Längd- och vikttråd

#1072 Ja tanken är att börja rida på ridskola, men har aldrig ridit på annat än småbråkiga/yngre hästar så i mitt huvud har alla hästar varit så, men ju mer jag läst här verkar det som att ridskolehästar är trevligare..
Men ska förklara innan för ridläraren hur jag känner så får vi se, tack så mycket för svaret!:heart
 
Du är framför allt för lång om man ska se proportioner. Inte det minsta fult, du är för lång bara. Han tar ingen skada av att du rider honom så som du beskriver. Tycker nog han skulle må bra av att bli lite flåsig o svett vid ridning. Han bär sig fint på bilderna.
Det är ju inte en ponny som passar dig vare sig längd eller viktmässigt så att till exempel köpa en ponny som ser ut så skulle ju inte vara lämpligt för dig. Du börjar bli för stor för ponny. Så är det ju för de flesta. Jag växte ur ponnies i 13-årsåldern, 170 lång och 65 kg och fick istället rida små hästar för stallet hade inga d-ponnys.

Jag håller inte med öht .
Tycker det ser välproportionerligt ut.
 
Hej hej! Jag har en herre på 20 år, en C ponny på 1,38! Han är okänd, antagligen Welsh/Irish Cob! Ett lutet kraftpaket! Och klarar 70-75 kilo!

Jag själv är 1,60-164. Har ingen aning men nått sånt haha ;). Och väger ca 45 kilo, inte över det men jag varierar väldigt mycket.

Vi köpte ponnyn i mars och fick hem honom den 5! Best day of my life :heart Jag tänkte aldrig på vikten osv. Utan jag ville ha en liten stabil ponny att känna mig trygg med, men även att min mamma på ca 170 och väger 60? Skulle kunna rida då och då! Men nu i efterhand så vet jag inte om jag är förstor?

Denna ponnyn har klampat in i mitt lilla hjärta och är anledningen till att jag går upp på morgonen :heart Detdär lät djupt men ni förstår var jag menar! Jag vill Inte sälja honom osv, i värsta fall får jag bara köra NH och sånna övningar :heart
Du är absolut INTE för stor! Nu vet jag inte hur gammal du är men du kommer kunna rida den där ponnyn länge till om du inte drar iväg och växer väldigt mycket. Om du har växt klart på längden skulle jag säga att du kan rida den resten av ponnyns liv. Och din mamma kan absolut!!! rida den.
 
Skulle ni låta en nybörjare på 95 kg skritta en sväng i skogen någon enstaka gång på en övervuxen connemara på 155 cm? Hästen är välmusklad, i god kondition med kort rygg. Rids vanligen av en ryttare på 75 kg.
 
Skulle ni låta en nybörjare på 95 kg skritta en sväng i skogen någon enstaka gång på en övervuxen connemara på 155 cm? Hästen är välmusklad, i god kondition med kort rygg. Rids vanligen av en ryttare på 75 kg.

Lite beroende på hur hästen ser ut och hur nybörjaren ser ut, men ja, jag tror det.
95 kg LÅTER ju ganska mycket... Men min kompis som ridit på min d-ponny väger däromkring eller strax däröver (och inte ens ser lite mullig ut), skrittade en liten sväng och provade några travsteg. Inte minsta tecken på missnöje hos ponnyn.
Connemaror är ju rätt rejäla ponnyer som oftast är ganska viktbärande, så jag hade troligtvis varit okej med det om det var min häst.
 
Lite beroende på hur hästen ser ut och hur nybörjaren ser ut, men ja, jag tror det.
95 kg LÅTER ju ganska mycket... Men min kompis som ridit på min d-ponny väger däromkring eller strax däröver (och inte ens ser lite mullig ut), skrittade en liten sväng och provade några travsteg. Inte minsta tecken på missnöje hos ponnyn.
Connemaror är ju rätt rejäla ponnyer som oftast är ganska viktbärande, så jag hade troligtvis varit okej med det om det var min häst.

Tack för svar!
Nybörjaren har all sin vikt i muskler kan man säga samt bra balans i grunden från andra idrotter
 
Lite beroende på hur hästen ser ut och hur nybörjaren ser ut, men ja, jag tror det.
95 kg LÅTER ju ganska mycket... Men min kompis som ridit på min d-ponny väger däromkring eller strax däröver (och inte ens ser lite mullig ut), skrittade en liten sväng och provade några travsteg. Inte minsta tecken på missnöje hos ponnyn.
Connemaror är ju rätt rejäla ponnyer som oftast är ganska viktbärande, så jag hade troligtvis varit okej med det om det var min häst.
Tycker du det låter mycket med 95 kg för korta skritt turer? Har ska den då klara ordentliga ridpass med 20 kg mindre? Hoppning ordentliga galopper osv? Det lär vara långt jobbigare.
 
Bu eller bä för mig att rida lätt dressyr eller uteritt i skog och mark 1 gång i veckan som komplement till klassisk körning med rockard samt tömkörning? Detta för att hjälpa ponnyn lära sig hjälper, jobba korrekt och lära sig fungera för mindre ryttare.

Såklart efter att ha byggt upp rätt muskler hos ponny genom massa markträning till att börja med.

Bortse gärna från utrustningen då den inte är inpassad för denna ponny och jag satt uppe i 10 minuter.

Min vikt ligger med marginal inom det nya regelverket för maxvikt B-ponny (monté) men jag är, som ni ser, längre än bestämmelserna.

Ponnyn är inte avsedd som ridponny utan som körponny.

20161116_131312.jpg


20161116_131310.jpg


20161116_131717.jpg
 
Bu eller bä för mig att rida lätt dressyr eller uteritt i skog och mark 1 gång i veckan som komplement till klassisk körning med rockard samt tömkörning? Detta för att hjälpa ponnyn lära sig hjälper, jobba korrekt och lära sig fungera för mindre ryttare.

Såklart efter att ha byggt upp rätt muskler hos ponny genom massa markträning till att börja med.

Bortse gärna från utrustningen då den inte är inpassad för denna ponny och jag satt uppe i 10 minuter.

Min vikt ligger med marginal inom det nya regelverket för maxvikt B-ponny (monté) men jag är, som ni ser, längre än bestämmelserna.

Ponnyn är inte avsedd som ridponny utan som körponny.

20161116_131312.jpg


20161116_131310.jpg


20161116_131717.jpg

Nä tycker tyvärr att du ser för stor ut :down: Men vad bra att du kan köra den istället :)
 
Nä tycker tyvärr att du ser för stor ut :down: Men vad bra att du kan köra den istället :)

Fast var det inte enbart frågan om lite skolning under en kortare period för att göra den ridbar för barn? För isåfall tycker iallafall jag att det nog inte gör så stor skada om det rör sig om korta pass under en övergångsperiod, om jag har läst @annakg rätt.

Däremot kanske det blir lite svårt att lära in korrekta skänkelhjälper med den längden?
 
Fast var det inte enbart frågan om lite skolning under en kortare period för att göra den ridbar för barn? För isåfall tycker iallafall jag att det nog inte gör så stor skada om det rör sig om korta pass under en övergångsperiod, om jag har läst @annakg rätt.

Däremot kanske det blir lite svårt att lära in korrekta skänkelhjälper med den längden?

Jo visst hoppa upp något kort dressyrpass då och då vid behov men ut i skog och mark en gång i veckan tycker jag känns onödigt. Har själv ponny och är inte känslig med proportionerna men i det här fallet tycker jag att det blev lite mycket.
 
Tack för er input! Tror jag vet precis hur jag ska tänka nu, precis som ni båda skriver. Själv tycker jag även att ponny ser mycket mindre ut än andra inmätta till samma storlek. Om man tänker sig att ponnyn hade varit 10 cm högre, hade den fortfarande varit för liten?
 
Hejsan!

Det är så att jag ska skaffa en häst, eller ponny jag vet inte riktigt än!

Jag är en 13 årig tjej på kanske 1,60-1,62, och väger 45 kilo! Har ridit allt ifrån B-ponnys till ja hästar på 1,65!
Jag vet dock inte riktigt nu vilken storlek jag ska ha! D-ponnys känns lagom/liite små, och storästar har jag inte ridit på länge. Jag om min mamma som också ska kunna rida den är ca 170 och väger 70-75kg.

(Jag vet självklart att man inte ska välja häst efter storlek men jag vill ha ett ungefär vad jag ska leta efter)

Hästen ska inte vara för liten (eftersom mamma ska kunna rida) men inte för stor då det kommer bli jobbigt för mig att rida ihop. Samt för svår och stor att hantera. Tänker att jag också ska kunna hoppa utan att det blir för stort och svårt. Tänker att om jag köper en mindre storhäst blir det inte svårare på tävlingar, att tävla mot vuxna. Hindrerna högre osv.

Hjälp mig! :confused:
 
Hejsan!

Det är så att jag ska skaffa en häst, eller ponny jag vet inte riktigt än!

Jag är en 13 årig tjej på kanske 1,60-1,62, och väger 45 kilo! Har ridit allt ifrån B-ponnys till ja hästar på 1,65!
Jag vet dock inte riktigt nu vilken storlek jag ska ha! D-ponnys känns lagom/liite små, och storästar har jag inte ridit på länge. Jag om min mamma som också ska kunna rida den är ca 170 och väger 70-75kg.

(Jag vet självklart att man inte ska välja häst efter storlek men jag vill ha ett ungefär vad jag ska leta efter)

Hästen ska inte vara för liten (eftersom mamma ska kunna rida) men inte för stor då det kommer bli jobbigt för mig att rida ihop. Samt för svår och stor att hantera. Tänker att jag också ska kunna hoppa utan att det blir för stort och svårt. Tänker att om jag köper en mindre storhäst blir det inte svårare på tävlingar, att tävla mot vuxna. Hindrerna högre osv.

Hjälp mig! :confused:

Finns redan en tråd om ämnet :)

http://www.bukefalos.com/threads/langd-och-vikttrad.1177299/page-53#post-17779460
 
Viktigaste är nog inte höjden så mycket som rätt häst. Alltså en 160 som är gudasnäll fast lite svår att nå upp till och tränsa sadla är ju hundra gpnger bättre än en tjurig ponny som bits fram och sparkar bak.
Om du vill tävla mycket skulle jag säga ponny.
Vill du bara ha en kompis att träna med och ha kvar i mååånga år en lite högre 150-160:)
 
Jag var 12 år, 162cm lång och väldigt smal när jag började rida storhäst på ridskola, och vissa av de hästarna var verkligen jättestora. Det kändes ändå bättre, för de hästarna var snällare och mer välridna än de flesta ponnys. Att jag inte ville rida ponny var till stor del för att jag hade långa ben och kände mig för lång på mindre ponnys pga det.

Nu är jag 170cm lång, rider gärna hästar som är ca 155cm i mankhöjd men hade säkert kunnat rida mindre och utan tvekan större hästar också.

Men ja, jag håller helt med föregående talare som säger att det viktigaste är att hitta rätt häst :)
 
Är den för hög från marken kan man ju alltid ha pall också. Det hade jag när jag var like hög som dig och hade en 170 häst :angel:
 
Ser att jag glömde svara på själva frågeställningen nu, skäms på mig! :down:

Men jag är nästan exakt lika stor som dig (162 cm/ca. 55 kg) och min mamma som din mamma (172 cm/ca. 65 kg).
Om vi skulle ha en häst mer "tillsammans" än idag, så skulle den vara ca. 150-160 cm typ. Större behövs inte för mammas skull. Jag själv trivs bäst med hästar som är lite grövre, och kring 150-162 cm i mkh. Min nuvarande häst är 162 cm och grov, vilket väl egentligen är lite i överkant för mig, men det funkar absolut. Han funkar bra för mamma i storlek, men ett snäpp mindre skulle funka bra för oss också.

Så mitt svar till dig blir alltså: Liten storhäst :up:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 054
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 481
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 004
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp