Bukefalos 28 år!

Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

nej vi har inte checkat det, vadå ser det ut som hon ahr spänninagr i rygg och hals? för hon ahr HIMLA svårt att gå i form
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Är det ett arabsto du har? Mitt arabsto har alltid sett omusklad och kantigt ut. För ett år sen märkte jag att inte allt stod rätt till. Hon var stressad, tappade ännu mer muskler. Det visade sig att hon hade cystor i bakknäna. Efter behandling så börjar hon att runda på sig.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Dålig överlinje (och muskler o.s.v i övrigt också..), januari 2008 då jag köpte henne:
IMG_0105.JPG


Bättre/bra överlinje (och muskler :angel:) i slutet av april-mitten av maj 2008:
IM000887.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Är det ett arabsto du har? Mitt arabsto har alltid sett omusklad och kantigt ut. För ett år sen märkte jag att inte allt stod rätt till. Hon var stressad, tappade ännu mer muskler. Det visade sig att hon hade cystor i bakknäna. Efter behandling så börjar hon att runda på sig.

arabkorsning:)
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

kl*
Dålig överlinje, mager och muskel fattig.
DSC01046.jpg
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Tog så lika bilder som möjligt.
Min häst efter vinter vila, inte super dålig överlinje men kan ju bli bättre.
DSC00210.jpg


Min häst precis igång satt:laugh:, bredare manke, mer "båge" på halsen och rundare rumpa. Här tycker jag hon har bra överlinje:d
DSC02957.jpg


Hoppas det syns skillnad.:D
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Här är min med dålig överlinje .
våren 06
10691044.jpg

Är är han våren 08 och ser betydligt mycket bättre ut.Men matte är inte nöjd ännu.;)
18432583.jpg

20038106.jpg


Ska även tillägga att han har haft/har problem att sätta ordentligt med muskler över korset eftersom han har under lång tid haft en dubbesidig låsning framför bäckenet.(flera år)Detta ska dock vara avhjälpt helt nu så förhoppningsvis kan man snart få se lite mer rygg och rumpa på honom.

Och just när det gäller detta med överlinjen så är det alltid lättare och det går framförallt snabbare på en häst som tidigare varit musklad på ett sätt som främjar överlinjen.Än med hästar som varit musklade annorlunda eller aldrig i sitt liv fått bära ryttare rätt.Man kan göra en jämförelse med idrottsmän som lägger av träningen för en tid. dessa har lättare att få tillbaka sina muskler än en som börjar träna för första gången.sen är det ju även individs anpassat alla kan inte få en fullgod musklad överlinje om man ser till deras fysik.därimot bör man ändå muskla den så gott det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

""Här är min ponny som jag har nu. Hon har en extremt omusklad överlinje. ryggraden sticker upp och rumpan är nästan trekantig. Dessutom är hon överbyggd pga att hon inte har behövt trampa under sig med bakbenen. men vi är på god väg att bygga upp hennes muskler. ""


http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/SL380822.jpg?t=1211827934[/QUOTE]

Det där är inte alls en extremt omusklad häst, och överbygd är dom när dom inte har vuxit klart , när bakdelen vuxit mer än fram, har inget med ridningen att göra..:D
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Får vi vara med :o Min lilla ponny. 26 år gammal. Jag försöker fortfarande få mer muskler på henne men kanske kan man se skillnad på 1 månad :confused:


Juni

DSC00148.jpg


Juli

P1010025.jpg


P1010038.jpg


P1010036.jpg



Tycker själv att halsen blivit lite finare. Mer rundhet. Vi är på god väg!
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Tycker absolut att det är positiv skillnad! ;)
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Är det ett arabsto du har? Mitt arabsto har alltid sett omusklad och kantigt ut. För ett år sen märkte jag att inte allt stod rätt till. Hon var stressad, tappade ännu mer muskler. Det visade sig att hon hade cystor i bakknäna. Efter behandling så börjar hon att runda på sig.

Kan du PM:a mig ;) vill veta lite mer detaljerat för Juni har ALDRIG varit halt.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Jag tycker det är pinsamt att lägga ut den här bilden..:o Bilden är ungefär ett år gamal och hon ser bättre ut nu. Omusklad överlinje hade hon (och har fortfarande), hon var även smal och omusklad öht
14295290.jpg
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Angående överlinje:
Huruvida ryggen är rund eller inte kan också ha en hel del med foder att göra, och gener. Huruvida bakre delen av halsen är välutvecklad eller inte tycker jag är ett bättre kvitto, vill att övre konturen på halsen ska vara "rund" och så bred(på höjden) som möjligt utifrån hästens förutsättningar (ston får ju t ex sällan lika bred hals som hingstar/valacker, fullblod/varmblodstravare får sällan lika grov som bruksnordisar osv) tycker det är vanligt att de inte är tillräckligt utvecklade i övre delen av halsen innan de blivit riktigt starka och välskolade.
Ska man vara riktigt kräsen (vilket jag är, men ta det inte negativt utan bara som en objektiv bedömning i inlärningssyfte!) så tycker jag den enda av dessa bilder som har en riktigt fin bakre/övre del av halsen Lancet´s sista bild (ev. även den övre hästen på efter-bilden men jag vet inte om det är hennes skickliga ridning som kompenserar! ;) ).
Sen brukar jag titta på om musklerna vid manken är utfyllda, ibland är det t o m urgröpt bredvid/under manken (brukar tyda på spänningar) och hur rund rumpan ser ut upptill.

Det kan vara svårt att avgöra vad som beror på träning, gener, foder eller spänningar, men detta är alltså mina kriterier för "fin överlinje". Sen skulle jag inte ta det alltför hårt om en häst inte har riktigt utvecklad överlinje än utan helt enkelt försöka ge den så bra förutsättningar som möjligt och hoppas att förr eller senare få kvitto på att det gett resultat.

Om man vänder på det så är ju inte fin överlinje någon garanti för att man rider toppenbra heller.
Som ett varmblod jag hade som bara fick motion 2-3 gånger i veckan (och då oftast väldigt lätt motion, typ släppas lös i ridhuset eller skrittjobbas 20-30 minuter...) men ändå växte en hel del i överlinjen tack vare att den blev mer spänningsfri och fick bra foder.
Och tjockisen jag har nu som har fått rejält mycket biffigare överlinje (och som jag skulle säga har fin överlinje) trots att jag inte skulle våga påstå att det är träningens förtjänst, halsen har växt med 1-1½dm i höjd( :eek: ) senaste året, bomvidden ökat med ca 2 storlekar och ryggen/övre delen av rumpan har fyllts ut rejält.

Jag håller med! Min 3-åring har jättefin "överlinje" och har alltid haft. Han är rund överallt, däremot ser man tydligt på halsen att han inte är riden så mycket än då den inte har någon tydlig "överlinje".
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Måste ju få visa min f.d. foderhästs förändring :D

Juni 2007, när han kom:



Maj 2008:



Inte dom bästa bilderna men man ser en förändring iaf! :)
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Är det samma häst?
Otroligt!
:love:
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Januari 2008
samma dag jag fick hem henne

18166651.jpg
[/url][/IMG]

Augusti 2008
(ursäkta kvaliteten men bilden e tagen med telefonen.)

24685823.jpg
[/url][/IMG]

ska ta nyare bilder på henne där hon står uppställd.

hästen är under uppbyggnad igen men man ser endå skillnad från första dagen till augusti.
mvh julia
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

*lånar svarsknapp*

Överlag så har det lagts in bilder på hästar som magra och lider av näringsbrist och därför ej har varken hull eller muskelmassa, och sen bilder där de är i mer normalt hull igen.

Detta är ju lite missvisande eftersom dessa hästar bara ökat sina totala muskelmassa, inte direkt format om sig.

Att lägga in först en bild på en häst som går med ryggen sänkt o nosen i vädret och sen en där nosen är indragen o hästen bakom hand, med följd att nacken bullar upp och putar ut här och där är ju en annan grov missvisning.

När hästen är korrekt framme på bettet med nosen "framme" kan man se skillnaden på en bra eller dålig musklad hals. Och som totola skrev, kolla bakre delen av halsmusklerna, triangeln. Finns dessa muskler så finns i regel muskler i främre delen av ryggen o kring manken. Dessa muskler kommer genom korrekt arbetande bakben genom en arbetande rygg och en häst som själv bär sin hals, dvs. inte blir buren eller lutar sig i ryttarens hand och går bakom lod. Ovanligt med andra ord.

Om en rygg är väl musklad ska bedömas utan sadel och är svårt nog i stillbilder. Fasta fina fileer vill man se, och inga gropar runt manken.

Det som är intressant ur ridsynpunkt är att få fram en överlinje som orkar bära. En stark muskelbåge genom hela överlinjen tar ca 2 år att träna fram om man vill ha sunda och funktionella muskler i bra proportioner. Överbygda halsar och breda ryggar pga av överfodring med proteiner gör t.ex. inte att hästen kan sätta sig bak och bära ryttaren på sin överlinje.

Är man allvarligt intresserad av hur en välmusklad överlinje fungerar och ser ur så får man uppsöka en riktig häst och någon som verkligen vet om muskler, stillbilder med helt olika förutsättningar funkar tyvärr inte så bra.

Lite reflektioner bara, ska inte tolkas som kritik åt någon. Kul att ni med magra hästar fått upp dem i hull igen, jag vet hur kämpigt det kan vara. Kan ju också tilläggas att så som många av hästarna ser ut på "före" bilden så ska de inte jobbas eller tränas alls utan först o främst vila och få rätt mat, sen försiktigt jobbas igång med att muskla hela kroppen igen, såväl över som under.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
1 614
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 416
Senast: Mia_R
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp