Bukefalos 28 år!

Lag på att klippa får

Limelight

Trådstartare
Jag har en granne som inte har klippt sina stackars får. Jag kan inget om sådant, men jag ser att övriga runt omkring har klippt sina får och gör även det en gång till innan vintern.
Mina grannar har klippt sina får 1gång på 3år. Är det verkligen lagligt?
Kan inte vara direkt skönt för fåren att gå runt oklippta i denna värme som sommaren bjuder på, eller ?
 
Sv: Lag på att klippa får

Jag är inte helt säker, men jag tror att det är lag på att de ska klippas 1 gång om året iaf.
 
Sv: Lag på att klippa får

Detta är ett kort utdrag från jordbruksverkets sida:

*Du ska klippa dina får när det behövs och med högst 1 års intervall. Detsamma gäller om du har getter av ullras.*


Tidigare i år köpte jag tre tackor. Två av dem var ungtackor så de var aldrig klippta tidigare vilket var ok.
Den tredje tackan däremot hade inte blivit klippt på minst två år.
Kort efter att de kommit till mig kom fårklipparn. Jag ville ha dem klippta innan de lammade.
Han har fårklippning som yrke och han är anlitad av i stort sett varenda fårägare i Bohuslän.
Han muttrade en hel del innan han tog sig igenom hennes ull.

Hennes ull var rejält hoptovat och det var som om tuggummi var iblandat. När väl ullen var borta gick hon lös på inredningen i fårstallet och skubbade sig som en galning. Kan tänka att det var skönt att få klia sig ordentligt.

Kan garantera att hon inte kommer se sån ut nån mer gång.
 
Sv: Lag på att klippa får

*suck*, vad gör man åt sådana grannar då som jag har som ger tusan i och klippa sina får?. De har redan fått lammungar för fullt och kan säga att de har runt 100-150 st får sammanlagt så det är en hel del som går med vidrig ull enligt mig.
Kan tänka mig att de kliar sig hur mycket som helst när ullen är av, ser ut som en omöjlighet att klia sig med ullen på :(.
 
Sv: Lag på att klippa får

Du kan ju fråga dem lite försiktigt när de ska klippa fåren och om du då kan få titta på. 'Du har aldrig sett hur det ser ut när man klipper dem' eller nån annan anledning.
Dra till med nåt.

Annars kan du alltid ringa jordbruksverket och höra med dem hur man ska göra.
Det kan ju vara lite känsligt eftersom det är din granne. För djurens skull är det ju bra om nåt händer.
 
Sv: Lag på att klippa får

De kommer nog idiotförklara mig om jag säger något sådant, men jag kan ju alltid spela dum och göra det ;).

Jag tycker så synd om fåren, därför jag börjat rota i detta, måste vara väldigt varmt för dem också och en hel del äckliga kryp måste finnas i ullen med :(.

Inga grannar jag gillar så inget är känsligt på det sättet, men inget roligt om det börjar spridas skitsnack heller..
 
Sv: Lag på att klippa får

måste vara väldigt varmt för dem också och en hel del äckliga kryp måste finnas i ullen med :(.

Varför skulle ullen vara full med äckliga kryp??

Det finns raser som fäller ullen på egen hand under vår/försommar och dessa klipps oftast 1 gång/år, då på hösten.

Visst ser det fult ut, men fåren far oftast inte alls illa av att inte bli klippta 2 ggr/år.

<<--- Klippte fåren vår & höst.
 
Sv: Lag på att klippa får

vad är det för ras på fåren?? hur är det nu med gutefåren?? är de lag på att klippa dem?? för de tappar ju sin ull själv sen efterhand,.
 
Sv: Lag på att klippa får

Ingen aning vad det är för ras på dem. Inga gjutefår iaf, vanliga får.. Har bott granne med dem i 4år och de har bara klippt dem 1 gång på alla år. De tappar absolut inte ullen, utan den blir bara tjockare, skitigare och ser helt kladdig ut typ.
Vad jag menade med äckliga kryp, är att jag kan tänka mig att loppor, löss och allt sådant kan trivas i den där ullen...
 
Sv: Lag på att klippa får

Finull och pälsfår tappar också ullen själv om de inte klipps. Faktum är att alla raser förr eller senare tappar ullen på egen hand om de inte klipps. Därmed inte sagt att det är ok att inte klippa sina får!

Ts: Bara för att fåren inte klipps innebär det att de är fulla med ohyra!

Tycker du ska kontakta ditt läns länsstyrelse och tala om för dem att fåren är oklippta och att du inte tycker att de ser ut att må bra, så får de åka ut och kika på dem och ta det från där.
 
Sv: Lag på att klippa får

Jag börjar med att statuera att jag kan absolut inget om får, så ni får ursäkta lite korkade frågor.

Hur illa är det på djurmisskötselskalan att inte klippa sina får? Om ett får inte klipps på flera år, på vilket sätt lider det av detta? Är det skillad på om pälsen hålls ren eller om den hänger i smutsiga sjok (västgötiskt ord? vet inte vad man kallar det på rikssvenska... "mattformade slamsor"?) från sidorna och magen? Det kanske inte ens går att hålla gammal päls ren? Det kanske rent av finns raser som ser ut så? Eller är alla friska välhållna får fluffiga, ulliga och gulliga som små lambi-lamm? :confused:
 
Sv: Lag på att klippa får

Jag tycker så synd om fåren, måste vara väldigt varmt för dem också och en hel del äckliga kryp måste finnas i ullen med :(.

Det är faktiskt så att man inte ska klippa får på sommaren. Ullen skyddar dom från värmen. Det blir som isolering typ.
Men på hösten ska man klippa dom då det inte är lika varmt. ;)
 
Sv: Lag på att klippa får

"Ska inte"??

Vi klippte våra vår och höst, vilket är det bästa för djuren.

Att gå oklippta medför ofta att ullen kakar ihop sig och ullkakorna drar och irriterar i huden, orsakar klåda om de blir blöta pga att de är fuktiga mkt länge och som fåren skrubbar lös mot div. träd etc. (brukar bli "fina" kala fläckar lite här och där) är inte vad jag skulle vilja kalla bra fårskötsel även om det heller inte är direkt vanskötsel/djurmisshandel..
 
Sv: Lag på att klippa får

Att gå oklippta medför ofta att ullen kakar ihop sig och ullkakorna drar och irriterar i huden, orsakar klåda om de blir blöta pga att de är fuktiga mkt länge och som fåren skrubbar lös mot div. träd etc. (brukar bli "fina" kala fläckar lite här och där) är inte vad jag skulle vilja kalla bra fårskötsel även om det heller inte är direkt vanskötsel/djurmisshandel..

Aha! Tack för informationen, nu vet jag mer om får än vad jag gjorde alldeles nyss! :bow: Att den kakar ihop sig har jag ju sett som sagt. Börjar den kaka ihop sig först om fåret gått oklippt längre än ett år/halvår? Det är svårt att veta när man ska lägga sig i när man inget begriper om djurarten i fråga och det inte handlar om uppenbar vanvård.
 
Sv: Lag på att klippa får

Om/när ullen kakar sig beror helt på ullkvaliteten, locken, mängden ullfett, inomhusmiljön över vintern osv.

Vissa typer av ull kakar sig i princip aldrig oavsett de klipps eller inte, medan andra kakar sig otroligt lätt. Klipper man fåren 2 ggr/år så blir det dock sällan ett irritationsmoment för de djur som har ull som kakar sig lätt.
 
Sv: Lag på att klippa får

Jag tror du missförstod mej lite... Jag menar att man inte ska tänka att man måste klippa fåren på sommaren när det är varmt för att fåren blir varma. Att klippa dom i början av våren och till hösten tycker jag låter vettigt. Bara fåren inte går helt nyklippta men jättekort ull på sommaren när det är som varmast.
 
Sv: Lag på att klippa får

"Ska inte"??

Vi klippte våra vår och höst, vilket är det bästa för djuren.

Att gå oklippta[B/] medför ofta att ullen kakar ihop sig och ullkakorna drar och irriterar i huden, orsakar klåda om de blir blöta pga att de är fuktiga mkt länge och som fåren skrubbar lös mot div. träd etc. (brukar bli "fina" kala fläckar lite här och där) är inte vad jag skulle vilja kalla bra fårskötsel även om det heller inte är direkt vanskötsel/djurmisshandel..


Jag sade inte att man ska låta får gå oklippta? Man kanske behöver klippa dom på våren men inte under sommaren, menade jag.
 
Sv: Lag på att klippa får

Dessa grannar jag har, klipper varken fåren vår/sommar/höst eller vinter.
Och deras ull kakar ihop sig kan man lugnt säga. Ser riktigt snuskigt ut.
Inte alls vit som den ska vara utan, svart,brun utav skit.
 
Sv: Lag på att klippa får

*kl*

Min mamma hade får när jag växte upp och hon klippte de vår (innan lammning) och höst. Fast hon klippte de två gånger per år så hann ju ullen bli smutsig och en del tackor hade sån enorm ullväxt så det såg ut som om de aldrig blev klippta.
Jag tycker du ska kontakta länsstyrelsen/jordbruksverket i din kommun och berätta om grannens får. Du kan vara anonym för de har skyldighet att undersöka en anmälan oavsett om man uppger namn eller inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 805
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp