Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

*KL*

Har bott 8 år i Västerbotten - och vill helst aldrig mer norr om Gävle på vintern! Tänk att behöva skotta fram sin hästtransport varje gång man ska använda den, halt på vägarna, hästarnas vatten i stallet och ute i hagen fryser, gödseln i boxarna fryser, snöstyltor under hovarna, möööörkt och kaaaallt....!!!

Har även bott på västkusten, i uppland, i Gästrikland och i Afrika - och haft hästar - och det har funkat rätt bra överallt men icke i Norrland.

Bor nu i skåne och oj så enkelt hästlivet är jämfört med i Norrland.

Somrarna i Norrland är magiska och helt okej, men det var ju vinter minst 7 månader av 12...never again!

Så testa en vinter eller två i Norrland med hästar innan flytt - är mitt visa råd. ;)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag flyttade från Skåne till Norrland för 30 år sedan, funkar himla bra med hästarna men vi är ju tack och lov olika :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Så testa en vinter eller två i Norrland med hästar innan flytt - är mitt visa råd. ;)

Och jag säger tvärtom. Jag hade inga större problem med mina tre hästar jag ägt under mina år i Norrbotten. Kallt, ja visserligen men aldrig något problem med oridbart underlag, lera-fruset-lera-slask, snåååålblåst och fukt i januari. Har ej heller upplevt frusna avlopp och vattenkoppar förrän jag flyttade söderut. I Norrbotten hade vi byggt stallen för vinterklimat... Exempelvis. Det bästa underlaget ute har man ju på vintern när det är is och snö ovanpå, bra svikt och mjukt att landa i ;) Och framförallt är det en relativt kort period av stenfruset och lera, vintern kommer snabbt och man kan börja rida vettigt igen om man inte har ridhus.

Här i Mälardalen fryser jag mest av alla i hela stallet trots att det sällan är kallare än -10 ihållande. För att inte tala om denna jävla blåst året om... hujeda mig och då bor jag ändå inte i kusten.

Det jag dock kommer sakna när jag flyttat norrut igen, är att allt är så lättillgängligt här. Tränare, veterinärer, hovslagare, tävlingar etc. Hemmavid är det lite mer att man får ta vad som finns, men det är också den enda nackdelen jag kan se jämfört med hästlivet här.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Och jag säger tvärtom. Jag hade inga större problem med mina tre hästar jag ägt under mina år i Norrbotten. Kallt, ja visserligen men aldrig något problem med oridbart underlag, lera-fruset-lera-slask, snåååålblåst och fukt i januari. Har ej heller upplevt frusna avlopp och vattenkoppar förrän jag flyttade söderut. I Norrbotten hade vi byggt stallen för vinterklimat... Exempelvis. Det bästa underlaget ute har man ju på vintern när det är is och snö ovanpå, bra svikt och mjukt att landa i ;) Och framförallt är det en relativt kort period av stenfruset och lera, vintern kommer snabbt och man kan börja rida vettigt igen om man inte har ridhus.

Här i Mälardalen fryser jag mest av alla i hela stallet trots att det sällan är kallare än -10 ihållande. För att inte tala om denna jävla blåst året om... hujeda mig och då bor jag ändå inte i kusten.

Det jag dock kommer sakna när jag flyttat norrut igen, är att allt är så lättillgängligt här. Tränare, veterinärer, hovslagare, tävlingar etc. Hemmavid är det lite mer att man får ta vad som finns, men det är också den enda nackdelen jag kan se jämfört med hästlivet här.

Precis vad jag också klagade över när jag flyttade hit:D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Precis vad jag också klagade över när jag flyttade hit:D

Du skulle bo här där jag bor, där blåser det ALLTID, ja förutom när det några dagar om året råkar vara vindstilla och det där då man funderar på lugnet före stormen! "VA, det blåser inte?!" :p

Men det blåser mycket i skåne så jag tar mitt pick och pack och flyttar längre upp. Menar du att det blåser mycket i Uppsala också? ;)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast du skulle väl inte till Uppsala utan Nyköping?

Ja.
Men jag tror inte att det är värre i Uppsala än i skåne. Och jag intalar mig att det inte är värre där jag ska bo (Nyköping) än i skåne.
(Jag tror det är värst i skåne, men jag vet inte, har ingen statistik på det... :) )

Jag uttryckte mig tokigt va?:o Jag tror jag försökte få ihop två meningar i en :o
 
Sv: Längtan till Norrland.

*kl

Jag är äntligen hemma :love: Efter 1,5 dagars bilkörande i semestertrafik, spöregn och vägarbeten har jag äntligen kommit fram. Underbart. Imorgon ska jag åka till "min" skog och lyssna på tystnaden, tyvärr ligger E4 för nära här i kusten så det bryter igenom. Men uppe i skogen är det så tyst att man tror att man blivit döv ;)

Jag vill aldrig mer åka tillbaka, men tyvärr har det ej dykt upp ett ledigt jobb här och det lär heller inte ske under denna vecka och nästa så det blir tvunget att vända tillbaka i slutet av nästa vecka :(
 
Sv: Längtan till Norrland.

KL

Jag hör till dem som "tycker" att allt norr om Umeå är södra Sverige men då kommer jag ju från Pajala Kommun... :) Jag har alltid älskat att bo här uppe, älskar årstiderna och naturen. Det må vara mörkt typ 21 av dygnets 24 timmar under vintern men det är härligt på sitt sätt. Sommaren är konstant ljus, våren är helt fantastisk! Ja, måste jag säga att jag älskar mitt Norrbotten?

426926_10151265753832833_387956888_n.jpg

Luleå

578366_10151090169962833_1980017884_n.jpg

Sjön i byn

375075_10151464409627833_2022964450_n.jpg

Jockfall

297_36304212832_8813_n.jpg

Tarfala-resa

297_36304217832_9068_n.jpg

Tarfala-resa
 
Sv: Längtan till Norrland.

Som utlandsboende västerbottning saknar jag Norrland, i alla fall på sommaren. Den norrländska sommaren är helt fantastiskt med sitt ljus, den höga luften och fridfullheten.

Diskussionen om vad som är "riktiga" Norrland tycker jag är supetramsig. Det slutar ofta i någon slags tävlan i misär: vem har den mörkaste vintern, kortaste sommaren, mest snö, svåraste odlingsförhållanden och mest glesbefolkade kommunen. Supertramsig och totalt avsaknad av perspektiv...

Jag har mitt hjärta i Västerbottens och Ångermanlands kustlandskap samt i Västterbottensfjällen. Helt enkelt för att det är de områden som jag spenderat min barndom i. Området mellan kusten och fjällen ser jag mest som en tradig transportsträcka för att ta sig från det ena till det andra. Många norrländska inlandsorter ger mig ångest (med det gäller inte bara Norrland- många andra svenska samhällen har gett mig samma känsla).

Den norrländska hösten tycker jag lätt ger en känsla av tomhet och nedstämdhet. Mina föräldrar bor i Umeå och att komma till Umeå i oktober/november ger en vemodig känsla. Det är som att Norrland går i ide på hösten. I januari tänds hoppet och sen blommar det ut ordentligt fråmåt vårvintern. Norrland är trevligt mars-september, oktober-februari är det dock mest mörkt och kallt.

Har svårt att se att jag kommer att flytta tillbaka till Norrland. Att ha fritidshus i Norrland är dock helt perfekt. Norrland gör sig bäst i koncentrerade doser där man kan utyttja fördelarna med Norrland men skippa nackdelarna. Det är fantastiskt att vara i Norrland, men det är ärligt talat rätt skönt att åka därifrån också.
 
Sv: Längtan till Norrland.

*kl

Apropå ingenting så har jag kommit på att jag verkligen önskade att jag inte haft denna längtan till mina ursprungstrakter. Jag har bott i Mälardalen i snart 6 år, och jag kan ju se de praktiska fördelarna vad gäller närhet till allt, fler jobbtillfällen, bättre kommunikationer etc. Och för mig som har häst säger det sig självt att en stor fördel är närheten till hög kompetens inom veterinär, hovslageri, alternativbehandlare, tränare, tillgång till många anläggningar, lätt att få hjälp med tex utprovning av sadlar osv. Kort sagt önskar jag att jag kunde vara fullständigt nöjd med att bo i Mälardalen, det är så praktiskt. Och kanske kunde man för en gångs skull i sitt snart 30-åriga liv börja satsa på ett vettigt boende, "rota sig" och bli lite vuxen. Men jag har alltid en känsla i magen av att vilja hemåt, jag kan inte etablera ett ordentligt liv i södra Sverige för att jag alltid någonstans känner att jag ändå ska flytta hem. Just nu är mitt liv bara ett evigt väntande på ett jobbtillfälle hemmavid, och jag tar varken tag i boendefrågan eller någonting annat eftersom jag känner att jag bara står och stampar på startlinjen och väntar att mitt liv ska börja... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

Kl

Jag har alltid haft en dragningkraft till Norrland.
Men jag har aldrig varit där!

Jag hoppas att jag en dag kommer ha en stuga norrut, på något märkligt sätt känns det som mitt hjärta tillhör norrland.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp