Bukefalos 28 år!

Kvinnans rätt till sin egen kropp

Som sagt nån gång lär det visa sig, dina exempel är väl ändå inte normalfallet även om du verkar påskina det?
Om man inte har symptom och det visar sig efter 20 veckor då?
Suck :banghead::banghead::banghead:
Teoretisering är hemskt odugligt som argument
Fast det är ju faktiskt rätt vanligt. Både att ha oregelbundna blödningar, inga symptom på graviditet.
Bara för att du har dålig koll på kvinnokroppen. Den funkar inte som en maskin.
 
Som sagt nån gång lär det visa sig, dina exempel är väl ändå inte normalfallet även om du verkar påskina det?
Om man inte har symptom och det visar sig efter 20 veckor då?
Suck :banghead::banghead::banghead:
Teoretisering är hemskt odugligt som argument.
Läste om någon som inte visste och födde barn i toaletten, är det normalfallet????
Har man sen gått igenom flera aborter så kan man ju fundera på anledningen.
Det är få kvinnor som gör upprepade aborter. Och om någon nu använder det "istället för preventivmedel" vad skulle uppnås med att vägra personen abort?
 
@Oldie
Jag har aldrig träffat någon som använder abort som preventivmedel. De enda som pratar om det är folk som vill sänka abortgränser.
Dessutom om någon skulle göra det tror jag det finns en djupgående problematik och att tvinga någon att föda ett barn lär väl inte göra saken bättre.
Så du skriver att man ska fundera på anledningen till flera aborter. Tror du det är bekvämt eller skönt att göra abort? Något man gör med en axelryckning och en kvart senare sticker till gymet
 
Jag har en kompis som upptäckte att hon var gravid i typ v 19. Trots skydd. Hon hade gått till läkaren flera gånger för att hon inte mådde bra. Läkarna gav henne till slut ett gravtest. Efter flera veckor. Alla var väldigt förvånade och jag tror faktiskt sjukhuset övervägde att anmäla sig själva?

Det är kanske inte normalfall att man upptäcker det så pass sent, men det är en jävla tur att gränsen ligger där den gör, för annars hade hennes liv blivit katastrof. Hon vill aldrig ha barn och få det påtvingat är något som du hade velat? @Oldie
 
Kallas även "medicinska skäl" så det är helt ok. Varför ens argumentera mot?
Räknas det verkligen som medicinska skäl att ens p-piller inte fungerade?
Det har jag väldigt svårt att tro.

Medicinska skäl är väl mer om fostret har allvarliga skador eller om mamman har ngn sjukdom el liknande som gör det farligt/olämpligt att fortsätta m graviditeten?

De graviditeter som uppkommer trots hormonella preventivmedel är nog de som ofta upptäcks sent.
 
Som sagt nån gång lär det visa sig, dina exempel är väl ändå inte normalfallet även om du verkar påskina det?
Om man inte har symptom och det visar sig efter 20 veckor då?
Suck :banghead::banghead::banghead:
Teoretisering är hemskt odugligt som argument.
Läste om någon som inte visste och födde barn i toaletten, är det normalfallet????
Har man sen gått igenom flera aborter så kan man ju fundera på anledningen.

Spelar normalfallet eller inte någon roll? Det viktiga är väl att oönskade barn inte föds, jag är övertygad om att ingen människa tycker att en abort är kul, vare sig sen eller tidiig.
 
Kallas även "medicinska skäl" så det är helt ok. Varför ens argumentera mot?

Menar du att du så gravt missuppfattat vad "medicinska skäl" innebär? Det handlar alltså inte om medicin (p-piller) som inte tar.

En snabb googling och vi hamnar på 1177:
"Efter den 18:e graviditetsveckan måste Socialstyrelsen ge tillstånd för abort. Då måste det finnas särskilda skäl till aborten. Exempel på skäl kan vara att du har problem med alkohol eller droger, mår psykiskt dåligt eller att fostret har någon allvarlig skada eller missbildning. Ålder kan också vara ett särskilt skäl. Vårdpersonalen hjälper dig att söka tillstånd.

Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas vecka 22 som den sista veckan för abort."
---
https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Behandlingar/Abort/
 
Senast ändrad:
Måste fråga för det är fortfarande lite frågetecken

Alltså varför vill du förbjuda kvinnor att göra abort efter v12?

Varför vill du förbjuda senare abort och i stället tvinga kvinnor att föda fram oönskade barn om dom upptäcker graviditeten efter v12?

Har du nån anledning? :confused: Eller gillar du att frånta kvinnor deras rättigheter "bara för att" liksom?

Vill gärna också se @Oldie svara på detta, tycker det är väldigt luddigt hittills.
 
Jamen det var ju precis det jag sa! Nu kommer alla historier om att minsann "jag kunde inte misstänka att jag blev gravid" upp. ClearBlue finns och fanns lätt tillgängligt på närmsta apotek. Själv skulle jag bli fullständigt tokig om jag visste att jag hade haft oskyddat sex och riskera oönskat faderskap. Som sagt medicinska skäl ( felaktigt utförd sterlisation) gäller ju som vanligt som skäl.
Varför chansa liksom?
Så svägerskan, som varje månad hade blödning (som en del har på vissa tabletter) och mådde som vanligt och var (är ) i ett samboförhållande sen många år, borde testa sig var eller varannan månad "för säkerhets skull"?? Ifall p-pillren inte skulle fungera?
:banghead::banghead::banghead:
 
Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.
(ojoj nu svarar jag igen trots inte läst resten av tråden förlåt! Jag bara inser att jag kommer att glömma det här senare) Det är ju så stor missfallsrisk innan vecka 12 att mödravården oftast inte ens orkar kalla in en på första kontrollen innan dess.

http://www.niomanader.se/missfall/

"Man brukar tala om att 20 till –30 procent av alla graviditeter leder till tidigt missfall.
  • » 30% Ägget blir aldrig implanterat
  • » 20% Prekliniskt missfall, det vill säga innan graviditeten konstaterats
  • » 20% Kliniskt missfall
  • » 30% Fortsatt graviditet
"
Ändå
"
  • De flesta aborter utförs tidigt i graviditeten. Under 2016 utfördes 94 procent av aborterna före vecka 12 och 53 procent före vecka 7.
  • Medicinsk metod är vanligast och användes vid 92 procent av alla aborter år 2016.
"
http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter

Ser det ut som att kvinnorna och läkarna sköter det här exemplariskt? Jo det gör det väl!? Det ser väl ut som att det är enstaka missar och fel på embryo som leder till abort i vecka 15 tex. Ser det ut som att den här statistiken kan förbättras med lite förbud? Nej egentligen inte, eller hur?

Nej ingen kan rimligen tänka att det är värt med lite lagar för att förbättra den här statistiken med en möjlig promille och förstöra ett antal kvinnoliv.

Enda orsaken till att man vill in och peta i den här röran är att man vill få in en fot för att förbjuda aborter helt. Eller för att man vill in och begränsa vissa människors rättigheter. De går på färg, ursprungsland och kön.

Det är ju inte alla embryon dessa människor är intresserade av! bara 52% av dem förtjänar rättigheter och mänskligt värde. (resten är flickbebisar) Tänk alltid på det! Det är bara pojkbebisarna de bryr sig om!

(Jag ändrade, ingen klickar någonsin på länkar eller citat för att läsa dem så jag fetade så att de är läsbara istället).
 
borttaget

Oj sorry ändrade försent. Då får jag sätta in igen.

(Jag sa fel med 52% av pojkarna. Vissa av dem är ju såklart homosexuella, transexuella, tycker om rosa eller kanske blir psykiskt sjuka. Dessa går väl också fetbort för en SDare)
typ
 
Ingenting skulle lösas med att minska möjligheten till abort. Ingenting skulle heller bli bättre av att minska antalet veckor.
Intressant att de som skriker högst är män som enbart de har rätt fakta. Eller de som inte tycker om barn öht.
Det verkar inte finnas något långsiktigt tänk öht. Vill vi verkligen vara som u-länderna med barn som far oerhört illa och med hög dödlighet hos kvinnor? Det kan väl knappast vara något att stäva efter O_o
 
@Oldie
Jag har aldrig träffat någon som använder abort som preventivmedel. De enda som pratar om det är folk som vill sänka abortgränser.

Inte jag heller, och om jag nu mot förmodan skulle träffa någon som gör det anser jag ändå gladeligen att det är den personens fulla rätt. Det är lååångt mycket värre att inkräkta på aborträtten än att några enstaka använder abort som preventivmedel, något jag dessutom har svårt att tro skulle minska med en sänkt abortgräns.
 
Så svägerskan, som varje månad hade blödning (som en del har på vissa tabletter) och mådde som vanligt och var (är ) i ett samboförhållande sen många år, borde testa sig var eller varannan månad "för säkerhets skull"?? Ifall p-pillren inte skulle fungera?
:banghead::banghead::banghead:
Fast det tycker inte jag är så konstigt. Jag gör ju det själv. Jag vill inte ha barn och väljer därför att testa regelbundet så att jag inte sitter i v22 och inte märkt något. :)
 
Fast det tycker inte jag är så konstigt. Jag gör ju det själv. Jag vill inte ha barn och väljer därför att testa regelbundet så att jag inte sitter i v22 och inte märkt något. :)
Förlåt om det är privat men jag blev nyfiken, om du är i ett förhållande - betalar ni båda eller bara du för testen? :)
 
Förlåt om det är privat men jag blev nyfiken, om du är i ett förhållande - betalar ni båda eller bara du för testen? :)
Ska han till affären och jag frågar så köper han, inga problem. Men jag köper de flesta testen.
Han betalar dock alla kondomer.

Jag orkar inte räkna på hur mycket kondomerna kostar och vad testen kostar. Det jämnar ut sig :D
Har bott tillsammans lite över 2 år
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp