Bukefalos 28 år!

Läskiga svar på kattannons

Sv: Läskiga svar på kattannons

Snuffsan skrev:
Eller så är det så att huskatterna måste också kosta 5000 kronor därför att annars är det ingen som betaler dessa summor för era raskatter. Rättvist?

Förstår jag rätt när du menar att huskatter inte ska kosta 5000 och inte raskatter heller? Varför inte det? Det skulle ju vara utmärkt! Kattens status överlag skulle höjas radikalt och risken för hemlösa katter minskar. Mig veterligen är det en liten del av Sveriges befolkning som kan kasta ut 5000 kr i sjön.

Eller är en katt inte värd 5000kr?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
Jag tycker precis tvärt om. :crazy:

Jag älskar katter, men jag har haft mer utbyte av huskatter än raskatter. Huskatterna har s a s. mer personlighet. :angel:

Katt som katt var det ju eller? Gäller det bara husisar? Alla katter är väl likvärdiga oavsett färg, kön, temperament? Eller kan alla raskatter dras över en kam som opersonliga? Det är ju raskattsrasism ;)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Skönt med en till med förnuft och känlsa när det gäller katter. Ännu bättre att du själv inte har raskatter, tydligen så är raskattägare = huskatthatare :smirk:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

tirre skrev:
Katt som katt var det ju eller? Gäller det bara husisar? Alla katter är väl likvärdiga oavsett färg, kön, temperament? Eller kan alla raskatter dras över en kam som opersonliga? Det är ju raskattsrasism ;)
Katt som katt och alla är likvärdiga, men jag personligen har haft mer utbyte av huskatter och kommer att fortsätta hålla huskatt. Och ja, jag ska utan omsvep erkänna att jag är kattrasist. :D ;)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

MissFideli skrev:
tydligen så är raskattägare = huskatthatare :smirk:
Ni ger ju sken av att vara det och drar dessutom alla huskattägare över en kam som "oseriösa" och "tar inte hand om sina katter".
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
Ni ger ju sken av att vara det och drar dessutom alla huskattägare över en kam som "oseriösa" och "tar inte hand om sina katter".

Du har inte tänkt tanken att man kan vara både huskatt- och raskattägare? Både jag och MissFideli håller oss med både raskatter och huskatter så varför skulle vi vara huskatthatare? vad är det som gör att "vissa" framstår som huskatthatare?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Sol skrev:
Du har inte tänkt tanken att man kan vara både huskatt- och raskattägare?
Jovisstkanmandet. Jag har inte påstått något annat.

Sol skrev:
vad är det som gör att "vissa" framstår som huskatthatare?
Se mitt inlägg ovan.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

tirre skrev:
genom att köpa raskatt så vet man att risken för ärftliga sjukdomar är minimal.

Fast det där stämmer nog inte riktigt. Jag vet inte om du läser Kattliv och om du i så fall läste den veterinär som intervjuades i förra numret?

Enligt honom finns det inga rasbundna/genetiskt överförda sjukdomar hos huskatter. De finns hos raskatterna.

Raskatterna är också, enligt samma artikel, överrepresenterade hos veterinärerna. MEN: det beror INTE på att de skulle vara klenare än huskatter. I stället beror det, enligt artikeln, på att huskattägare/utekattägare oftast inte tar katten till veterinären för de märker inte att den är sjuk. De har inte lika bra koll på sina katter som raskattägare. Det är nåt man som utekattägare borde fundera ett tag på, tycker jag.

I övrigt håller jag helt med dig om huskattavel. Det kommer alltid att finnas katter som avlar så bra alldeles på egen hand, vi som tar ansvar för våra huskatter är därför skyldiga att kastrera dem.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Två så underbara katter som våra bara måste bli flera!
Det har vi aldrig ångrat.
Jag kände mig som en nybliven mamma när vår hona födde fem små knyten mellan mina fötter vid frukostteet.

Nej, katter är inte människor. De är bra mycket sötare och ofta trevligare.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Hmmmm, däremot så tar vi nog bort katter med genetiska fel/sjukdomar mer och fortare än raskatterna kanske...nåt o fundera över...
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nä, självklart finns det inga rasbundna sjukdomar, det finns många fler att välja på. Raskatter är ofta framtagna genom en hel del inavel, nått man får sota för efter ett tag. Men numera är det sällsynt med större problem eftersom man hela tiden lär sig mer och kan utrota sjukdomarna/defekterna.
Men man vet ju fortfarande vad man har för nått att vänta. Ska man köpa en MaineCoon så ser man till att köpa en efter HD-fria föräldrar och gärna fritt så långt bak det går.

Sen håller jag helt med om att huskatterna mer sällan kommer till veterinären. Som raskattköpare kan man trots allt kolla upp linjerna och eventuella problem, det går inte hos huskatterna. För alla sjukdomar/defekter som finns på raskatterna extisterar på huskatter likväl. Bara att dom blir mer koncentrerad på en raskatt. Hur många huskatter som dör i PKD, HCM eller FIP är ju ingen som vet, raskatter obduceras ju oftare t.ex.

Nått jag saknar dock är att man dokumenterar ALLA kända fall av defekter och sjukdomar. Det görs på hundar, men inte på katter.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

mandalaki skrev:
Fast det där stämmer nog inte riktigt. Jag vet inte om du läser Kattliv och om du i så fall läste den veterinär som intervjuades i förra numret?

Enligt honom finns det inga rasbundna/genetiskt överförda sjukdomar hos huskatter. De finns hos raskatterna.

Raskatterna är också, enligt samma artikel, överrepresenterade hos veterinärerna. MEN: det beror INTE på att de skulle vara klenare än huskatter. I stället beror det, enligt artikeln, på att huskattägare/utekattägare oftast inte tar katten till veterinären för de märker inte att den är sjuk. De har inte lika bra koll på sina katter som raskattägare. Det är nåt man som utekattägare borde fundera ett tag på, tycker jag.

I övrigt håller jag helt med dig om huskattavel. Det kommer alltid att finnas katter som avlar så bra alldeles på egen hand, vi som tar ansvar för våra huskatter är därför skyldiga att kastrera dem.

Jo jag läste faktiskt den. Men som du sen säger så tar ju huskattsägare tyvärr i mindre utsträckning sina katter till veterinären. Alla dessa kattungar som föds döda eller i nära anslutning till födseln finns inte i någon statiskt. Att det inte finns några genetiska sjukdomar hos huskatter borde ju vara svårt att säga, troligtvis finns de sjukdomar som finns hos raskatter även hos husisar. Anledningen till att det inte uppmärksammas är ju att katterna inte tas till veterinär eller att de inte obduseras efter sin död, och då har man ju ofta ingen aning om orsaken. Svårt att säga emot en veterinär men som vi flesta tyvärr vet så finns det lika många åsikter som veterinärer och många felaktiga på det. Risken för genetiskt överförbara sjukdomar minskar ju iallafall om man innan avel har testat och blodgrupperat katterna. Då vet man ju vad föräldrarna ev. bär på. Testar man inte, vet man inte.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nja, vi drar alla huskattuppfödare över en kam eftersom antalet seriösa i likhet med oss registrerade uppfödare är försvinnande liten. Det finns rötägg bland oss med kanske jag ska tillägga, men dom är få även om dom är för många.
Men seriös uppfödning tolkas olika hos huskattuppfödare och raskattuppfödare. För en raskattuppfödare är seriös avel att katten noga planerad med timmar av forskning för att hitta rätt hane/hona med rätt linjer. Till det kommer en mycket noggrant följd uppväxt med dagliga vägningar och följt av grundvaccinationer, veterinärbesiktning som inte får vara mer än 7 dgr, noga utväljande av lämpliga köpare, krav att man hälsar på minst en gång innan hämtning, kontraktskrivande, uppföljning med skyldighet om ersättning vid dolda fel. Föräldrardjuren är noga testade för eventuella rasbundna sjukdomar med intyg. Ungarna levereras aldrig före 12 v och aldrig utan att vara grundade med 2 sprutor och veterinärbesiktade. Inte från en registrerad uppfödare iaf.
Hur många huskattuppfödare gör så? Det verkar dock bli några fler som grundvaccinerar sina små, även om det inte räcker till på långt när. Den vanliga huskattuppfödning består i att man har en katt som man tycker är snäll och söt och vill ha en kull efter. För att få den kullen (honan är inte undersökt eller testad för nått) släpper man ut honan och låter henne hitta en lämplig hane som man inte vet nått om. När ungarna sen säljs är det först till kvar som gäller (ja, inte ormmat och sånt förstås) och den som först bestämmer sig får ungen för en billig penning. Leverans sker vid ända ner till 7 v vilket är alldeles för tidigt. Dom ungar som inte blir sålda hotas i annonser med avlivning pga platsbrist eller annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
Katt som katt och alla är likvärdiga, men jag personligen har haft mer utbyte av huskatter och kommer att fortsätta hålla huskatt. Och ja, jag ska utan omsvep erkänna att jag är kattrasist. :D ;)

Jag kommer också att fortsätta hålla mig till huskatter, utan att för den del välja bort rasrena kissar. Det är ju utmärkt att du också väljer husisar, då kan det ju bli några färre kissar på sveriges katthem. Eller det kanske är länge kvar till nästa nytillskott?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Kat skrev:
Två så underbara katter som våra bara måste bli flera!
Det har vi aldrig ångrat.
Jag kände mig som en nybliven mamma när vår hona födde fem små knyten mellan mina fötter vid frukostteet.

Nej, katter är inte människor. De är bra mycket sötare och ofta trevligare.

Ännu en kattrasist :smirk: Era katter alltså sötare och bättre än alla andra katter? Just eftersom jag tycker att alla katter är helt underbara (oftast) så väljer jag att hjälpa de som finns.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

martha skrev:
Hmmmm, däremot så tar vi nog bort katter med genetiska fel/sjukdomar mer och fortare än raskatterna kanske...nåt o fundera över...

Ja men det gör man väl hos en veterinär? Så det borde ju de veta om i så fall. Mer troligt är att de dör knall och fall eller vid födseln utan att ägaren förstår varför.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nej, inte kattrasist, snarare "förälder".

På precis samma premisser som mänskliga föräldrar tänker innan de ynglar av sig, tänkte vi innan då vi lät våra vara okastrerade; "min gulliga katt och din gulliga katt måste ge utmärkta små gryn".
Vi hade rätt.
Att jag dessutom haft ena kattens bror som stallkatt gjorde valet ännu lättare. Trevliga gener.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
Ni ger ju sken av att vara det och drar dessutom alla huskattägare över en kam som "oseriösa" och "tar inte hand om sina katter".

Jag som inte är raskattsägare utan kanske mer neutral tycker inte att det kommit fram nåt huskattshat här i debatten, men det beror ju förstås på hur känslig man är :smirk:

Men som någon skrivit, en stor del av huskattägarna är oseriösa. Jag kan iallafall säga att jag är lite skadad efter att ta emot inkommande samtal på katthemmet. Då kan jag säga att det är lätt att förlora tron på att det finns bra huskattsägare. Men de finns, det vet jag, och många finns här :)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Kat skrev:
Nej, inte kattrasist, snarare "förälder".

På precis samma premisser som mänskliga föräldrar tänker innan de ynglar av sig, tänkte vi innan då vi lät våra vara okastrerade; "min gulliga katt och din gulliga katt måste ge utmärkta små gryn".
Vi hade rätt.
Att jag dessutom haft ena kattens bror som stallkatt gjorde valet ännu lättare. Trevliga gener.

Ja jag tycker ju fortfarande att skaffa barn och skaffa kattungar inte har någonting med varann att göra. Det är inte ens samma universum.

Viken tur att det även var friska gener, det där är ju lite som att spela rysk roulette
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
612
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 079
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 001
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 084
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp