Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Vart ska man åka för att uppleva norrland på bästa sätt sommartid?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag tycker att man ska se både hav och fjäll för att uppleva Norrland fullt ut. Så en resa längst kusten och sedan köra inåt landet kanske kan vara något?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Det beror på hur många mil man vill ha i kroppen!:D Roligast är ju om man kan ta sig ända till Finlandsgränsen, kanske en övernattning vid Höga Kusten och sedan köra rakt norrut? Och efter det en sväng inåt och sedan tar man sig etappvis hem. Kontakta lite turistbyråar och sök på nätet efter evanemang och sevärda platser. Och ta och stanna till och köp lite rökt sik eller njut av en vacker kuststräcka så ni inte spenderar hela semestern i bilen (Norrlands nackdel är ju tyvärr avstånden...).
Eller så delar man upp det mellan olika semestrar och kör en mindre sträcka nu och mer nästa gång.
Vi åkte söderut till Värmland på vår semester och gjorde små avstickar till loppisar och dyl. och tyckte vi fick se mkt mer av landskapen än om vi bara kört raka vägen.

Ha en riktigt bra semester!
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

De senaste vintrarna här i Sörmland har inte varit annat än snö, snö och mera snö. Skillnaden här och där är att här strular det mesta, iaf i stan och folk är förvånade då det snöar, speciellt i början av vintern och på slutet. Massa olyckor.

Längtar till Norrbotten massor. Lite långt bort bara.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Det beror som sagt på vad du vill se :) Men ska du åka sommartid måste du ju uppleva midnattssolen, och då får du ju ta dig uppåt i juni/början av juli och för att vara helt äkta ska du ju vara norr om polcirkeln. Men jag som bott större delen av livet i Norrbottens kustland tycker att det är tillräckligt ljust där också, även om det inte är regelrätt sol nattetid.
Gillar du skärgård är Luleå skärgård världsberömd med alla sina öar. Det går turistbåtar dagligen och på många öar kan man hyra stugor eller bara åka över dagen om man vill.

Jag personligen är mkt svag för inlandet och speciellt då älvdalarna. Landskapet där är mkt trevligare än kusten även om kustbandet också har sin charm, enligt mig då. Men jag är väl hemmablind på kusten.
Jag tycker om kontrasten mellan bergigt landskap och älvfåra. Det spelar nog ingen roll vilken älvdal du väljer, alla är vackra ;)

När jag fått tag på nåt jobb och kunnat flytta hem så finns boende och lokal guide också ;)

Jag har bekanta i Örnsköldsvik så jag har spenderat endel tid runt Höga Kusten. Det är verkligen en upplevelse, och ska man ändå ta sig norrut så passerar man där längst E4. Det är helt klart värt att göra en avstickare och köra de mindre vägarna längs med havet. Finns många trevliga ställen att hyra rum eller stuga. För de som paddlar kajak är det ett populärt resmål. annars finns även här dagliga turer med båt ut till öarna där man kan gå en sväng under dagen eller hyra stuga eller rum för längre vistelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

Vart ska man åka för att uppleva norrland på bästa sätt sommartid?

Jag skulle fjällvandra! Lite riskabelt i och för sig med vädret, men annars är fjällvandring underbart. Man kan gå en kortare dagstur, t.ex. ovanför Tärnaby och ändå få uppleva känslan av rymd, tystnaden, det "orörda". Underbart.
 
Sv: Längtan till Norrland.

född i Uppsala, men bott i norrland större delen av min uppväxt.. västernorrland och DIT flyttar jag INTE igen!!

Skulle jag flytta dit så blir det längst kusten där jag bodde ett antal år vid höga kusten.
Ska jag flytta till norrland så blir det kanske längre norrut än västernorrland, för jag tycker det är finare längre upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp