Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Mitt ex härstammar från "Gloom ashed risk" och min nuvarande kommer från "Door o´tea" fast han säger att "Door tea" är korrektare! :p
 
Sv: Längtan till Norrland.

Det är lite komiskt att du minsann vet vad "riktiga Norrland" är, men kallar Höga kusten för södra Sverige :D

Om du visste hur långt det var mellan treriksröset och Höga kusten skulle det kanske ge dig en uppfattning om klimatskillnaden. Det är och kommer aldrig bli ungefär samma lika fast allt kallas för Norrland. En sommar hade vi ungefär +5 grader hela sommaren. Det tror jag aldrig de haft i Härnösand. Även om det så klart är betydligt kallare i Härnösand än i Mälardalen. Jag har bott på de ställena också.

Hemma är det lite mer: Happ där är sommaren över efter två dagar. Så hade vi aldrig i Östersund heller fast många tycker det är rena rama vildmarken. Där var ju vintern varm och jättekort, även om det var väldigt kallt just kring Storsjön innan isen lade sig.

Fast hela Norrland är Norrland har jag aldrig upplevt någon midnattssol i Skellefteå heller fast det förmodligen är galet långt norrut för en del.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Åh tack! Däremot tvistar vi lite om vart den gröna linjen ska gå. En del (hemifrån alltså) tycker den ligger bra och en del vill ha den lite mer norrut. Ofta är ju städerna efter kusten "måttstocken" och inte län/landskap.

Tänk när vi hade orangea och gula mjölkpaket och alla barn visste vad Rubus Articus var. Något som jag var bra gammal innan jag såg på riktigt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast oavsett hur långt det är till Treriksröset så blir ju Höga Kusten aldrig södra Sverige!

Och att det är kallare ännu längre norrut än Östersund gör inte att Östersund på något sätt diskvalificeras från att vara Norrland. Det finns kallare platser än Treriksröset också - även om det inte nödvändigtvis ligger i Sverige.

Det kan vara varmare i Halland än Skåne också, ska vi flytta Skåne då så breddgraden passar temperaturen bättre? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

Tänk när vi hade orangea och gula mjölkpaket och alla barn visste vad Rubus Articus var. Något som jag var bra gammal innan jag såg på riktigt.

Jag plockade några Rubus Arcticus igår. :)

Förresten så brukar vi säga att allt söder om Jävre är Skåne.

// Jeps från PTO vilket förstås borde vara PT
 
Sv: Längtan till Norrland.

Och här säger skåningarna att allt norr om Eslöv (kan ibland bytas ut mot Hallandsåsen) är Norrland :D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Blev så sugen av allt ert Lapplandsprat så jag bokade en flygresa till Rovaniemi imorgon kl 8.40. Pello here I come in a rental car!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Förresten så brukar vi säga att allt söder om Jävre är Skåne.:):):)
Då har jag stugan några km in i Skåne......:)

Kul att Jävre nämns förresten, "Porten mot norr". Det är vackert där.
Det finns Rubus Arcticus utanför hästhagen f ö.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast hela Norrland är Norrland har jag aldrig upplevt någon midnattssol i Skellefteå heller fast det förmodligen är galet långt norrut för en del.

Vi var nyss i Vansbro (Dalarna) och såg en skylt där man annonserade ett - Midnattssolsrally! Eh.......

I övrigt kan vi kanske lägga till benämningen "Övre Norrland" eller "Norra Norrland" för att precisera begreppen? Övre Norrland kanske startar vid - pja, Norrbottensgränsen?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Vill minnas att övre Norrland är västerbottens län och norrbottens län. Dvs västerbotten + södra lappland samt norrbotten + norra lappland...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp