ofta har bott i en mängd olika fosterhem den dagen då dörren är låst och deras få tillhörigheter står i en väska utanför när de kommer "hem" på sin artonårsdag. De som faktiskt hamnar hos en fosterfamilj som blir deras familj på riktigt, där de får stanna hela sin uppväxt och där kontakten upprätthålls som i en biofamilj även när barnen blivit vuxna är få. De har heller ingen aning om hur svårt det är att lämna ifrån sig ett barn även om barnet inte är önskat. De inser inte vilka samvetskval kvinnan ofta har och hur dåligt hon ofta mår av stigmat att ha lämnat bort sitt barn. De har heller oftast ingen aning om hur svårt det är att adoptera i Sverige. De inhemska adoptioner som sker är i de allra flesta fall anhörigadoptioner och det har de ingen aning om.

Många av de här säger sig säga ja till livet men det de egentligen gör är att säga nej till allas lika värde. De tycker att det är helt okej att offra några kvinnor och barn. Bara ingen "dödar barnet".
Och när barnen som kanske är extremt vårdkrävande pga skador eller när de på grund av sin uppväxt
Börjar kosta skattepengar så vill man bara låsa i dom och kasta bort nyckeln...

Något är dessutom säkert, kvinnor slutar inte behöva aborter för att rätten inskränks. De dör bara oftare....
 
Och när barnen som kanske är extremt vårdkrävande pga skador eller när de på grund av sin uppväxt
Börjar kosta skattepengar så vill man bara låsa i dom och kasta bort nyckeln...

Något är dessutom säkert, kvinnor slutar inte behöva aborter för att rätten inskränks. De dör bara oftare....
Ja jag har också tänkt på konsekvenserna av att sänka abortgränsen. Det innebär att fler mkt sjuka barn kommer födas. Det innebär att samhället behöver lägga mer resurser på sjukvård och stöd till dessa familjer.
Vem tar ansvar för vilket liv dessa barn får?

Jag blir rejält upprörd av detta. Hade en bekant som gjorde sen abort och hon fick tillstånd att göra det. Hennes barn var svårt sjuk och skulle aldrig överleva utanför magen. Hade abortgränsen varit sänkt så skulle hon alltså vara tvingad att gå i ett antal månader som gravid och veta att barnet kommer dö i mina armar efter förlossningen. Fatta vilken tortyr det hade varit!
För vem hade det varit bättre att barnet fötts fullgånget för att dö efter förlossningen?
 
Jag höll ett föredrag om aborträtten sista terminen i gymnasiet. (Jag är väldigt engagerad i frågan och väldigt för aborträtten och tycker nuvarande gräns definitivt inte ska tafsas på.) Minns vi hade en kille i klassen som ansåg att jag var helt ute och cyklade. Kvinnans upplevelse minns jag inte vad han hade för tankar om, men mina argument om oönskade barn dissade han helt. Han var nämligen fullt övertygad om att "alla barn föds önskade" dvs att kvinnan alltid kommer komma till den slutsatsen under graviditeten. Jag tappade lite talförmågan då men ser det som en viktig lärdom nu- det finns de som är så totalt lost. Och då är det lättare att förstå varför de kommer på livsfarliga idéer som att peta på aborträtten, och det är därför vi måste försöka ta diskussionen så ofta som vi bara pallar.
 
Vinningen för vissa är att kvinnan inte längre är fri att leva sitt liv och bestämma över sin kropp som hon vill. De vill helt enkelt inskränka kvinnans frihet. Det är samma personer som anser att "feminismen har gått för långt". De är både kvinnor och män som tycker så och jag kan personligen inte låta bli att undra om dessa kvinnor är rädda för att ta ansvar för sig själva och att de därför tycker att det är bra om mannen bestämmer. Det värsta jag har hört är en kvinna som på fullt allvar ansåg att det var onödigt att kvinnor fick rösta. Hon tyckte att det räckte att familjen var överens och var de inte överens så var det mannens vilja som skulle gälla. Jag höll på att få en hjärnblödning när hon sa det :cry: Tänk så många som har offrat så mycket också kan en kvinna på 2000 talet säga så.

Sedan finns det vissa naiva människor som inte förstår vad det innebär att få eller att vara ett oönskat barn. De inser inte hur illa barnet kan fara och de inser inte hur illa kvinnan kan fara och det oavsett om barnet växer upp i sin biofamilj eller i en fosterfamilj. Bara "ingen dödar barnet" så är allt frid och fröjd i deras lilla värld. De tycker ofta att barnet kan väl adopteras bort och har inte den blekaste aning om hur mycket en graviditet och förlossning kostar en kvinna. De har ingen aning om att få av de barn de talar blir adopterade utan att de istället ofta har bott i en mängd olika fosterhem den dagen då dörren är låst och deras få tillhörigheter står i en väska utanför när de kommer "hem" på sin artonårsdag. De som faktiskt hamnar hos en fosterfamilj som blir deras familj på riktigt, där de får stanna hela sin uppväxt och där kontakten upprätthålls som i en biofamilj även när barnen blivit vuxna är få. De har heller ingen aning om hur svårt det är att lämna ifrån sig ett barn även om barnet inte är önskat. De inser inte vilka samvetskval kvinnan ofta har och hur dåligt hon ofta mår av stigmat att ha lämnat bort sitt barn. De har heller oftast ingen aning om hur svårt det är att adoptera i Sverige. De inhemska adoptioner som sker är i de allra flesta fall anhörigadoptioner och det har de ingen aning om.

Många av de här säger sig säga ja till livet men det de egentligen gör är att säga nej till allas lika värde. De tycker att det är helt okej att offra några kvinnor och barn. Bara ingen "dödar barnet".
Det nästan mest intressanta i "The Handmaids Tale" är frun i huset där huvudpersonen bor och hennes historia. Hon har kämpat stenhårt för att ta bort kvinnans rättigheter och införa guds rike. Hon har kämpat och kommit på idén att kvinnan inte ska tillåtas läsa osv. Men någonstans inom sig trodde hon inte det skulle gälla henne. Att få ett barn är hennes sista hopp för att ha ett liv (hon tänker inte på att kanske blir det en flicka vars framtida liv och psykiska hälsa hon själv förstört). Hon tror faktiskt hennes handmaid vill ge henne ett barn, hon tror faktiskt att hon är god trots att hon beter sig förfärligt. Hennes liv är så sorgset och extra sorgset eftersom det är så mycket hennes eget fel och hon är så chockad av det.

Tänk chocken i den delstat i USA för abortmotståndarkvinnan när hon upptäcker att hon är fängslad för att hon fick ett missfall. Men men det var ju inte såå jag menade. Jag är ju en god kvinna, det här ska inte drabba mig! Jag är på männens sida, varför är de inte på min sida? Den chocken när hon inser att hon också bara är en kvinna för dem och för sin man och sedan bara en kvinna för sin son.
 
Senast ändrad:
Jag höll ett föredrag om aborträtten sista terminen i gymnasiet. (Jag är väldigt engagerad i frågan och väldigt för aborträtten och tycker nuvarande gräns definitivt inte ska tafsas på.) Minns vi hade en kille i klassen som ansåg att jag var helt ute och cyklade. Kvinnans upplevelse minns jag inte vad han hade för tankar om, men mina argument om oönskade barn dissade han helt. Han var nämligen fullt övertygad om att "alla barn föds önskade" dvs att kvinnan alltid kommer komma till den slutsatsen under graviditeten. Jag tappade lite talförmågan då men ser det som en viktig lärdom nu- det finns de som är så totalt lost. Och då är det lättare att förstå varför de kommer på livsfarliga idéer som att peta på aborträtten, och det är därför vi måste försöka ta diskussionen så ofta som vi bara pallar.
Får en att undra om han tänker att "alla barn föds önskade" dvs att mannen alltid kommer att komma till den slutsatsen under graviditeten och sedan ömt och självuppoffrande vårdar sin avkomma.
 
Vissa män tror helt enkelt bara inte att kvinnor är människor precis som de själva. De tror att vi är ett annat typ av väsen som kan vara god mor eller hora. Som man kan vara "snäll" mot och "treat well" som en hund och det är ett val och den som gör valet att "treat his woman well" är en god person istället för en idiot (inte för att jag tycker att man ska behandla hundar så heller iofs).
 
Får en att undra om han tänker att "alla barn föds önskade" dvs att mannen alltid kommer att komma till den slutsatsen under graviditeten och sedan ömt och självuppoffrande vårdar sin avkomma.
Det är ju bara att se hur mycket det ylas och är synd om de "män" som blir "ofrivillig" pappa/spermadonator där kvinnan väljer att behålla ungen. Hur många gånger har man inte läst om de av bägge könen som tycker att de borde kunna få avsäga sig sina skyldigheter om hon inte gör abort?

Ta för fan ansvar över era spermier om ni inte vill betala underhåll/bli förälder och/ eller är emot aborter! :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp