labbefråga

Sv: labbefråga

Vi har en jaktlabrador vars pappa kommer från england. Sam är otroligt energisk , smart, lättlärd, snäll, älskar andra hundar, så fort han ser vatten så måste han i och bada :crazy:, snäll mot andra människor, alltid glad, apportörvänlig.

Vi köpte jaktlabrador eftersom alla i familjen jagar och har ett jaktintresse och vill kunna ha med hunden under jakten som apportör, i drevet och som viltspårare, och då var det labben som passade oss bäst!

Nu har jag ingen erfarenhet av "vanliga" labbar, så jag kan inte jämföra så mkt. (:
 
Sv: labbefråga

Då kan ju jag träda fram då, som har en labbe med i stort sett rena FT-linjer. :D

Hon är för det först mer lik en whippet än en labbe. Tunnare päls, högre benställning, mer uppdragen mage, smalare huvud osv. Men ändå en labbe såklart, men tunnare och högre än den svenska jaktlabben, hon är högre än de flesta svenska hanar... Det är inget tvivel om vad hon är för ras, men har blivit tagen för blandis många gånger...

Hon piper ALDRIG, det finns inte i hennes sinnesvärld, skulle hon mot all förmodan göra det så är det något som är snett...

Hon är tuff, är inte särskilt glad i folk, väljer vilka hon umgås med, lite i stil med typ vallhund. Hundar är inget större problem, så länge de håller sig på sin kant. Hon säger till direkt om de kommer för nära och accepterar inte för dominanta tikar, hon har aldrig lagt sig för en annan hund. Dock varken aggressiv eller dumdristig, går hellre därifrån, men vill någon bråka så backar hon inte....

Hon har gått hela sitt liv som "killerhund", dva dragit ner och hållt fats skadeskjutet vilt (dovhjort) eftersom hon inte kan apportera ordentligt. Hon greppar för hårt och fick tidigt smak på att man kunde käka upp djuret i stället för att bära (även fast det är apporteringslinjer och det borde vara omöjligt, stort förarfel = min pappas fel).
Där har hon varit väldigt duktig, hon tittar inte ens på djuren som inte är skadade...

Men en svår hund då hon inte klarar att man skäller på henne, men hon tar inte ett vanligt "nej". Tyvärr skulle hon uppfostras i den gamla skolan (dvs nej och sen tyst när de gör rätt), vilket inte funkade på henne, så hon är svår än idag 14 år gammal. Hade JAG skaffat denna hunden idag hade jag gjort mycket annorlunda, för just denna typen av labbe är INTE den förlåtande typen....

Dock ändå snäll och tålmodig, skulle aldrig behöva munkorg hos vet. och har ändå varit med om mycket smärtsamt där. Men hon kan mycket väl morra på vissa människor och håller sig gärna undan om vi har gäster.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
703
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 424
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 281
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 165
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp