Lära mig att springa

Rurik

Trådstartare
I morse när jag körde bil på väg mot Kusten, så mötte jag på tre olika platser efter landsvägen joggare och detta med joggande tycker jag ser mycket trevlig och angenämt ut för att inte tala om hur lätt det ser ut för dem som joggar och skulle vilja själv avverka en joggingrunda utan att se det minsta plågad eller jagad ut, eller låta som en blåsbälj..

Jag lever ju i tron att jag INTE kan springa eller jogga dessutom är jag nog en aning lat eller för höga förväntningar och har kanske inte kondisen för att avverka 1 mil, sådär första gången jag joggar.
Har någon gång prövat att jogga två minuter och gå tre minuter men det gav jag upp.. Jogga så långt jag orkar är det en bra metod och försöka hålla likadant tempo hela tiden, istället för att rusa fram

Jag promenerar gärna med hundarna, jag åker längdskidor och har precis hittat tekniken för att kunna skejtat en längre stund, cyklar och rullskidor och så förstås ridningen och stallsysslorna så jag rör ju på mig på daglig basis.

Så vart ska jag börja hur lär jag mig att jogga, ett par bra skor kanske jag behöver införskaffa, tålamod var går det att köpa ja ge mig tips
 
Jag har nyligen börjat löpa igen efter en tids uppehåll. Är ingen löpar i grunden och ogillar väl egentligen all fysisk aktivitet sådär... MEN jag har börjar tycka det är rätt trevligt att springa! :o Och jag tycker att man relativt fort märker skillnad konditionsmässigt. Jag besöker numera gymmet många dagar innan jobbet och springer på bandet med tex en ljudbok i lurarna eller nån bra musik. Trodde aldrig jag skulle säga det, men dagarna jag börjar med att springa blir de bästa dagarna O_o;)
 
Jag är ganska bra på hur man kommer igång med att träna/springa - i teorin. :D Ibland också i praktiken, men mitt huvudproblem är prioriteringen bland allting annat som jag a) vill och b) behöver göra. Så just för tillfället är jag mest en teoretisk löpare/joggare... men jag kommer att komma igång igen, var så säker.

I alla fall: Det finns ett flertal appar som kan laddas ner gratis som har temat "5K" dvs lär dig springa 5 kilometer utan gåpauser. Det kanske inte riktigt är att köpa tålamod, men det är upplagt för att hålla en lagom stegring av spring-/joggtiden - utan att man skadar sig eller knäcker sig med att maxa varje gång.

Det kan kännas trist och lite fånigt att lägga in gåpauserna precis i början, men det finns en poäng med dem OCH det går ändå så pass snabbt framåt att man blir sporrad av framstegen och att orka lite längre varje vecka. Och DET är kul! Det handlar bara om att stå ut några få veckor, sedan är du uppe i flera km kontinuerligt joggande.

Blir man motiverad av att lyssna på något spännande (eller bara är lite barnslig) så är Zombies, run! också en app som kan pusha tränandet över tröskeln. Upplagt som en berättelse varvat med egen musik och ibland tempoökningar i form av intervaller.

Ett annat bra sätt om/när motivationen tryter är att hitta likasinnade att inspireras av i olika grupper, t ex Lonesome Runners på Facebook. Eller att anmäla sig till ett lopp lagom långt fram i tiden och så ha det som mål. Kanske med arbetskamrater som kan peppa varandra återkommande?

Bra skor är viktigt, liksom att inte forcera kraven utan öka lite i taget. Båda för att undvika skador och överbelastning och negativa effekter.
 
Senast ändrad:
Jag laddade ner en app för några veckor sedan, Couch to 5k, som under 9 veckor ska hjälpa mig att kunna börja jogga 5 km. Den börjar långsamt, för de som inte alls är vana vid motion, och blir mer och mer utmanande ju längre in på programmet man kommer. Mycket bra för en som jag som hade noll kondition, eller om man behöver hjälp för att inte gå ut för hårt på en gång = skador eller att det blir för jobbigt och man tappar suget. Har man lite kondition går det ju också att börja ett par veckor in i programmet.

Det har i alla fall fungerat bra för mig hittills. :)

Edit: Ja, alltså precis en sådan app @Lillgrådis nämner här ovan! :)
 
Åh jag vill också springa men kan aldrig hålla motivationen uppe. Har extremt dålig kondition så orkar knappt gå vanligt utan att bli andfådd :o Så om jag ska göra något är det så lite att det inte blir värt det :(

Vet någon vad man ska göra mot värkande knän efter springning? Det liksom pulsar och värker flera dager efter. Överrörlig som en orm är jag. Har riktiga skor men får ingen ordning på't:down:
 
Jag har C25K som nämnts här ovan. Appen i sig är väldigt bra utformad med intervaller där man inte blir komplett slut som människa och vill ge upp allt vad löpning heter och innebär. Nu försöker jag hålla i eftersom jag har anmält mig till Vårruset. Räknas absolut inte med att jag kommer orka springa hela (har 2-3 veckor kvar i träningsappen då) men det är ett steg på vägen dit.

Jag har för övrigt både dålig kondition och är överviktig (+15 kg). Då är det extra bra med intervallerna så att kroppen inte tar lika mycket stryk som den skulle göra om jag bara skulle springa så länge jag orkar. Skulle inte alls komma långt på det, 5 minuter kanske? Med appen är jag ute i 31 minuter nu (ca 4 km), och jag är noga med att ta igen mig när "gå-signalen" kommer. Kroppen måste vänjas in i löpningen successivt om du är ovan, för att undvika skador.
 
Jag joggar en del periodvis. Har aldrig använt mig av appar osv utan ger mig bara ut och joggar väldigt långsamt i början. Tycker att bra och välsittande kläder och skor ökar motivationen.
 
Jag håller helt med @Lillgrådis om att en app är det bästa redskapet för att komma igång! Man behöver liksom inte tänka, man bara följer ett schema, märker snabbt resultat och blir peppad av att kunna bocka av färdiga pass. Det och bra musik! Musik som får en pigg och glad är det bästa. En bra låt på rätt ställe när orken tryter gör att man (jag i alla fall) orkar lite till. När jag bara är ute och promenerar lyssnar jag gärna på poddar, men jag tycker inte att det funkar lika bra som musik att springa till. Samt bra skor då.

Och - ett visst tålamod, för ledernas skull. Är man inte en van joggare/löpare så är det slitsamt för kroppen i början. Flåset kan man ganska snabbt jobba upp, men det är inte alltid lederna hänger med. Så allra först hade jag nog kört några pass med typ två minuters jogg och en minuts gång, bara för att komma igång lite lätt. Annars kan det straffa sig i längden, enligt min ringa erfarenhet åtminstone, och det är inte kul när man trillar tillbaks på nära noll igen ...
 
Det som fungerade bäst för mig i början var att göra det enkelt för mig.

Jag drog på mig mina bästa skor, sedan gick jag ca 500 meter i hyfsat rask takt till närmsta grusväg som finns här. Sedan joggade jag från lyktstolpe 1 till lyktstolpe 2. Mellan lyktstolpe 2 och 3 gick jag, mellan lyktstolpe 3 och 4 joggade jag osv. Den grusvägen är också ca 500 meter lång, och den gick/joggade jag fram och tillbaka innan jag promenerade hem. Joggingtempot var så högt att jag fick högre puls och blev varmare, men inte så högt att det någonsin blev speciellt jobbigt.

Det lilla träningspasset körde jag varannan dag. Det var lätt då att få in rutinen. "Tränade jag igår? Nej. Ok, då tränar jag idag. Tränade jag igår? Ja. Ok, vila idag". När rutinen att träna varannan dag satt och det inte längre kändes motigt att ge sig ut, då började jag jogga från lyktstolpe 1 till 3, gå mellan 3 och 4, jogga mellan 4 och 6 osv. När det kändes lätt, då joggade jag ännu längre sträckor. Efter ett tag kunde jag jogga hela grusvägen fram och tillbaka utan problem och när det blev lätt, då tog jag längre rundor.

Jag har också fascinerats av alla de som sprungit långt och mycket, sett mig själv som "en som inte kan röra på sig" osv. Idag joggar jag utan större bekymmer 1 mil, om det är grusväg och jag har bra skor på mig. Men de gånger jag försökte komma igång och springa och tänkte på antalet minuter jogging eller liknande, de gångerna tvärdog all inspiration, helt enkelt för att det blev för jobbigt innan jag fått in rutinen.
 
Ni som lyssnar på musik eller annat, har ni hörlurar då? Jag sprang utomhus för första gången igår, har bara varit på löpbandet innan, och fick ge upp snäckorna (såna man pillar in i öronen) efter fem minuter. De bara åkte ur hela tiden. :mad:
 
Åh jag vill också springa men kan aldrig hålla motivationen uppe. Har extremt dålig kondition så orkar knappt gå vanligt utan att bli andfådd :o Så om jag ska göra något är det så lite att det inte blir värt det :(

Vet någon vad man ska göra mot värkande knän efter springning? Det liksom pulsar och värker flera dager efter. Överrörlig som en orm är jag. Har riktiga skor men får ingen ordning på't:down:
Är du överrörlig och får ont i knäna efter löpning ska du hellre promenera först och bygga upp styrka runt knä och ben innan du börjar belasta knäna mera med löpning. Bygg upp styrka med t ex knäböj.
 
När du börjar springa, och inte gjort det tidigare, är det viktigt att du har rätt "form" redan från början. Lite enkelt: -Rak i ryggen, böj dig absolut inte framåt i midjan! Den lilla lilla framåtlutning som behövs kommer från fotlederna. Huvudet högt, bröstet ut, håll blicken fästad några meter framför dig på vägbanan så att du inte tittar neråt och hänger med huvudet.
Armarna lätt böjda så du har händerna i brösthöjd.
Och, jätteviktigt: Spring med små, korta steg. Inga stora kliv. Idealet är 90 (hela) steg i minuten men det är inget du behöver tänka på i början. Tänk bara på att springa med korta, lätta steg. Sätt inte i hälen först. Och det gör inte ett dugg om det går jättelångsamt. Långsamt är BRA!
Och springa/gå/springa är jättebra!
Lycka till!! Att börja springa är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Till att börja med klarade jag knappt 200 meter (!) men glömmer aldrig när jag klarat min första mil. Det levde jag på länge, länge!! Och det tog inte lång tid.
 
Ni som lyssnar på musik eller annat, har ni hörlurar då? Jag sprang utomhus för första gången igår, har bara varit på löpbandet innan, och fick ge upp snäckorna (såna man pillar in i öronen) efter fem minuter. De bara åkte ur hela tiden. :mad:
Nu är jag ingen joggare men hade samma problem när jag promenerar, så jag köpte ett par sporthörlurar som är helt fantastiska :love: Det är en vanlig snäcka man stoppar i örat och sitter fast med en pigg "bakom" ett veck i öronmusslan. Finns fler modeller att välja på också, bara söka på google :) Är osäker om man får nämna märken har men vill du veta vilket jag använder så kan du pma.
 
När du börjar springa, och inte gjort det tidigare, är det viktigt att du har rätt "form" redan från början. Lite enkelt: -Rak i ryggen, böj dig absolut inte framåt i midjan! Den lilla lilla framåtlutning som behövs kommer från fotlederna. Huvudet högt, bröstet ut, håll blicken fästad några meter framför dig på vägbanan så att du inte tittar neråt och hänger med huvudet.
Armarna lätt böjda så du har händerna i brösthöjd.
Och, jätteviktigt: Spring med små, korta steg. Inga stora kliv. Idealet är 90 (hela) steg i minuten men det är inget du behöver tänka på i början. Tänk bara på att springa med korta, lätta steg. Sätt inte i hälen först. Och det gör inte ett dugg om det går jättelångsamt. Långsamt är BRA!
Och springa/gå/springa är jättebra!
Lycka till!! Att börja springa är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Till att börja med klarade jag knappt 200 meter (!) men glömmer aldrig när jag klarat min första mil. Det levde jag på länge, länge!! Och det tog inte lång tid.
Men varför ska man inte sätta i hälen först? Jag tänker att det blir sämre arbetsekonomi om man inte gör det?
 
Men varför ska man inte sätta i hälen först? Jag tänker att det blir sämre arbetsekonomi om man inte gör det?
Det tvistas väl en del kring det, liksom det mesta annat, men dels menar man att det ger ökad risk för skador, dels - om man tar långa löpsteg - fungerar ju hälen som en slags broms; du sätter i hälen framför dig och stoppar upp steget. Du sätter istället i hela foten, dvs nästan rakt under kroppen.

Men Googla gärna på det, det finns en del olika teorier, men bland de jag känner som springer är det ingen som talar väl om heelstriking.

Hur tänker du att arbetsekonomin ska bli bättre om man sätter i hälen först?
 
Ni som lyssnar på musik eller annat, har ni hörlurar då? Jag sprang utomhus för första gången igår, har bara varit på löpbandet innan, och fick ge upp snäckorna (såna man pillar in i öronen) efter fem minuter. De bara åkte ur hela tiden. :mad:

Har mina vanliga stora Marshall-lurar, fullständigt avskyr in-ear! :wtf:
 
Tänker mer på kraftutvecklingen, att det borde ge mer kraft att löpa med hälen i först och sen rulla fram på foten och minska skaderisken också. Men jag kom på nu att det ju inte finns några belägg vetenskapligt för varken det ena eller det andra har jag för mig. Till @Lena Furberg alltså! Antagligen beror det också på hur långa lårben man har i förhållande till t ex underbenens ben samt hur man kan aktivera baksida och framsidans höftböjare. Intressant dock det där du beskriver med raka ben. Och vilken vikt man har på benen förstås, verkar ju vara en väldigt avgörande faktor om du har gracila fågelben eller elefantvariant.....
 
Jag är ganska bra på hur man kommer igång med att träna/springa - i teorin. :D Ibland också i praktiken, men mitt huvudproblem är prioriteringen bland allting annat som jag a) vill och b) behöver göra. Så just för tillfället är jag mest en teoretisk löpare/joggare... men jag kommer att komma igång igen, var så säker.


Blir man motiverad av att lyssna på något spännande (eller bara är lite barnslig) så är Zombies, run! också en app som kan pusha tränandet över tröskeln. Upplagt som en berättelse varvat med egen musik och ibland tempoökningar i form av intervaller.

Ett annat bra sätt om/när motivationen tryter är att hitta likasinnade att inspireras av i olika grupper, t ex Lonesome Runners på Facebook. Eller att anmäla sig till ett lopp lagom långt fram i tiden och så ha det som mål. Kanske med arbetskamrater som kan peppa varandra återkommande?.

Tack och bock
Ska titta efter en bra app det lär som en bra början
Har ett par arbetskamrater som joggar, och tränar för lopp men dessa damer är inga nybörjare och springer ett PAR mil i veckan samtidigt som de pratar i telefon och stickar strumpor till barnbarnen (okej jag är ironisk ) Skulle jag nu ringa upp någon när jag springer lär ju den i andra ändan ringa ambulans eller liknande..
Ska kolla in FB gruppen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp