Bukefalos 28 år!

Lär man inte ut eftergift på ridskolor numera?

Nähä. Oreaktiva, då. Om man nu vill märka ord.
Så du ser det så, man kan använda vilka ord man vill för en viss företeelse. Då blir det ju väldigt svårt att diskutera.

Jag anser att hästens mun skall man vara oerhört rädd om. Dels är den känslig, troligen lika känslig som människans. Dels är det munnen som ryttaren använder för den finaste kommunikationen - åtminstone kan använda om ryttaren vet hur man gör och om munnen inte är förstörd.
 
Fast i mina ögon är det du skriver otroligt subjektivt. Du anmärker t ex på att underskänklarna inte är stilla. Om du hade vetat lite grann om biomekanik så hade du vetat att en ledad kropp i rörelse fungerar så att om en del ska kunna vara stilla behöver en annan del vara rörlig, detta är väldigt basic, och om du tittar på elitryttarna när de kommer mot kameran i ökad trav så ser du att underskänklarna är allt annat än stilla - detta eftersom de är väldigt stilla i överskänklar och bål och följer hästens extrema rörelser med bäckenet (stilla i förhållande till hästens rygg). Det kallar min tränare för "andande ben" och följer också hästens sidors rörelser (hästen breddar och smalnar i sin revbenskorg i varje steg).
Så det du tycker är kraftiga hjälper är i mina ögon helt normal biomekanik. Lägg gärna ut en film på hur du rider så vi kan se hur du tycker det ska vara, så kan vi jämföra sen. Händer kan alltid vara mer stilla, men det här var inte alls så illa som du skriver! Händer blir så stilla som bålen är stark, det är en träningssak. Jag är inte heller alltid jättestilla där jag ska vara stilla, men har jag därför inte rätt att ställa högre krav på instruktörer då? Eller ifrågasätta ideal?

"Om du hade vetat lite grann...", apropå dogmatiska besserwissrar :angel: Jag kanske kan mer om kroppen än du tror ;) Det faktum att en rörelse kan förklaras via en biomekanisk rörelsekedja gör det inte mer okej att rycka i tyglarna eller trycka till med en sporre när man inte har kontroll över det man gör. Tvärtom tycker jag; det krävs massor av träning och talang för att klara av alla de moment som krävs när man sitter på en häst i rörelse, och har man inte full kontroll på vad som händer i ena änden är det verkligen inte schysst att smälla till hjälper i den andra. Det innebär inte att varje kroppsdel kommer vara absolut stilla, det är jag fullt medveten om, men ändå under kontroll. Kort sagt, det är skillnad mellan flaxande och "andande" (som du uttryckte det) skänklar.

Vi tycker olika om filmen. Allt eventuellt tyckande om en ridfilm är självklart subjektivt. Vissa tycker som jag, andra kanske tycker som du. Jag tänker inte kommentera TS ridning från filmen mer specifikt eftersom hon bad mig att inte göra det. Om jag skulle ha en uppriktig undran kring min ridning, som jag inte kunde få svar på av mina tränare, skulle jag kanske lägga ut en film och i så fall vara öppen för svaren. Det finns ju även en tråd för filmer där enbart positiva kommentarer skrivs, om det nu är det man är ute efter. Jag har skrivit flera förtydliganden kring kontexten av mina kommentarer till denna film.
 
Så du ser det så, man kan använda vilka ord man vill för en viss företeelse. Då blir det ju väldigt svårt att diskutera.

Jag anser att hästens mun skall man vara oerhört rädd om. Dels är den känslig, troligen lika känslig som människans. Dels är det munnen som ryttaren använder för den finaste kommunikationen - åtminstone kan använda om ryttaren vet hur man gör och om munnen inte är förstörd.

Så man får inte skriva att hästen är okänslig i munnen, men förstörd går bra? Det är väl minst lika negativt?

I princip ska man väl vara rädd om hela hästen? Ryggen ska man väl också vara jätterädd om, och benen? Kruxet är ju att det inte går att lära sig rida om man inte får öva, och medan man övar kommer man göra fel ibland. Jag vet inte om hästen lider särskilt mycket av att ha vad du kallar en "förstörd" mun, givetvis så länge munnen inte skadas fysiskt, utan det är väl mer ryttaren som drabbas i så fall? Eller varför är det hemskt för hästen om ryttaren inte når fram med den finaste kommunikationen?

Självklart ska man vara så rädd om munnen man bara kan när man rider - problemet är ju att ingen kan bara sådär, man måste öva först, och medan man övar så kan man ibland inte så bra som man skulle vilja.
 
Så man får inte skriva att hästen är okänslig i munnen, men förstörd går bra? Det är väl minst lika negativt?

I princip ska man väl vara rädd om hela hästen? Ryggen ska man väl också vara jätterädd om, och benen? Kruxet är ju att det inte går att lära sig rida om man inte får öva, och medan man övar kommer man göra fel ibland. Jag vet inte om hästen lider särskilt mycket av att ha vad du kallar en "förstörd" mun, givetvis så länge munnen inte skadas fysiskt, utan det är väl mer ryttaren som drabbas i så fall? Eller varför är det hemskt för hästen om ryttaren inte når fram med den finaste kommunikationen?

Självklart ska man vara så rädd om munnen man bara kan när man rider - problemet är ju att ingen kan bara sådär, man måste öva först, och medan man övar så kan man ibland inte så bra som man skulle vilja.

Fast jag tror poängen här var att hästen inte är okänslig. Den känner lika bra som en häst som svarar bättre på hjälperna. Så den får lika ont i truten som en annan häst av de hårda hjälperna.

Jag är helt med på att ingen kan från början. Och vi har alla valt att ha en hobby som baseras på att vi gör onaturliga saker mot en individ som inte själv får välja vad vi gör. Det är jag medveten om.

Men jag tycker inte man ska använda ord som okänslig. Just för att det i vissas ögon blir detsamma som att den hästen inte känner lika väl som andra. Och att den då kan ridas med hårdare hjälper iom att den ändå är "så okänslig".

De hästar som går emot har ju tyvärr antingen inte lärt sig svara korrekt eller lärt sig av med det pga att vi ridit den fel/inkonsekvent. Och då skyddar den sig alltså. Dvs den kanske är enormt känslig. Vilket gör att den lärt sig skydda sig.
Oftast är de hästar jag möter inte okänsliga när folk säger det. De är avstängda för att de är så känsliga och felridna.
 
Nu börjar det bli onödigt mycket pajkastning i den här tråden.
Skärpning på den fronten, annars låser jag den.
/moderatorn
 
Det som har blivit trist är väl snarare att TS klagar på ridskolor och dess ryttare som gör hästarna okänsliga och så vidare... TS rider på en nivå (på filmen för 5 år sedan) som liknar en medelmåttig ridskoleryttare (inget negativt). Jag tycker också att TS är modig som lägger upp en film på sig :) Hade hon ridit för mig hade jag bett henne att släppa stigbyglarna för att komma ner mer i sadeln och bli följsammare i höfterna och lossa i knäna och bli mer stabil i bålen. Jag hade rättat mellandelen först, då tror jag att mycket annat hade fallit på plats.

Det är klart att tråden skapar irritation för oss som är utbildade ridlärare och som har det som yrke. Vi har valt det här jobbet och älskar våra hästar och månar om dom som om dom vore våra egna. Att då få höra av TS att många ridksolehästar har det sämre än privata hästar osv osv är störande.Vi har ridskolehästar som skulle få panik om TS red pga obalansen.

Och att då få se en film där TS inte rider så bra som hon har fått det att låta som skapar så klart diskussion. Jag säger nu inte att TS rider dåligt vill jag poängtera, men vi har ridskoleryttare som rider betydligt bättre och som stör hästarna mindre och som kan stäkra dom på ett bra sätt och som rider dom i en ändamålsenlig form. Och då blir jag ledsen. Och förbannad över att få läsa så mycket skit om ridskolor och deras hästar, instruktörer osv.
 
Det som har blivit trist är väl snarare att TS klagar på ridskolor och dess ryttare som gör hästarna okänsliga och så vidare... TS rider på en nivå (på filmen för 5 år sedan) som liknar en medelmåttig ridskoleryttare (inget negativt). Jag tycker också att TS är modig som lägger upp en film på sig :) Hade hon ridit för mig hade jag bett henne att släppa stigbyglarna för att komma ner mer i sadeln och bli följsammare i höfterna och lossa i knäna och bli mer stabil i bålen. Jag hade rättat mellandelen först, då tror jag att mycket annat hade fallit på plats.

Det är klart att tråden skapar irritation för oss som är utbildade ridlärare och som har det som yrke. Vi har valt det här jobbet och älskar våra hästar och månar om dom som om dom vore våra egna. Att då få höra av TS att många ridksolehästar har det sämre än privata hästar osv osv är störande.Vi har ridskolehästar som skulle få panik om TS red pga obalansen.

Och att då få se en film där TS inte rider så bra som hon har fått det att låta som skapar så klart diskussion. Jag säger nu inte att TS rider dåligt vill jag poängtera, men vi har ridskoleryttare som rider betydligt bättre och som stör hästarna mindre och som kan stäkra dom på ett bra sätt och som rider dom i en ändamålsenlig form. Och då blir jag ledsen. Och förbannad över att få läsa så mycket skit om ridskolor och deras hästar, instruktörer osv.

:bow::bow::bow:
 
Det som har blivit trist är väl snarare att TS klagar på ridskolor och dess ryttare som gör hästarna okänsliga och så vidare... TS rider på en nivå (på filmen för 5 år sedan) som liknar en medelmåttig ridskoleryttare (inget negativt). Jag tycker också att TS är modig som lägger upp en film på sig :) Hade hon ridit för mig hade jag bett henne att släppa stigbyglarna för att komma ner mer i sadeln och bli följsammare i höfterna och lossa i knäna och bli mer stabil i bålen. Jag hade rättat mellandelen först, då tror jag att mycket annat hade fallit på plats.

Det är klart att tråden skapar irritation för oss som är utbildade ridlärare och som har det som yrke. Vi har valt det här jobbet och älskar våra hästar och månar om dom som om dom vore våra egna. Att då få höra av TS att många ridksolehästar har det sämre än privata hästar osv osv är störande.Vi har ridskolehästar som skulle få panik om TS red pga obalansen.

Och att då få se en film där TS inte rider så bra som hon har fått det att låta som skapar så klart diskussion. Jag säger nu inte att TS rider dåligt vill jag poängtera, men vi har ridskoleryttare som rider betydligt bättre och som stör hästarna mindre och som kan stäkra dom på ett bra sätt och som rider dom i en ändamålsenlig form. Och då blir jag ledsen. Och förbannad över att få läsa så mycket skit om ridskolor och deras hästar, instruktörer osv.

Det som har blivit trist är väl snarare att TS klagar på ridskolor och dess ryttare som gör hästarna okänsliga och så vidare... TS rider på en nivå (på filmen för 5 år sedan) som liknar en medelmåttig ridskoleryttare (inget negativt). Jag tycker också att TS är modig som lägger upp en film på sig :) Hade hon ridit för mig hade jag bett henne att släppa stigbyglarna för att komma ner mer i sadeln och bli följsammare i höfterna och lossa i knäna och bli mer stabil i bålen. Jag hade rättat mellandelen först, då tror jag att mycket annat hade fallit på plats.

Det är klart att tråden skapar irritation för oss som är utbildade ridlärare och som har det som yrke. Vi har valt det här jobbet och älskar våra hästar och månar om dom som om dom vore våra egna. Att då få höra av TS att många ridksolehästar har det sämre än privata hästar osv osv är störande.Vi har ridskolehästar som skulle få panik om TS red pga obalansen.

Och att då få se en film där TS inte rider så bra som hon har fått det att låta som skapar så klart diskussion. Jag säger nu inte att TS rider dåligt vill jag poängtera, men vi har ridskoleryttare som rider betydligt bättre och som stör hästarna mindre och som kan stäkra dom på ett bra sätt och som rider dom i en ändamålsenlig form. Och då blir jag ledsen. Och förbannad över att få läsa så mycket skit om ridskolor och deras hästar, instruktörer osv.

Vi tycker, som tidigare skrivits, ganska olika om ridskolor men jag blir verkligen glad av att läsa om hur mycket du bryr dig om ridskolan och hästarna. Jag tror att ridskolan du representerar är jättefin och att hästarna där är högt älskade av många! Ni är föredömen när det gäller noggrannhet och respekt för hästarna i ridskoleverksamhet.
 
Vi tycker, som tidigare skrivits, ganska olika om ridskolor men jag blir verkligen glad av att läsa om hur mycket du bryr dig om ridskolan och hästarna. Jag tror att ridskolan du representerar är jättefin och att hästarna där är högt älskade av många! Ni är föredömen när det gäller noggrannhet och respekt för hästarna i ridskoleverksamhet.

Det finns MÅNGA sådana ridskolor numera. Jag tror att många missat att ridskolorna idag inte är vad de var för ett antal år sedan. De har förbättrats och förändrats avsevärt både vad gäller hästhållning och ridutbildning. Se bara hur många rena ridskoleekipage som placerar sig högt ute på tävlingsbanorna upp till åtminstone MsvC. Och nej, de kommer inte från några "specialridskolor", utan de hästarna går lektioner på dagarna med alla typer av ryttare på alla olika nivåer.
 
Det finns MÅNGA sådana ridskolor numera. Jag tror att många missat att ridskolorna idag inte är vad de var för ett antal år sedan. De har förbättrats och förändrats avsevärt både vad gäller hästhållning och ridutbildning. Se bara hur många rena ridskoleekipage som placerar sig högt ute på tävlingsbanorna upp till åtminstone MsvC. Och nej, de kommer inte från några "specialridskolor", utan de hästarna går lektioner på dagarna med alla typer av ryttare på alla olika nivåer.

Jag har inte precis missat något, min uppfattning grundar sig på ridskolekonceptet som helhet. Jag har sett många ridskolor sen 90-talet och fram till idag. Sen skulle jag faktiskt vilja säga att ridskolan som jag syftade på ovan ÄR ganska unik och har varit det länge, på många sätt. Vet inte hur mkt man får kommentera en specifik ridskola, men jag kan lova att det inte finns MÅNGA ridskolor som är som den @miss_lillamy skriver om.

Kul att det finns ridskoleelever som tävlar så framgångsrikt! Men vi är nog alla överens om att den genomsnittliga ridskoleryttaren inte rider Msv.
 
Jag har inte precis missat något, min uppfattning grundar sig på ridskolekonceptet som helhet. Jag har sett många ridskolor sen 90-talet och fram till idag. Sen skulle jag faktiskt vilja säga att ridskolan som jag syftade på ovan ÄR ganska unik och har varit det länge, på många sätt. Vet inte hur mkt man får kommentera en specifik ridskola, men jag kan lova att det inte finns MÅNGA ridskolor som är som den @miss_lillamy skriver om.

Kul att det finns ridskoleelever som tävlar så framgångsrikt! Men vi är nog alla överens om att den genomsnittliga ridskoleryttaren inte rider Msv.

Den genomsnittliga ryttaren rider inte heller msv, iofs.
 
Jag har inte precis missat något, min uppfattning grundar sig på ridskolekonceptet som helhet. Jag har sett många ridskolor sen 90-talet och fram till idag. Sen skulle jag faktiskt vilja säga att ridskolan som jag syftade på ovan ÄR ganska unik och har varit det länge, på många sätt. Vet inte hur mkt man får kommentera en specifik ridskola, men jag kan lova att det inte finns MÅNGA ridskolor som är som den @miss_lillamy skriver om.

Kul att det finns ridskoleelever som tävlar så framgångsrikt! Men vi är nog alla överens om att den genomsnittliga ridskoleryttaren inte rider Msv.
Jag funderar på varför hästen automatiskt har det bättre som häst med en ryttare som rider msv?
Den rider bättre och är förhoppningsvis mer balanserad än den genomsnittliga ridskoleeleven.
Samtidigt är det otroligt lite skador på ponnyerna på ridskola- de som går mest nybörjarlektioner av alla!
Jag tror vi lurar oss om vi tror att hästen är lyckligare ju högre klasser den går. Eller att bara för att den blir bättre riden av en duktig ryttare. Jag tror en ridskolevärlden är bra för många hästar just för att kraven är lägre och ryttarna inte " korrigeringsrider" . Hästarna lär sig lektionsmönstret och oftast rider orutinerade ryttare enkelt och okomplicerat när det står rn instruktör på marken. Ridskoleryttare blir tillsagda om de sågar hästen i munnen- en privatryttare som tränar max 1 gång/v hinner hålla på och härja 6 dar däremellan!

De flesta hästar har det bra i Sverige men jag tror det är ödmjukhet mot hästen som betyder mest. Inte hur bra man rider.
 
@Bambi de flesta privatryttare rider inte heller msv . Och privatryttarna är mångfaldigt fler än ridskoleryttarna.
Och nej - oavsett om du tror det så "din" ridskola är inte unik år 2015 och knappast senaste decenniet heller.
 
Det finns MÅNGA sådana ridskolor numera. Jag tror att många missat att ridskolorna idag inte är vad de var för ett antal år sedan. De har förbättrats och förändrats avsevärt både vad gäller hästhållning och ridutbildning. Se bara hur många rena ridskoleekipage som placerar sig högt ute på tävlingsbanorna upp till åtminstone MsvC. Och nej, de kommer inte från några "specialridskolor", utan de hästarna går lektioner på dagarna med alla typer av ryttare på alla olika nivåer.
Jag håller med. Jag rider på ridskola i en grupp där närapå alla (utom jag) har ägt eller just nu har en häst eller är medryttare på någon som tidigare red i gruppens häst och de verkar inte ha så stora problem med varken hästarna eller ridläraren.

Det är ju onekligen så att min medryttarhäst som jag tidvis rider flera gånger i veckan är väldigt känslig mot mig och svarar på lätta hjälper, men det beror ju inte på att hon är så himla bra, eller på att jag är så himla duktig. Det beror rimligen på att hon är så van vid mig att hon vet vad jag vill lite oavsett. (Jag har ju ridskoleridningen som kvitto och jag Vet att jag inte är duktig.)

En ridskolehäst som är mer välutbildad kommer ändå inte att förstå mig lika bra och jag vet inte hur den föredrar att få sina hjälper eftersom jag byter häst vart femte lektion. Men den har ju fördelen att folk rider den fel på lite olika sätt varje dag istället för fel på samma sätt varje dag och jag tror hästar kan trivas med olika typer av liv, vissa hatar ridskolor och andra älskar det. Vissa hästar har klivit av ett tävlingsliv som var för stressigt och in i ridskolan och tyckt det var lugnt och skönt (två stycken hade vi, en som stressade isär av miljön på tävlingsbanan och en som fick nervsammanbrott av lite högre hinder, men som gärna tävlade med elever på 110), andra har stressat ut ur ridskolan eftersom det inte passade dem och in på tävlingsbanan och tyckt att det var bättre.
 

Förlåt, det inlägget blev fel!

Skulle skriva att min poäng var ju inte att alla privatryttare rider Msv. Men belastningen på en ridskolehäst blir mkt större då den går så många timmar och mindre varierat. En privathäst som har en obalanserad ryttare går färre timmar och blir iaf "konsekvent inkonsekvent" riden. Vidare är det ju färre rena nybörjare som har egen häst, och med nybörjare kommer ju ofta även oföljsamma händer och ostadiga kroppar...

Att rida kontrollerat innebär ju inte att man rider väl, dock. Det allra värsta är, enligt mig, ryttare som är oschyssta i sina krav mot hästen och skickliga nog att parera även när hästen med rätta protesterar med all kraft :( jag "försvarar" inte på något sätt dålig privatridning, alla hästar förtjänar balanserade och rättvisa ryttare! Men som nämndes i början av tråden så är det kanske nödvändigt att vissa hästar (ofta ridskolehästar) får "offra sig" i ryttarnas lärandeprocess. Det kan förstås göras mer eller mindre skonsamt för hästen.

@mackan , det finns ingen "min" ridskola, jag går inte på ridskola.
 
Det som har blivit trist är väl snarare att TS klagar på ridskolor och dess ryttare som gör hästarna okänsliga och så vidare... TS rider på en nivå (på filmen för 5 år sedan) som liknar en medelmåttig ridskoleryttare (inget negativt). Jag tycker också att TS är modig som lägger upp en film på sig :) Hade hon ridit för mig hade jag bett henne att släppa stigbyglarna för att komma ner mer i sadeln och bli följsammare i höfterna och lossa i knäna och bli mer stabil i bålen. Jag hade rättat mellandelen först, då tror jag att mycket annat hade fallit på plats.

Det är klart att tråden skapar irritation för oss som är utbildade ridlärare och som har det som yrke. Vi har valt det här jobbet och älskar våra hästar och månar om dom som om dom vore våra egna. Att då få höra av TS att många ridksolehästar har det sämre än privata hästar osv osv är störande.Vi har ridskolehästar som skulle få panik om TS red pga obalansen.

Och att då få se en film där TS inte rider så bra som hon har fått det att låta som skapar så klart diskussion. Jag säger nu inte att TS rider dåligt vill jag poängtera, men vi har ridskoleryttare som rider betydligt bättre och som stör hästarna mindre och som kan stäkra dom på ett bra sätt och som rider dom i en ändamålsenlig form. Och då blir jag ledsen. Och förbannad över att få läsa så mycket skit om ridskolor och deras hästar, instruktörer osv.
Jag svarade på det här inlägget tidigare och berättade vad jag sett nyligen på ridskolor i min närhet. Jag la in två anonyma fotografier på en hopkrullade häst och frågade efter synpunkter på ryttarens sits och om hästen var i en ändamålsenlig form. Tanken var att få en uppfattning om vad du anser med bakgrund i det du skriver om TS sits och ridning. Mitt inlägg har tagits bort. Därför kan du väl själv lägga upp några bilder som du tycker visar bra sits och häst med ändamålsenlig form.

Jag tycker att TS film visar betydligt bättre ridning än många av de filmer som blir gillade här på buke.

@Tatami
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 857
Senast: Enya
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 283
Senast: JennyLz
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp