Bukefalos 28 år!

Läskiga svar på kattannons

Sv: Läskiga svar på kattannons

Det är många år kvar till nästa nytillskott, men då blir det förmodligen en dräktig katthona :angel: eller flera kattungar. :D

Men vem vet? Jag kanske träffar en raskatt som det säger klick med och tar hem den i stället. Det måste säga klick nämligen, oavsett ras (eller avsaknad av). :)
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

oftast skjuter man dom på landet...men det är väl "fel" sätt att dö på föståss...
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
Det är många år kvar till nästa nytillskott, men då blir det förmodligen en dräktig katthona :angel: eller flera kattungar. :D

Men vem vet? Jag kanske träffar en raskatt som det säger klick med och tar hem den i stället. Det måste säga klick nämligen, oavsett ras (eller avsaknad av). :)

Ja det är väl bara att kontakta närmaste katthem när det är dags.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag är inget fan av att skjuta katter eftersom jag inte litar på att skytten träffar rätt första gången. En katt ska dö direkt eller iaf utan lidande, ingen smärta får finnas vid sån avlivning. Men jag säger inte att det är en usel metod, bara att jag aldrig skulle ta risken med nån av mina.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

tirre skrev:
men det beror ju förstås på hur känslig man är :smirk:
Känslig är jag inte, men jo jag tar åt mig. Man möter vissa attityder :angel: när man har huskatt eller innekatt (eller i mitt fall, en huskatt som är innekatt). Jättesvårt att inte ta åt sig när man blir dragen över en kam som "oseriös".

tirre skrev:
Men de finns, det vet jag, och många finns här :)
:bow:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

martha skrev:
Hmmmm, däremot så tar vi nog bort katter med genetiska fel/sjukdomar mer och fortare än raskatterna kanske...nåt o fundera över...

Vilka genetiska fel och sjukdomar har ni konstaterat hos katterna ni tar bort?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Undrar jag med eftersom dom flesta defekter/sjukdomar dyker upp först senare i livet, iaf dom som syns utanpå.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Gissa hur många huskattägare ser på oss raskattägare? Att direkt bli stämplad som nån form av huskatthatare är inte vidare kul det heller. Och dom sneda blickarna vi får när vi berättar att katten kostat 4-5000:- i inköp och att man är beredd att lägga ner massor av pengar i veterinärvård.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

mandalaki skrev:
Vilka genetiska fel och sjukdomar har ni konstaterat hos katterna ni tar bort?

"vi" är inte jag...jag har aldrig haft några fel på mina katter, men jag menar bonnkatter överlag...jag vet ingen bonnkatt som är glutenallergiker eller har diabetes...dom katterna tar man helt sonika bort...
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Genetiska fel/sjukdomar är ingenting seriösa uppfödare avlar vidare på så sådant skall inte spridas vidare i seriös avel.

Ärftliga sjukdomar och defekter finns inom alla kategorier, huskatter är inga undantag. Epilepsi, HCM och PKD är exempel på ärftliga sjukdomar som finns även hos huskatter. Det största problemet som jag ser det är att man inte dokumenterar sådant hos huskatter. En huskatt som diagnostiseras med HCM har helt enkelt "hjärtfel". De som äger kattens syskon och/eller föräldrar underättas inte så dessa kan fortsätta producera avkomma.

Om en utekatt försvinner och aldrig kommer hem: Hur vet man om den lever? Om den är död, hur vet man vad den dött av? En katt kan dö knall och fall av HCM, men hur skall man veta det om katten aldrig hittas och om kroppen inte obduceras?

Hur skall man förhindra att dylika sjukdomar/defekter förs vidare om ingen har koll på sjukdomarna/defekterna?

Inavel är inte heller någonting icke-existerande hos huskatter. Har man endast ett litet antal katter på en ganska avlägsen plats kommer dessa katter att para sig med varandra, om de är syskon eller inte berör dem inte.

Så nog finns det ärftliga sjukdomar och defekter även hos huskatter, men man har nog inte lika stor koll plus att man oftast har en större genpol än man har inom raskattaveln (liten genpol är dock ingen ursäkt för att bedriva inavel).
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

:D men det är typist stadsfolk...ung som en granne till mig (fd stadsbo) Hon frågade skytten om han ville att hon skulle hålla i katten när den skulle "vidare" :rofl:

jag sulle aldrig ha en som inte vet vad den gör att ta bort mina katter....
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

martha skrev:
oftast skjuter man dom på landet...men det är väl "fel" sätt att dö på föståss...

Jag skulle inte vilja att "mina" katter dog så, det känns liksom lite brutalt. Jag vet inte hur det går till men det borde vara svårt att få de att sitta stilla tycker jag.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Ja men då syns dom ju på raskatter också. Dom flesta defekterna går att se med tester mycket tidigt och man kan då behandla/ta bort katten.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

tirre skrev:
Ja jag tycker ju fortfarande att skaffa barn och skaffa kattungar inte har någonting med varann att göra. Det är inte ens samma universum.

Viken tur att det även var friska gener, det där är ju lite som att spela rysk roulette

Där är vi olika.
jag tycker att det har väldigt mycket med varandra att göra.
Precis som med barn så har jag katt (fel: de har mig) av känslomässiga skäl. Jag älskar mina gullegryn.
Och precis som mina barn skulle bli "världens bästa barn" ur mina ögon sett, så är det samma sak med mina katter. Det är klart att de jag har är "världens bästa".

Jag skulle inte ha något emot att ha en raskatt. Men det är i huvudsak personligheten jag gått på när jag har valt mina (min älsta undantaget: där jag gick efter färg) och där gillar jag huskattens tuffa stil. Kanske för att jag mest umgåtts med sådana.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

:rofl: Nja, hålla i skulle jag nog inte göra. Själv föredrar jag en blodfri och lugn avlivning där katten bara somnar in. Har inte behövt avliva och hoppas slippa det, och jag känner ingen jägare som jag skulle överlåta detta på.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

martha skrev:
"vi" är inte jag...jag har aldrig haft några fel på mina katter, men jag menar bonnkatter överlag...jag vet ingen bonnkatt som är glutenallergiker eller har diabetes...dom katterna tar man helt sonika bort...

Jag tror snarare att man inte har en aning om ifall de är glutenallergiker eller har diabetes. Eftersom utekattägarna, enligt den artikel jag läst, inte tar sina katter till veterinären i samma utsträckning som raskattägarna. Det du skriver bekräftar ju det - man skjuter helt enkelt katten. Jag tycker att du resonerar lite märkligt, med tanke på att du jobbar med konvalecenthästar. Vad gör de i livet över huvud taget?

Men för övrigt tycker jag att motsättningen mellan huskatt- och raskattägare är tröttsam. Lika tröttsam som skället mellan innekatt - och utekattägare. Gränsen för dålig katthållning går inte mellan huskatt- och raskattägare, lika lite som den går mellan innekatt- och utekattägare.

Det blir inte god katthållning bara för att man släpper ut katten, och inte för att man har den inne heller.

God katthållning är att ta exakt samma ansvar för sina katter som man gör för sina andra djur. Det innebär till exempel att ge dem ett stimulerande liv och veterinärvård när det behövs. Att skjuta en katt bara för att den visar tecken på sjukdom är inte bättre än att skaffa en ensam innekatt som inte har ett smack att göra medan den är ensam utan sina heltidsarbetande människor.

Sen finns det massor av utekattägare som tar sitt ansvar hundraprocentigt - och lika många innekattägare som gör det.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

MissFideli skrev:
Jag är inget fan av att skjuta katter eftersom jag inte litar på att skytten träffar rätt första gången. En katt ska dö direkt eller iaf utan lidande, ingen smärta får finnas vid sån avlivning. Men jag säger inte att det är en usel metod, bara att jag aldrig skulle ta risken med nån av mina.

Skjuta med hagel på långt avstånd är det bästa.
Katten dör omgående, på grund av splittret - och ingenting syns utanpå.
Kan man ha katten att äta på något gott också (om den inte är sjuk) så dör den helt ovetande och snabbt.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Kat skrev:
Skjuta med hagel på långt avstånd är det bästa.
Katten dör omgående, på grund av splittret - och ingenting syns utanpå.
Kan man ha katten att äta på något gott också (om den inte är sjuk) så dör den helt ovetande och snabbt.

Vadå? Långt håll? Måste man inte enligt djurskyddslagen hålla sig inom tre meter? Eller det kanske är långt håll?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Mina föräldrar har en huskatt med diabetes.
Glutenallergiker vet jag inte om dte är så vanligt, laktosintolerant räknar man väl med att 70% av katterna är.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 873
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 020
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp