Bukefalos 28 år!

Lammning 2007

Sv: Lammning 2007

100_1378.jpg


Dorsetkorsningsbaggen ovan är pappa till alla lamm som kommer i år.
Ny dorsetbagge är tingad tills i höst, som ska gå på de tacklamm som jag rekryterar efter honom i år :)
 
Sv: Lammning 2007

igår kväll på trettondagsafton så började lammningen:) '
men typiskt nog så fick tackan som har problem med juvret naturligtvis trillingar! 2 Större o en mindre som dessutom verkat legat för trångt då ena frambenet var lite krumt.

Så nu är det ett himla passande med lammvälling o bröstpumpning, det ser inte så bra ut för tackan tyvär:cry: men vi ger det nån dag så får vi se.
mvh
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Har ni gett henne penicillin??

Ja, hon får pencillin, hon är pigg o äter bra, ingen feber, men juvret är som en basketboll, har kört med handmjölkning och bröstpump hela dan men det är totalt omöjligt o få ut nåt.Lammen suger oxå ofta men ger upp...men som jag sa förut så borde hon inte blivit betäckt eller borttagen redan förra våren:crazy: så nu blir det väl så att årets lilla beräknade vinst kommer att gå åt till välling till trillingarna:)
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Jag har 18 tackor som ska lamma i vår! Släppte dem med bagge i mitten på november så lammen lär väl dyka upp i slutet på april och framåt. Det är gotlandsfår som jag har och det är första gången med lamning för min del och ungefär hälften av tackorna. Så jag är lite nervös, tycker det är svårt med foder, de har fri tillgång på hösilage som jag inte fått analysen på ännu och nu har de fått ohyra också! :eek: Ska inhandla medel i veckan. De får ca 0,2 kg havre om dagen var och några är i väl bra hull och några tycker jag är för smala. Jag har ju tyckt att det är svårt att räkna foderstater till hästar men, detta är ju värre. :crazy:
 
Sv: Lammning 2007

Havre ska du inte ge dräktiga tackor alls..

De bör få ca 500 g fårfor eller ännu bättre: solid + att jag även ger mina ungefär samma mängd krossat korn/dag så här tidigt i dräktigheten som dina är. Längre fram ökar man på kraftfodergivan.
 
Sv: Lammning 2007

Synd att du bor så långt bort, för här står en hink Lammolact oanvänd, som jag nog måste slänga... Köpte den för säkerhets skull inför mina lamningar förr våren, men trots allt jä**a strul så behövde jag i alla fall inte ge något tillskott till nån.
Det lär väl kosta lika mkt att skicka den som att köpa en ny, antar ajg?
 
Sv: Lammning 2007

Tack snälla du för erbjudandet:) men frakten kostar ju en del som sagt.. Här hemma har de börjat med en ny lammnäring som heter Pontus, den är betydligare billigare än Lammolacen, nån som har nån erfarenhet av den??
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Havre ska du inte ge dräktiga tackor alls..
.

Hallo! nyfiket undrar jag vad som med din erfarenhet stödjer detta?:) Jag brukar ge en del havre ( blandar fårfor,betfor,havre, mineraler)o tycker att jag har fått mkt bättre hull och jag har även gett den fetare Matilda havren till vissa, förr gav jag inblandat korn men har tyckt att det varit det är bättre med havren.

Men javill jag håller med Gnist, ge fårfor bara nu i början för då är du säker att de får i sig allt "viktigt), Ett tips till; dela upp tackorna i två grupper, tunnare, tjockare, så är det lättare o fodra upp de som är för tunna.

Får tycker jag ändå är lättare o fodra än hästar och det allra viktigaste är att de får i sig bra med vitaminer, ADE och selen men även B och mineraler. De har många sjukdomar relaterat till brister på detta på både tackor o lamm och bra med kraftoder de sista 2-3 månaderna behövs eftersom de har svårt att få i sig tillräckligt med hö då pga fostren så då spelar de ingen roll om man har ett superhö liksom
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Jag tror inte lamolacten finns kvar.
Körde Pontus i slutet förra våren och det funkade.
 
Sv: Lammning 2007

Jag tror inte lamolacten finns kvar.
Körde Pontus i slutet förra våren och det funkade.

Ja men va bra, då vet jag:)

Jag rök ihop med vårs stads foderförsäljare igår, herregud de är inte kloka, med motiveringen, vi säljer så lite lammvälling( jag köpte 10 kg i fjol o det var alltid slut när man kom dit o de bytte dessutom märke mitt i säsongen) så har de tagit hem 25 kg säckar a 1000,-!!!. Jippi! innan man vet att lammen överhuvudtaget ska klara sig eller om det blir några fler flaskisar så vill man ju gärna lägga ut 1000,-:confused:
nu ska jag vägra vara stadspatriot längre o åka några mil extra till den lilla men supertrevliga foderbutiken i staden bredvid...
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Lite off topic, men jag känner mig lite orolig:

Såhär ser det ut, Baggen och tackorna har bott tillsammans sedan 12/11-06, och tackorna brunstade runt 1/12. Baggen betäckde, och sen var det bra med det. MEN, nu har han börjat visa intresse för gammeltackan igen! Hon är inte helt ointresserad heller....fast hon släpper inte på honom än. Den yngre tackan rör han inte och hon är helt ointresserad. Kan det vara så att hon ( gammelmajan) inte blev dräktig och brunstar om nu?! Jag som hade planerat att dom skulle lamma ungefär samtidigt..:cry:

Vad ska jag göra? Ingenting, och ha en lammning i slutet av april och en i maj? Vad skulle ni göra?

Eftersom jag ska släppa på bete runt 1/5-07 och det betet inte ligger nära stallet så känns hela situationen skitjobbig. Enda ljuspunkten är väll att jag kommer få lammvak och fölvak samtidigt.
 
Sv: Lammning 2007

Hej ! ja om du ändå ska fölvaka så spelar det ju ingen roll:)
Försök göra en liten hage(där de ej går i vinter) så att du lätt kan ta in dom, alt. själva kunna gå in o ut, tills båda har fått lamm , o sen flyttar du dom till betet. men ett tips är ändå att du håller lite koll på juver o så redan första veckan i april...ibland lurar dom en rejält o man tror att det inte hänt nåt;)
prillan
 
Sv: Lammning 2007

kl...

Jag skulle införskaffa ny mineralsten till de dräktiga tackorna häromdan, och när jag tittade på lg-produkters hemsida fanns det inte mindre än tre stycken! En för flushning, en för slaktlamm och en för tackor under digivning. Är det verkligen så petigt? Och finns det inte lösa mineraler till får? Annars vet man ju inte hur mycket de får i sig, och om det blir rätt i förhållande till mineralinnehållet i grovfodret. :confused:
 
Sv: Lammning 2007

Hej! det finns hinkar med mineraler som man kan blanda i fodret på*GG* personligen tycker jag det är bättre o eftersom du inte har så många så kanske det är bättre för dig oxå...
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Hej Allihopa!

Jag har nyligen skaffat får, jätteskoj!
Mina får går ute hela året med tillgång till ett utestall.

Idag när jag kom hem från jobbet hade en av mina tackor fått trillingar :)

Eftersom jag är helt grön så har jag några frågor..

Brukar dom klara av trillingar eller måste vi ta in ett av dom?

Tackan verkar ganska ointresserad, hon går mest runt och äter, är det normalt? Hon är en rutinerad tacka som har haft lam förut.

Hur varmt måste dom ha? Hon valde nämligen vinterns kallaste dag :crazy:

Tacksam för snabba svar!
 
Sv: Lammning 2007

Hej o grattis till trillingar!

Det viktigaste är först att du har tackan o lammen i en lammbox, det är lätt att de bara som du säger far runt annars, brukar ha trillingar minst en vecka o ibland längre, kolla att alla diat råmjölk(bajsar)
Har du kallt o de är små är det bäst att ha en värmelampa..

Tackan kommer att behöva förutom underhållsfodret ca 1/2 kg/lamm (fördelat på flera ggr/dag,då brukar de klara av att föda dem själv. men är det nån som är svag kan du behöva ge dom extra välling, det är bättre att ge extra än att ta bort nån från gruppen.
lycka till o hör gärna av dig igen om det är nåt du funderar på:)
prillan
 
Sv: Lammning 2007

Det är övervägande del Dorset/shropshire i det lammet, med en gnutta pälsfår/texel lååååångt bak, så det är nog därifrån färgfläckarna kommer misstänker jag.
 
Sv: Lammning 2007

Hej allihop, här sitter jag med 90 tackor som håller på att lamma just nu, sammanlagt så är det ca 122 som ska lamma i år, så jobb finns det, brukar gå in och läsa era inlägg ibland.
Kände att jag ville svara på juverinflammationen, du kan inte på några vilkor mjölka ur en juverinflammation på får, går endast på kor och gör bara ont för tackan om man försöker. Lammen mår inte heller speciellt bra av att dia i sig den mjölken så det bästa man gör är många gånger att tejpa för den spene och låta dom dia på den friska sidan om hon har någon. Det som händer är att lammen växer mycket sämre om man inte stödmatar dem jämt.
Har just nu precis samma situation, trillingar och en sjuk juver sida. Bara att pencillinbehandla det brukar ta ganska många dagar innan man ser någon skillnad. :bow:
lycka till
Ps, lammet ovan är väl vårt barnbarn då eller!:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
953
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 746
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp