Bukefalos 28 år!

Lammning 2007

Prillan

Trådstartare
Hej alla fårägare! Tänkte att det kunde vara kul med en lammningstråd för 2007 där vi kan visa våra sötisar o fråga vid problem osv.Så fyll på nu när beräknad lammning är m.m
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Jag kan börja.. skulle lägga in bilder på tjockmagarna men gamla datorn vill inte vara med-men det kommer..

Jag har 8 Texel/pälsfår som är äldre tackor o de beräknas börja lamma vid Trettonhelgen (6 Januari) Sen har jag ytterligare en grupp unga tackor men de ska lamma senare.

Egentligen är det inga problem med den äldre gruppen men några av dom kräver lite extra tillsyn. Det är en tacka som alltid får tre eller två mkt stora lamm o i fjol låg den ena stora i säte med benen uppåt, så jag fick gå in o ändra om så benen kom först, puh det var en pärs men gick bra...

Sen har jag en tacka som är lite knäpp-hon vägrar ta hand om mer än ett lamm, hon är riktigt elak mot dem, hitills har det andra blivit flaskisar, vi får se hur det går i år. tackan ligger lite risigt till om man säger så:mad:

Sen är det då våran underbara ledartacka, som här hälsar på i trädgården o jämten..
th_Bild10.jpg

hon fick juverinflammation förra året, o ja jag vet att det är bäst o ta bort dom. :cry: Hon skulle därför inte bli betäckt i år, men hon o baggen lyckades rymma till varandra när jag inte var hemma. Vi får se hur det går, kommer vara beredd med pencillin osv o jag hoppas verkligen att det ska går bra, för hon är en superledartacka(som även hennes mamma var innan)
ja det var lite om mina fårisar..
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Jag har 5 finull/dorset, som ska börja lamma i mitten på januari och några veckor framåt. Det är mina första lamm, men inte tackornas som väl är. :D De är scannade, så jag vet att de har två lamm var i magen.

Det finns 3 finullstackor på gården också, som ska lamma i vår, men jag hoppas ha fått dem sålda innan. De är nämligen inte MV-testade, medans den andra gruppen är det, så jag måste hålla dem åtskilda.
 
Sv: Lammning 2007

Jag är glad att meddela att jag INTE ska ha några lamm till våren. Ni som läste min lamningstråd i våras förstår nog varför jag är glad....
 
Sv: Lammning 2007

Hej! Ja det kan nog vara skönt för dig o slippa i år, du hade en himla massa elände, inte kul:crazy:

Måste bara berätta om mina tokiga tackor,:) vissa är ju alltid mer tama än andra o ska komma o kramas o bli kliade, men nu har de flesta kommit på att det är skönt med lite massage/klining i "ont i dräktighetsryggen"
De står på rad o väntar på sin tur o nåde den som försöker sno åt sig lite xtra tid-då blir de bortstångade direkt.:rofl: :rofl: jag blir så full i skratt åt dem-de som säger att får är dumma, har inte sett dom här:)

Är det ingen fler som ska ha lamm?
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Har 8 st tackor av blandras, som planeras lamma i april någon gång. Dom går ute året om så vi vill ha lammningen på våren.
 
Sv: Lammning 2007

Baggen blev ihopsläppt med tackorna 1 oktober så till våren hoppas jag på massa bebisar!!:bump: 11 tackor är det förresten och det är lite olika raser, pälsfår, päls/gute, texelkorsning. Ja en salig blandning:D Baggen är texel.
 
Sv: Lammning 2007

Ja mina ska ju också förhoppningsvis lamma till våren. Baggen och tackorna har varit ihop sedan den 12/11 men själva hallaballoet satte inte igång förrens tre veckor senare. Gutefår, två tackor. Hoppas på två lamm i var, borde väll bli i slutet av april, början av maj.
 
Sv: Lammning 2007

Hej!

Jag ska hämta mina tackor i januari. 11 st finullstackor som sak vara betäckta och lamma i maj. Det kommer att bli första lammningen på 25år här på gården, så jag tar tacksamt emot tips på allt som har med får att göra.
 
Sv: Lammning 2007

Hej alla!
vad kul att flera ska ha lamm..När man inte får nåt föl tycker jag det "nästan" är lika kul med lamm:)
Tog bilder (ingen bra kamera)på magarna, vi får se när de kommer ,börjar bli orolig att husse skrev upp fel datum när baggen rymde eftersom flera börjar få rejält juver så inte nog med julstädning nu är är det lammningspassning oxå:) :)
DSC00190.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2007

Det började inte så bra för mig....första tackan kastade sina lamm idag, två-tre veckor innan beräknad lamning. När jag kom dit låg de döda i halmen. :(
 
Sv: Lammning 2007

Stackars dig,inte kul..Hur är det med tackan nu då?Var dom väldigt små?

Jag har gått i flera dagar nu o passat på en tacka som varit otroligt lammsjuk o som mest vill ligga, annars är de supertjocka nu o kan nästan inte gå för juvrena o magen, så snart :)
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Jag har ju tyvärr inget att jämföra med när det gäller hur stora de var, men de såg fullgångna och normala ut. Tackan mår bra som väl är, efterbörden har släppt och hon äter och rör sig normalt. Jag funderade lite på att försöka mjölka ur henne lite råmjölk, men struntade i det, ville inte stressa henne (och de andra)ännu mer. Jag är lite orolig att hon ska få mjölkstockning, men än ser det okej ut.

Då ser det ut som om Bukes första lamm kommer hos dig! :)
 
Sv: Lammning 2007

Jag fick mina första två lamm igår :D

Bda_1_1.jpg


Både bagglammet & tacklammet ovan.

Bara tacklammet nedan. Hon är ju så söt, så hon får några extrabilder ;)

Tacklamm_1.jpg


Tacklamm_1_2.jpg


Hon har extrem lång ull på benen, så de ser ju bara underliga ut :eek:
De är dock helt raka, starka och fina under all behåring :D
 
Sv: Lammning 2007

Hihihi :D

Jo, hon är söt och väldigt välbyggd dessutom, så hon rekryteras in i besättningen :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
925
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 687
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp