Bukefalos 28 år!

läckande analsäckar

sommarvind

Trådstartare
Min lilla taxflicka på 6 månader tömmer sina analsäckar ca 1 gång i veckan. Åtminstone så luktar hon så ofta. Hon visar inga besvär av det alls. Hon verkar inte vara medveten om det. Det bara pyser till helt enkelt.

Någon som vart med om liknande?

Jag vet ju hundar som haft problem genom att dom visar att dom har det genom att åka på rumpan, slicka sig osv men hon gör inget av detta.
 
Sv: läckande analsäckar

Jag undrar också varför du antar att det är analsäckarna?

Om jag har förstått det rätt så är det väl ett sekret i analsäckarna som ska ut, det lär ju inte bli något "pys"?

Däremot tycker jag väl att de flesta hundar då och då kan släppa en fis från helvetet.. men det kan ju människor också :p

Hur är avföringen? Luktar den ovanligt illa? Bra konstistens?

Jag kan märka på vår hund att om han en längre tid haft för mjuk avföring, så får han besvär från analsäckarna och slickar och har sig. Om vi ser till att han äter nog med ben (han käkar BARF) så att bajset är hårt och bra, så verkar analsäckarna sköta sig själva, och det är ju så det är tänkt att det ska fungera.
 
Sv: läckande analsäckar

jag känner på lukten att det är analsäcks sekret. Den doften går inte att ta miste på.

Avföringen är lika bra som alltid.

Oftast pyser det ingenting, det har endast skett vid ett tillfälle.

Över lag så sker det i tystheten och gör sig påmint av den klassiska doften rutten fisk.
 
Sv: läckande analsäckar

En av mina hundar gjorde så som valp/unghund, framför allt första halvåret - han tömde analsäckarna lite då och då, oftast när han låg och sov och han var inte alls medveten om att det hände. Det hela minskade ju äldre han blev och när han var närmare året så slutade det helt hända. Luktar ju inte rosor direkt... rätt distinkt lukt om man säger så. :crazy:
 
Sv: läckande analsäckar

Min papillon gjorde så också under en period. Ibland även när han satt i knät så man fick det på kläderna... Mindre kul! Detta pågick under något år, inte varje dag men någon gång i veckan eller varannan vecka. Pratade med vet flera gånger om detta, men de visste inte vad det kunde bero på. Han verkade inte ha ont av det heller. Sen slutade han plötsligt med det och har inte gjort sen dess och det är 5 år sen nu. Han var 8 år när detta hände, så han var ju ingen unghund. Intressant om någon annan vet vad det kan vara?
 
Sv: läckande analsäckar

min ena har nu under en period, avgett samma distinkta "rutten fisk"-lukt någon gång i veckan (och alldeles nyss *rynkar näsan* :) ) läste mig till någonstans att det kan vara för att avföringen inte är tillräckligt "hård" för att tömma analsäckarna när hon bajsar (äter färskfoder), så ska ta och lägga till grova bitar morötter ett tag och se om det blir bättre... ska till vet snart för ögonlysning, så om problemet kvarstår då tar jag upp det med honom....
 
Sv: läckande analsäckar

Bästa sättet att få hårdare bajs är råa köttben tycker jag. Antingen revben eller hela rörben med mycket brosk. Morötterna vet jag inte om de gör varken till eller från.
 
Sv: läckande analsäckar

precis! ser rätt roligt ut på något äckligt sätt, när man ser att större delen av avföringen består av stora bitar morot :)
 
Sv: läckande analsäckar

Hej

Jag har ägt väldigt många hundar och problemet med analsäckar kan bli väldigt stort för en del hundar med alla dess olika symptom från aggressivitet, matvägran, vill ej jobba, mm..mm.. Om hunden åker på baken, ligger och gnager på pälsen på frambenen, slickar sig ofta i bak, då har den förmodligen problem med analsäckarna.

Om du tänker dig en urtavla så sitter analsäckarna vid analöppningen kl 18.20 och kl 18.40. och våra hundar i dag gentemot vargen äter bara lättsmällt föda i form av hundfoder, uppblött eller torrt.

Ett knep kan vara att ge din hund råa hela morötter en gång i veckan som den får tugga på, lek med hunden och moroten och låt den kampa lite med den eller apportera den så att den blir intresserad av moroten. När hunden gnager på moroten så sväljer den ofta ner ganska stora bitar i magen och som sen skall ut genom tarmen och det gör att norotsbiten trycker på analsäcken och det blir en naturlig tömning av analsäcken.

Har man återkommande problem med sin hunds analsäckar och ej kan tömma dom själv och sedan spola dom så skall man absolut besöka en veterinär som tömmer dom och kanske gör en bedömning om dom skall tas bort.

Själv har jag alltid tömt analsäckarna på mina hundar och om det kommer en lättflytande gulbrun vätska ur och inte en gulbrun grötig konsistens så är det okej. Men man skall inte behöva att tömma dem för ofta för då är det något som inte funkar.

Testa med morötter och se vad som sker.

mvh
Hundmannen
 
Sv: läckande analsäckar

jag känner på lukten att det är analsäcks sekret. Den doften går inte att ta miste på.

Avföringen är lika bra som alltid.

Oftast pyser det ingenting, det har endast skett vid ett tillfälle.

Över lag så sker det i tystheten och gör sig påmint av den klassiska doften rutten fisk.

Om det bara pös en gång så var det nog bara en tillfällighet att hunden fes samtidigt ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 076
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp