Läsa till Socionom och arbeta....

Klart att det går, jag pluggade heltid på en program som ofta var schemalagd 9-17 3-4 dagar/vecka, hade 1-2 hästar och spelade fotboll 5 kvällar i veckan när jag pluggade och hann ändå jobba minst 30 h/månad. Men med barn och dagjobb- mer tveksamt. Sen kommer ju oxå praktkperioder in i bilden på den typen av program och där är man ju betydligt mindre flexibel. Våra praktiker var förlagda 4 eller 5 vardagar/vecka 8-17. De jag känner som gått socionomprogrammet har haft liknande upplägg eller tom skiftpraktik, det kan ju vara individanpassat iofs men jobba nästan halvtid på regelbunden bas och plugga samtidigt känns som övermäktigt (jag jobbade på timme och kunde således dels jobba en del helger/sovande jour och dessutom säga nej till jobba vid behov).
 
O jag vet många som pluggar på högskola som insett att med jobb funkar inte pluggandet. Hänger mkt på utbildningens krav också. :)
Nu är det rätt länge sen jag utbildade mig men jag möter studenter varje termin då de gör praktik så känner mig hyggligt uppdaterad på de krav som finns. Vissa studenter klarar utan problem av skola och extrajobb medan andra inte fixar det alls. Tror inte det går att svara generellt ja eller nej på den frågan. Jag skulle vilja lyfta en annan aspekt och det är var gränsen för klarar av är. Ska du bli socialarbetare och vill göra en skillnad i vårt samhälle så finns det ingen bortre gräns för hur mycket jobb svett och tårar du kan lägga ner på att läsa, reflektera och kanske framför allt jobba med dig själv. Det krävs inte speciellt mycket för att klara sig igenom tentorna men det krävs otroligt mycket för att bli riktigt skicklig i yrket. Frågan blir då hur bra vill du bli? Nöjer du dig med att hanka dig över G gränsen? Hur bra kan våra klienter kräva att vi är?

Lönen är låg i förhållande till utbildningstid, det är ett riktigt skitjobb ibland men det är efter 15 år fortfarande roligt att gå till jobbet nästan varje dag. Jag skulle inte vilja byta ens för dubbla lönen!
Min upplevelse var att skillnaden mellan g och vg mest hängde på ens förmåga att reflektera och problematisera. Att läsa kurslitteraturen och gå på föreläsningar tar lika lång tid oavsett om man vill ha ett g eller vg. De som hade svårast att utveckla sina svar eller bidra i gruppen verkade oftast vara de där som kom direkt från gymnasiet och inte hade jobbat. De hadeliksom inget att hänga upp kunskapen i. Jag tyckte att det gav mycket, inte bara pengamässigt, att arbeta i något relaterat yrke samtidigt, eftersom man då kan se teorin i praktiken så att säga.
Det var ju en hel del som hoppade av under praktiken när de plötsligt fick hantera verkliga personer och organisationer... Då har man gjort av med tid och studiemedel i onödan.
 
Min erfarenhet skiljer sig inte från din. Reflektionsförmåga verkar vara en skiljelinje inte bara mellan ett Goch ett VG utan också högst nödvändig i jobbet. Tror precis som du att det kan berika massor att kunna jobba på timme el sommarjobba inom branschen. Jag tillhör dem som gärna tar mig tid med ambitiösa sommarjobbare och handleder. Det är till nytta för alla. Men jag tolkade ts som hon redan hade ett jobb hon skulle jobba på. Tolkade det som utom branschen men jag kanske fattade fel. Om jobbet är utom så blir det lite tid till egen utveckling och jag tror folk i gemen tror att man kan gå igenom utbildningen och sen vara klar för jobb. Det kanske man kan i någon mån men TS uttrycker att hon vill göra skillnad och för att bli en bra socialarbetare så krävs det mer än G el VG, det krävs egen utveckling på många plan och def en fördjupad självkännedom. En bra början är att förstå på ett djupare plan varför man vill jobba i yrket och vilka egna behov man tillfredställer. Det finns dessutom många moraliska spörsmål att ta ställning till, inte minst den om huruvida man skall vara sina klienters röst och driva deras frågor eller om man skall vara behjälplig med att administrera systemet.
 
Min erfarenhet skiljer sig inte från din. Reflektionsförmåga verkar vara en skiljelinje inte bara mellan ett Goch ett VG utan också högst nödvändig i jobbet. Tror precis som du att det kan berika massor att kunna jobba på timme el sommarjobba inom branschen. Jag tillhör dem som gärna tar mig tid med ambitiösa sommarjobbare och handleder. Det är till nytta för alla. Men jag tolkade ts som hon redan hade ett jobb hon skulle jobba på. Tolkade det som utom branschen men jag kanske fattade fel. Om jobbet är utom så blir det lite tid till egen utveckling och jag tror folk i gemen tror att man kan gå igenom utbildningen och sen vara klar för jobb. Det kanske man kan i någon mån men TS uttrycker att hon vill göra skillnad och för att bli en bra socialarbetare så krävs det mer än G el VG, det krävs egen utveckling på många plan och def en fördjupad självkännedom. En bra början är att förstå på ett djupare plan varför man vill jobba i yrket och vilka egna behov man tillfredställer. Det finns dessutom många moraliska spörsmål att ta ställning till, inte minst den om huruvida man skall vara sina klienters röst och driva deras frågor eller om man skall vara behjälplig med att administrera systemet.
Helt klart, jag förutsatte nog att hon tänkt sig något inom området. Men jag tror att det kan vara svårt att få ihop plugg, jobb och barn. Två av tre borde däremot inte vara något problem.
 
Oj så mycket svar
Jag är ensamstående inte ensamstående med barn så där är inget bekymmer. Har räknat funderat o läst igenom era svar.. Kommer söka 100% ledigt och bara jobba på sommaren på det jobb jag har. Jag jobbar idag med ekonomi o har ingen erfarenhet inom vården vilket skulle krävas för de flesta kväll/nattjobb.
Men kanske jag kan hitta nåt inom handeln att ta timmar på någon gång då o då.
Studera vill jag o ville ha tips å det fick jag blir till att plugga heltid.. Man fixar det om man vill
Att lönen kommer bli sämre än jag har idag är jag medveten om, men vill göra nåt jag trivs med o inte bara tjäna pengar
 
Oj så mycket svar
Jag är ensamstående inte ensamstående med barn så där är inget bekymmer. Har räknat funderat o läst igenom era svar.. Kommer söka 100% ledigt och bara jobba på sommaren på det jobb jag har. Jag jobbar idag med ekonomi o har ingen erfarenhet inom vården vilket skulle krävas för de flesta kväll/nattjobb.
Men kanske jag kan hitta nåt inom handeln att ta timmar på någon gång då o då.
Studera vill jag o ville ha tips å det fick jag blir till att plugga heltid.. Man fixar det om man vill
Att lönen kommer bli sämre än jag har idag är jag medveten om, men vill göra nåt jag trivs med o inte bara tjäna pengar

I min kommun skriker de efter timvikarier inom LSS. Det ligger inom branschen men på låg nivå och finns gott om kväll-/helg-/nattjobb. Det är en fot in i alla fall och en nyttig erfarenhet i framtiden.
 
Oj så mycket svar
Jag är ensamstående inte ensamstående med barn så där är inget bekymmer. Har räknat funderat o läst igenom era svar.. Kommer söka 100% ledigt och bara jobba på sommaren på det jobb jag har. Jag jobbar idag med ekonomi o har ingen erfarenhet inom vården vilket skulle krävas för de flesta kväll/nattjobb.
Men kanske jag kan hitta nåt inom handeln att ta timmar på någon gång då o då.
Studera vill jag o ville ha tips å det fick jag blir till att plugga heltid.. Man fixar det om man vill
Att lönen kommer bli sämre än jag har idag är jag medveten om, men vill göra nåt jag trivs med o inte bara tjäna pengar

Nu har du redan bestämt dig men jag svarar ändå ;)

Jag pluggar till socionom och har jobbat extra hela tiden, även praktikterminen. Den terminen var betydligt mer tidskrävande än övriga, eftersom du fysiskt måste vara på plats på (nästan) heltid bestämda tider. Men det går! Dock får ju övriga saker prioriteras bort. Jag jobbar i butik, så kvällar och helger är det jag jobbat. Jag är också singel utan barn och djur, och har bara en kväll i veckan uppbokad med ridning, resten av tiden bestämmer jag själv över.

Jag vet inte när du tänkt börja plugga, men antar att det tidigast blir i januari, och tills dess hinner du ju spara ihop en del pengar att använda som extra utöver CSN :)
 
Oj så mycket svar
Jag är ensamstående inte ensamstående med barn så där är inget bekymmer. Har räknat funderat o läst igenom era svar.. Kommer söka 100% ledigt och bara jobba på sommaren på det jobb jag har. Jag jobbar idag med ekonomi o har ingen erfarenhet inom vården vilket skulle krävas för de flesta kväll/nattjobb.
Men kanske jag kan hitta nåt inom handeln att ta timmar på någon gång då o då.
Studera vill jag o ville ha tips å det fick jag blir till att plugga heltid.. Man fixar det om man vill
Att lönen kommer bli sämre än jag har idag är jag medveten om, men vill göra nåt jag trivs med o inte bara tjäna pengar
Ja, men då så. Då är det lite andra förutsättningar. Plugga och jobba + ensamstående MED barn hade varit väl häftigt även för den mest ambitiösa... Jag pluggade heltid (skola 8:15 - 16:00 i stort sett varje dag i 4,5 år) hade småbarn (dock inte ensamstående), hus, bil och fasta kostnader och jobbade tolvtimmars-pass lördag och söndag varannan vecka vilket då gav några tusen extra i månaden. Tight som tusan var det förstås ekonomiskt, men värt varenda liten äckligt nudelpaket som vi tvingade i oss i slutet på varje månad. Jag hade en hel drös med kursare som även hade häst samtidigt som de pluggade och jobbade extra. Funkade bra det med :)

Du ska absolut börja plugga till det du verkligen vill bli. Som du säger så har du en hel del år kvar att jobba och varför inte jobba med något som man brinner för då ;)
 
Oj så mycket svar
Jag är ensamstående inte ensamstående med barn så där är inget bekymmer. Har räknat funderat o läst igenom era svar.. Kommer söka 100% ledigt och bara jobba på sommaren på det jobb jag har. Jag jobbar idag med ekonomi o har ingen erfarenhet inom vården vilket skulle krävas för de flesta kväll/nattjobb.
Men kanske jag kan hitta nåt inom handeln att ta timmar på någon gång då o då.
Studera vill jag o ville ha tips å det fick jag blir till att plugga heltid.. Man fixar det om man vill
Att lönen kommer bli sämre än jag har idag är jag medveten om, men vill göra nåt jag trivs med o inte bara tjäna pengar
Om det är möjligt för dig att jobba inom handeln så var det förut 100% OB på söndagar. Storhelger ännu mer. Rekommenderas till den som vill ha pengar samtidigt som studier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 796
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 614
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 469
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp