Bukefalos 28 år!

Lämna hund/valp ensam hemma?

Bacardirazz

Trådstartare
Funderar lite på att skaffa en hundvalp för första gången.

Efter hur lång tid kan man börja lämna dom själva hemma?
Hur lång tid brukar ni lämna era hundar hemma själv, oavsett ålder?
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Ailu är fem månader och har varit ensam 15-20min. Ibland längre om vi är i huset men inte samma våning, dvs. han hör oss stöka runt och prata.
Inte ensamhetstränat på något sätt.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Man kan inte räkna med något. Men sök på ensamhetsträning så hittar du massor.

Jag har en hund som är snart 10 år som inte kan vara själv mer än 20 minuter...
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Det beror helt på hunden. Min är 20 månader och kan just nu vara ensam i ca 3 timmar om hon är rejält aktiverad innan, men det har varit en lång väg med många bakslag på vägen hit.

Förra hunden som jag hade sen valptiden var ensam i ca 4 timmar när han var fem månader och hade antagligen klarat av det ännu tidigare.. Det är väldigt olika.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Det beror på hunden men främst på hur du tränar hunden att vara ensam. Det är sällan något som bara plötsligt funkar, det behövs jobb.
Vid sex månades ålder har mina klarat 3-4 timmar 1-3 ggr/v. Ungefär. Den jag har nu (2år gammal) klarar max fem timmar och absolut inte varje dag.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Min har kunnat vara hemma 3-4 timmar nångång ibland maximalt så har han varit själv i 5 timmar då det vi skulle göra drog ut på tiden men då skedde en liten olycka inne. Han blir 8 månader den 9 Maj och 3-4 timmar har vi jobbat med successivt sen han va ca 6 mån
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Dom är hemma själv allt från 1-4 timmar om dan, klarar fler utan problem om vi får problem i arbetet eller något annat händer, vid nödfall.

Har inte behövt träna dom speciellt utan dom har tagit efter den gamle hunden som tar ensamheten med ro.
Har haft väldig tur med dom:love:

Men en tidigare hund skällde och förstörde grejer om jag va borta för länge enligt honom.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Min store är 3,5 och klarar utan problem 6h hemma, längre om han måste (vid olycksfall m.m).. Han sover hela tiden och tar det hela med ro. Vi gjorde nogrann ensamhetsträning från det att han hade landat hemma hos oss. Tror vi började redan efter nån vecka, men då endast att vi gick ut 1 min, sen byggde vi på det. Jag hade aktiveringsleksak till honom, så han tyckte till och med att det var kul att vi gick ett tag, för då fick han ju godisbollen..:d

Lilla hunden som nu är snart 8 mån har jag låtit den store ta hand om, hans lugn har haft inflytande på henne och hon kunde inte bry sej mindre om att bli lämnad. Har stått och kollat genom fönstret på henne nån gång och hon står innan förr dörren nån minut och väntar, sen springer hon in i sovrummet och hoppar upp i sängen och rullar ihop sej. Oftast kommer hon inte ens till dörrn när man kommer hem, då har hon har inte hunnit vakna än...:D Hon är nu ensam 5 h utan olyckor.

Mvh Domino_s
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Enligt djurskyddsregler får man inte lämna en hund, oavsätt ålder, mer än 6h i sträck. Men det kan såklart hända enstaka tillfällen även för den bästa. Jag har alltid en nyckel hos min syster som bor tvärs över gatan så att hon kan ta ut hundarna om man tex skulle råka ut för en olycka, hamna på bb eller liknande. ;)

Jag har en 14 veckor gammal valp och en snart 10-åring hemma. Gamlingen kan man lämna länge utan problem förstås, även om det sällan händer. Nuförtiden lämnas han nästan aldrig själv, kanske nån timme när jag handlar eller så, jag är föräldraledig och tar honom med vad vi än gör och när vi är på öppna förskolan får han vara med husse på jobbet. Eftersom att vi har en valp nu kan jag inte lämna dem så mycket heller. En valp måste sakta vänjas att lämnas ensam och det gör man så fort den börjar känna sig trygg i sin hemmiljö. En del valpar har inga problem medan andra behöver mer tid. Våran valp har varit ensam hemma med stora hunden i 1,5 timme som längst, sen har han varit helt själv inne medan vi var ute på tomten i ca 1 timme. Och i bilen har han varit med stora hunden i nästan 1h medan jag handlat. Har börjat lämna dem inne efter morgonpromenaden medan jag leker ute med barnen för att vänja valpen att vara ensam hemma.

När jag börjar jobba igen kommer hundarna att vara ensamma 2 timmar åt gången, på mannens arbetsplats. Därimellan rastas dom av honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Min är 7 månader och våran ensamhetsträning har gått sådär:meh:..

Började lämna henne bara några minuter i början och det gick bra ( typ slänga sopor och tvättstugan). Sen ca 15 minuter när jag mer eller mindre sprang till kvartersaffären och handlade, då ylade hon..Jag lämnar henne idag max 1 timme ( 1-2 gånger i veckan) idag, annars övar vi med 10-15 minuter-pass dagligen för att hon ska lära sig.

Idag videofilmar jag henne med datorn nästan varje gång hon lämnas och hon är väldigt ojämn i hur hon beter sig. Är hon jättetrött och har aktiverats ordentligt så kan hon vara helt tyst och sova i ca en timme. Är hon bara rastad och lämnas 10 minuter kan hon yla nästan hela tiden. Vad jag däremot tycker mig se är att hon ändå på något sätt är lugn. Hon springer inte omkring, gnäller inte och verkar inte orolig alls. Sitter lugnt på golvet brevid dörren och ylar en stund, sen tyst, kanske tar ett ben och gnager på, tappar intresset, ylar lite till, lägger sig en stund och sen ylar lite till, går och dricker vatten etc.. Någon som har ideer på det?

Men som andra redan skrivit, alla hundar är individer, du vet aldrig från början hur enkel eller svår ensamhetsträningen blir och det gäller att ha folk i din närhet som kan ställa upp om det inte går. Bara att handla är ett rent helvete om man är ensam med en hund som inte kan vara själv...
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Jag lämnade min hund ensam 2:a dagen hemma (8v 2dagar), en 15min för att gå och handla, en 5-10min för att laga mat i köket och liknande. Sen stegrades det på allteftersom det föll sig naturligt.
Nu har han varit hemma själv i ca 9h som mest dagtid utan problem. (dock normalt hemma själv en 4-6h några dagar i veckan), 6år gammal gubbe.

Haft en annan taktik än många andra och satsat på att normalisera ensamhet redan från början. Har iaf funkat bra för oss för han är lugn och avslappnad när han lämnas själv.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Begränsa hundens utrymme och låt henne inte sitta vid ytterdörren är mitt tips. Typ en bur/komposthage i sovrummet.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Begränsa hundens utrymme och låt henne inte sitta vid ytterdörren är mitt tips. Typ en bur/komposthage i sovrummet.

Jag har begränsat utrymmet, dock inte lika "hårt".. Hon är i köket med stängd dörr, då det är det rum som är minst lyhört för grannarna. Har testat bur men hon blir "galen" och helt vild ( dock funkar det kanon i bilen med bur).. Grannarna är dock inte något problem egentligen ( alla älskar hunden och vet vad det innbär med ensamhetsträning). Det jag har problem med är att HON inte trivs själv och att jag vill ha en lugn och harmonisk hund när hon är ensam.

Jag och grannarna kan alltså ta att hon låter, men det är just det att jag vill ha en lugn hund som är problemet. Jag vill att HON ska må bra om hon blir lämnad en stund..
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Det är som alla skriver, väldigt olika.
Vi började tidigt med träningen, dag 2 ca, sen byggde vi på därifrån..
Idag är hon 8½ månad och klarar 6-7 h, (7 om det är någon av oss som får jobba över)....

I början kunde hon vara lite bitig, hittade saker att bita på, men detta försvann omgående.. Skäller inte, skönt!
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Ganska vanligt att bur funkar i bilen men inte hemma, troligtvis för att i bilen har hunden lärt sig att det inte lönar sig att leva om, man blir inte utsläppt ändå.

Jag har gjort såhär när jag har burtränat: Ha buren i sovrummet eller ett annat rum som du kan stänga dörren till så hunden inte ser dig när du gått ut. Se till att hunden är rastad och aktierad och börjar bli trött. När hunden självmant lägger sig på golvet/i korgen för att vila så lägg in den i buren istället. Sätt på TV/radio i rummet och sätt dig på golvet med ryggen mot buren utan att säga någonting. Viktigt att du ej har ögonkontakt med hunden och att du är helt tyst! När hunden somnat så smyger du ut och drar igen dörren försiktigt efter dig. Ljudet från TV:n/radion förhindrar att hunden ligger och lyssnar efter dina steg.

Mina valpar har somnat ganska kvickt med den här metoden men din hund är ju lite äldre så räkna med att det tar en liten stund de första gångerna. När hunden väl har lärt sig att koppla av i buren så spelar det ju ingen roll om du är hemma eller inte. Du kan ju också så småningom övergå till komposthage om det känns bättre men i början tror jag det är bättre med en bur som är stadig och inte kan välta.

Vad har du för hund?
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Enligt djurskyddsregler får man inte lämna en hund, oavsätt ålder, mer än 6h i sträck.

Det stämmer tyvärr inte. Det som står är att hundar bör rastas åtminstone var sjätte timme. Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen, unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare. Det är skillnad på rekommendationer och lagstiftning även om man som ansvarsfull djurägare så klart minst eftersträvar att följa rekommendationerna.
 
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Kl
Min förra hund kunde jag lämna i nästan exakt 3 min :( hon va få 2 år och jag hade haft henne sen hon va 3 månader... Vi bodde i en stuga på landet hennes första år och då kunde jag lämna utan problem, men en flytt till stan gav henne sån "ensamångest" att hon bokstavligt talat käkade upp väggarna hemma.

Min nuvarande hund är själv ca 5 timmar ett par dagar i veckan när jag jobbar och då spanar hon i fönstret :love: detta gör hon oavsett om jag är hemma eller ej så det är inte så att hon kollar efter mig! Hon va själv ca 2 timmar vid 6 månaders ålder innan dess max 1timme nån gång ibland.

Mitt bästa tips är att lära hunden att vara passiv på olika platser redan som valp! Jag kan lämna min hund själv varsomhelst och hon kan likabra bli lämnad själv hos mamma/kompis eller varsom hon har lärt sig att vara trygg överallt och inte bara hemma. Va noga med detta efter "misstaget" med min förra hund som inte klarade flytten.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna hund/valp ensam hemma?

Nja, rekommendationerna är till för att följas, men är inte lika strikta som lagar. Jag vill absolut minnas att man kan råka ut för påföljder om man inte följer rekommendationerna när jag var på föreläsning med en djurskyddsinspektör.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 818
Senast: Diabetikern
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 853
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp