Bukefalos 28 år!

Längd på promenader

Jag stannar inte alls for att mina hundar vill sniffa. Jag skickar dem fore mig (sa jag kan se dem, de far inte rusa langre an sa) och om de fastnar pa nagon god (:wtf:) doft sager jag till att vi fortsatter nar jag gar forbi. Jag ror mig hela tiden, utom om de bajsar och man inte ser frammat efter stigen, da stannar jag och vantar.
Nar vi gar pa koppel promenader stannar jag bara nagra ganger i borjan for att de ska fa kissa och bajsa ... och om de behover bajsa senare under promenaden. Annars gar vi i rask takt. Nosa pa allt far de gora om jag kanner for att vila en stund eller nar de ar losa ... och hemma aven om det sa klart inte ar lika kul.:p
 
Hehe. Tyckte jag och sambon pinnade på rätt bra igår. Så fort som rötter och spångar tillät i skogen. 5 km på 1 tim och 6 min :D
Och då var ändå hundarna mestadels lösa!!!
 
Hade jag inte läst den här tråden så hade jag blivit seriöst deprimerad efter dagens promenad(iofs hade jag nog inte brytt mig om att mäta sträckan vi gått då heller...). Vi var ute i nästan två timmar, koppel på i byn med kisspauser och lite långsamt tempo vid hundmöten, men mestadels traskade vi på i skogen i skoterspår och på skogsvägar i vad jag tyckte var friskt tempo(kanske lite för friskt med tanke på att jag gick åt helt fel håll ett tag och vi var tvungna att vända).

Drygt 9,6 km blev det, jag hade säkert gissat på mer men jag får erkänna - jag är ingen Anna Book! :D
 
Jag var bara tvungen att kolla gamla Familjelivstrådar.

"Jag går 1,3 mil på 1h & 20 min med tvillingvagn, går inte överdrivet snabbt."

"går en mil på ca en timme med barnvagn men är ganska rask i benen och kan inte springa så sprang inte"

Vi på buke gör alltså helt fel, det är inte en hund man ska vara ute och gå med för att komma upp i bra tider, det är en barnvagn! :rofl:
 
Jag var bara tvungen att kolla gamla Familjelivstrådar.

"Jag går 1,3 mil på 1h & 20 min med tvillingvagn, går inte överdrivet snabbt."

"går en mil på ca en timme med barnvagn men är ganska rask i benen och kan inte springa så sprang inte"

Vi på buke gör alltså helt fel, det är inte en hund man ska vara ute och gå med för att komma upp i bra tider, det är en barnvagn! :rofl:
Haha! Jag måste göra nåt allvarligt fel, för runkeeper klockade mina nästan 4,5 km med tvillingvagn på över en timme. Måste vara hundens fel att det inte går fortare :angel:
 
Jag var bara tvungen att kolla gamla Familjelivstrådar.

"Jag går 1,3 mil på 1h & 20 min med tvillingvagn, går inte överdrivet snabbt."

"går en mil på ca en timme med barnvagn men är ganska rask i benen och kan inte springa så sprang inte"

Vi på buke gör alltså helt fel, det är inte en hund man ska vara ute och gå med för att komma upp i bra tider, det är en barnvagn! :rofl:

Folk är rätt duktiga på att överskatta sitt tempo. Läste precis ett påstående där det en person (motionär) sade sig springa milen på 28 minuter. Det är inte dåligt att springa så snabbt som motionär att man till och med slår det svenska kvinnliga rekordet. Personen borde genast kontakta landslagsledningen :D
 
För min del är det tvärtom. Går jag med kopplade hundar håller vi runt 10 min/km och i dragbälte runt 8 min/km. Lösa däremot, då får jag vara glad om vi tar oss fram i 13-14 min/km. Någon tappar bort sin pinne och vägrar gå innan den hittats (Sam). En annan måste bara hoppa på en tredje och brottas lite ( Hex och Puffan). Dyker det upp någon form av vatten måste det badas (Sam igen). Pinne som kastats upp i träd måste hämtas ned annars står två Schäfrar kvar och glor upp i trädet. Puffan hoppar utför en brant i sandtaget och kommer sedan inte upp utan måste hämtas. Det blir många stopp på en promenad med lösa hundar. I koppel så går vi.

I koppel så promenerar vi också betydligt snabbare.
Då vet min hund att det är promenad rakt fram som gäller, inget annat. Knappt så att hon vågar kissa när kopplet åker på.

Pinnen känner jag igen..den bara måste fram innan man kan gå vidare.
Likaså har jag en dam som ibland fuskar och fryser till på någon fläck som luktar extra gott..så det blir en del stopp (skitstörande och brukar jaga henne framför mig).

Har aldrig kollat hur långt vi går dagligen dock men strävar efter minst 1 timmas långpromenad om dagen.
Och ska det gå fort och effektivt brukar jag koppla min dam, som jag annars till 99% har lös.
 
Jag var bara tvungen att kolla gamla Familjelivstrådar.

"Jag går 1,3 mil på 1h & 20 min med tvillingvagn, går inte överdrivet snabbt."

"går en mil på ca en timme med barnvagn men är ganska rask i benen och kan inte springa så sprang inte"

Vi på buke gör alltså helt fel, det är inte en hund man ska vara ute och gå med för att komma upp i bra tider, det är en barnvagn! :rofl:


Det är hysteriskt kul faktiskt! :D

Men trots att vi med hundar tycks vara ena klena rackare jämfört med barnvagnsgångarna så är det ju kul att åtminstone en bukefalist kvalar in som sverigetrea på årslistan för 10 km gång på landsväg. :up:
 
Det är hysteriskt kul faktiskt! :D

Men trots att vi med hundar tycks vara ena klena rackare jämfört med barnvagnsgångarna så är det ju kul att åtminstone en bukefalist kvalar in som sverigetrea på årslistan för 10 km gång på landsväg. :up:

Fabulöst!


Jag räknar aldrig sträcka, den enda slinga jag har som jag vet längd på är 8 km, den tar alltid olika lång tid. Ibland blir det ett kaffestopp, ibland badas det, ibland matar vi ankorna. Jag tänker istället "hur länge var vi ute?"

Tog det 15 minuter var det en kort tur, var vi ute 3 timmar är alla troligen nöjda.
 
Fabulöst!


Jag räknar aldrig sträcka, den enda slinga jag har som jag vet längd på är 8 km, den tar alltid olika lång tid. Ibland blir det ett kaffestopp, ibland badas det, ibland matar vi ankorna. Jag tänker istället "hur länge var vi ute?"

Tog det 15 minuter var det en kort tur, var vi ute 3 timmar är alla troligen nöjda.

Kan tillägga att min sambo springer milen på ca 40 minuter, och då är han i bra form.
 
Många överskattar nog sina promenader ganska rejält. det gjorde jag också innan jag började mäta (Runkeeper och Endomondo). :)

Med hunden går jag 6 km på en timme (varierande underlag, allt från astfalt-skogsstigar. Hunden går halva vägen lös, halva vägen kopplad.). Jag får alltid höra att jag går fort :D

Nu är hunden för gammal för att vara med och springa, men jag tror att jag höll samma tempo då som nu. Jag springer idag 5 km på knappt 30 min.

Jag har gått 9 km på en timme och 10 minuter en gång. Efter det var jag helt slut. Tror att jag omöjligt kan ha gått hela vägen också. Måste ha småjoggat åtminstone för när jag går 6 km på en timme håller jag ett ganska bra tempo även om jag inte tar i allt jag har.
 
Idag mätte vi upp en ny runda. Den var längre än jag trodde. Vi gick i lite raskare takt men stannade för småsnack med grannen och lite träning.

 
Idag installerade jag runkeeper, mycket för att jag vill veta vilka vägar jag faktiskt tar i skogen. Idag gick jag 3km. Hundarna var lösa i princip hela vägen så de har ju rört sig väldigt mycket mer ;) Rundan tog 56 minuter.

Jag är bekväm av mig och går inte snabbare än nödvändigt. Dvs, när hundarna väl är lösa så strosar jag runt, tillräckligt fort för att de ska fortsätta hålla koll på var jag befinner mig men inte snabbare än så.
 
Jag har stora problem med min rygg och att gå och gå är den smärtlindring som fungerar bäst. I vaket tillstånd är jag nästan på benen hela tiden. Mycket därför jag har hund, för det är så vansinnigt tråkigt att gå själv! Det blir mellan 12-15 km per dag, ibland mer. Går helst i skogen så Pixi kan gå lös och jag kan hålla mitt eget tempo. Hennes små ben går som trumpinnar och hon travar väldigt snabbt :) , när vi går på vägarna blir det riktiga power walks för att hinna med i hennes tempo. Mycket därför jag har en ras som inte behöver så mycket mental stimulans, utan nöjer sig någorlunda med långa promenader. Men lite trixträning blir det ibland iallafall :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 546
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp