Bukefalos 28 år!

Lämna barn själva på lekplats...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Läste precis om ännu ett barn som blivit bortfört från en lekplats. Något jag funderar över är att 4-åringar är själva ute och leker utan någon vuxens tillsyn.

Är det bara jag som är en fjantig morsa? Mina barn har inte fått vara själva på lekplatsen utan någon vuxen när det varit 3-4 år. Inte heller har jag låtit det större barnet få ta ansvaret för det yngre.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Intressant att du startade en tråd om just det, för jag funderade på något liknande.

Själv hade jag inte lämnat mina barn på en lekplkats själv utan vuxna i den åldern, men hur gör man o man bor på landet, kan man låta barnen vara ute och leka själv i trädgården i den åldern?? Min 3-åring älskar att vara ute nu och jag har börjat låta honom vara det själv korta stunder under uppsikt i fönsterna, har fönster runt hela huset och det är inte svårt alls att ha koll på vad han gör. Men är det ok, elelr när i sånna fall är det ok? Min yngste son får givetvis inte vara ute utan vuxen, men så r han bara två år. Nu gälelr dock detta i trädgården hos oss och vi bor på landet.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Jag kan inte heller förstå hur man kan lämna så små barn ensamma på en lekplats. Vad som helst kan ju hända.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Nu bor jag ju inte på landet, men dock med trädgård. Där har barnen fått vara ute själva, dock med ytterdörren öppen. På landet där hästarna finns har de fått vara ute själva - dock har de haft vissa regler både där och hemma. Tex att man inte får gå nära vägen eller gå utanför en viss gräns.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Jag läste artikeln.. och undrade samma sak.. Leker 3-4 åringar ensamma på en lekplats? Någon hade stött på barnet efter övergreppet när det gick efter en skogsväg.
Man kan ju aldrig försvara (det eventuella) brottet, men man kan ju undra hur en förälder låter ett så litet barn leka på egen hand sådär?

Nirak
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Men det var ju samma sak i Gävle, små barn lekte själva ute på lekplatsen...
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

När jag växte upp lekte vi ensamma utomhus i den åldern... Men tiderna förändras ju. Jag vet ju vad jag inte ska låta mina barn göra...
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Jag låter inte min dotter vara ute själv och leka, även fast vi bor i ett lungt område (dock på tredje våningen så det tar ju lite tid att springa ut om det är ngt), och hon är 7...

I stallet får hon springa runt relativt fritt bara hon är med någon som är äldre och att jag har lite koll på var hon är.

Hemma hos mormor och morfar som bor i en liten by får hon vara på tomten och leka.

Hon kanske är hårt hållen men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände någonting för att var ouppmärksam på vad som händer runt omkring henne.

Många barn i hennes ålder får ju gå till affären själva och vara ute och cykla i trafiken, men det finns så många faror där ute...

Är nog väldigt överbeskyddande men hon betyder allt för mig.

Hoppas att de hittar den lilla flickan som saknas nu och att hon mår förhållandevis bra.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Nä, då tycker jag man är för liten. Samma när jag jobbade i stan, där åkte första klassare ensamma på bussar o tåg till skolan på morgonen, och även om man litar till 100% på sitt eget barn går det ju tyvärr aldrig att lita på omvärlden....
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Vår son på 3 år får leka på vår gård ensam, under uppsikt inifrån. Han har aldrig lämnat gården.

Skulle aldrig låta honom gå utanför vår tomt utan att någon vuxen är med. Men jag är en hönsmamma! :o :angel: :)

Har för mig att "Flickan-som-var-ensam-på-lekplats" skulle träffa sin kusin där. Tror inte det framgick hur gammal hon (kusinen) var.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Jag satt och tänkte på det när jag hörde nyheten.
Jag bodde när barnen var mindre i ett radhusområde. Då hade jag lekplatsen utanför köksfönstret. Barnen var hårt drillade att aldrig gå ifrån lekplatsen. Ville dom leka på den lite större lekplatsen lite längre bort tog jag med mig min kaffetermos och tidning ut.
Att lämna ett så litet barn helt utan uppsikt tycker jag låter märkligt. Inte bara "fula bubbar" vad som helst kan ju hända, tex ramla ner från gungan och bryta ett ben eller nå´t.
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Tänkte också detsamma.... Hemma här på gården får barnen vara ute själva (sju o tre) men dörrarna är öppna sommartid och det finns fönster så man ser dem.
Vi bor lantligt, med grusväg utanför o stor tomt. De har fått tillåtelse att gå någon kortare promenad tillsammans för att plocka blommort etc.
Men cykling o sånt sker endast på gården.
Skulle aldrig lämna mitt barn ensam på en lekplats.
De har varit kortare stunder på lekplats utanför en lägenhet där deras faster bor, hon bor på bottenvåningen o har lekplatsen fem meter från dörren, så man kan sitta i köket o se vad de gör. Men aldrig att jag skulle lämna dem där utan uppsikt.....
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Jag tänkte precis på samma sak när jag hörde det på nyheterna, en fyraåring ensam på en lekplats, var fanns föräldrarna?? Även om det nu var så att hon skulle träffa en kusin så borde väl någon ha följt henne till lekplatsen tills kusinen dök upp? Måtte de hitta den lilla flickan och måtte hon vara oskadd.

Det är faktiskt min största fasa, att någon ska komma och ta barnen. Knäppt, för det finns förmodligen värre saker att oroa sig för, men så är det. Jag har väl läst för många romaner i stil med "Där havet slutar".
 
Sv: Lämna barn själva på lekplats...

Läste även om Västerås, där en 4-årig flicka blivit bortrövad.
Jag tänkte precis samma sak som ni andra: var fanns föräldrarna??

Och döm om min förvåning när jag lite längre ner i artikeln läser att något barn ännu inte anmälts som saknat???!!! :eek: :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 473
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 491
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 821
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 589
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp