Bukefalos 28 år!

Lära häst att ligga?

F

fnillson

Jag skulle jättegärna vilja lära min häst att ligga på kommando! Är det nån som har lärt sin häst det? Isf hur? Har ett väldigt befäst ledarskap över min häst och han är inte det minsta nervös av sig (inga problem att gå fram och gosa med när han ligger) så jag tycker inte att det ska vara några problem att lära honom det. Men hur går man tillväga för att lära hästen att ligga? "Klicker" kanske?

Tacksam för svar!! :D
 
Sv: Lära häst att ligga?

Det finns en jätte bra bok som visar hur man kan göra.
Annars finns det en klubb som säkert kan hjälpa dig.
Här är länk till både och:
Boken

Klubben
 
Sv: Lära häst att ligga?

Rebecca Öhst (ledare för trick-trainingsförbundet) är superduktig och även guldmästare på att lära hästar trick. Jag var på kurs hos henne en gång, jag gick därifrån med gapande mun. Gå in på hennes hemsida: www.horse-vision.se Där kan du få mer info om hur man bokar träning, kurs mm. Även hemsidan ovan mitt inlägg är hennes. LYCKA TILL! Jag har bara kommit så långt att min pålle bugar på kommando.
 
Sv: Lära häst att ligga?

Jag skulle jättegärna vilja lära min häst att ligga på kommando! Är det nån som har lärt sin häst det? Isf hur? Har ett väldigt befäst ledarskap över min häst och han är inte det minsta nervös av sig (inga problem att gå fram och gosa med när han ligger) så jag tycker inte att det ska vara några problem att lära honom det. Men hur går man tillväga för att lära hästen att ligga? "Klicker" kanske?

Tacksam för svar!! :D



Jag håller på att lära min ponny att ligga. Du ska först rida elr nåt sånt för att göra hästen svettig och sedan svampa den. Gå ut i paddocken(om ni har nån) elr på något annat grusigt område(inte sten!). Då vill hästen rulla sig och så när han ligger still ska du ta godis, säga "Ligg" elr vad du nu vill säga och ge honom godiset.
Fortsätt med detta tills det att hästen kan.

Hoppas det hjälpte! ;):D :cool:
 
Sv: Lära häst att ligga?

e inte det en väldig svår grej för hästan måste juh lita på dig föratt lägga sig ner..:p
 
Sv: Lära häst att ligga?

Jag rekomenderar också boken däruppe. Och ha tålamod. Det tar tid, så är det bara..
 
Sv: Lära häst att ligga?

Börja med att lära hästen att stå med alla fyra fötterna tajt ihop, "Bergsgeten".

Sedan buga med både vänster och höger ben.

Därefter knästående med båda och ligga ner.

Lång väg innan målgång.

/P Döben
 
Sv: Lära häst att ligga?

Det finns ett sätt att göra det med klicker. Krävs ju först att hästen är inklickad förstås....:p

Så här har jag fått det beskrivet:

1. Lär hästen följa en "target" (ett spö, din hand vad som helst hästen lätt kan se och följa. Jag använder min hand för den har jag ju alltid med mig:idea: )

2. Låt hästen följa handen runt på en cirkel. Gör allteftersom cirkeln mindre och mindre. Idén är att när en häst själv ska lägga sig, cirklar den ju runt runt för att hitta ett bra ställe. Tanken är att man ska imitera detta och få hästen att tänka på att lägga sig ner.

3. När du ser hästens ben börja vika sig, klicka och beröm massor, så att den förstår att det var rätt tänkt!

4. Efter några repetitioner kommer hästen antagligen att lägga sig, klicka och beröm massor igen:banana: :banana: !

Sen är det bara att träna på att ligga längre, huvudet upp/ner o.s.v. samt lägga till ett kommando just före hästen lägger sig, så att man så småningom inte behöver gå runt i en cirkel själv.
 
Sv: Lära häst att ligga?

Det finns ett sätt att göra det med klicker. Krävs ju först att hästen är inklickad förstås....:p

Så här har jag fått det beskrivet:

1. Lär hästen följa en "target" (ett spö, din hand vad som helst hästen lätt kan se och följa. Jag använder min hand för den har jag ju alltid med mig:idea: )

2. Låt hästen följa handen runt på en cirkel. Gör allteftersom cirkeln mindre och mindre. Idén är att när en häst själv ska lägga sig, cirklar den ju runt runt för att hitta ett bra ställe. Tanken är att man ska imitera detta och få hästen att tänka på att lägga sig ner.

3. När du ser hästens ben börja vika sig, klicka och beröm massor, så att den förstår att det var rätt tänkt!

4. Efter några repetitioner kommer hästen antagligen att lägga sig, klicka och beröm massor igen:banana: :banana: !

Sen är det bara att träna på att ligga längre, huvudet upp/ner o.s.v. samt lägga till ett kommando just före hästen lägger sig, så att man så småningom inte behöver gå runt i en cirkel själv.

Mycket intressant :) det ska prova på min häst, han har bra förtroende för mig!:D
 
Sv: Lära häst att ligga?

Jag skulle jättegärna vilja lära min häst att ligga på kommando! Är det nån som har lärt sin häst det? Isf hur? Har ett väldigt befäst ledarskap över min häst och han är inte det minsta nervös av sig (inga problem att gå fram och gosa med när han ligger) så jag tycker inte att det ska vara några problem att lära honom det. Men hur går man tillväga för att lära hästen att ligga? "Klicker" kanske?

Tacksam för svar!! :D


akta dig med vad du önskar dej. Jag lärde min häst buga och ligga, men hon använde det tillslut emot mej. när hovslagaren skulle lyfta benen, poff så låg hästen ner. Eller så trodd ehon bara att hon skulle få godis, vad vet jag. Nu har vi dock kommit till rätta med det men hästar är inte dumma, klart dom drar nytta av det dom lär sig.
Nu kan jag ibland be henne buga och lägga sig ner för kul men det är ju inget jag tränar i vardagen. Nu kan vi ligga tillsammans inne i hennes box och äta knäckebröd med mjölk, mums* eller okey, hon får knäckebröd, jag får chokladkakor med mjölk
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära häst att ligga?

Kanske det fungerar lättare om man provar att blöta ner hsten också? *undrar om jag ska välja boxen, där brukar han lägga sig* xD
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
830
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp