Bukefalos 28 år!

Längd på promenader

Absolut. Eller lös. Kopplad hanhund som ska pissa på varje lycktstolpe och nosa på varje tuva sinkar enormt!

Jag har bara tiken lös :D Men när mina går i dragselen så är det väldigt sällan att de stannar och pissar hela tiden, de uppfattar det mer som ett arbete på något vis. De får rasta av sig först (i samband med uppvärmningen) och sedan motionsgår vi.
 
Du bör ha dragsele. Jag har Non Stop till mina. Det riktiga draget börjar jag inte med förrän 12-18 månader, men att de går och drar i ett midjebälte, det startar jag med vid sex-sju månader. Det är ingen större belastning för dem.
Kul! Har varit och skaffat ett midjebälte nu. (Hööks billiga, får se om min fibro klarar det först innan jag skaffar riktiga saker).
 
Kul! Har varit och skaffat ett midjebälte nu. (Hööks billiga, får se om min fibro klarar det först innan jag skaffar riktiga saker).
Jag har värk i kroppen och framförallt smärta i rygg och höfter.
Sambons bälte funkar inte alls men så köpte jag Baggens för löpning och skidåkning, det med högre rygg och det är såååå skönt för kroppen.
Har inga problem att gå med 35+9 kg hund i det.
Köp inget billit skräp!
Och så ha hunden i expander. Skonsamt för bådas kroppar.
 
Köpte expanderkoppel också. Googlade på Baggens, är det det som heter Race? Såg skönt ut. Det jag köpte kändes ok på. Om det är något jag fastnar för skaffar jag ett bättre, då kan mannen överta det gamla, han har inte ont :). Lillvovven väger bara 11,6 kg, och lär inte bli särskilt mycket tyngre.
 
Köpte expanderkoppel också. Googlade på Baggens, är det det som heter Race? Såg skönt ut. Det jag köpte kändes ok på. Om det är något jag fastnar för skaffar jag ett bättre, då kan mannen överta det gamla, han har inte ont :). Lillvovven väger bara 11,6 kg, och lär inte bli särskilt mycket tyngre.
Japp. Det är Race.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?
Jag går nog ungefär 1 km på 10 minuter med hundarna om det är typ cykelbana/grusväg och jag håller ordentligt tempo. Har drygt 4 km till dagmatte och dit går vi på ca 40 minuter, men det är ju på cykelbanor och jag håller tempot uppe eftersom att jag ska vidare till jobbet när hundarna lämnats. Går vi myspromenader i skogen håller jag ett helt annat tempo, ser ingen direkt poäng i att rusa omkring om jag inte måste ;)
 
Jösses vad ni går. För ett halvår sen var jag var glad om jag kunde gå till dagis (100 m bort) på 15 min :o:rofl:.
Men i normala fall så går vi vår vanliga runda (blandat stigar, grusväg och ett par kilometer landsväg) typ 6 km på 1,5 timme enligt runkeeper. Dock med barnvagn och mestadels lös hund.
Måste dra igång runkeeper nån dag när jag är ute med barnvagnen o se hur långt vi går nu när foglossningen börjar ge sig.
 
Jösses vad ni går. För ett halvår sen var jag var glad om jag kunde gå till dagis (100 m bort) på 15 min :o:rofl:.
Men i normala fall så går vi vår vanliga runda (blandat stigar, grusväg och ett par kilometer landsväg) typ 6 km på 1,5 timme enligt runkeeper. Dock med barnvagn och mestadels lös hund.
Måste dra igång runkeeper nån dag när jag är ute med barnvagnen o se hur långt vi går nu när foglossningen börjar ge sig.
Jag tror att det är de hundnördigaste träningstokarna som svarar i såna här trådar :D för alltså, jag hör ju till de långsammaste i den här tråden, men när jag är ute och går så är det sällan någon (framförallt inte med hund) som går förbi oss, däremot går vi ofta förbi andra eftersom vi går snabbare.
 
Jag tror att det är de hundnördigaste träningstokarna som svarar i såna här trådar :D för alltså, jag hör ju till de långsammaste i den här tråden, men när jag är ute och går så är det sällan någon (framförallt inte med hund) som går förbi oss, däremot går vi ofta förbi andra eftersom vi går snabbare.

Jag är garanterat en av de långsammaste här med, även när jag inte led av en massa krämpor. Det är väldigt få som går förbi oss också (fast det beror nog på att jag går de längre promenaderna när de flesta ungarna är på dagis/i skolan) så jag träffar mest på pensionärer med rullatorer :p
 
Jag går medelsnabbt. 4,1 km på 50 minär rekordet annars 4-5 km på 1 timme med kopplade hundar snabbare om de är lösa. 9,5 km med mest lösa hundar på fin grusväg har jag toppat på 50 min en gång då var det powerwalk. 7- 7,5 km tar oftast 1,30 timmar. Mina är hanar o vill kissa o nosa mycket mer vid vissa sträckor/löptider. Jag anser dock tiden ute är viktigare än sträckan för hunden och vad vi gör.
 
Jag är lite fundersam på det här med längd på promenader. Jag tycker det verkar som folk går så långt, gör verkligen alla det, eller gissar man längden? Jag tycker jag är rätt aktiv med Eski (västgöte), minst en timmes långpromenad (ofta en och en halv), plus två halvtimmespromenader. Men när jag kollar sträckan på min vandringsapp (ViewRanger) så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme. Och det är verkligen inte slötempo vi går i. Eller är vi otroligt långsamma?


Ni är nog långsamma :);)

7km går jag på 50 minuter om jag håller rask takt utan att stressa, normal gång med framåtanda liksom! :D
 
Tempot går snabbt ner för mig också om man ska koppla loss/på hundarna ,ta fram godis, ge något kommando som ska belönas, leka lite osv osv. Vissa dagar går det ju jättelångsamt helt enkelt :D
 
Det blir nog nånting mellan 4 och 5km/h för oss på vanlig promenad, utan allt för mycket andra aktiviteter, med kopplad hund. Vi rör oss ofta i stilen "gå jättenabbt - stanna och nosa - gå jättesnabbt - stanna och kissa osv". Låter hunden bestämma takten i de allra flesta fall eftersom jag tycker det är bra berikning att hon får nosa ordentligt när vi är ute och går. (Igår cyklade vi 10 km på 1h och 15 min. Där är det också mycket "stop and go". :))

Längden var det ju också... Varierar väldigt. Vissa dagar 12-13 km och vissa dagar kanske 4. Allt beroende på dagsform.
 
Jag går 6 km på ca 54 minuter med båda mina hundar :) . Oavsett om dom är lösa eller kopplade. Terrängen är både skog, stigar och grusvägar.
Nu gå vi bara några såna rundor i veckan eftersom gammelhunden inte längre orkar varje dag utan att få ont.
Dom andra dagarnas skrotar han mest runt på gården och leker och den andra får följa med ut när jag rider i stället.
 
Mätte upp en promenad häromdagen. Då med bara labben, så det gick fortare än med två i koppel som ska nosa och kissa över varandras kissfläckar :D
Knappt 4 km på 41 minuter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 509
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp